Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
ronbuyten
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2011 03:45
Locatie: rotterdam

Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door ronbuyten »

hi,
ik heb een vraagje waar ik geen topic over kan vinden dus misschien heeft iemand advies...
mijn Tommy houdt zoals iedere gezonde kitten van een lekkere stoeipartij op zijn tijd en het gaat er af en toe hard aan toe, hij is nooit kwaad te krijgen (hij heeft nog nooit geblaast) en blijft tijdens het stoeien gewoon spinnen. Nu is hij echt zijn grenzen aan het verkennen en heeft ontdekt dat zijn gekortwiekte nagels weinig schade toebrengen maar dat hij ook nog kan bijten.
afgelopen week was het een regelrecht bloedbad aan mijn kant, nu zal hij dat doorbijten best wel afleren maar ik vroeg me af of iemand weet of een kattebeet schadelijk kan zijn voor mensen. Tommy is een kerngezonde binnenkat maar misschien moet ik toch iets van een tetanus vaccinatie halen ( voor mezelf)
advies is van harte welkom,
:eclap:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Admin »

Kort gezegd: ja.

Ik heb in mijn leven al heel wat krabbels en beten gehad, maar er nog niets aan overgehouden. Een kattenbek bevat heel veel nare bacterieën, dus is het zaak je handen zo vaak mogelijk te wassen, helemaal als je rond etenstijd te katten aait. Ook katten aan je handen of in je gezicht laten likken, zonder het daarna te wassen, is een no-no.

Je kunt van een kattennagel of kattenbeet nare ontstekingen krijgen en ook bloedvergiftiging. Helemaal als een kat zo hard bijt dat hij bloed trekt, is het belangrijk zsm het bloed eruit te duwen/knijpen om zoveel mogelijk bacterieën eruit te krijgen. Daarna goed ontsmetten met alcohol. Daarmee heb ik nog nooit iets eraan overgehouden, maar bijv. mijn dierenarts zit regelmatig aan de antibiotica omdat hij weer eens gebeten is door een kat in zijn praktijk.

Of je nu ook een antibioticakuurtje moet gaan halen kun je waarschijnlijk zelf het beste beoordelen. Als je zo hard gebeten bent dat de kat zijn hoektand voor het grootste gedeelte in je huid zit, dan zitten ook de bacterieën zo diep en kun je beter wel een kuurtje gaan halen.

Ik heb wel eens een reactie op een krabbel gehad, dan ging er bijv. een lymfeklier opzetten (die dan dus hard aan het werk is om de schadelijk bacterieën te grazen te nemen). Als je dat risico niet wil lopen, moet je ook een kuurtje gaan halen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
ronbuyten
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2011 03:45
Locatie: rotterdam

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door ronbuyten »

bedankt voor je reactie, met de ontsmetting en hygiëne zit het wel goed, er is ook niets ontstoken, nee ik zat meer te denken aan enge ziektes maar ik heb op tv eens iemand horen zeggen dat katten geen ziektes op mensen kunnen overbrengen dus dat neem ik maar aan .
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Admin »

Katten kunnen helaas wél ziektes op mensen overbrengen. De meest gangbare zijn dan toxoplasmose en de kattenkrabziekte. Daarnaast is ook Giardia overdraagbaar op mensen.

Een ziekte die overgebracht wordt van dier op mens heet zoönose.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
ronbuyten
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2011 03:45
Locatie: rotterdam

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door ronbuyten »

kijk hier heb ik wat aan , bedankt, ik ga me hier gelijk wat meer in verdiepen.
helemaal superhandig zo'n kattensite
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door pearlsofpassion »

Pfff, ik trek me dat persoonlijk niet zo hard aan.
Overal zijn er bacteriën en als je daar allemaal moet van panikeren, heb je geen leven meer.
Ik aai en kus mijn katten echt wel, en ze mogen mij neusjes en likjes geven zoveel ze willen zonder dat ik daarna naar de kraan hol.
Dat is mijn eigen keuze natuurlijk, maar ik vind dat overdreven.

Dat je je handen wast na de kattenbak te verschonen, is niet meer dan logisch. En dat je bij zwangerschap oplet voor toxoplasmose als je het nog niet eerder gehad hebt, is verstandig, ookal is de kans dat je het oploopt buiten in de natuur groter dan door middel van je katten. Zorgen dat je tetanusinenting up to date is, is zowiezo heel erg aan te raden. Je kan je ook altijd aan een boom of zoiets openhalen en het zo oplopen.
Maar voor de rest...

Ik heb vroeger zelfs krabben gehad die ik niet ontsmet heb, ook nooit iets aan overgehouden hoor. Nu is het lang geleden dat ik er nog eentje gekregen heb...
Als je zou weten wat er allemaal voor rommel in je eigen voedsel zit, en in je omgeving. Hoeveel bacterien op je eigen huid of in je eigen mond. Dat soort zaken...
Ik denk dat het een stuk gevaarlijker is om een mens te kussen, dan een kat te aaien zonder handen te wassen.
Dat je beten beter verzorgt, ben ik het natuurlijk mee eens. Dat doe je zowiezo beter met elke wonde die zo diep gaat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Ilone »

Een simpele kattenkrab of klein bijtje daar zal ik geen tetanus voor halen.
Maar wanneer de kat flink heeft doorgebeten wel. Wat Admin al zegt, een kattenbek zit vol bacterien.
Ik ben een aantal maanden geleden goed gebeten door een (buiten)kat maar ik mocht mooi aan een 3voudige tetanus injectie (3e krijg ik over 2 maanden).
Maar als het een kleine beet is of krab zou ik het gewoon goed wassen/ontsmetten en voor de zekerheid in de gaten houden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Admin »

Ik snap wat je bedoelt, Valerie, en in mijn lange met katten gevulde leven heb ik heel wat kattenkwetsuren opgelopen. Maar als iemand vraagt of je iets kan krijgen van katten, dan is het ja of nee, er is dan geen grijs gebied. Wat iemand daar dan vervolgens mee doet, dat is zijn/haar pakkie an. Katten aaien onder het eten doe ik ook zonder mijn handen te wassen, maar ik laat nooit kattenspeeksel aan mijn handen zitten, dat was ik altijd af. Misschien mijn tik, maar ik voel me daar goed bij :-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Cerna

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Cerna »

Amber heeft mij een paar maanden geleden tijdens het nagels knippen zo hard gebeten dat ik bijna van mijn stokkie ging.
Tetanusinjectie had ik een paar jaar daarvoor nog gehad, dus ik maakte me niet zo druk, maar de volgende dag was de duim opgezet en klopte vreselijk. Die dag moest ik met Cerná naar de dierenarts en ik liet hem mijn duim zien. Hij stuurde me onmiddellijk naar de huisarts. En zij zei hetzelfde als admin, dat kattenbeten hele vervelende gevolgen kunnen hebben en dat je beter een keer voor niks naar de huisarts kunt lopen (wanneer de kat echt doorgebeten heeft), dan een keer te weinig.

Kreeg een anti-bioticakuur voor 6 dagen mee. Dus niet onderschatten!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door MarjanR »

Kun je toxoplasmose maar 1x krijgen dan? *dan zit ik safe :edance: *

Ik ben ergens nog steeds licht allergisch voor katten.
Dus een kattenkrab, al is het maar een kleintje, lijkt op mijn lijf wel alsof iemand er met een mes overheen gegaan is.
En jeuken!!! Ik maak het dan altijd heel goed schoon met een sponsje en desinfecterende iets (zeep, jodium oid)
Reken maar dat onder die leuke nagetlejs een partij bacteriën zitten.
En dat geldt nog veel harder voor de bek van de kat (van de mens is volgens mij ook zo erg).
Dus ja, ben het helemaal eens; denk erom.
Haal een tetanus en antibiotica bij de huisarts wanneer een kat je flink heeft gebeten.
De gevolgen zijn erger dan je zomaar zou verwachten (mijn poezeltje is eigenlijk heel lief!)

Aan de andere kant roep ik ook al eeuwig dat ik niet vies ben van m'n katten.
Moos geeft liefdes beetjes op m'n wang en daar gaat wat kwijl bij gepaard.
Ik veeg het af met m'n mauw oid, verder niet.
Verder drinkt meneer al 18 jaar aan de kraan, letterlijk.
Niet door het straaltje, maar hij likt aan het mondstuk van de kraan zelf.
Dus ik denk dat ik door de jaren heen misschien iets van weerstand heb opgebouwd.
Want ik heb er nooit wat aan overgehouden.
Of zou dat komen omdat ik al toxoplasmose heb gehad als peuter zijnde (lieieieieieieieieieief poessie... en ik liep overal met het beestje naartoe icl. kattenbak. En poessie vond het gezellig :lol:)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Mirjam86 »

Toxoplasmose is toch heel gevaarlijk als je zwanger bent?
Vervorming van de foetus oid?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door Ilone »

AB kuurtje inderdaad, die vergeet ik...mijn hand was ook ontzettend dik, en ik kon mijn duim niet gebruiken voor een paar dagen door de zwelling en pijn van de beet.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door MarjanR »

Als je zwanger bent is het niet erg fijn toxoplasmose op te lopen.
(Dus 9 maanden lang geen kattenbak verschonen graag :) )

Ik was nog even vergeten te melden waarom het effect zo heftig is van een katten (of mensen) beet.
Speeksel staat aan het begin van het voedsel verteringsproces.
Het speeksel is vol met enzymen die het voedsel afbreken.
En dus ook jouw vinger/hand/voet wanneer het speeksel in aanraking komt met jouw vlees.
Vandaar.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door BillyJean »

ik weet nog dat jaren geleden mijn zuster heel ziek is geweest van de kattenkrabziekte
Maar dit had ze opgelopen van een wilde kat in Frankrijk, maanden is ze ziek geweest, heel heftig
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
manon3

Re: Is een kattenbeet schadelijk voor mensen?

Bericht door manon3 »

Wat een heftige verhalen allemaal zeg.
Ik denk dat ik maar 'ns voorzichtiger moet gaan worden als ik gekrabd of gebeten wordt door een kat.
Want tot nu toe heb ik nooit de moeite genomen om wonden te ontsmetten, maar als ik dit allemaal zo lees.......
Plaats reactie