Welke leeftijd castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Roos en Minousch »

Vlinder is met 6 maanden geholpen, was geen probleem
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Siris »

Hetzelfde met Phoebe ook 6 maanden, volgens mij doen ze katers ook met 6 maanden en als ze sproeien kunnen ze eerder. Ik vind 9 maanden ook nog ouderwets. Vroeger zeiden ze bij poezen dat ze eerst krols moesten worden, dat is nu ook achterhaald.

Katten op jonge leeftijd laten helpen heeft het voorbeeld dat ze sneller genezen en er sneller over heen zijn zeg maar. Phoebe was heel snel al weer aan het donderjagen
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
PluisenJennie

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door PluisenJennie »

Het is wel een heel oud topic maar wil toch nog graag mijn mening over dit onderwerp geven.Ik zelf vind minimaal 7- 8 maanden de beste leeftijd voor een katertje en dat is geen ouderwetse gedachte.Katertjes die te jong worden geholpen worden groter van bouw,hebben meer kans op vervetting en kunnen daardoor slomer worden.En ook de geslchtsorganen groeien na de castratie niet meer.Daardoor kan de urineleider te nauw blijven wat later weer urinestenen kan veroorzaken.Zolang mijn kitten niet sproeid zal hij op 7-8 maanden pas gecastreerd worden.Ik begrijp ook niet waarom het advies zo erg verschilt per da.Maar ik begrijp ook niet waarom alles tegenwoordig zo vroeg moet,een dier krijgt amper kans om op te groeien of het mes gaat er al in.Zo zonde vind ik dat.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Roos en Minousch »

Mijn nieuwe kitten word met 13 weken al geholpen, het is zelfs beter voor het kitten.

Vanaf begin 2005 laten wij onze huisdier kittens reeds gesteriliseerd/gecastreerd vertrekken. Kittens die op jongere
leeftijd worden gesteriliseerd/gecastreerd herstellen veel sneller van de ingreep omdat deze minder lang duurt en de kittens dus minder
lang onder narcose zijn. Recente onderzoeksresultaten hebben bovendien aangetoond dat de kittens die op jonge leeftijd
gecastreerd/gesteriliseerd werden minder kans hebben op urineweginfecties. Een ander voordeel is dat de kittens te samen met
de nestgenootjes kunnen bijkomen van de ingreep, wat voor hen ook minder stresserend is dan wanneer ze op latere leeftijd alleen onder
het mes moeten. Katers kunnen gecastreerd worden tussen 11 à 14 weken leeftijd, afhankelijk van wanneer hun juweeltjes indalen.
Voor de poesjes heeft het ook als voordeel dat wij hier kunnen zien dat de wonde mooi geneest en niet open komt staan, enz...
Poesjes die rond de 3 à 4 maand gesterilisieerd worden herstellen ook veel sneller dan een poes (vanaf 6 maanden) van de ingreep
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening is zowel voor poes als kater 6 maanden, jonger prima ouder niet verstandig.
Het is voor een kater een veel heftiger ingreep als de hormonen al actief zijn.
Dat kun je juist beter voor zijn.
Slomer, nog nooit iets van gemerkt, mijn katers worden met 6 maanden gecasteerd, groeien prima uit, worden niet overdreven groot.
En zijn tot hoge leeftijd zeer actief.

PluisenJennie geeft aan dat ze extreem groot zouden worden bij jong castreren, het fabeltje gaat juist meestal dat ze dan extreem klein zouden blijven.

Een poes kun je naar mijn mening ook beter castreren voor de eerste krolsheid. krols worden vreet energie voor het lijf en er is altijd het risico van ontsnappen, gedekt worden, ziektes oplopen.

Kortom ik zie geen enkel voordeeel in castreren met 8-9 maanden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
PluisenJennie

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door PluisenJennie »

Ik zeg nergens dat ze extreem groot worden,ik zeg dat ze groter van bouw worden.Bij paarden(okee ik weet het het zijn totaal andere dieren dan katten-appels/peren)maar ruinen worden ook flinker en breder dan hengsten.6 maanden vind ik op zich net te doen,maar echte jong castratie van 13 weken is vooor mij echt een dikke nee.Ik zou ook nooit een kitten kopen van een fokker die zo jong castreert.Ik hou het zelf dus maar gewoon bij plm.8 maanden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Nee 13 weken ben ik ook geen voorstander van, tenzij er een reden voor is, b.v. extreem vroeg krols worden. Als je pech hebt blijven ze dan achetr elkaar krols worden en dat is een ferme aanslag op het diertje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mirjam86 »

Mijn DA doet het normaal bij 6 mnd, maar wil bijvoorbeeld wel dat ze minimaal 2,5 kilo wegen.
Tenminste, dat hóeft niet, hij adviseert het. Wat vinden jullie?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

ik denk dat het voor normaal gebouwde katten een goede graadmeter is, een streefgewicht.
Maar dat kan niet gelden voor b.v. een Singapura - die zijn volwassen dat gewicht.
Dan zou je ze dus een jaar moeten laten worden.
Siamezen zijn in verhouding ook lichter dan een htk en die worden juist jonger geslachtsrijp.
Burmezen net zo. Naaktkatten zijn denk ik ook lichter.
Terwijl Noorse Boskatten juist een stuk zwaarder zijn.

Lijkt me dat er dan toch erg veel uitzonderingen zijn........
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mirjam86 »

Ik geloof ook niet dat dit een algemene regel is hoor, volgens mij vooral gericht op Tsuki omdat zij een stuk kleiner was/is en minder snel groeit dan Taiyo...

Meer een streefgewicht voor 'normaal' gebouwde katten dus... Het klinkt mij wel logisch in de oren, ze moeten wel sterk zijn voor de narcose natuurlijk.
Maar stel dat Tsuki pas met 7 mnd op 2,5 kilo zit? Moet ik dan een maandje langer wachten?
Ik weet niet zo goed vanaf wanneer de meeste katten voor het eerst krols worden namelijk...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

In welke maand zou ze 6 maand worden?
Als dat oktober is, zou ik het nog aandurven, alle andere maanden zou ik niet riskeren...
Er zijn zelfs poesjes die al op 5 of zelfs 4 maanden krols worden. Dat kan echt wel. Maar 6 maanden is een vrij veilige leeftijd.
Ik zie het nut van dat streefgewicht ook niet zo in. Zeker niet bij poezen. Ik vind dat al erg veel voor zo'n poesje, als ze klein van bouw is. Sommigen worden inderdaad niet groter dan dat.
En de narcose komen ze prima door, ook als ze kleiner zijn hoor. Er zijn zelfs mensen die op 3 maand of zelfs 6 weken laten helpen, en daar blijven niet meer kittens van in de narcose dan op 6 maand.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Glowy »

Toevallig heb ik vandaag nog een gesprek met de dierenarts gehad, ze belde me op of alles goed gaat met Armani.
Nou het gaat super goed, ik heb gevraagd met hoeveel maanden ik hem het beste kon laten castreren.
Ze zei tegen mij, rond de 6 maanden is prima, je hebt geen andere kater in huis, dan gaan ze meestal eerder sproeien, en je hebt geef poesje in huis dus er kan niets gebeuren.
Ik wil Armani pas buiten laten in het voorjaar.
Het heeft er dus ook mee te maken of er andere katers in huis zijn, als deze gecastreerd zijn is er ook niets aan de hand.
We hebben nog nooit een kater gehad ( wel van het drinken natuurlijk) dus voor ons is dit allemaal nieuw.
Dus laten we het bij Armani met 6 maanden doen.
Dan mag hij nog 4 maanden een kereltje zijn.
Glowy hebben we toen ook met 6 maanden laten steriliseren.
manon3

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door manon3 »

Ik heb onze poes, een Noorse Boskat, op de leeftijd van 6 maanden laten steriliseren.
Deze DA vond dat een prima leeftijd, terwijl ik eerder al contact met een andere DA had opgenomen en hij wilde pas op een leeftijd van 8 of 9 maanden steriliseren en beslist niet eerder.
Nu is het wel zo dat een Noorse Boskat pas op de leeftijd van 4 à 5 jaar volledig uitgegroeid is.
Daardoor zouden Boskatten ook niet zo vroeg krols worden.Maar ik heb haar voor alle zekerheid toch al zo vroeg laten steriliseren.
En onze katers die wij vroeger hadden zijn destijds met 8 maanden gecastreerd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Mirjam86 schreef:Ik geloof ook niet dat dit een algemene regel is hoor, volgens mij vooral gericht op Tsuki omdat zij een stuk kleiner was/is en minder snel groeit dan Taiyo...

Meer een streefgewicht voor 'normaal' gebouwde katten dus... Het klinkt mij wel logisch in de oren, ze moeten wel sterk zijn voor de narcose natuurlijk.
Maar stel dat Tsuki pas met 7 mnd op 2,5 kilo zit? Moet ik dan een maandje langer wachten?
Ik weet niet zo goed vanaf wanneer de meeste katten voor het eerst krols worden namelijk...
Als jij er geen goed gevoel bij hebt haar eerder te laten castreren, is het prima te wachten tot ze wel 2,5 kg is.
Of anders zou ik 7 maanden doen, echt niet later.
Maar......jouw goede gevoel is belangrijk hoor.

Maar dan wel de kater alvast met 6 maanden castreren, zodat je geen risico loopt, mocht ze krols worden.
Het is alleen wel jammer dat je dan 2 x met de stress zit van niet moegen eten voor de narcopde en het terugkomen na de ingreep met enge luchtjes.

Ach het is soms een kleine afweging.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Roos en Minousch »

Hier kan je lezen hoe of wat met castratie, en ja vroegcastratie hoort daar gewoon bij..
http://www.kattengedragcentrum.nl/175-V ... ie-RL.html
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie