Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

vraagje. heb net snabbel een half zakje kittenkat in gelei gegeven. en hij vond het heeeerlijk. zou het erg veel kwaad kunnen als ik hem dat soms geeft. gewoon als extra. hij krijgt nu wel een goede harde brok. r.c sensible. als dat op is hoop ik hem over te zetten op orjen. mits zijn darmen dat ook willen
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

RC sensible is compleetvoer, dus heb je kitekat voor het vocht en voor het lekker en nee, er zit volgens mij geen tarwe in (ff kijken als je wilt bij ingredienten) dus dat mag ie zeker erbij hebben.
en het is vrij mager dus voor Sproet ook geschikt. er zijn er bij zonder suiker trouwens..
ik zou overstappen naar een ander sensitive of sensible voer, probeer eens een klein zakje Sanabelle en/of kijk bij Zooplus welk middenmerk er nog meer sensible voer heeft.
Orijen zit aan het andere uiterste met zeer hoog eiwitgehalte en ik zou daar heel heel er voorzichtig mee zijn.. k weet niet of zijn darmen dat al aankunnen en k zou daar nog even mee wachten!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

thanks voor het antwoord. ik kijk nog wel even. maar omdat mijn ouders orjen geven is het financieel handiger.ik heb verschillende smaken kitekat. zal morgen wel eens op de verpakking kijken. ik doe het ook puur voor het vocht. zeker nu het zo warm is.
voorlopig heb ik nog 2kg rc sensible. die maakt die eerst maar eens een heel eind op.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

je kunt wat Orijen als snoepje erbij geven (max 15 stuks per dag ongeveer) en kijken wat er gebeurt. blijft zijn ontlasting goed en vindt hij het lekker, dan ben je een aantal maanden verder en is de overstap veel makkelijker. Orijen is uitstekend voer maar niet alle katten doen het er goed op en Snabbel is nu nog wat aan de jonge kant daarvoor (is mijn ervaring).
maar gelukkig speelt het nu ook nog niet.. missch vindt Sproet Orijen ook wel lekker, hij zal er veel minder van eten want het geeft snel een verzadigd gevoel en zal er zeker niet van aankomen..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

In plaats van een half zakje Kitekat zou ik eerder kiezen voor Miamor, dat zijn kleine blikjes van 85 gram. En dan b.v. 's morgens een half blikje en 's avonds een half blikje.
Rest voor de avond in b.v. tuperware met deksel bewaren. Dan blijft al het goede het best bewaard.
Is te koop bij Zooplus, niet duur en prima voer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

thanks heb binnen kort toch nog spullen nodig bij zlp. kan ik het gelijk eens mee bestellen. eens kijken wat ze er van vinden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Djenin89

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Djenin89 »

Hoi allemaal!

Ik word helemaal gék van dat kattenvoer. De dierenarts zegt dit, de speciaalzaak dat en internet zegt nog eens 500 andere dingen.

Ik heb net even zitten zooplussen, en ik heb als potentiele merken nu: Acana, Applaws en Orijen. De dierenspeciaalzaak had het over biomill maar ik vind dat eng omdat er bijna niets over te vinden is (door mij in ieder geval) op internet.

Nu krijgt onze babycat RC babycat en onze volwassen kat krijgt Frank's Pro of zoiets. Senior variant.

Wie helpt mij?!
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Mirjam86 »

Over babycat ben ik zelf erg tevreden, dus dat zou ik voorlopig even blijven geven.
Acana, Applaws en Orijen zijn volgens mij alle drie kwaliteitsvoeren. Als je even een paar pagina's terug leest, zijn er veel (verschillende) ervaringen mee. Uiteindelijk moet je toch zelf de keuze maken.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Applaws vind ik de mindere van de 3. De samenstelling is heel erg eenzijdig...
Acana en Orijen zijn van dezelfde producent en beiden prima (beste brok naar mijn mening).

RC babycat is redelijk, maar naar volwassen voer zou ik voor iets anders dan RC kiezen.

En om je frustraties een beetje te staven: DA'n krijgen geen opleiding over voer, maar enkel een lezing van de voerproducent die ze daarna gaan verkopen aan hun clienten ( RC of Hill's dus). Een DA moet dus net als wij leken alles zelf uitpluizen maar de meesten doen dat niet want denken van de producent geleerd te hebben wat goed is en vertrouwen daar blindelings op (terwijl die toch enkel maar hun verkoop voor ogen hebben...).
Dierenspeciaalzaken is geen lijn in te trekken, maar de verkopers in zo'n zaken die echt iets van dieren (laat staan voeding) kennen, zijn niet erg dik gezaaid...
En ze moeten tenslotte ook verkopen wat hen ingefluiserd wordt in de meeste gevallen.
Het komt er dus op neer dat je zelf op zoek moet gaan en je eigen mening vormen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

Djenin89 schreef:Ik word helemaal gék van dat kattenvoer. Wie helpt mij?!
welkom op het Forum!
er is niet zoiets als het beste kattenvoer,
dat hangt af van je eigen situatie en iedereen maakt daarin eigen keuzes,
afhankelijk van hoeveel katzels en katers/poezen, binnen/buitenkat/kitten en gezondheid/overwicht en smaak+voorkeur en nat+brokjes en financiën enzo en zo..

missch kun je ons eerst wat meer info geven over je situatie..
en verder hebben we heel heel erg veel informatie over voeding en waar je op zou kunnen letten in de topics staan.
als je de moeite neemt om hier en daar wat te grasduinen en door te lezen, dan weet je zelf ook al iets meer...

als je hier een vraag over voeding stelt, dan loop je de kans op nog meer verschillende meningen.... ;-) hihi...

en bio mill... valt wel mee wat daar op internet over te vinden is hoor..
en bovendien, rechtsboven zit een zoekfunctie en ;-) als je daar biomill had ingetikt, dan had je gezien dat dit voer hier ook al eens is langsgekomen..

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 84&t=21178

http://www.biomill.ch/en/your-companion ... tions.html
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Djenin89

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Djenin89 »

Babycat ben ik ook tevreden over hoor, onze kitten valt nog onder de doelgroep en vindt het absoluut heerlijk (en we hebben nog een hele zak). Maar: ik wil graag een brok kiezen die ze op den duur allebei kunnen gaan eten. Voorlopig eten ze nog hun eigen variant (kitten / adult) maar dan kunnen ze vast wennen :)

Ik ga straks nog even zoeken in dit topic.

Ik heb trouwens twee katten, één kat die al wat ouder is en een prachtige britse korthaar kitten. De oudere kat komt wel wat buien maar dan staat ze na een minuut of 10 alweer voor de deur te miauwen. Alleen als het heel zonnig is wil ze wel eens wat langer wegblijven, maar nooit langer dan een uurtje. Kitten komt alleen buiten als wij in de tuin zitten, aan een lijn. Dus: binnenkatten!?

Ze zijn allebei goed op gewicht, de oudste eerder te dun dan te dik en de jongste vergeet ook nog wel eens te eten: spelen spelen spelen!
De oudste heeft wel een zwak gebit, maar daar geef ik nu als snoepje die oral van Hill's voor, en ik las ook dat je stukjes biefstuk kunt geven, dus dat hoeft niet perse in het voer terug te komen. De jongste leer ik tandenpoetsen aan, maar de oudste is een asielkat n door de vorige baasjes niet echt goed behandeld (denk ik) dus: overal bang voor.

Ze krijgen voornamelijk droogvoer, soms krijgt de oudste een beetje (katten)melk of een klein beetje natvoer.

Genoeg informatie?!

Nou, ik ga even verder zoeken naar info, en ik hoor 't misschien nog van jullie!

Groetjes!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

In plaats van biefstuk kun je beter om de dag een stukje kipfilet geven naast hun blikvoer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Djenin89

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Djenin89 »

Ja? Waarom is dat dan? Is dat niet weer veel 'zachter'? En moet je dat vlees van tevoren koken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Adriana »

hoe roder het vlees hoe meer fosfor, bovendien nogal verzurend. fosfor is voor oudere katten nogal belastend voor de nieren.

gevogeltevlees (kip/kalkoen) sluit t beste aan bij het natuurlijke voer en bvk rauw.
salmonella wordt opgeruimd door het maagzuur.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, vlees niet koken, gewoon rauw.

Biefstuk bevat nogal veel fosfor, gevogelte bevat dat minder. Biefstuk is wel een tikkeltje taaier, maar ook op kipfilet moeten ze wel knagen.
Het vlees werkt eigenlijk als tandenborstel daardat ze hun tanden er diep in moeten planten bij het kauwen en dat alle vuil dan meeneemt. Echt tandplak krijg je er niet zo gauw mee weg (daar gaat wat tijd over), maar het vuil van de brokken wel.
Gekookt vlees werkt natuurlijk niet op die manier.

Nog beter is vaak even van diersoort wisselen natuurlijk (kip, kalkoen, rund, lam, konijn.... enz, of zelfs een stukje wild als hij dat lust?), maar varken mag je niet geven. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie