Kat wil eten 'begraven'

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
saskia geerts
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2011 18:37

Kat wil eten 'begraven'

Bericht door saskia geerts »

we hebben sinds enkele dagen een pleegkat (tijdelijke opvang van kat in nood) in huis 'minoes' ...
nog geen jaar oud, graatmager, 8 weken geleden mama geworden van 4 kittens en gisteren gesteriliseerd ...
ze bekomt vandaag van haar operatie, heeft een razende honger ... maar ze wil na het eten de rest van het eten onderstoppen (zoals ze met haar poep doet op de kattenbak)
weet er iemand hier een verklaring voor?

vriendelijke groeten,
saskia[/color]
Laatst gewijzigd door Admin op 01 aug 2011 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tiel aangepast
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door jennli »

Welkom op het kattenforum! Wat goed dat je een kat in nood helpt! Een van onze vier katten legt ook iets op het eten. Vaak een of meerdere svhoenen of wat er ook maar in de buurt staat. Zelf vermoed ik dat dit ontstaat vanuit de impuls het eten te willen bewaren en de geur enigszins te verbergen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door Ilone »

Voor zover ik weet willen katten hun eten daarmee "merken" door hun geur af te zetten dmv hun voetzooltjes. Onder het mom van, "dat is van mij, afblijven" ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook dat het is omdat ze geen trek meer heeft maar het wil bewaren/reserveren voor later.
Ik heb er hier ook eentje die trekt er plukken vloerbedekking van de poot van de krabpaal in.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door jennli »

Grappig is dat als Jagger geen losse dingen heeft om er op te leggen, hij aan de radiator zit te krabben alsof hij deze eroverheen wil schuiven :lol:
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door puksji »

Ik heb ook een kat die dit doet. Ze doet het overal op, voor ze ergens gaat zitten, of als ze naar buiten wil kijken, dan 'poetst' ze even het raam. En ook vaak na het eten, dan wordt er naast het bakje gepoetst. Ze zit hier ook vaak boven mijn bureau op een plank en daar hangen fotolijstjes, die worden ook gepoetst.
Wij noemen haar ook altijd poetspoes. Ben ook wel benieuwd naar de reden hiervan.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door Adriana »

Enzo doet het ook, maar het kan hier ook grote afkeuring betekenen en heel grappig:
Maks blijft dan uit de buurt maar Bolle trekt zich er niks van aan.
die moet eerst een mep krijgen voordat ie weer een beetje afstand houdt.
meestal vlucht Enzo zelf weg na het uitdelen van een mep en het personeel brengt hem dan zijn eten achteraan..!
ik ben er nog niet uit of het 'reserveren en afblijven' betekent of 'grote afkeuring'.
hier heb ik het gevoel beide en dan hangt het bij reserveren van de rangorde in de groep af of de boodschap wordt opgevolgd. door Bolle in ieder geval niet..

en ik had onlangs een restje kattenkorrels in een bak gedaan, dat ik nog in de kelderberging vond van een ander merk.
de bak stond nog niet eens op zijn plaats toen ze alle drie begonnen bak met korrels te begraven. heb genoeg 'uitwijk'bakken dus deze bak ook gewoon op zijn plek gezet en alleen Enzo gebruikt hem.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door nellebel »

flippie doet het ook. als ze heeft gegeten begint ze van die bewegingen te maken met haar pootje alsof ze het wil ondergraven.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat het beide kan betekenen. Meestal kan je het wel uit de situatie afleiden.
Hier graaft Kleintje altijd het drinken onder (deed ze thuis niet :eeh: ) en dus vaak het bakje om :evil:
Ook graaft ze etensbakjes, een bepaald balletje...
Bij eten waar ze net van gegeten hebben, denk ik dat het echt bewaren is. Als ze er eerst aan snuffelen, niet eten en dan ondergraven, vinden ze het misschien wel rommel. :-P
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
saskia geerts
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2011 18:37

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door saskia geerts »

dankjewel voor jullie reacties!
als ik alles lees probeer ik onze minoes puzzel te maken
we denken echt dat 'minoes' uitgehongerd is, heeft moeten vechten voor haar eten én het nu zodanig wil beschermen dat ze het onderstopt

en extra vraagje: minoes is erg aanhankelijk maar wil niet op de schoot heeft dit met vertrouwen te maken of nog een gevolg van haar recente sterilisatie?

sinds vanmorgen spint minoes ook als ze komt knuffelen!; haar 'kleintjes' (nu 8 weken) hebben nog niet gespint ... heeft dit te maken dat ze constant samen zitten én onze mensenaandacht niet zo nodig hebben of komt dit nog?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door nellebel »

als minous echt iets vreselijks heeft meegemaakt kan ze getraumatiseerd zijn. onze nellie was dat ook. die hing verschrikkelijk aan ons (is altijd bang gebelven voor anderen), maar duurde ook lang voordat ze zich helemaal durfde over te geven aan ons. kwam altijd lekker dicht tegen je aanliggen, maar op schoot duurde jaren. toch de vluchtmogelijkheid denk ik.
over de kleintjes weet ik niet, nooit een nestje gehad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat wil eten onderstoppen? reden?

Bericht door pearlsofpassion »

Cuzco spinde ook maar vanaf 9 weken. Misschien kunnen ze het eerder niet?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
quuqske
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2011 20:33

Waarom proberen de katten een gat te graven naast etensbak??

Bericht door quuqske »

Waarom proberen allebei mijn katten een gat in het laminaat te graven naast de etensbak. terwijl ze gewoon eten hebben???
manon3

Re: Waarom proberen de katten een gat te graven naast etensb

Bericht door manon3 »

Proberen ze echt een gat te graven of vegen ze hun pootjes af ?
Mijn kat veegt bijna altijd na het eten en ook soms tijdens het eten haar pootjes af aan de grond, dit doet ze ook als ze net van de kattenbak afkomt.
Ze wil dan gewoon haar pootjes schoonmaken.
quuqske
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2011 20:33

Re: Waarom proberen de katten een gat te graven naast etensb

Bericht door quuqske »

ja zou eigenlijk ook wel kunnen, volgens mij doen ze het ook wel eens als ze van de kattenbak komen... maar lijkt op graven als in de kattenbak maar je kan best wel eens gelijk hebben

bedankt 8-)
Plaats reactie