Kitten 8 weken valt aan

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Kitten 8 weken valt aan

Bericht door Ilsescholten »

Ik heb 2 kittens, waarvan 1 duidelijk de stoutste is! Ik moet haar sinds gister/vandaag vaak corrigeren: ze valt namelijk aan. Loop ik door de woonkamer en hangt ze opeens aan mn kuit (met legging zeker geen pretje) en ook op de bank springt ze opeens op mijn been. Dat ze op me springt om omhoog te klimmen om in mn nek te kruipen, doet ook pijn, maar is geen agressie...dit lijkt echt op STOUT gedrag. Is het misc omdat ze meer aandacht van MIJ wil?
Met haar zusje speelt ze heel veel! ze maken veel plezier samen...dus laat ik hun hen gang gaan...en af en toe speel ik ook een beetje met ze. Ze kruipen bij me om dutje te doen en dat mag en kan gewoon....maar waar komt het bespringen van de benen vandaan? ik wil dit echt niet! Krijg ik straks bezoek die bang van ze wordt haha...ik corrigeer met plantenspuit (als die bij de hand is) en knijpen in nekvel...
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door Ilone »

Ik zou stoppen met de plantenspuit en zeker met knijpen in de nekvel.
Gewoon consequent zijn in het steeds van je been afhalen en duidelijk "nee!" zeggen.
Kost een hoop geduld, maar het zijn ook nog maar jonkies! Het is normaal kittengedrag. Die zitten vol energie, en afleren? Echt niet ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
angie_jt84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 aug 2011 21:54

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door angie_jt84 »

Speel je als je speelt met een speeltje of gewoon met je handen? Als je niet met een speeltje speelt maar met je handen gaan ze jou zien als speeltje. Ik heb dit namelijk gehad bij een kat die ik heb gehad.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door jennli »

Ik vermoed ook dat je kitten denk op die manier met jou te kunnen spelen. Straffen wekt verwarring op bij het beestje. Verwarring maakt onzeker en onzeker wekt agressie. Het wil immers spelen en snapt de correctie niet. Beter is om je kitten af te leiden met een speeltje. Bijvoorbeeld een stukje touw. Op het moment dat ze het op jou voorzien heeft, wapper je met het touw, zodat ze daarmee gaat spelen. Zet ook uit je hoofd dat je kitten het doet om stout te zijn. Zie het als over enthousiast speelgedrag en het niet kunnen inschatten dat de benen van het vrouwtje niet op katten gestoei gemaakt zijn. Als je het zo bekijkt verwacht ik dat jullie er samen wel uit gaan komen en je weer kunt genieten van beide kittens.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door achtpuntzes »

kitten 8 weken en nu al met de plantenspuit in de weer? pfff.... jij bent streng.

ben het helemaal met Ilone eens:

een duidelijk uitgesproken NEE voldoet uitstekend, gewoon blijven herhalen dan komt het vanzelf goed...

dus leg die plantenspuit nog maar even weg alsjeblieft...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door jennli »

Persoonlijk ben ik meer voor het aanbieden van alternatieven, wat niet wil zeggen dat we hier geen gebruik maken van NEE ipv een plantenspuit of nekvel.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door Adriana »

kittens van zo jong begrijpen helemaal niet wat je bedoelt, schrikken zich te pletter en kunnen heel angstig worden. nekvel knijpen en plantenspuit zijn geen goeie middelen, helemaal eens met voorgaand

je hebt specifiek voor kittens gekozen en dus ook voor alles wat er bijhoort en dit is redelijk normaal kittengedrag.
als je hier al niet tegenkunt, dan staat je nog een en ander te wachten als ze wat ouder zijn. wat voor strafmethodes ga je dan inzetten?? opsluiten??

heb je een hoge krab/klimpaal waar je in kunnen klimmen? of bijvoorbeeld een hoekkrabplank op juiste hoogte tegen de muur bv in een gang?
jouw kitten wil blijkbaar hogerop en begroet je je kittens als je thuiskomt met neus/neus-contact? dat versterkt de band met je kittens en ja mijn bengels gaan nog steeds recht tegen me opstaan. dan willen ze een knuffel of neus/neuscontact.
geef je kittens wat meer ruimte voor hun natuurlijk gedrag en kijk of je huis kittenvriendelijk is.. je wou toch zo graag kittens? gelukkig heb je er twee..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door castratenkoor »

Ilsescholten schreef:Ik heb 2 kittens, waarvan 1 duidelijk de stoutste is! Ik moet haar sinds gister/vandaag vaak corrigeren: ze valt namelijk aan. Loop ik door de woonkamer en hangt ze opeens aan mn kuit (met legging zeker geen pretje) en ook op de bank springt ze opeens op mijn been. Dat ze op me springt om omhoog te klimmen om in mn nek te kruipen, doet ook pijn, maar is geen agressie...dit lijkt echt op STOUT gedrag. Is het misc omdat ze meer aandacht van MIJ wil?
Met haar zusje speelt ze heel veel! ze maken veel plezier samen...dus laat ik hun hen gang gaan...en af en toe speel ik ook een beetje met ze. Ze kruipen bij me om dutje te doen en dat mag en kan gewoon....maar waar komt het bespringen van de benen vandaan? ik wil dit echt niet! Krijg ik straks bezoek die bang van ze wordt haha...ik corrigeer met plantenspuit (als die bij de hand is) en knijpen in nekvel...
In mijn ogen is een kitten niet "stout" - een kitten is ondernemend, een kitten probeert alles uit en een kitten test grenzen.
Ik ben niet zo van straffen en corrigeren. B.v. als ze je beklimt en je wilt dat niet dan zet je haar consequent op de krabpaal. Dat gaat ze echt beter snappen dan lijfstraffen als plantenspuit en nekvel-knijpen.
Gaat echt ten koste van je band met de kat.
Ik wil graag dat mijn katten me associëren met liefde niet met pijn en/of nattigheid en/of schrik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind die van de krabpaal een goede.
Omdat dat afleid met iets waar ze hetzelfde kan doen.

Verder vind ik wel dat aan het been gaan hangen, iets anders is dan gewoon 'stout' zijn en vb eten afpakken of in de gordijnen hangen...
Nu is ze nog een kitten, maar als ze dat op latere leeftijd doet, krijg je zoiets als Rob eens gehad heeft. Dan wordt er ook gezegd, aan het nekvel wegdraaien (niet oppakken), want op zo'n moment kan je niet rustig 'nee' staan zeggen.
Dit lijkt me toch echt wel iets dat niet kan en dan mag de kitten dat ook weten. Het gaat misschien ten koste van de band, maar als ze dit blijft doen ook. En dus lijkt het me beter dat ze het snel mogelijk niet meer doet. Natuurlijk niet op zomaar elke manier, maar dit leek me niet zo verkeerd. Misschien wel niet efficient, das iets anders.
Plantenspuit zou ik ook niet meer doen, ofwel werkt het niet ofwel werkt het te hard en worden ze bang. Inderdaad van je been afplukken en 'nee' zeggen, maar ofwel leid je haar af en zet je haar op de krabpaal, ofwel steendood negeren voor eventjes, en daarna naar haar toe gaan om extra aandacht te geven.
Want het kan zijn dat ze op deze manier aandacht gaat vragen, en dan heb je pas een probleem. Ik denk dat ze nu nog gewoon grenzen aan het aftasten is, want daar hebben ze de leeftijd voor, maar soortgenootjes gaan zo'n aanvallen ook afblokken en dan de kitten negeren. Ze is gewoon sociale vaardigheden aan het leren. Maar ze moet ze wel leren natuurlijk. En dan lijkt het me niet verkeerd om dat op dezelfde manier te doen.
Heb je een Kong Kickeroo? Daar kan ze dan wat extra energie op kwijt, die ze nu op jou projecteert. Want er moet inderdaad een alternatief zijn als ze weet dat dit niet mag.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk gebruik ik nooit mijn stem om te corrigeren, ik klik met mijn vingers, en ook dat alleen als het echt nodig is. Ik gebruik mijn stem alleen om aanhankelijkheid te kweken.
Rik is nu ruim een jaar - 16 maanden om precies te zijn.
Hij valt me nog steeds bij vlagen wel eens aan, b.v. nadat hij een week ziek was geweest. Het hem wegzetten, negeren en niet slijmerig tegen hem praten is voor hem genoeg "straf".
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door Ilsescholten »

