Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Anne82 »

Sluit me aan bij Cari. Denk dat het ook beter is om je kat van 3 ook te laten castreren, daar worden ze, naar mijn ervaring, sowieso een stuk relaxter door. En als je nog een niet
gecastreerde kater in huis hebt lopen en daar Spooky bij haalt die net geholpen is, heb je kans dat die kater Spooky weer gaat 'aanranden'... Omdat hij natuurlijk zijn hormonen nog wel heeft.... Heb er ook niet zoveel verstand van omdat ik ook alleen maar katertjes heb, maar dit was wat ik in eerste instantie dacht...
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Sunnetje »

Tja het punt is dat ik al 2 maand op Spooky aan het wachten ben. Dit omdat Toendertijd Mystic ook nog niet gecastreerd was en Spooky dus nog niet gesteriliseerd.
Eerst wilde ik Rambo tegelijk laten castreren met Mystic, maar Rambo had een erge aanval van voedselallergie en zat ónder de wonden dus de DA raadde me aan te wachten tot hij hier helemaal van genezen was voordat ie gecastreerd zou worden. En dat is ie nu dus pas.

Denk niet dat J. (degene waar Spooky nu nog is) het geduld gaat opbrengen om nóg 2 maand te wachten... :S

Ze hebben Vrijdag en Zaterdag gelukkig niet meer gevochten... maar ja dit zou dus weer kunnen oplaaien als ik spooky in huis haal.... even erover denken nog maar.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Nyncke »

Castreren ! ! !
Al is het maar omdat je straks met een beetje pech met 2 tegen elkaar opsproeiende katers te maken hebt.
En je afvragen of dit wel het goede moment is om er een poes bij te halen.
Ik zou eerst de katers die je hebt in harmonie krijgen, niet een week maar min 2 maanden harmonisch samenleven.
Dan pas denken aan een poes erbij.

Misschien wordt het dan niet Spooky maar er zijn meer vreselijk leuke en lieve poezen op de wereld die een gouden mandje zoeken.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Sunnetje »

^ Mijn katers leven al 3 jaar in harmonie samen, afgezien van dus deze week. :)
En Rambo is de enige ongecastreerde kater momenteel en die wordt volgende maand geholpen.
En als Spooky niet bij mij komt, wordt ze door die vriend van me op marktplaats gegooid en waarschijnlijk aan de eerste de beste gratis meegegeven... ik ben daar altijd wat huiverig voor.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook over heb zitten twijfelen hoor... het zal toch best wat teweeg brengen in de situatie hier en die situatie was altijd prima.
Maar Spooky is echt een lief poesje en ze zou hier perfect passen.. En het is nu al 2 maand afgesproken dat ze hierheen zou komen... beetje naar om dan ineens te cancelen.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
miloutje4
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 sep 2011 14:07

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door miloutje4 »

Ik heb ook een soort gelijke situatie. Ik heb een kater van 2 en sinds zaterdag een kitten van 7 weken. Mijn kater en de kleine zijn al aan het spelen maar mijn kater wil soms nog heel hard de kitten bijten tijdens het spelen. Zij begint te krijsen, moet ik ingrijpen of laten gaan? Klinkt een beetje eng en het ziet er ook een beetje eng uit.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, laten gaan. Je kater moet nog leren hoe ver hij kan gaan. Als je hem erop aanspreekt zal hij dat verkeerd interpreteren en met haar linken.

Maar 7 weken is wel nog ontzettend jong voor een kitten om al bij zijn moeder weg te zijn. Arm diertje... :-(
Hopelijk wordt je kater dan snel een beetje rustiger, zodat ze bij hem wat geborgenheid kan vinden die ze als baby nog zo hard nodig heeft...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door nellebel »

gisteravond toen we in bed lagen kwamen guusje en gijs mee en die begonnen te dollen op bed. maar nu begonnen te allebei toch te grommen en ze gingen maar door. er wijkte niemand en het gegrom ging door en aanvallen. oren in de nek en elkaar bespringen. ik vond het lastig om niks te doen. ze liggen meestal bij elkaar te slapen en nu was er ook niet 1 bang voor de ander, maar het was zo'n eng gegrom naar elkaar. dit heb ik nog nooit meegemaakt. zou het met dominantie te maken hebben? vooral omdat gijs nu minder bang wordt en guusje gisteren wat rustiger was (ze had 2x gebraakt)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Sunnetje »

Klinkt bij mij meer alsof het een uit de hand gelopen stoeipartij is? omdat het begon met dollen?
Vechten ze wel vaker of was dit de eerste keer?

Hier is het de laatste tijd ook weer raak:

Dizzy en Isis hebben de laatste tijd erg vaak ruzie, bijna dagelijks wel een keer.

Vooral 's nachts is het snel raak, maar ook regelmatig overdag. Er wordt dan een hoop gegromt, geblaast en gevochten en ze rennen elkaar dan door het hele huis achterna.
We hebben het goed in de gaten gehouden en zijn van mening dat Dizzy de aanstichter is.

Wanneer ze geen ruzie hebben, lijkt het gewoon oke te gaan tussen ze. Ze eten hun brokjes samen in 1 kamer, ze liggen nog wel eens naast elkaar te slapen, soms zelfs lekker tegen elkaar aangekrult, daarom snap ik ook niet waarom ze elkaar het volgende moment zo'n beetje lijken af te willen maken. En ook met zoveel regelmaat.

Iemand enig idee wat hiermee te doen? Is dit nog steeds gewoon dominant gedrag? Wil Dizzy de baas over Isis zijn? Tegen de andere katten doet ze het namelijk totaal niet. Mystic gaat zich soms wel met de gevechten bemoeien, ik vermoed omdat hij hier toch wel de baas in het huis is.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik denk wel dat het dominantie is...

Dan kan je alleen maar wachten tot het overgaat... :???:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Sunnetje »

Hm ja ik was daar al bang voor inderdaad. Er werd mij ook al wel verteld dat Bengalen vaak 'pesterig' gedrag vertoonden, toen ik erover dacht om Dizzy in huis te nemen.
Maar ik reken dit niet echt als pesten, omdat ze het niet bij de andere katten doet, maar puur bij Isis. misschien ook omdat Isis de jongste is? en de enige andere poes in huis.

Ik zit er over te denken om eventueel Feliway te kopen, mocht dit doorgaan. Ik heb Feliway al eens gebruikt toen Rambo enorm in de stress zat, maar dit leek toen helaas niet te helpen, echter had ik er toen slechts 1 en misschien dat 2 stekkers wel meer effect hebben.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door nellebel »

ik weet niet of het van de feliway komt, of wat het is, maar ze spelen en stoeien de hele dag. oortjes gaan geregeld in de nek, maar ik heb geen gegrom meer gehoord. zat nu te denken misschien voelde guusje zich wel te ziek om te spelen en gromde ze daarom. nu is ze weer stukken actiever.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien waren ze elkaar aan het opvoeden, Wendy?
Ze hebben er wel de leeftijd voor... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door nellebel »

weet je dat ik nog steeds geen idee heb wie de dominante is? eerst dacht ik guusje omdat die soms gromde als gijs bij de voerbak kwam en gijs dan afdroop. heb nu ook al een paar keer andersom gemerkt al gromt gijs niet, maar dat guusje wegloopt voor hem. mijn man heeft er dan wat moeite mee, hij wil dat het vriendjes zijn en gelijkwaardig. heb hem proberen uit te leggen dat het wel vriendjes zijn maar dat er mogelijk toch eentje de baas is en dat we dat vooral zo moeten laten, dat ze dat zelf moeten uitknokken. is ook echt totaal nieuw voor ons. dit speelde bij flippie en sjefke totaal niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door castratenkoor »

Dat aftasten wie de baas is zal nog zeker doorgaan tot ze twee jaar zijn.
Mijn Rik en Teun kunnen heel leuk zijn samen, lekker alles samen doen ren in en uit, krijgertje enz.
Maar ze kunnen ook dreigend tegenover elkaar staan en dan geven ze geen van beide toe.
Momenteel lijkt het erop dat Rik de baas is.
Had ik nooit verwacht want Teun is van het begin af aan enorm dominant naar alle katten.
Er vloeit nooit bloed gelukkig.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door nellebel »

goh dinie, nog zolang? nou ja, er gebeuren ook hier gelukkig geen erge dingen maar ik ben de schijtbroek hier die meteen in paniek schiet en het zielig vind voor de ondergeschikte.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie