Kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
jeruti
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2011 12:52

Kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door jeruti »

Hallo,

Sinds juni hebben wij twee schattige katten, die nu ongeveer 1 jaar zijn. Ze waren nog maar zelden tot nooit buiten geweest. Na 5 weken opsluiting mogen ze nu via het kattenluik vrij in en uit. Je kan je wel voorstellen hoe blij ze daar mee zijn. Vooral ons mauwke dan. Die brengt ons dagelijks blaadjes en pluimpjes om haar dankbaarheid te tonen. Ik wil niet ondankbaar zijn, maar vind dat toch een hoop rommel in huis.

Iemand een idee hoe we daar vanaf geraken?

ze laten liggen, ze meteen weg doen?
Ik heb een paar keer nee gezegd als ze er mee binnenkomt, maar k weet niet of ze begrijpt dat het over dat blaadje gaat en niet over het binnenkomen
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door pearlsofpassion »

Haar met blaadje en al terug buiten zetten, het blaadje neerleggen of ernaar pakken als ze het niet wil afstaan en er een woord bij zeggen. Niet 'nee' want dat is te algemeen. 'buiten' of zo?
Dat veel volhouden en alles wat ze binnen brengt op eenzelfde plaats terug buiten leggen. De kans is er inderdaad dat ze het dan terug binnenbrengt (maar rommel vind ze toch) maar ze zal het na een tijdje wel gaan snappen.
Het is gewoon kwestie van volhouden en consequent zijn.
Kan natuurlijk ook zijn dat ze het al een leuk apporteerspelletje gaat zien :lol: katten zijn nu eenmaal onvoorspelbaar. Maar je kan het proberen.

Hier snapten ze wel dat ze muizen buiten moesten opeten. ;-)

Ben je je verder bewust van alle gevaren buiten? En dat loslopende katten gemiddeld maar een leeftijd van 5 jaar halen omdat ze verongelukken? Een afgesloten tuin of ren is ook leuk, maar wel veilig... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door Umimeis »

Hallo, :smile:

Mijn katten nemen ook dingen mee van buiten. Zowel dieren (vissen, kikkers, vogels, muizien vaak zijn die al dood) als blaadjes en andere dingen.
Ik heb daar geen problemen mee, het zijn katten en die jagen, dus waarom zou ik het afleren.
Je kunt het ook bijna niet afleren, ze proberen toch iedere keer wat mee te nemen.
Ik zou ze gewoon hun gang laten gaan,maar da's mijn mening. :roll:
(mijn katten mogen bijna alles behalve aan het behang en meubels zitten, ze zijn hier praktisch de baas)
Maar je kunt het proberen. Net wat Valerie zegt, consequent zijn.

Mijn katten kunnen ook vrij naar binnen en naar buiten via het luikje. Hier is er weinig verkeer en dus is het best veilig hier te laten loslopen (ook 's nachts). En ze hebben meer ruimte om te spelen en rond te lopen.
Als het veilig is, dan heb ik er geen problemen mee dat katten vrij loslopen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zie ik het probleem niet en zou ik ze hun gang laten gaan. Als ze ermee klaar is even oprapen en klaar.
Mijn Rik neemt vaak wormen mee naar binnen uit de ren.
Ik bedank hem hartelijk voor zijn kadootjes en breng ze aan de voorkant naar een grasveld.
Als ik ze vind als ze al uitgedroogd zijn, ruim ik ze op door ze weg te gooien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door Umimeis »

@ Dinie,
haha :lol: :lol: dat doe ik ook altijd, blaadjes en veertjes enz laat ik altijd liggen.
Ik zie het probleem dus ook niet echt, ja, de diertjes die ze meenemen die ruim ik wel altijd meteen op want ze eten dat toch niet op. Dus als ze uitgespeeld zijn met de diertjes...weg ermee!
Laatst vond ik ergens in een hoekje opgedroogd alg uit de vijver :lol:
Stiekum vind ik het wel leuk dat ze wat meenemen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door helskinky »

Dat is toch hartstikke leuk dat ze dat doen en die paar blaadjes kan je wel even laten liggen toch?
Mio brengt ook cadeautjes mee in de vorm van kikkers, broodkorsten en libelle's. Ook wel blaadje enzo. Nou dan ruim ik dat later weer op, behalve de kikkers , die mogen gelijk weer naar buiten de vijve in
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door Peet »

Alles wat zich hier in de ren durft te begeven wordt ook vaak naar binnen gesleept. Dan weer een blaadje.
Af en toe en wormpje, dan een spinnetje. Ach, ze vermaken zich ermee en dan de prullebak in, of naar buiten.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door Adriana »

ja hoor, zelfs van het balkon komen ze met verdroogde aardbeiblaadjes binnen en spelen binnen verder. alleen daar is geen windje en op het balkon wèl, dus binnen liggen ze beetje dood terwijl ze op het balkon heen en weer dwarrelen. dan leg ik ze weer buiten en zodra het een tijdje droog is hoor ik geknisper en zie ik grijze schimmen springen - van die mooie muizensprongen - en jagen. en als ze het zat zijn, brengen ze ze mee naar binnen en krijg ik ze.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door BillyJean »

Geeft dat echt zoveel rommel? Ach, katten hebben personeel, opruimen dus. Ik vind het wel.lief van ze. Onze Fluffie kwam vroeger ook met kikkers en vogels .... Geniet van je katten, leuk dat ze samen zijn..dubbel kattekwaad
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door nellebel »

ipv dat je het als probleem ziet kun je ook dankbaar zijn dat ze je dit brengt. zie het als geschenk....en je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. niet afleren dat zou toch zielig zijn. ze bedoeld het superlief.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door Peet »

Ik had trouwens in de periode met 2 rottweilers die naar het strand geweest waren en lekker wezen zwemmen waren om daarna een zandbak te nemen :lol: , véééél meer rommel in huis!
Zolang er nog stofzuigers en wasmachines te koop zijn vind ik het wel prima. ;-)
Ik ben als de dood voor spinnen, maar vind het wel grappig als het spul aan het spelen is, binnen of buiten, met een spinnetje. Helemaal gefocust op zo'n beestje.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door nellebel »

hahaha peet, habdig toch zo'n spinnevangers. Nelie at ze altijd op, flippie niet, maar die speelt ermee en houdt ze in de gaten terijwl ik de stofzuiger haal. ben als de dood voor spinnen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door Peet »

Heb alleen nog maar kleintjes gehad sinds de katten. (al weet ik niet wat er s'nachts loopt natuurlijk, of als we weg zijn)
Maar daar spelen ze mee en eten ze op voor zoveer ik kon zien.
Brrr, moet er niet aan denken. Maar goed, ze vermaken zich.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door pearlsofpassion »

In Stekene ook geen of nog nauwelijks spinnen tegengekomen sinds Luis er was. Ik tilde hem er gewoon naar op en dan ving hij hem of sloeg hem op de grond om er dan achteraan te gaan. Cuzco vangt ook al eens wat maar niet fanatiek, Kleintje trekt zich niets van insecten aan...
Te weinig vlees waarschijnlijk :lol:
Luis eet bijna alles zonder aarzelen op, spin, vlinder, mug, vlieg...enz
Alleen een lieveheersbeestje zag hij blijkbaar niet als eten... Die hebben ze laten leven. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kat brengt blaadjes en pluimpjes naar binnen

Bericht door Peet »

Die schijnen heel vies te smaken heb ik wel eens gelezen.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie