Kan een kat diepte zien?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Reb »

reactie n.a.v. zuri:
Ik schat in dat je geen kinderen hebt... Eerlijk gezegd hou ik altijd mijn hart vast als de kinderen weer iets nieuws mogen. Meestal als alle leeftijdsgenootjes al iets mogen, dan pas mogen mijn kinderen. Naar school gaan bijvoorbeeld. Ze letten goed op, maar als ze even afgeleid zijn,kunnen ze in mum van tijd zo'n plat als een dubbeltje zijn. en dan zouden ze echt niet de eerste zijn!
Op school, zo'n leuk klimrek. 2 meter hoog... en dan onderteboven in hangen... als ze naar beneden vallen breken ze, ondanks het zogenaamde zachte gras gewoon hun nek. Ik zou de enige zijn die dat zou verbieden, daarnaast vinden leerkrachten dat ook gewoon goed... nee ik laat ze niet alleen dingen doen waarvan ik zeker weet dat het veilig is. Ik hou heel vaak mijn hart vast, probeer er niet aan te denken wat er allemaal kan gebeuren en hoop op een goede afloop.
Uiteindelijk went het gevaar en ben ik minder angstig. Zo ook voor mijn katten.

Schiet me trouwens ineens te binnen dat er van de week op het nieuws was dat wij te beschermend met onze kinderen omgaan. Dat zou juist heel onveilig zijn omdat ze dan niet voldoende ervaring opdoen
en dus later des te meer gevaar lopen. Msschien geldt dat voor katten ook?

Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt met vliegje vangen en vergeten dat je op grote hoogte zit. Ik denk dat juist het instinct daar bij helpt om dat niet te doen. (volwassen katten) Althans dat is zo bij mijn katten, en de katten van mijn buren die weleens op het dak is geweest en de kat van mijn achterbuurman die in de hoogste bomen klimt en de katten van mijn vriendin die op het balkon los lopen enz.

In een kooi zitten op mijn eigen balkon gaat mij ook te ver trouwens. Niet mijn gevoel van ontspanning.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind niet dat je kinderen met katten kan vergelijken.
Een kind kan inderdaad leren uit een situatie of kan je iets uitleggen. Een kat niet. Als ze er niet bij nadenkt, denkt ze er niet bij na, en ze gaat heus niet leren om wel na te denken.
(waarmee ik niet wil zeggen dat ze niets leren, daar gaat het hier niet om, het gaat over het nadenken op zo'n moment)
Bovendien zouden ze dus al moeten vallen om te leren dat het gevaarlijk is. Dat is niet echt mijn manier van dingen aanleren... :eeh:

Ik heb er vroeger ook niet bij stilgestaan, en er zijn katten genoeg die op hoogtes lopen, maar je weet gewoon niet hoelang dat goed blijft gaan en wat er erna gebeurt.
Hier een paar huizen verder ook een kat met een gebroken poot, nou je denkt toch niet dat ze naar een DA gingen voor een dure operatie zeker? Kat leert er wel mee leven, en na een paar jaar merk je er inderdaad niets meer van...
Je weet gewoon niet hoeveel het voorvalt omdat je dat als mens op straat gewoon niet ziet.
En het zal zeker wel een deel aanleg en karakter zijn zodat de meest onhandige er gewoon het eerste het loodje bij legt, maar ik ben niet diegene die wil testen of mijn kat daarbij hoort of niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Reb »

hmmm... kinderen hebben hun "denken" ook niet altijd aan staan hoor... ook al leg je ze zoveel uit.
Dat ontwikkelt zich later pas, o.a. door ervaringen.

en ik ben het ook niet mee eens dat het niet te maken heeft met het feit dat katten niet leren. Wel denk ik dat je altijd een inschatting wat betreft je kat moet maken dus inderdaad kijken naar het karakter.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zeg niet dat katten niet leren. Ik wijs er nog speciaal op.

En ik ben er wel van overtuigd dat jij met je kind niet gaat testen of hij zijn verstand gebruikt als hij de straat op gaat, maar hem pas laat gaan als je dat weet. Leren uit ervaringen is 1 zaak, maar leren door een gebroken been of zelfs het risico lopen dat er helemaal niets meer te leren valt, gaat mij te ver. En ik weet zeker dat je bij je kinderen dat risico ook niet loopt. Ze moeten het geleerd hebben voor ze op straat gaan, dat is al risico genoeg!
Mijn broer is autistisch en gaat ook niet alleen de straat op hoor. Mijn zusje dan weer wel...
Hij niet aangezien je er niet op kan vertrouwen dat hij inzicht heeft in het verkeer. Bij katten kan je dat ook niet.
En ook niet dat ze niet ergens af vallen. Zelfs als ze opletten kan dat gebeuren, en dan moeten ze al opletten en er met hun gedacht bij zijn.
Er is niemand die zijn kinderen zomaar op de reling van een balkon laat lopen omdat dat veel te gevaarlijk is. Maar zorg maar eens dat je kat dat niet doet!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Reb »

"Ik zeg niet dat katten niet leren. Ik wijs er nog speciaal op."
Sorry, ik zie het...

Ik denk dat we hier van mening verschillen. Ik heb om dat voorbeeld nog een keer te benoemen, mijn kind nog nooit geleerd om ondersteboven in een klimrek te hangen. Ik draai me, net als een hoop andere ouders om als mijn 4 jarige dat doet.(bij wijze van spreken) Ga eens op een EHBO post kijken hoeveel kinderen er met welk letsel dan ook binnen komen...
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Zuri »

Reb schreef:reactie n.a.v. zuri:
Ik schat in dat je geen kinderen hebt... Eerlijk gezegd hou ik altijd mijn hart vast als de kinderen weer iets nieuws mogen. Meestal als alle leeftijdsgenootjes al iets mogen, dan pas mogen mijn kinderen. Naar school gaan bijvoorbeeld. Ze letten goed op, maar als ze even afgeleid zijn,kunnen ze in mum van tijd zo'n plat als een dubbeltje zijn. en dan zouden ze echt niet de eerste zijn!
Op school, zo'n leuk klimrek. 2 meter hoog... en dan onderteboven in hangen... als ze naar beneden vallen breken ze, ondanks het zogenaamde zachte gras gewoon hun nek. Ik zou de enige zijn die dat zou verbieden, daarnaast vinden leerkrachten dat ook gewoon goed... nee ik laat ze niet alleen dingen doen waarvan ik zeker weet dat het veilig is. Ik hou heel vaak mijn hart vast, probeer er niet aan te denken wat er allemaal kan gebeuren en hoop op een goede afloop.
Uiteindelijk went het gevaar en ben ik minder angstig. Zo ook voor mijn katten.

Schiet me trouwens ineens te binnen dat er van de week op het nieuws was dat wij te beschermend met onze kinderen omgaan. Dat zou juist heel onveilig zijn omdat ze dan niet voldoende ervaring opdoen
en dus later des te meer gevaar lopen. Msschien geldt dat voor katten ook?

Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt met vliegje vangen en vergeten dat je op grote hoogte zit. Ik denk dat juist het instinct daar bij helpt om dat niet te doen. (volwassen katten) Althans dat is zo bij mijn katten, en de katten van mijn buren die weleens op het dak is geweest en de kat van mijn achterbuurman die in de hoogste bomen klimt en de katten van mijn vriendin die op het balkon los lopen enz.
Ik heb inderdaad geen kinderen. Maar ik kan me wel voorstellen hoe het is om kinderen dingen te zien / laten doen terwijl je hart in je keel klopt. Natuurlijk moet je je kinderen (en katten) niet heel spastisch gaan beschermen tegen vanalles. Hierdoor leren ze alleen maar heel bang in het leven te staan wat niet in alle gevallen nodig is. Maar ik vind dat je ze wel moet beschermen tegen gevaren. Als ik ervoor kan zorgen dat mijn katten kunnen genieten op het balkon zonder dat ze het risico lopen om naar beneden te vallen, dan zal ik zorgen voor die oplossing. Zeker als dit geen belemmering is voor hun vrijheid en welzijn. Sterker nog; als ik mijn Noah tot bovenin het gaas van mijn ren zie klimmen/sprinten, dan is dit zelfs nog een verrijking t.o.v. een 'gewoon' buitenspeelplaatsje.

nb; het klimrek is niet helemaal een 100% vergelijking met het spelen van een kat op het balkon. Een klimrek van twee meter hoog voor een kind van een meter is niet in verhouding met een kat op een balkon van meters hoog. Maargoed, dat terzijde.
Reb schreef:In een kooi zitten op mijn eigen balkon gaat mij ook te ver trouwens. Niet mijn gevoel van ontspanning.
En dat is dan het verschil tussen jou en mij. Ik heb wel een kattenren op mijn balkon waar mijn katten heerlijk buiten kunnen genieten. En ja, ook ik kan heerlijk ontspannen buiten zitten. Ik geef toe, in het begin is het even wennen, maar als ik zie hoeveel lol ze hebben dan is dat alles waard. En het allerfijnste vind ik nog dat ik met een gerust hart naar werk / weg kan gaan en zeker te weten dat er niets kan gebeuren terwijl ik er niet ben. Dat is mij heel veel waard.

Maar is er is ook nog een tussenvariant. Je hoeft geen ren / net / kooiconstructie aan te brengen. Je kunt je katten in een (veilig) tuigje buiten op je balkon laten. Dit is dan uiteraard altijd wel onder toezicht.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Ilone »

Kinderen en katten zijn inderdaad niet echt te vergelijken.
Maar voor kinderen breng je over het algemeen óók beschermende maatregelen toe. Zoals een traphekje, stopcontactbeschermers, slotjes op kastdeuren, wegzetten van schoonmaakmiddelen etc.
Je gaat toch ook niet zitten wachten tot ze uit ervaring leren dat bleekmiddel niet zo lekker is?
Ik ga niet af zitten wachten dat mijn katten uit ervaring leren dat mijn balkon toch iets hoger bleek te zijn dan ze dachten of niet dachten omdat het jachtinstinct opeens ingeschakeld werd door langsvliegende vlinder. ;) Dus ja, mijn balkon is ook afgezet.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Jojanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:42

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Jojanneke »

Hmm. Ik woon 4 hoog en heb 2 katertjes van 6mnd oud. Ik heb ze nog niet op het balkon gelaten, dat durfde ik niet aan. Aan de andere kant, als je je kat alleen naar buiten laat gaan ze toch ook de boom in als ze dat willen of op de schutting, schuur enz. Mijn zus woont ook een paar verdiepingen hoog en ziet regelmatig katten van balkon naar balkon springen en klimmen.
Ik zou het bij kittens niet doen maar volgens mij kan het bij volwassen katten best wel. Je neemt risico maar als je ze binnen houdt ontneem je ze weer een stukje vrijheid.
Ik weet nog niet of ze later van mij naar buiten mogen, ik denk het niet want als ze dan bij de buren op het balkon zitten of gewoon op de begane grond zouden ze helemaal naar boven moeten klimmen om weer thuis te komen. Een sleutel voor hal en huisdeur geven snappen ze niet denk ik ;)
Er zijn drie dingen belangrijk in het leven: Eten, Slapen & Bellyrubs!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kan een kat diepte zien?

Bericht door Catfish »

Ik heb in het verleden met 4 katten in een flat op drie hoog gewoond. Ik dacht, dat komt wel goed. Drie keer is er 1 gevallen. Twee keer dezelfde, en en keer een andere. Bij 1 gelegenheid had ze inwendige kneuzingen.
ook ging ze wel eens gezellig buurten, maar meestal twee balkons verder, en diegene wilde me nooit binnen laten om haar te pakken, had een hekel aan katten.
Er staan veel voorbeelden op deze site over kat-proof balkons. Kijk bv eens in het album van Adriana.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie