Diefstal raskat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Diefstal raskat

Bericht door miele2010 »

[Reactie verwijderd door Admin]
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Diefstal raskat

Bericht door Umimeis »

@miele2010 Nou ja zeg! Waar slaat dat nu weer op! En vooral die zin, 'je verdient niet beter'.
Slaat die reactie ook op andere mensen die hun kat(ten) buiten laten?
Hoe kun jij daar nou over oordelen, misschien woont ze wel in een 'relatieve veilige' buurt.
Je toont totaal geen respect voor mensen die een andere keuze maken dan jij.
Stel je voor dat ik nou zeg dat jij geen kat verdient omdat jij je kat gevangen in huis houd waardoor ze geen frisse buitenlucht krijgt?

Iedereen mag zelf bepalen of hij z'n kat(ten) buiten laat of niet.
Mensen die hun katten buiten laten weten echt wel wat de risico's kunnen zijn.
Ik respecteer de keuze van mensen die hun katten binnen houden ook al ben ik er zelf voor om de katten naar buiten te laten gaan... mits er weinig verkeer langskomt.

Maar alsjeblieft zeg, jouw reactie slaat echt nergens op.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diefstal raskat

Bericht door Adriana »

Reb schreef:Nu denken we aan een nieuwe raskat erbij en bij een raskat heb je voor mijn gevoel extra gevaar op diefstal. Mijn vraag was daarop gericht. Dat specifieke... En daarvan werd terecht gezegd dat dat moeilijk te zeggen is, omdat je niet weet wat er met je verdwenen kat is gebeurd.

De felle discussie die ontstaat gaat over uit bomen vallen, verkeer, verdrinken, vergiftigen enz, is niet een antwoord op mijn vraag, en ook ik vind het geen leuke discussie.
k denk dat je vraag had moeten zijn: hoe groot is de kans dat mijn bengaal verdwijnt/niet meer thuis komt, als hij los buiten mag?
nu ver-eng je het tot diefstal maar de oorzaak van het verdwijnen maakt toch niks uit? verdwijnen is verdwijnen en nooit meer terug komen!
het maakt toch niet uit of de kat in kwestie is verdronken, overreden, vergiftigd, opgesloten, de weg kwijt, gejat?
over de oorzaak van verdwijnen hoef je toch niet zo teerhartig te doen?

nee, het is geen leuke discussie, fijn dat je dat zelf opmerkt.
maar het is wel de realiteit en forumleden die het forum een tijdje volgen hebben tig berichten langs zien komen over katten met letsel, die dan tenminste nog wel gevonden zijn.. en ik zal verder niet uitweiden..

k ben eigenlijk wel benieuwd waarom je een vraag als de jouwe bij een kattenforum neerlegt...stel dat wij met zijn allen zeggen: welnee! hoezo verdwijnen er katten? komt nooit voor en je bengaal komt binnenkort om één of andere reden niet meer thuis.. krijgen we dan te maken met berichten zoals: jullie hadden gezegd dat etc...?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

@ miele2010: ........ga je schamen.....

@ Unimeis: tanx, het gaat inderdaad vooral om respect voor elkaar hebben...

@ Adriana: Ik zoek ervaringen met katten... ik vond het best wel een goede plaats om dat op een katten forum te doen, :P
Ik merk op dat het een dermate gevoelig onderwerp is, dat het een onbesproken onderwerp is. Jammer. Op 1 of andere manier roept het toch doemverhalen op zoals, hoe iemand dat hier zo grappig noemde: roadpizza's enzo.
Ik hoopte meer antwoord op de vraag tussen het verschil tussen raskatten en htk-katten buiten. Dat daarover gediscuseerd kan worden, niet over al het vreselijks wat katten buiten allemaal kan overkomen.

Zit er ineens aan te denken dat onze kat, sinds hij buiten loopt geen medicatie meer nodig heeft gehad (blaasgruis) en ook nooit meer blaasontstekingen heeft gehad. Ook hoeft hij geen aangepast voer meer. Toen ik 10 jaar geleden tegen onze DA vertelde dat hij naar buiten mocht werd hij er blij van. Daar valt ook wat voor te zeggen...

Maargoed... bedankt voor het meedenken allemaal. Ik stop nu met deze topic, want het wordt mij te oververhit. Dat was heel oprecht niet mijn bedoeling.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Nou, gevoelig is het onderwerp, maar onbesproken vast en zeker niet hoor!!

Dat blaasgruis zal dan waarschijnlijk zijn omdat hij hier een daar een prooi vangt als je echt geen ander voer geeft dan ervoor, maar dat zou je hem ook binnen kunnen geven. Niet echt een argument dus. Blaasgruis gaat echt niet over van de goede buitenlucht (die ze op balkon, in de ren of zelfs achter een hor ook kunnen krijgen btw). En het kan ook nog altijd toeval zijn, al is dat minder waarschijnlijk.

En ja, roadpizza's of platgereden katten, het is maar hoe je het noemt. Maar gaan ontkennen dat er jaarlijk duizenden katten worden doodgereden is wel heel onredelijk. Dat gebeurt gewoon, dat zijn echt geen doemverhalen. Ik denk dat iedereen er wel minstens een paar per jaar ziet liggen aan de kant van de weg. Ontkennen heeft gewoon geen zin.
En dan mag je buurt nog zo rustig zijn, een kat gaat meerdere kilometers ver weg... en ook rustig worden er katten overreden.

Enfin, je doet ermee wat je wil, onze mening heb je gekregen (en dan bedoel ik de verschillende meningen).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Diefstal raskat

Bericht door Umimeis »

Oke....alle katten die buiten lopen lopen het risico gestolen te kunnen worden, maar is het niet een beetje zo dat raskatten een grotere risico zijn? Aan een raskat kun je namelijk veel geld verdienen als je ermee gaat fokken.
Misschien is dit een beetje een antwoord op haar vraag.

We hebben het hier over stelen (vandaar de titel van deze topic ;-) ) en niet over andere gevaren voor loslopende katten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan geen geld verdienen door te fokken met een raskat waarvan je de stamboom niet hebt.
Je kan proberen mensen wijs te maken dat het raszuivere zijn, maar je kan het niet bewijzen en er valt dus weinig tot geen extra geld mee te verdienen. Maar er zijn mensen gek genoeg om ook veel geld te tellen voor een kat waarvan de 'eigenaar' zegt dat ze raszuiver is, zonder stamboom mee te krijgen.
En zelfs als het maar 100 euro is, dat vinden mensen echt wel voldoende om een kat voor te stelen.

Ayla vertelde het toch, een katje van haar buren, kwamen ze tegen op marktplaats. En die hebben dan nog geluk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Diefstal raskat

Bericht door Adriana »

is dit een oververhitte discussie? dacht het niet..

en het lijkt me niet juist om het onderwerp te beperken tot het eventuele verhoogde diefstalrisico van een raskat, want weg is weg.. en

- echte raskatten hebben een contract en mogen niet zomaar buiten banjeren volgens de bepalingen van dat contract, dat het baasje moet ondertekenen;
- het maakt met verdwijnen niet uit of het diefstal is of ander 'buiten'gevaar;
- niemand kan in de toekomst kijken, kent jouw buurt en kan risico's inschatten..

- en ik kan erin komen dat die buitenkat geen last van blaasgruis heeft gehad, dat komt omdat hij buiten gras kan eten/soppen en daar zitten erg goeie stofjes in. voor binnenkatten geven we doorgaans de tip: zaai een pot tarwegras, want een kat heeft die goeie stofjes en de enzymen (bv uit rauw kippenvlees) hard nodig!
dus moet ik je teleurstellen, ook dat is geen steekhoudend argument om je kat zo nodig naar buiten te laten.

je kunt je vraag beter aan het dierenambulance-personeel, de asielmedewerkers in je buurt en de provinciale inspecteur van de Dierenbescherming stellen. maar als je al niet tegen de opsomming van buitengevaren hier kunt en al moeite hebt met het woord roadpizza, dan staat je in die contacten nog veel meer te wachten..

deze topic leidt tot niks want je hebt je beslissing al lang genomen en gaat vrijwel niet in op onze argumenten. soort werkverschaffing dus. en de nare berichten wil je niet lezen, want die komen je niet uit.

met het naar buiten laten van een raskat neem je een extra-risico en bent dus zelf verantwoordelijk voor de gevolgen en van harte hoop ik/wens je toe dat het goed gaat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Een dure raskat van een goede fokker krijg je niet mee als je meldt dat hij buiten mag. Waarom denk je dat goede serieuze fokkers allemaal in het contract hebben staan dat de kat niet los buiten mag? Denk je dat al die serieuze fokkers flauwekul in hun contract zetten? Sta er eens bij stil bij dat feit. Als de risico's zo klein waren als jij het voorstelt, denk je dan dat in al die contracten die voorwaarde zou staan?
In jouw ogen hebben al die fokkers dus ook ongelijk?

De enige manier om aan een raskat te komen is dus via marktplaats/broodfokker.
Bij mensen met dollartekens in de ogen gaat het om de verkoop, niet om de levensverwachting van hun "product". Negatief gesteld, maar als hij kwijt raakt heb jij immers snel een nieuwe nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Diefstal raskat

Bericht door Reb »

Okee, nog 1 reactie:

@pearlsoffashion: volgens mijn dierenarts ging het om de beweging die buitenkatten meer hebben dan binnenkatten. Kan ik me wat bij voorstellen. bij nierstenen moet je ook bewegen. (kan ik uit eigen ervaring vertellen: auw)

@adriana: roadpizza vind ik een geweldig leuk woord... goed bedacht, eigenlijk jammer dat het over zoiets ergs gaat....
Beslissing om mijn kat buiten te laten lopen heb ik genomen, al lang voor ik hier kwam. Maar nog niet welke soort kat erbij komt, een ras of een htk. Daarom zie ik niet in waarom doemverhalen over alle gevaren hier nodig zijn. Die zijn voor htk katten en raskatten gelijk, hoeven we het dus niet over te hebben.
Geen heftige discussie?: goh ik ervaar de reactie van miele 2010 eigenlijk wel zo. Alle beheersing ontbreekt.

@castratenkoor: De meeste mensen laten hun katten buiten lopen... slechts weinigen houden kun kat binnen. Alle mensen zijn zo vreselijk dom? Zo lust ik er nog wel een paar.

@umimeis: fijn dat jij wel begrijpt wat ik bedoel :P

Okee, ik stop hier nu verder mee.Dit heeft inderdaad geen zin. Nogmaals bedankt voor de reacties....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Jij wilt specifiek een raskat en goede raskatten-fokkers hebben specifiek en nadrukkelijk in het contract staan dat de kat niet los buiten mag. Ik heb het niet over alle mensen en ik heb het niet over dom.
Ik heb een goed argument - jij veegt de keuze van al die goede fokkers van al die kattenrassen van tafel als onzin.
Dus ben jij degene die mensen dom vindt. Jij hebt meer benul over kansberekening dan al die raskatfokkers? Waarom denk je dat die clausule erin staat? Om mensen te pesten? Om minder kittens te verkopen? Nee - omdat ze graag willen dat hun fokjes gezond oud kunnen worden.

Dat over genoeg lichaamsbeweging is ook kolder, mijn katten sjezen heel de dag de ren in en uit en de trappen op en neer. Bij Adriana vliegen ze heerlijk de klimconstructie in en uit en de muur met wandkleed op en af. En snuiven veilig frisse lucht op het balkon.
Is een kwestie van aanpassingen in huis/tuin/balkon.
Dat kan ook zonder de losloopperikelen.
Ik heb ook twee blaasgruiskatten - die eten ook normaal voer - aangevuld met kuikens, muizen, carnibest en rauwe kip/kalkoen. Ze doen het er prima op.

De reactie van Miele2010 is misschien niet erg netjes, maar ik vind hem eerlijk gezegd wel begrijpelijk, gezien alle vage reacties die jij geeft op goede argumenten die aangedragen worden.
Jij plempt een vraag op het forum, die eigenlijk meer met onnozele kansberekening te maken heeft dan met het welzijn en de gezondheid van een nog aan te schaffen dier.
Niemand kan koffie-dok of glazen bol kijken. Niemand weet hoed verstandig jouw a.s. raskat is. Of hij eerst naar links dan naar recht kijtk bij het oversteken, of dat hij onder de auto van de geparkeerde auto van buren gaat liggen. En dan bij het starten en wegrijden, flats - roadpizza. Ja kun je nog mooie muts van maken. Dat is het enige verschil - een htk pizza of een raskat pizza.
Als jij dat risico wilt lopen, tsja schaf een markplaat kat aan voro 200 euro.
Maar kom niet achteraf hier op het forum uitjammeren als hij kwijt is of plat of ziek of zwaargewond.

Dat is het kromme van zo'n forum, mensen wensen niks te horen over de gevaren, maar ze verwachten wel dat we meetreuren als de kat sneuvelt. Nou eerlijk gezegd - ik wil het eigenlijk heel niet weten.

Mijn mening is dat jij niet eens in gaat op mijn argumenten. Ik stelde je de vraag of al die raskatten-fokkers ongelijk hebben met hun clausule in de contracten.
Dan kom jij aan met vage kreten als de meeste mensen laten hun kat buiten lopen.........
Is zou zeggen doe eens een studie/onderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste raskatten niet los buiten lopen.
En dat was toch de hele issue? Hoeveel meer kans je had een raskat kwijt te raken?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Diefstal raskat

Bericht door pearlsofpassion »

Vroeger liepen kinderen ook gewoon los op straat. Er was gewoon geen verkeer.
Dat is nu niet meer zo. Daarom zou het gedrag van eigenaren daar ook aan aangepast moeten worden.
Bij honden en kinderen gebeurt dat automatisch, maar voor katten niet. Waarom? Omdat ze vaak gehouden worden zonder diepe band op te bouwen? Omdat ze moeilijker in de tuin te houden zijn?
Ik vind dat allemaal geen argumenten want dan is het net of het de kat zijn eigen schuld maar is omdat ze eigenzinnig, inventief en goede klimmers zijn.
Ze zijn niet gebouwd op deze wereld, maar ze moeten er wel in overleven. Ze hebben er niet voor gekozen, de mens heeft het ze opgelegd. Dus ik vind een beetje verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de dieren en er dus voor zorgen dat ze én een goed leven hebben kwestie van uitleven, spelen, ontdekken, eten enz... én dat ze in leven blijven, wel op zijn plaats.

Iedereen vind dat voor honden, die moet je uitlaten en daar moet je mee bezig zijn want hij leeft niet meer los in een roedel. Daar is dat allemaal algemeen aanvaard. Maar voor katten is het blijkbaar te veel moeite. Die laat je maar los op straat lopen met alle gevaren van dien en alle levens die nutteloos verloren gaan. Die moeten maar al blij zijn dat ze mogen rondlopen in huis en eten krijgen.
Is een kattenleven dan zoveel minder waard?

Ik besef heel goed dat dit geen antwoord op je vraag is, maar ik wil het toch kwijt. Uit al deze berichten nu en vooral je opmerking dat de meeste mensen het doen, en dat het dus zo maar hoort, stel ik me echt die vraag.
Het is trouwens niet omdat de meeste mensen het nu nog doen, dat dat het beste is. Er is een duidelijke evolutie naar steeds meer mensen die hun katten beschermen. En dat is maar goed ook. Hopelijk zet deze zich snel door zodat al die levens niet voor niet verloren gaan, en kan je over 10 jaar zeggen dat de meeste mensen hun kat binnen, of in een ren/balkon of afgezette tuin houden.
Het zou voor de populatie en overschotsprobleem ook al niet slecht zijn, het zou gewoon ontzettend veel dierenleed besparen.
Waarom je zou moeten wachten tot de 'meeste mensen' het doen, is mij onduidelijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Diefstal raskat

Bericht door Peet »

Vind het om eerlijk te zijn wel meevallen met een felle discussie hoor. (op een ander forum waar ik vaak kom gaat het er vaak 1000x heftiger aan toe)
Hier geeft iedereen gewoon duidelijk zijn mening, en dat mag toch.
Ik respecteer iedereen die zijn katten los wil laten lopen. Maar begrijpen doe ik het niet, mag toch.
En ben ik blij dat de mijne veilig en wel in de ren zitten. Vind het persoonlijk geen maatschappij om onwetende dieren los te laten lopen, maar dat is mijn mening, en die is echt niet heilig.
Enne, lichaamsbeweging krijgen ze hier ook hoor. Vanmorgen nog, zoefzoefzoef achter elkaar aan.

En natuurlijk ben ik me er ook van bewust dat ik ze bepaalde dingen onthoudt, zoals achter een muis aan gaan bv.
Maar daarom probeer ik het zo leuk mogelijk te maken in huis en in de ren voor hun. Ter compensatie. En ik geloof niet dat ze nu zo ongelukkig zijn hier.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Diefstal raskat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb nog steeds geen antwoord gehad......

""Waarom denk je dat goede serieuze fokkers allemaal in het contract hebben staan dat de kat niet los buiten mag? Denk je dat al die serieuze fokkers flauwekul in hun contract zetten? Sta er eens bij stil bij dat feit. Als de risico's zo klein waren als jij het voorstelt, denk je dan dat in al die contracten die voorwaarde zou staan?
In jouw ogen hebben al die fokkers dus ook ongelijk?""

En nee Reb PB ga ik niet op in. Zeker niet zolang je geen antwoord wenst te geven op zinnige vragen.
Ook pb krijg ik daar geen reactie op.
Ik kies ervoor de discussie centraal te houden.

""@castratenkoor: De meeste mensen laten hun katten buiten lopen... slechts weinigen houden kun kat binnen. Alle mensen zijn zo vreselijk dom? Zo lust ik er nog wel een paar.""

Deze reactie slaat totaal niet op mijn zinnige relaas over contracten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Diefstal raskat

Bericht door Umimeis »

pearlsofpassion schreef:Je kan geen geld verdienen door te fokken met een raskat waarvan je de stamboom niet hebt.
Je kan proberen mensen wijs te maken dat het raszuivere zijn, maar je kan het niet bewijzen en er valt dus weinig tot geen extra geld mee te verdienen. Maar er zijn mensen gek genoeg om ook veel geld te tellen voor een kat waarvan de 'eigenaar' zegt dat ze raszuiver is, zonder stamboom mee te krijgen.
En zelfs als het maar 100 euro is, dat vinden mensen echt wel voldoende om een kat voor te stelen.

Ayla vertelde het toch, een katje van haar buren, kwamen ze tegen op marktplaats. En die hebben dan nog geluk.
Dat is dus eigenlijk wat ik bedoel, ook al hebben ze geen stamboom.
Toch proberen mensen die kittens te verkopen, desnoods maken ze een valse stamboom.
Mensen doen alles voor geld...tenminste sommige mensen dan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie