Angstige Siamees

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gaupin
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:53
Locatie: Tromsø, Noorwegen
Contacteer:

Angstige Siamees

Bericht door gaupin »

Hallo,

We hebben sinds 2 maanden een Siamese kat die we bij een cattery hebben gekocht. Ze is 2 jaar oud en zou eigelijk naar Engeland toe gaan om er mee te gaan fokken. Gezien ze klein bleef, wilden ze haar niet meer hebben en heeft dus nog 1,5 jaar bij de cattery gewoond.

Nu hebben wij haar en daar zijn we op zich erg blij mee. Ik begrijp dat het logisch is dat een kat moet wennen aan haar nieuwe leefomgeving en nieuwe baasjes en dat het tijd kost.
De eerste dag heeft ze alleen maar de achterkant van de kast gezien en wilde ook niet tevoorschijn komen voor eten. Naderhand kwam ze langzaam te voorschijn, maar als we dan in de bank zaten moesten we wel onze adem inhouden, zodat ze weer niet achter de kast zou verdwijnen.
Na een paar dagen at ze gewoon en maakte ook gebruik van de kattenbak, maar bij het minste geluid schoot ze gelijk al achter de kast.

Na ongeveer een week kon ik haar zachtjes aaien en dat vond ze heerlijk. Ze strekte zich helemaal uit en liet zich ook op haar buikje aaien, maar een abrupte beweging was al genoeg om haar weer achter de kast te krijgen. Ze miauwde dan ook om te zeggen dat we niet dichterbij moesten komen.

Na 6 weken hebben we haar een weekje meegenomen op vakantie bij de ouders van mijn vriend. Dit stond al gepland en om haar achter te laten, vonden we niets. Het vangen van haar om haar in de tas te doen was overigens een echt drama. Begrijpelijk.. ik zou het ook niet leuk vinden.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze gelijk onder de kast zou schieten ,en daar de hele week zou blijven, bij het logeeradres wat ze in eerste instantie ook deed, maar naderhand kwam ze naar me toe en begon kopjes te geven en ze sprong zelfs op mijn schoot. Dit heeft ze de hele week wel gedaan, met natuurlijk wat periodes onder het bed. Het vreemde iedere keer was dat ze wel wilde worden geaaid, maar toch wegliep. Ik toch maar volgehouden en haar gewoon blijven aaien tot ze naar me toekwam en weer kopjes gaf.
Op een avond sprong ze zelfs op mijn schoot toen ik in de woonkamer zat (terwijl haar kamer boven was) Het leek erop dat ze het wel naar haar zin had daar.
Toen kwam de dag dat we weer naar huis toe gingen. Voor de zekerheid haar toch maar wat kalmerends gegeven en dat ging prima.

Nu zijn we ongeveer 2 weken weer thuis, maar het lijkt alsof we weer helemaal overnieuw moeten beginnen. We hoeven maar een handbeweging te maken en ze schiet al van haar plekje op de bank af. Willen we haar aaien, dan duikt ze ineen (wat ze overigens in het begin ook al had, toen we haar net hadden) Dan ineens heeft ze een goed humeur en komt ze naast me zitten en geeft kopjes. Ze praat wel tegen me en ik praat ook veel terug.

Ik weet dat het tijd kost om haar helemaal aan ons te laten wennen, maar wat meer kan ik doen (of niet doen) om het haar gemakkelijker te maken.

Groetjes
Groetjes Wendy

Trotse eigenaar van Maggie (sealpoint Siamees)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Angstige siamees

Bericht door Adriana »

hoi en welkom ;-) op het Forum!
jullie siamees heeft hoogstwaarsch iets heel ergs meegemaakt (ongewilde dekking?) en daar grote angsten aan overgehouden.
siamezen zijn erg gevoelig en slim en trek er maar een behoorlijke tijd voor uit om haar vertrouwen te winnen..
je zou kunnen denken aan een feliway verdamper in de kamer waar ze het meest verblijft. of wat valeriaan op een wattenschijfje (drogist/apotheek), of een bvk zacht plantaardig kalmerend middel (telizen da of bv destress huisdierendokter) om haar zelfvertrouwen wat op te vijzelen. en in de topics over angstkatten vind je waarsch nog wel meer tips en adviezen. en reken in maanden, niet in weken....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
gaupin
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:53
Locatie: Tromsø, Noorwegen
Contacteer:

Re: Angstige siamees

Bericht door gaupin »

Dank je! Ik heb er al aan gedacht om Feliway aan te schaffen.
Ik weet dat het tijd kost.. ben waarschijnlijk gewoon te ongeduldig. Ik ga het forum wat verder doorspitten.

Groetjes
Groetjes Wendy

Trotse eigenaar van Maggie (sealpoint Siamees)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Angstige siamees

Bericht door MarjanR »

Adriana heeft gelijk, een Siameesje is wat lastiger te overtuigen.
Juist omdat ze zo slim en gevoelig zijn (zijn echt heel gevoelig en emotioneel afhankelijk).

Ik denk dat je je kat liever niet meer meeneemt op vakantie.
Ik weet dat je bedoelingen heel goed zijn geweest, en dat je voor je gevoel je katje niet alleen wilde laten.
Maar een kat krijgt iedere keer zo'n klap, zeker als ze nog in een onzekere periode zitten.
Dus ga alsjeblieft niet meer op reis met je kat zolang zij nog in deze onzekere periode zit.
Ze zal wel opknappen hoor. En dan heb je een maatje voor het leven. Ze zijn zo aanhankelijk en mensgericht! Heerlijke beesten.

Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat je een siamees niet alleen laat zitten.
Een siamees kan heel duidelijk depressief worden van alleen zijn.
Ja, andere katten ook. Maar het is een duidelijk en bekend kenmerk van siamezen (en andere oostersen) dat zij echt verpieteren als ze alleen zijn. Ook hele trieste verhalen over siamezen in het asiel. Zijn ze niet alleen, maar missen de aandacht die ze zo hard nodig hebben.
Ik weet niet of jullie regelmatig op pad gaan, maar dan is het aan te raden een kat erbij te nemen.
Dit hoeft niet perse een siamees te zijn, het kan ook een sociale asiel kat zijn.
Ik ben niet snel in het aanraden van een extra kat, ik denk dat solo katten (zeker op deze leeftijd) heel gelukkig kunnen zijn.
Maar siamezen zijn dat niet, en zullen dat ook nooit worden (tenzij het een getraumatiseerde siamees is, maar dat is een ander verhaal).
Er bestaat een forum met een speciale sectie voor en over oosterse katten.
Ik kan je pb-en met het adres of je kunt even googlen.
Ik adviseer je om daar ook even advies te vragen.
Siamezen vragen een net even andere benadering dan andere katten.

Succes met je katje :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
gaupin
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2011 10:53
Locatie: Tromsø, Noorwegen
Contacteer:

Re: Angstige siamees

Bericht door gaupin »

Hoi,

Dank je voor je bericht. De reden waarom ze haar nu weg wilden doen was omdat ze niet kon omgaan met een van de katten die ze in haar cattery had. Ik neem graag nog een kat erbij, maar nu nog even niet.
Ik ben opgegroeid met Siamezen, dus weet dat ze wel een speciale aanpak nodig hebben. Mijn moeder heeft zelf 2 siamezen en die kunnen echt niet zonder elkaar. Ik zou graag het adres willen hebben van dat forum. Ik wist niet eens dat dat er was.

Groetjes
Groetjes Wendy

Trotse eigenaar van Maggie (sealpoint Siamees)
Plaats reactie