Ok Thanks voor alle tips. Stout is misschien een verkeerde woordkeuze, maar gister vond ik haar ook even echt stout haha....en tuurlijk heb ik voor kittens gekozen voor een speciale reden...dat ik ze zie opgroeien en van kleins af aan mee krijg en hopelijk heel lang bij me krijg. Ik denk dat er teveel met de handen is gespeeld. Ik heb veel bezoek gehad die ze toch tijdens hun speelse gedrag met de handen heeft aangehaald. Ik zal mijn bezoek eens corrigeren!! haha. Verder heb ik 2 krabplankjes (waar ik met een speeltje regelmatig speel en ze ook wel eens inzet) en het hele huis ligt voor met speeltjes waar ze gretig gebruik van maken en van elkaar natuurlijk :) Het kan ook zijn dat ze gister een beetje 'stout' was omdat ik met het natvoer een beetje aan het afbouwen ben. Die kleinste zie ik al lekker van de droge brokjes eten, maar die grotere was toen ik in de keuken stond aan het miauwen en ik dacht dat ze honger had en probeerde haar de droge brokjes te laten zien, maar ze weigert. Misc dat ze later zoiets had van: krijg jij de %^#$^ik pak jou! haha...als ik thuis kom krijgen ze altijd een kus van me! dan pak ik ze op en begroet ik ze...neus-neus niet bewust...maar dat ga ik maar eens doen :)
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door Adriana »

kitten kun je vrijwel niks afleren omdat ze je niet begrijpen. mensen spreken geen kattentaal en zijn niet goed (hihi) in het juiste, voor een kat begrijpelijke voorbeeldgedrag..
bovendien kun je aan het afleren blijven want morgen bedenken ze weer wat anders.
en bedenk ook dat leggings heel kwetsbaar spul zijn, niet alleen kittens kunnen erin blijven hangen maar je beschadigt ze vrij snel.
ik denk dat velen van ons met hun kleding rekening houden met het feit dat ze thuis katten hebben, dus verkleden en in huis niet met kwetsbare spullen aan lopen..

dat is veel sneller en simpeler uit te voeren dan straffen en opvoeden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kitten 8 weken valt aan...

Bericht door castratenkoor »

Ik heb mijn thuiskleren in de kelderkast. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom is me omkleden.
Ik ga op zaterdag wel met mijn thuis kleren naar het winkelcentrum. Naar mijn werk wil ik geen broek met overal halen erin aantrekken.
Toen mijn jongste dochter hier nog woonde deed ze 's morgens eerst haar setje thuiskleren aan zodat ze tijdens het ontbijt katten op haar kon hebben. Kees i.m. hing dan altijd knus tegen haar aan, zijn kop in haar oksel. En dan na het eten tandenpoetsen en omkleden.
Zover ga ik niet ik doe 's morgens om 6 uur na het douchen mijn werkkleren aan.
Mijn ervaring is dat je alleen zo een goed band met katetn op kunt bouwen, niet door ze altijd weg te duwen ondat je kleding niet mag beschadigen of vol haar mag komen.
Met een Bob in huis is het onmogelijk kleding goed te houden, die slaat overal zijn enorme vleeshaken in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Re: Kitten 8 weken valt aan

Bericht door Ilsescholten »

Haha dat mijn leggings kapot gaan vind ik nog niet eens zo erg, ik heb er genoeg (ik draag eigenlijk bijna alleen maar leggings) maar het doet pijn!!!! haha ik loop vaak in thuiskleding/pyjama als ik thuis ben, maar ga dat dus nu meer doen! ook vanwege de haren (als je moet werken met een bal haren aan je kleren is ook niet zo representatief) ik zal eens meer thuiskleding gaan kopen, want heb niet zoveel setjes haha...en het zit ook nog eens lekker...
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kitten 8 weken valt aan

Bericht door jennli »

Goed plan. Nog een tip is zo'n kledingrollertje. Ik rol mijn kleren altijd voordat ik thuis weg ga.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie