Niesziekte, dweilen met de kraan open

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Cam
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2011 02:34

Niesziekte, dweilen met de kraan open

Bericht door Cam »

Hallo!

Ik zal bij het begin beginnen.
Mijn beide katten hebben niesziekte, ze kregen het een paar jaar geleden allebei, beide herstelden spoedig en geen last meer van gehad. Ze waren niet ingeent.

Nu kreeg een van mijn katten last van allergie en astma, wij naar de dierenarts, hij kreeg een kuurtje met antibiotica voor een onstoken anus. Eenmaal thuis was hij niet helemaal lekker, en begon hij de volgende dag te niezen. Wij bang natuurlijk, dus weer heen met de kat (coz), en we namen onze andere op dat moment niet niezende kat ook mee!
Onze Coz (allergie + astma) zag er goed uit, onsteking was weg, en allergie ging goed, hij kreeg een vitamine kuurtje omdat hij net antibiotica had gehad. Niezen was over in een paar dagen.
Onze andere kat Cooc kreeg zijn eerste inenting tegen niesziektie.

Wij naar huis, Coz herstelde, Cooc werd ziek. Erg ziek. Van fitte gezond ogende kat (al is hij drager van nies virus) lag hij lusteloos niezend en met ademhalings problemen op zijn paal, niet willen eten en drinken. Dus wij met hem naar de DA. Hij kreeg een antiobiotica kuur, die morgen afloopt. Hij is hersteld, maar niest nog steeds, groene niesjes zijn te vinden in huis, hij eet drinkt en is levendig, wil ook spelen. Daarnaast zitten ze beide nog steeds op de vitamine kuur (die ben ik cooc ook gaan geven).

Ik ben nu bang dat Coz ook weer ziek wordt. We hadden een afspraak gepland voor inenting van Coz, en tweede inenting cooc, omdat Cooc ziek werd heb ik dit verplaatst. Nu niest Cooc echter nog. Coz oogt gezond en niesvrij, maar ik maak me zon zorgen. Wat moet ik doen?
De DA begint ons handen vol geld te kosten, en het voelt als dweilen met de kraan open.
Ik wil niet dat mijn arme katten weer zo ziek zijn ):

Ik hoop dat iemand me advies kan geven wat ik het beste kan doen, en wat ik bij de DA moet aangeven om mijn katten gezond te krijgen (voor zover mogelijk).

Op dit moment zijn ze beide nog op vitamine kuur, en de antibiotica voor Cooc loopt morgen af.
Ik denk dat ik zowiezo morgen maar ga bellen, maar wil ook niet steeds mijn katten heen en weer slepen, ze krijgen daar ook stress van.

Hoe moet ik het aanpakken?

Cooc moet nog een inenting, en Coz nog 2 (omdat het de eerste zijn).
Heeft Coocs eerste inenting wel zin gehad? omdat hij er zo ziek van is geworden?
Ik ben zo bang dat ze elkaar blijven besmetten, of dat ze net als Cooc zo ziek worden van de inenting.
Moet ik ze ook binnen houden? of kunnen ze gewoon naar buiten?
Cooc niest nog groen snot met enige regelmaat (niet heftig) de antibiotica is zo goed als voorbij (1dag) en de vitamine kuur krijgen ze al een flinke tijd, en lijkt niet of weinig te doen bij Cooc.
Ik ben zo bang dat Coz ook ziek wordt van de inenting ):

Aaah zoveel stress ): Mijn arme poezels.

Mvg, Cam.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Niesziekte, dweilen met de kraan open ):

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik niet laten enten.
Ik ben op die manier een kitten verloren, dat al niesziekte bleek te hebben en overleed na de enting.
De dierenarts vond dat het prima kon dat enten.......

Sterkte en beterschap. Dat zijn de moeilijke beslissingen/overwegingen bij het houden van katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Niesziekte, dweilen met de kraan open ):

Bericht door jennli »

Wij hebben hier ook een periode gehad waarbij drie katten elkaar om beurten aangestoken hebben. Die cyclus was haast niet te doorbreken. Ik laat onze katten tegenwoordig inenten met dode entstof en nu gaat het stukken beter. Een van onze katten heeft chronische niesziekte, die krijgt op het moment dat hij er weer last van krijgt een prikje convenia. Dat is zowat het enige dat bij hem werkt. Soms ook in combi met een oogzalf. Niesziekte kan tot uiting komen bij stress of verminderde weerstand. Hoop dat het snel opgelost is bij jou katten. Weet echter uit ervaring dat dat niet altijd even makkelijk is. Zou pas weer inenten als beide weer gezond zijn. Succes
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niesziekte, dweilen met de kraan open ):

Bericht door Adriana »

kijk even bij huisdierendokter naar hun advies voor de behandeling van chronische niesziekte, linkerkolom en naar beneden scrollen
http://www.huisdierendokter.nl/innies_ziekte.html
als er al vaak/vl ab is gegeven dan is dit missch een optie. en lees de klantenreacties even door, missch herken je iets.
we hebben hier al veel niesziektetopics, missch staan daar ook nog bruikbare tips, rechtdsboven zit een zoekfunctie en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cam
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2011 02:34

Re: Niesziekte, dweilen met de kraan open ):

Bericht door Cam »

Nou ben bij de DA geweest gisteren, en heb neusdruppels voor cooc meegekregen, vandaag mee begonnen 6x per dag, een hels karwei :p handoek maar uit de kast getrokken, hij vond het vreselijk, hij heeft nog nooit zo tegengesribbelt xD. En dat 6x oei oei!
Mn andere kat Coz lijkt vooralsnog rustig. Ik moet ze dus 'clean' zien te krijgen (voor zover dit mogelijk is) en dan opnieuw laten enten.

Ik las dingen over dode en levende vormen van inentingen?
Kan iemand mij hier meer over vertellen? en wat ik het beste voor mijn katten kan doen?

Ik ben nog steeds ontzettend bang dat ze beide ziek worden bij de volgende enting. Aangezien Cooc zo ziek was geweest van de vorige, en we nu al 3 weken bezig zijn hem beter te krijgen. Moet ik me op het ergste voorbereiden? :(

Bedankt in ieder geval voor de reacties!
(Heb de site al flink doorgespit, en veel informatie gevonden, maar nog net die paar onzekerheden in mijn hoofd).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niesziekte, dweilen met de kraan open

Bericht door Adriana »

groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cam
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 sep 2011 02:34

Re: Niesziekte, dweilen met de kraan open

Bericht door Cam »

Inmiddels een afspraak staan voor de cats bij de DA.
Cooc niest nog steeds, hij lijkt verder wel helemaal gezond gelukkig, springt, speelt, mauwt mekkert, eet! en laat geen snot stukken meer slingeren (:
Maar ja.. het niezen is nog niet over, en mijn angst voor nieuwe inentingen voor een van de katten is niet weg. Ik heb in ieder geval her en der gehoord dat het beste is niet inenten of inenten met dode entstof. Het griezelt me toe, wil niet weer een doodzieke kat.

Baal wel dat dat druppels niet werkten, of althans weinig leken te doen, was een 2 man karwei, en mijn vriend is overdag niet thuis, dus na 1x sochtends moesten we de andere 5 savonds plannen.

Mijn katten gaan wel gewoon naar buiten ondanks het genies, ik schaam me hier best wel voor, ik ben zo bang dat ik andere katten besmet, maar ja, cooc is een echte buitenkant, die wordt doodongelukkig van binnen zijn.

Echt, mijn advies aan iedereen, ent zo snel mogelijk je poezel in zodra het kan, je voorkomt veel leed en stress voor mens en dier, en voor de dieren van anderen.
Plaats reactie