Kat valt van balkon, banden kapot

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Harribo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:50

Re: Kat valt van balkon, banden kapot

Bericht door Harribo »

Adriana schreef:wat een prachtige, lieve kat is Flip, heel hard knorren en mooi prrrt-geluid kan-ie maken! wat een mooie kleur en prachtig gezicht, kan me voorstellen dat je helemaal verzot op hem bent.
Dank, heel fijn dat je dat ziet. Daarom wou ik ook graag dat hij er bovenop kwam. Mijn familie begreep dat niet, heb heel wat preken tegengekregen dat ik dat over had voor een kat.

Maar Flip is speciaal en andere mensen die hier nu binnenkomen, vinden dat ook, ze zijn er weg van. Het leukste is dat hij altijd terug miauwt als je wat tegen hem zegt. Veel mensen worden er gewoon vrolijk van hem. En hij kijkt je gewoon recht in de ogen als je tegen hem praat. Apart hoor.
Nu mijn familie hem begint te kennen, zijn ze sinds kort ook verkocht en snappen me beter.

Hij loopt alweer aardig maar het blijft een beetje beholpen eruit zien. Maar hij kan alles doen wat hij wil, dus op de bank bij mensen springen en eraf en spelen etc. Dus ik mag nog niet klagen, ben die dierenarts (dhr Peutz) hier op de hoek zeer dankbaar. Let wel: die ene oudere DA van die kliniek, de rest wat daar werkt, is gewoon niet kundig genoeg en jagen je onnodig op kosten.
Harribo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:50

Re: Kat valt van balkon, banden kapot

Bericht door Harribo »

Flip heeft ook last van blaasgruis, hij krijgt nu al meer dan een half jaar RC Urinary, te oplossing van blaasgruis. Als het goed is, heeft hij hier geen last meer van. Dus zoek ik een goedkoper voorkomende merk dieetvoer tegen blaasgruis. Sanabellle Urinary schijnt erg goed te zijn.
Verder wat verse kip kan ook geen kwaad of natvoer (wel van Trovet dan).

Denk dat ik hem eerst maar even laat testen op blaasgruis, hem daarna een paar maanden (oid) Sanabelle
geef en daarna weer laat testen. Wil niet dat hij weer blaasgruis krijgt, dat is het allerbelangrijkste.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat valt van balkon, banden kapot

Bericht door Adriana »

ha! weer een berichtje over Flip.
het wordt afgeraden om langer dan een bepaalde periode gruisoplossend voer te geven. omdat het gruis dan inmiddels is opgelost en de chemische stofjes die daarvoor nodig zijn, op de lange duur niet goed voor een katzel zijn. het staat ook op de verpakking.

we hebben vrij veel goeie ervaringen met Sanabelle Urinary als preventief voer, het heeft een brede samenstelling en een redelijke prijs.
toen werd geconstateerd dat hij last van gruis had, was dat struviet?

goed drinken en dus goed plassen, aanleg en verandering van voer (tarwe-loos). dat is het recept tegen blaasgruis. aan aanleg kun je niks doen, die andere twee wèl. en rauwe kip/kalkoen als Flip dat lekker vindt. verder wat goed natvoer maar hoeft niet helemaal van supertopkwaliteit te zijn hoor... (wel even kijken of er geen tarwe op de eerste-derde plaats bij de ingredienten staat)
doe je nog fysio met hem? bv regelmatig op zijn achterpoten laten staan om die spieren te trainen? anders ff overleggen met je favo dierenarts Ptz. en knuffel voor Flip!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Harribo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:50

Re: Kat valt van balkon, banden kapot

Bericht door Harribo »

Zeg Adriana, jij bent echt professor Kat.
Jij weet er echt heel veel van als ik zo het forum doorlees. Fijn dat je dan ook op mij reageert:)

Heb dus de DA gebeld en uiteraard: die zegt dat Sanabelle risico's met zich meebrengt. Had ook niet anders verwacht.
En bij veel mensen kan het goed gaan zegt ie maar hij ziet de mensen waarbij het allemaal niet goed gaat.
En het probleem met blaasgruis(Flip heeft dan struviet) is dat je niet kan timen hoe snel het weer terugkomt áls het terugkomt. Dat betekent dus continu urinetesten doen en het continu in de gaten houden. Dat wil ik Flip ook niet aandoen.

Veel mensen kunnen wel lovend zijn over Sanabelle maar ik ga geen risico met Flip nemen.
Dan maar iets meer geld kwijt. 10kg zak Trovet in dit geval is 67 euro. 6.70 euro per kilo dus, dat is nog te doen.

Fysio heeft Flip niet echt nodig gehad. Hij moest zelf leren lopen, 15 minuten per dag in het begin.
Nu loopt hij weer gewoon vrij en springt op bank en stoel. Wat ik wel heel apart vind, is dat Flip zelf bekijkt waar hij wel en niet op gaat springen. Hij vermijdt zelf de hogere planken oid. Nu sprong hij daar trouwens sowieso niet veel op. En ook van de bank af springen zie je hem met beleid doen.

Heel knap. Net als dat hij eens op een bed lag, ik doe de deur open en hij wil naar mij toe. Dan is hij zo slim dat hij eerst helemaal terug naar achter loopt om van het bed af te springen om dat daar dan een kleedje ligt waar hij zachter op terechtkomt ipv vinyl.
Flip ligt hier nu in het mandje met 3 beterschapskaartjes erboven, die hebben mensen gestuurd, geadresseerd aan hem met mijn achternaam :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat valt van balkon, banden kapot

Bericht door Adriana »

Trovet heeft een prima naam, ook op het gebied van nierdieetvoer.. dus als dat geen probleem is, dan is Trovet prima, mits het geen gruisoplossend voer is.. het schijnt bovendien heel lekker te zijn. daarbij dan nog wat kip en de kattenbak goed in de gaten houden voor voldoende plassen en dan moet het goed gaan.

misschien nog wel een bruikbare tip:
urinetesten is erg gemakkelijk. je hebt een zuurmetertje nodig (ds met aquariumspullen) en bv een pollepel (kringloop) of een maatschepje oid
ergens op het Forum of op het andere hier geblokkeerde forum staat hoe zuur de urine moet zijn wil het afdoende zijn tegen blaasgruis.
af en toe beetje urine opvangen, even meten of de zuurgraad klopt en dat is alles, dat kan Flip toch wel aan? dan hoef je niet langs de da en heb je het zelf in de hand, dat geeft een rustig gevoel denk ik.. en danks voor de compliments
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie