Hoe snel kan een kater aankomen?

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Ik heb sinds een maand een nieuw huisgenootje: Boeffie een rode jeweetwel kater. We zijn gek op hem! :grin:
Hij is 2,5 jaar en ik heb hem overgenomen van een kennis (wegens omstandigheden). Boeffie is gezond en is het ondertussen ook al gewend in zijn nieuwe huisje. Netjes ingeënt en ontwormd.

Hij kreeg van zijn vorig baasje Whiskas :evil: , maar ik probeer nu over te stappen naar Hill's (hoewel hij er nog niks van moet hebben).

Vandaag bij DA geweest voor herhalingsvaccinatie, waarbij de DA opmerkte dat Boeffie toch wel aan de magere kant is... Het is inderdaad een slanke kat, maar je voelt bovendien zijn ruggengraat zitten als je hem aait. De vorige keer zei de DA hier ook al wel iets van, maar vermeldde hierbij dat 'als hij nog 200gr zou aankomen' hij goed op gewicht zou zijn (hij weegt nu 3kilo800gr). Hij is nu ondertussen een maand bij ons, maar is nog niet aangekomen.

Vandaag heeft de DA (andere DA, dezelfde praktijk) ons aangeraden om een tijdje kittenvoer te geven (Hill's VETessentials), zodat Boeffie wat reserves kan opbouwen. In principe ziet hij er gezond uit, maar wat reserves zou wel handig zijn... hij moet natuurlijk wel tegen een stootje kunnen als hij bv. een keer ziek wordt. We gaan hem nu dus een tijdje kittenvoer geven (in het begin nog vermengd met zijn 'normale' voeding) en als hij binnen twee weken niet aankomt toch maar bloedonderzoek....

Boeffie is trouwens altijd al een slanke kater geweest, en dierenartsen hebben zich er eigenlijk nog nooit om bekommerd... maar voor de zekerheid nu toch maar even wat aankomen met kittenvoer. Hoe groot schatten jullie de kans in dat Boeffie binnen nu en twee weken gaat aankomen met het kittenvoer? Ik ben van plan om het hem 'onbeperkt' te geven, aangezien er hier geen andere katten rondlopen, en zijn ander voer ook altijd onbeperkt aanwezig is.
Hij drinkt verder goed, maar lust geen natvoer. Enkel brokjes. Ook geef ik hem regelmatig wat maltpasta tegen haarballen.

Mochten jullie verder nog tips hebben om Boeffie wat aan te laten komen dan hoor ik het graag! ;-)
ronbuyten
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2011 03:45
Locatie: rotterdam

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door ronbuyten »

hi, volgens mij is kittenvoer inderdaad goed omdat daar de meeste calorieën inzitten en met mijn boerenverstand zou ik zeggen probeer ook eens kattenmelk (ik geef Tommy altijd Lactosevrije volle melk bij de super vandaan) als extra'tje .
Het is de eerste keer dat ik van een kat hoor die geen enkel natvoer lust dat beperkt je mogelijkheden wel denk ik. Misschien is er droogvoer in de handel met nog meer caloriën dan kitten brokjes maar dat weet da denk ik beter.
In ieder geval succes met Boeffie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb bij Barfen wel eens de tip gehoord Viyo eroverheen te gieten.
Dit is een soort drankje voor katten dat kennelijk onweerstaanbaar is. Dit zou je ook eens met natvoer kunnen proberen...

Maar van kittenbrokjes zal hij sowieso eerder aankomen dan van zijn gewone voer..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Anne »

Ik zou het niet altijd kittenvoer geven want dan krijgen zijn nieren heel veel eiwitten te verwerken en heb je weer kans op nierproblemen later als hij wat ouder is.

Zou je misschien een foto kunnen posten dan kunnen we zien of hij echt te mager is.

Onze hond Tim is namelijk ook erg mager en wat wij ook proberen, hij komt maar niet aan ;-)
Nou weet ik wel dat je een hond niet met een kat kunt vergelijken maar ze hebben allemaal hun eigen lichaamsbouw en sommige dieren komen gewoon niet aan, ook al stop je er schapenvet e.d. in :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Bedankt voor al jullie reacties!

