Kitten overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Kitten overgeven

Bericht door Ilsescholten »

Mijn kitten (7 weken, 3 dagen nu bij mij thuis) heeft net overgegeven...Lekker op de bank, smakken dat ze deed en opeens: kotsie!

Wat kan dat betekenen?
* dat ze teveel heeft gegeten?
* dat het gewoon een keer verkeerd gevallen is (het eten)?
* dat ze ziek is?
* dat ze te wild gespeeld heeft met haar zusje en te snel daarna gegeten heeft?

En wat moet ik nu doen? extra aandacht geven? of even met rust laten...ze ligt nu in slaapvertrekje...en ik ben nu een kruikje aan het warm maken...
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Re: kitten overgeven

Bericht door muziekvlinder »

Ik ben net nieuw hier op het forum, en wilde precies dezelfde vraag stellen.
Heb vandaag 2 kittentjes opgehaald. Dexter en Kruimel. 2 schatjes van 8,5 week. Afgelopen woensdag hebben ze hun inentingen gehad en een chip gekregen.

Vandaag opgehaald en eigenlijk waren ze gelijk al helemaal actief. Ze kwamen de reisbox uit en gingen gelijk samen op avontuur. Gezellig gespeeld, lekker geslapen op schoot en brokjes gegeten.
Ze hebben precies dezelfde brokjes die ze ook bij het gastgezin kregen. Royal Canin voor kittens.

Kruimel heeft vanavond al 2 keer brokjes overgegeven en nu de laatste keer alleen een beetje vocht. En ik maak me zorgen. Zou er iets zijn? Of wellich gewoon de spanning van het verhuizen, de nieuwe ruimte, dat zijn maagje een beetje van streek is?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kitten overgeven

Bericht door MarjanR »

2Ilse, een kat kan soms overgeven.
Dat kan van alles zijn en vaak ook niet iets om je zorgen over te maken.
Als het aanhoudt (morgen en overmorgen weer) dan zou ik even bij de dierenarts langs gaan.
Het kan een reactie zijn op de enting (medisch of gewoon stress van het ritje).
Dus kijk het aan.
En het kruikje vind ik ZO LIEF dat je dat doet!
Misschien waarderen je kleintjes het ook (maar katten zijn katten ;) )

2Muziekvlinder; ik denk dat het een beetje de stress van het verhuizen is.
Die kleintjes reageren nogal snel op veranderingen.
Net zoals Ilse; kijk het aan. Houdt het langer aan, dan even een bezoekje aan de dierenarts ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Re: kitten overgeven

Bericht door Ilsescholten »

Haha ja, als mijn baby's van streek zijn, moeten ze extra lief behandeld worden (sowieso natuurlijk). Ik gebruik voor de nacht een kruikje en voor als ik ga werken, die doe ik om ze nog extra warme te geven en dat ze iets lekkers warms hebben om tegenaan te kruipen. Er is ook nog een slaapplekje zonder kruikje, dan kunnen ze kiezen. Storm heeft niet meer gespuugd en speelt nu lekker met Bliksem en heeft alweer gegeten...de zorgen zijn nu voorbij, ik ga het goed in de gaten houden. Ze komen in ieder geval elke dag een beetje aan tot nu toe. Vanavond even wegen of Storm toch aan is gekomen ondanks het spuugje!
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Re: Kitten overgeven

Bericht door muziekvlinder »

Bedankt voor de reactie!
Vandaag de hele dag alles goed gegaan, ze hebben lekker gespeeld, gegeten, gedronken en geslapen.
Net lag Kruimel op m'n schoot te slapen en toen begon het weer. Hij heeft twee keer achter elkaar overgegeven. Beide keren was het een beetje van het vlees dat ik hem geef. Dit kreeg hij ook bij het gastgezin waar hij eerst zat. Het is royal canin babycat instinctive. Daarnaast heb ik de hele dag de kittenbrokjes tot 4 maanden hier staan waar hij ook van gegeten heeft.

Ik maak me toch zorgen. Zou het door het voer komen, of wellicht toch nog de spanning?
Ondertussen loopt hij hier weer rond te huppelen en hij ziet er verder wel actief uit.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten overgeven

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou dat 'vlees' (natvoer dus, vlees is voor mij iets anders) maar even achterwege laten. Als hij dat teruggeeft, reageert hij daar misschien niet goed op.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Kitten overgeven

Bericht door Spookysil »

Mijn oude kat Gizmo deed dat ook veel overgeven, bijna altijd als ze haar vleesje (brokjes in saus) had opgegeten. Bij haar was het echt wel gulzigheid. Ze at haar vleesje altijd zo ontzettend snel op! Niet veel later gaf ze dan over. Heb ik nooit erg gevonden kan gebeuren he ;) even opruimen, hup probleem opgelost.
Charlie had hetzelfde. Gulzig zijn vleesje naar binnen happen. Daarom geef ik het nu in 2 delen. Nooit geen probleem meer ;)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Re: Kitten overgeven

Bericht door muziekvlinder »

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal hem voorlopig even geen natvoer meer geven dan.
Net moest hij weer braken, maar er kwam bijna niks uit.... alleen een beetje vocht.
Hoop dat het morgen beter gaat. Hij ziet er zo zielig uit dan, het kleine hummeltje.
Gebruikersavatar
muziekvlinder
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2011 23:23
Locatie: Tilburg

Re: Kitten overgeven

Bericht door muziekvlinder »

Wilde jullie toch even laten weten hoe het is afgelopen, aangezien ik het heel fijn vond dat jullie reageerden.

Uiteindelijk zijn we gister toch met Kruimel naar de dierenarts gegaan. Overgeven was 2 dagen opgehouden, maar begon toen weer. En gister had hij z'n oogje helemaal dicht en kwam er wat vocht uit.

Dierenarts heeft hem onderzocht. Ontstoken oogje, kan duiden op beginnende niesziekte. Druppeltjes van meegekregen die hij 6-8 keer par dag moet. Daarnaast moest hij overgeven omdat hij heel veel ontlasting in zijn buikje had die hij niet via poepen allemaal kwijt kon. Daarvoor heeft ze een klein laxeermiddeltje gegeven. Waarbij we natuurlijk wel in de gaten moeten houden dat hij geen diaree krijgt.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Re: Kitten overgeven

Bericht door Ilsescholten »

Oei, dat is niet zo fijn! succes ermee!
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten overgeven

Bericht door MarjanR »

Wat goed dat jullie gegaan zijn.
Het kan zijn dat zijn systeem nog niet helemaal optimaal werkt.
En dat icm zich niet helemaal lekker voelen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie