Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
LiefsteLucifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2011 01:06

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door LiefsteLucifer »

Hej!


Hebben jullie misschien enig idee of de brokjes van applaws groot zijn? Ik zou ze willen uitproberen maar ik moet eerste weten of de brokken groot genoeg zijn zodat Lucifer niet schrokt. De brokjes die hij nu eet zijn te klein geworden voor hem...


Alvast bedankt :smile:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door castratenkoor »

Applaws heb ik nooit gevoerd, iemand heeft me dat afgeraden, toen ik op zoek was naar een nieuwe brok.
Als je grote brokken wilt zou je Sanabelle Grande kunnen proberen, die geef ik als snoepjes tussendoor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
LiefsteLucifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2011 01:06

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door LiefsteLucifer »

Dank je voor het advies :)
Super dikke pootjes groetjes van Lucifer!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door Adriana »

LiefsteLucifer schreef:moet eerst weten of de brokken groot genoeg zijn zodat Lucifer niet schrokt. De brokjes die hij nu eet zijn te klein geworden voor hem...
als je een kat ooit hebt zien geeuwen, dan weet je wat er doorgeslikt kan worden en ik denk dat hij grotere brokjes ook gewoon doorslikt, als hij toch al gehaast eet.

+ je zou wat plastic bekertjes op een plankje kunnen lijmen (of dubbelzijdig tape) en daar een portie brokjes in doen. hij moet ze er stuk voor stuk uit hengelen en kan dan pas opeten of doorslikken.
+ je kunt ook een voerautomaat instellen op een afgepast aantal brokjes per keer, er zijn er met 2 - 5 kleppen.
+ sommige brokjes zijn zo keihard dat je je kat een notenkrakertje moet geven om ze kapot te krijgen, probeer het zelf maar eens....
+ sommige brokjes hebben een verkeerde vorm en glijden zo tussen de knipkiezen door, die kan een kat helemaal niet kapot krijgen omdat hij er geen grip op krijgt, hier zijn dat de gladde brokjes met schuine kanten;

ik vind dat fabrikanten nog steeds veel te weinig afdalen tot in de kattenbek, om te kijken wat daar gebeurt en kan en niet kan.. en daarop de vorm en hardheid van de brokjes aanpassen.. maar ach...

vrees dat het toch een kwestie is van een heleboel uitproberen, waarbij je de kwaliteit van de brokjes (tarwevrij en top vijftien van Zpls) niet uit het oog zou moeten verliezen!
het is heel individueel dus heeft het niet zo veel zin om hier te schrijven welke brokjes hier door welke kater wèl worden doorgeknaagd.. (nou vooruit: Almo holistic, Hills neutered mature, Happy cat niere, Sanabelle urinary, RC kitten 36)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
LiefsteLucifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2011 01:06

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door LiefsteLucifer »

Dank je voor de respons!

Ik denk dat ik meer wou bedoelen dat die kleine brokjes moeilijk zijn om op te bijten en dat ze dan zo naar binnen glijden. Niet zozeer dat hij gehaast eet. Ik denk dat als ik hem een grotere brok geef dat hij wel zijn tijd zal nemen. Ik zie ook dat als hij de kleine brokjes eet dat hij zijn tijd wel wil nemen maar dat ze gewoon te klein zijn om een keer goed te kraken :)

En ja je hebt gelijk over dat de fabrikanten nog steeds te weinig aandacht spenderen aan de grootte, hardheid en vorm van de brok. Er zijn al een heleboel goede soorten brokken van inhoud maar nu moeten ze zich ook nog gaan focussen op die vorm!

In ieder geval ben ik heel dankbaar voor jullie reacties en ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden, het is een grote hulp voor een first time cat owner!
Super dikke pootjes groetjes van Lucifer!
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door JoBoris76 »

Applaws brokjes zijn klein of ze moeten ondertussen veranderd zijn. Ik heb toen eens 2 kleine verpakkingen besteld voor de heren hier. Ze vonden het erg lekker maar ik zou het niet weer kopen. Ik blijf lekker bij Orijen.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
LiefsteLucifer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 sep 2011 01:06

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door LiefsteLucifer »

De brokken die ik tot nu toe goed vond van grootte en ook gezien heb waren die van Iams. Ik weet nu niet of Iams een relatief goed merk is maar ik ga ze eens uitproberen... Die grande brokken gaan dan weer iets te groot zijn voor Lucifer denk ik.
Ah ik heb al zoveel goeds gehoord over Orijen! Gegarandeerd dat ik het beste zoals o.a. Orijen ga kopen als ik ooit afgestudeerd ben en aan een maandloon kan beginnen :)
Super dikke pootjes groetjes van Lucifer!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door Adriana »

iedere kat reageert anders op voer omdat bijvoorbeeld de stofwisseling van iedere kat iets anders werkt. bovendien moet je ook met de leeftijd rekening houden.
ik bedoel: voor iedere kat moet je op dat moment op zoek naar het juiste voer, er is niet zoiets als het beste voer voor katten...! :eshifty:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door KoosjeCato »

Orijen eten ze hier echt niet, zelfs de fret trekt haar neus ervoor op. (Jammer) Applaws eten ze hier ook echt niet, sterker nog, dat werd een kots en poepfestijn. Nope, voor mij in ieder geval geen applaws en orijen vind ik gewoon jammer dat ze dat niet eten.
Plaats reactie