Hieronder een link naar mijn facebook-album met foto's van Boeffie. Hij staat erg hoog op z'n poten en heeft een smal lijfje. Nu hij stilaan z'n wintervacht krijgt voelt hij al wat dikker aan... Ik had zelf het idee dat hij was aangekomen, maar weegschaal bij de DA gaf nog steeds 3,8 kilo aan.

Ondertussen dag 1 met kittenvoer erop zitten: ik meng het met zijn vorige brokjes en ben van plan dit wel te blijven doen (anders worden zijn nieren inderdaad belast). Bedoeling is natuurlijk wel dat dit kittenvoer tijdelijk is, zodat hij even goed wat gewicht aankomt / reserves opbouwt. Verder denkt de kat volgens mij dat het snoepjes zijn, want als ik ze hem één voor één voer kan hij er wel van BLIJVEN eten. DA zei ookal dat bijna alle katten kittenvoer lusten.. ZELFS kieskeurige katten zoals mijn Boeffie :)!

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 7ea&type=1
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Anne »

Wat een leuk katertje :-P Kan me voorstellen dat je gek met hem bent. Hij ziet er inderdaad wat ielig uit. Ik hoop dat hij wat aankomt, succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Dankje! Hij is volgens mij heel z´n leven al een schraal mannetje geweest :P maar wij gaan nu ons best doen om hem toch wat te laten aankomen... ben benieuwd!
ronbuyten
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2011 03:45
Locatie: rotterdam

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door ronbuyten »

ja, leuke foto's , boeffie ziet er inderdaad niet echt vet uit.
wat jij moet doen is : je kan naar onze goedbedoelde tips luisteren maar aangezien het om de gezondheid van Boeffie gaat zou ik toch vooral naar da luisteren, als je er niet uitkomt kun je hem altijd bellen.
ik hing gister ook gelijk aan de telefoon toen mijn tommy een wespesteek kreeg, je krijgt een goed advies en je bent gelijk gerustgesteld door iemand die er verstand van heeft en het kost je alleen een telefoontje.. succes :epray:
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

De DA kwam zelf eigenlijk alleen met de optie om kittenvoer te geven, en verder zei hij dat ik weinig opties had omdat Boeffie inderdaad geen natvoer lust. Hij likt dan alleen het vocht er vanaf, maar dat vind ik een beetje zonde van het voer ;)! Hij krijgt ook wel kattenmelk, dus dat blijf ik gewoon doen.

Hoop gewoon echt dat hij aankomt van dat kittenvoer... En de DA schat de kans wel aardig groot in, maar was benieuwd naar wat jullie te zeggen hebben ;)! Ik ga over twee weken weer terug voor controle en dan wordt hij weer gewogen. Hopelijk vliegen de grammen er aan bij hem! :P
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Adriana »

het kan zijn dat hij tenger gebouwd is en dan krijg je er met zijn levensdagen geen vet aan..
en 3,8 kg is nou ook weer niet zo mager.
hij ziet er trouwens erg goed uit maar voor zijn leeftijd nog erg kitten-achtig. k vrees dat hij in zijn jeugd dus veel te weinig voer heeft gehad en daarom wat is achtergebleven, zou dat kunnen kloppen?
en als het klopt dan kan dit soort katten geen grote porties aan, klein maagje, dat wordt onmiddellijk over geven.. en omdat ze in hun babytijd waarsch geen vetcellen hebben opgebouwd zou het kunnen zijn dat ze dat op latere leeftijd ook niet meer kunnen..
wij hebben er hier twee van, Enzo is nu 7 jaar en al twee jaar bij mij en ik krijg er geen gram aan! en zijn zus poes Mies weegt 3,2 kg en ook daar hetzelfde verhaal. schraal en superslank maar wel levendig en goeie vacht. in hun jeugd en tot aan hun vijfde schromelijk verwaarloosd en schraal gevoerd, eten ook absoluut geen natvoer. en kater Enzo heeft zelfs geen eetreflex, die paai ik eerst met een snoepje en daarna gaat de rest ook naar binnen.. hij krijgt 10 keer per dag 25 stuks RC kitten 36 en dat gaat goed, maar daarop aankomen, ho maar!

lust hij wel beetje gekookte of rauwe kip (in heel kleine stukjes)?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door MarjanR »

Joh, als ik zo naar jouw Boeffie kijk (wat een hele leuke kater is het) dan vind ik hem niet te dik inderdaad.
Maar om nou te zeggen dat hij mager is???
Ik heb zelf een slanke den en twee dikkie's in huis (waarvan 1 nu wel op dieet is, langzaam).
Maar ik vind Boeffie echt niet te mager hoor.
En denk erom, als hij dan wel aankomt. Haal dan direct het voer weer wat hij gewend is.
En zorg ervoor dat hij niet te dik wordt. Het is echt lastig om een kat goed af te laten vallen.

maar als je het mij vraagt issie goed zo.
maar ik ben geen dierenarts natuurlijk ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
kzin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 aug 2011 12:48
Locatie: Amersfoort

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door kzin »

Ik ben van plan om het hem 'onbeperkt' te geven
Dat kan inderdaad wel helpen. Mijn katten hebben ook een tijdje onbeperkt gehad: Vers voer + twee soorten brokjes. Daarvan is vooral de dunne kater aangekomen. Ik verbaas me er over hoeveel ze 's nachts nog eten.
Zo te beoordelen aan de foto's valt het nog wel mee met jouw kat. Hij is niet magerder dan veel andere katten uit mijn buurt.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Mirjam86 »

Even off-topic: wat een prachtkat! Vooral die eerste foto!
Maar hij is niet echt vel over been toch?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
RodeKaterBoeffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2011 14:47

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door RodeKaterBoeffie »

Wat een fijne reacties allemaal! Boeffie is echt een schatje, maar inderdaad Adriana: vooral zijn koppie is erg kitten-achtig. En een kleine maag zou ook wel eens kunnen: Boeffie eet goed, maar steeds kleine beetjes. Hij is absoluut niet verwaarloosd als kitten... opgegroeid bij een jongen die hem erg veel aandacht gaf, daardoor is Boeffie nu ook lekker aanhankelijk. MAAR hij krijgt al wel heel z'n leven Whiskas... en ik kan me voorstellen dat dat niet bevorderlijk is voor zijn groei/gezondheid. Ik probeer dan nu ook over te stappen op Hill's maar dat wil nog niet helemaal lukken ;)!

Kzin: Ook 's nachts eet Boeffie nog best veel. Soms denk ik 's avonds dat hij niet veel gegeten heeft (nog veel brokjes in z'n bakje) & dan is het 's ochtends leeg!

MarjanR: voor mij is Boeffie ook absoluut goed zo! Meer op aanraden van de DA, wat reserves opbouwen!

Hij is ontzettend vrolijk, speels en actief & kan ook soms lekker komen 'kroelen'. Verder is hij kerngezond, maar wil de DA dat hij net wat meer reserves gaat opbouwen voor ALS hij een keer ziek wordt... ergens wel begrijpelijk, maar als het echt z'n bouw is dan gaat ons dat niet lukken :P.

Mirjam86: Boeffie is zeker niet vel over been... Je voelt alleen achter bij z'n staart wel net wat meer bot... Leuke kat he :). We zijn erg blij met m!!!

Nu hopen dat ie een beetje gaat aankomen van het kittenvoer! Ik hou jullie op de hoogte en alvast super bedankt voor de geruststellende berichten ;)!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe snel kan een kater aankomen?

Bericht door Anne »

Ik snap heel goed dat je hem iets wil laten aankomen, als ze ziek worden is het beter om wat reserves te hebben. Maar je moet dus rekening houden met het feit dat het zijn lichaamsbouw misschien wel is en dat je er in kunt stoppen wat je wilt, maar dikker worden ho maar ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie