2 kittens van 8 weken veel te licht

Voor alle vragen over dieetvoer
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Sinds gisteren hebben wij 2 kittens (morgen 8 weken) en ik vond ze al erg klein.
Vandaag hebben we ze gewogen en ze wegen maar 413 en 356 gram.
Dat is toch veel te weinig?
Ze zouden nu toch wel ongeveer 800 gram moeten wegen?

Wat kunnen we eraan doen om ze een beetje vet te mesten? En moeten we dat wel doen?
Ik maak me wel een beetje zorgen.

Moederpoes is een slanke, niet al te grote poes maar ja...
Ze zijn verder erg levendig, slapen lekker en doen hun behoefte keurig op de kattenbak.
Ze slapen het liefst op schoot en zijn superschattig.

Ze eten niet erg veel, brokjes nauwelijks, wel natvoer maar daar wil ik eigenlijk vanaf. En ik heb poezenmelk gekocht.
Wat kan ik het beste doen nu?
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht.

Bericht door Mirjam86 »

Melk is eigenlijk niet zo goed, ze raken er snel van aan de diarree en dan vallen ze nog meer af.
Dat wil je natuurlijk helemaal niet. Probeer volledig natvoer te geven (waar je dus eigenlijk geen brokjes bij hóeft te geven) als ze daar dol op zijn. Als ze dan goed op gewicht zijn kan je afbouwen en steeds minder natvoer en steeds meer brokjes geven.

Hier eten ze brokjes ook beter als je ermee speelt. Over de vloer wegschieten en ze racen er achteraan om het op te eten. Ik dacht dat Hills een speciale lijn had om aan te sterken... Hills A/D?

Succes ermee, laat je even weten of ze goed groeien?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht.

Bericht door castratenkoor »

Ik zou echte kittenmelk bij de dierenarts halen. En A/D blik ook bij de dierenarts.
Ze zijn inderdaad veel te licht voor 8 weken, is het inteelt? was het een erg groot nest? misschien hebben ze de moeder slecht gevoerd tijdens de zwangerschap en het zogen? zijn ze misschien ziek geweest?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht.

Bericht door pearlsofpassion »

Weet je wel zeker dat ze 8 weken zijn? Hebben ze je niets wijsgemaakt? Dat gebeurt erg veel hoor, zelfs eens iemand gehad die zich een kitten van 2 weken :!: had aangeschaft in het idee dat hij al oud genoeg was.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht.

Bericht door Ilsescholten »

Mijn 2 kittens (7 weken) wegen naar mijn info ook te licht (474 en 570 gram: wel een stukie zwaarder dan die van jou) ik weeg ze nu elke dag (zijn nu 5 dagen bij me) om in ieder geval het gewicht goed in de gaten te houden. Die van mij komen het zelfde over als die van jou (speels, levendig etc). Ik heb standaard brokjes voor ze staan (heb de kleinste er 1x aan zien peuteren, maar niet echt zien eten). Verder geef ik ze nat voer (ik denk ongeveer 150 gram per katje. Volgens de verpakking moet je meer geven, 2-3 zakjes en dat is 200-300 gram per kitten, maar dat eten ze bij lange na niet op. Het is de afgelopen dagen wel iets meer geworden). Naast natvoer heb ik nu kittenmelk (moet je aanmaken met water) maar daar zijn ze geen fan van (eerste 2 dagen kregen ze gewoon melk, dat drinken ze wel). Maar de aanhouder wint. Ze krijgen kittenmelk tot het op is. Ik zie ze wel af en toe drinken, maar zijn niet heel gulzig ofzo. Dus de basis blijft het natte vlees waar ze dol op zijn en alle kleine beetjes extra is mooi meegenomen. Ik ben helaas veel aan het werk (ik heb ze onverwacht eerder gekregen, vanwege overlijden moeder-kat) dus als ik wakker word krijgen ze vlees, als ik weg ga krijgen ze vlees, als ik terug kom krijgen ze vlees etc...zodat ze elke keer een beetje binnenkrijgen (dat is ongeveer 5 a 6x per dag, zoals ook moet volgens de boeken). Mja, zolang ze speels en levendig zijn zou ik niet al te veel zorgen maken. Elk grammetje wat ze nu aankomen is mooi meegenomen. Hou het gewicht eerste week gewoon elke dag even in de gaten. Ik denk dat ik ze de komende maand (zolang ze op het keukenweegschaaltje passen) blijf wegen. Succes!
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Cerna

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht.

Bericht door Cerna »

Ik ken een fokker die haar kittens zodra ze over gaan op vast voer (ik weet niet precies met hoeveel weken dat is, maar in ieder geval jonger dan 8 weken) carnibest geeft. Kittens schijnen dit erg lekker te vinden (mijn volwassen katten haalden hier hun neus voor op) en ze komen er flink van aan want de kittens zijn inderdaad veel te licht!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Anne »

Onze Polleke woog met 8 weken 444 gram. Ik heb toen bij de da hills feline a/d gekocht, dat vinden ze erg lekker. Daar mogen ze om de twee uur een goede toetjeslepel van hebben. Eten ze het niet op dan kun je ze gaan dwangvoederen. Niet meer dan een toetjeslepel ivm kans op diarreeklachten.
Ook moet je ze benchrust geven, omdat ze hun energie nodig hebben om te groeien, inplaats van spelen en ontdekken waar ze nu eigelijk nog niet aan toe zijn. Je kan een schoenendoos erin plaatsen, met een handdoekje, hebben ze een beschutte plaats om te liggen.
Weeg ze elke dag.
Na drie dagen van dit spul, zou je over kunnen gaan op lamshart van Rodi, dat verkopen ze in de supermarkt, op de diepvriesafdeling. Hier kun je een kwart van gaan geven, per kitten,
je kan er ook langzamerhand geweekte kittenbrok door gaan voeren. Geef ze een kwart per kitten hier van, vier keer per dag.
Als ze niet willen eten, zou ik gaan dwangvoederen.
Dat heb ik met Polleke heel in het begin moeten doen, een keer of drie.
Polleke weegt nu boven de 1100 gram en is 16 weekjes.
Door bovenstaand verhaal hebben we haar er bovenop gekregen.
Ze stopte namelijk met eten ( kittenbrok) en begon over te geven.
Heel veel succes
Als je het niet vertrouwt zou je kunnen overleggen met een da, maar je hebt wel kans dat die vinden dat ze moeten worden opgenomen dan, omdat ze echt te licht zijn voor hun leeftijd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door pearlsofpassion »

Carnibest en Rodi is allebei vers voer (KVV), en daar komen ze iets sneller op aan, maar ook andere merken kunnen dus. Zeker als ze niet veel binnen gewerkt krijgen is dat, in combinatie met de a/d, het voedsel waaruit ze het meeste kunnen halen.
Het is belangrijk om eiwitrijk te voeren omdat ze dat nodig hebben om te groeien en hun lichaam op te bouwen en sterk en gezond te houden. Dierlijke eiwitten zijn het beste omdat die het nauwst aansluiten bij hun behoeften.

Ik zou er minstens eens een DA naar laten kijken, en de leeftijd schatten. Wie weet zijn ze nog jonger en kunnen ze best nog wat kittenmelk gebruiken.

Van niet eten worden katten ook misselijk dus als je dat waarneemt, weet je waarvan het komt en wat eraan te doen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Oh mensen, ik schaam me diep. Ik had verwacht dat ik bericht zou krijgen als hier reacties waren geplaatst. Niet dus. Ik wilde zojuist een stekelige opmerking plaatsen over het feit dat ik overweldigd was door de hoeveelheid reacties (not), blijkt dat jullie wél hebben gereageerd!
Sorry dat ik niet eerder heb gekeken.

Nu over de kittens. De eerste is een meisje en ze heet Muis, de tweede is een jochie en hij heet Tommie.
Tommie is nog lichter dan zijn zusje maar ze zijn beide actief en ze slapen veel, heel veel. Wij laten ze ook met rust dan.
Ze willen vaak eten, brokjes gaan niet best maar daar kan ik dus ook een prakje van maken las ik hier. Ga ik morgen meteen uitproberen.
Nu krijgen ze nog Whiskas kitten natvoer en kittenbrokjes maar ik heb inmiddels ook RC nat én droogvoer besteld.
Als ze gaan eten likken ze vaak eerst die gel eraf die er omheen zit om in een later stadium wel alles op te eten. We geven ook nog kittenmelk en water.

Ze zijn de eerste week bij ons wel aangekomen maar erg weinig. Ik hou inmiddels een staatje bij. 56 gram en 62 gram dus het houdt niet over. Toch zijn we inderdaad blij met iedere gram en ze worden elke dag zichtbaar sterker, fantastisch om te zien.
Ze poepen keurige drolletjes dus wat dat aangaat is het prima maar ik maak me toch nog steeds zorgen.

Ik denk niet dat we voor het lapje gehouden zijn. We hebben ze gezien met 5 weken maar ik heb het idee dat ze daarna nauwelijks gegroeid zijn. Het waren zeer liefdevolle mensen die hun kittens echt niet veel eerder dan 8 weken wilden laten ophalen. Moederpoes is een slanke dame, had misschien niet veel voeding meer? Ik weet het niet, ik heb er geen verstand van.
Ze zijn bij mijn weten ook niet ziek geweest.

We gaan binnenkort wel naar de DA met ze maar volgens mijn zus (DA-assistente) zijn ze nu nog veel te klein voor vaccinatie dus dat willen we nog even uitstellen.

Tommie is een wat afwachtender, doet zijn stoere zusje na maar neemt zelf weinig initiatief. Behalve wanneer hij iets 'lekkers' ruikt. Met zijn neusje is niks mis. Ik had net kaas gesneden en toen ik hem daarna oppakte werd hij helemaal wild van de geur.
Mogen ze zeker niet hebben he? Kaas...
Maar ik wil ze inmiddels bijna alles geven wat ze lekker vinden, als ze maar aankomen. Waarschijnlijk niet verstandig...
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Anne »

Whiskaskittenvoer is niet ideaal om te geven, er zit heel weinig vlees in.
Maar gelukkig heb je al ander voer besteld.
Om ze nu aan te laten komen, aan te laten sterken zou ik ze toch een paar daagjes die hills a/d feline geven, dat is echt voor katten die door ziekte zijn verzwakt en jouw veels te lichte kittens kunnen nu wel wat extra vitamientjes gebruiken.
Ik hield met Polleke in het begin ook elke dag bij hoeveel ze groeide.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Mirjam86 »

Vaccineren mag volgens mij inderdaad pas met 1000g en daar zitten ze dus nog lang niet op.
Hou je ons op de hoogte van hoe het gaat?

PS als je bij het plaatsen van een bericht klikt op Volledige bewerker, kan je vervolgens in een vakje aankruisen dat je op de hoogte gehouden wil worden van nieuwe reacties. Je krijgt dan een email wanneer mensen een berichtje hebben geplaatst bij je vraag.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Dank voor de tip!
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Waar kan je die hills a/d feline kopen?
In Whiskas zit 80% water las ik! Wat een nepperij! Ze vinden natvoer van RC lekkerder volgens mij maar iets lastiger te eten. En ik vind dat het hele huis ernaar ruikt. Kennelijk iets teveel gegeven vanmorgen want ze eten echt niet veel meer dan een theelepeltje per keer.
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden en ik kom hier ook regelmatig neuzen want ik heb hier al een heleboel opgestoken.
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door pearlsofpassion »

Dat haal je bij de DA.
En in elk natvoer zit 80% vocht hoor. Daar is het NATvoer voor. ;-)
Vocht is goed, hebben ze ook nodig. Al kan ik je volgen dat je er erg veel voor betaald. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Caatjebenjeboven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:39

Re: 2 kittens van 8 weken veel te licht

Bericht door Caatjebenjeboven »

Goed nieuws vanaf hier.
Onze kittens zijn al ruim 2 X zo groot geworden. Morgen zijn ze 13 weken en ze zijn allebei dik over een kilo:-)
Het gaat heel erg goed met ze!
Poezenmoeder van Tommie en Muis, geboren op 19 juni 2011
Plaats reactie