Verstopt neusje of zwaar ademen?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door Mirjam86 »

Hoi allemaal,

Mijn kitten Tsuki van 13,5 week lijkt soms redelijk zwaar te ademen.
Het is niet zo dat ze echt rochelt of buiten adem is, maar haar adem is veel duidelijker te horen dan die van Taiyo. Het klinkt een beetje alsof ze een verstopt neusje heeft oid, niet als iets ernstigs.
Nu is 2 weken geleden bij de eerste enting nog geluisterd naar haar hartje en longen en maandag ga ik voor de tweede enting naar de DA en dan vraag ik zijn advies sowieso.

Maar is het nodig om voor die tijd de DA te raadplegen? Ze eet, drinkt en speelt normaal en lijkt er zelf geen last van te hebben.

En wat kan ik tot maandag doen om haar alvast een beetje te helpen? Vandaag ga ik nieuw grit in de bakken doen, omdat het oude naar mijn mening teveel stuift. Misschien kan ik haar ook laten ruiken aan een kopje gekookt water? Dat het daar los van gaat zitten?

Bedankt voor het meedenken alvast!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door castratenkoor »

Zolang ze goed tierig is zou ik inderdaad gewoon bij de volgende enting er met de dierenarts over praten.
Hier ademt de een ook veel zwaarder dan de ander, er wordt af en toe luidruchtig gesnurkt bij het slapen. Sjaak doet dat, maar die is oud. Maar bv Bram kan ook enorm luidruchtig "zagen".

Als hart en longen ook bij de volgende enting goed klinken denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door nellebel »

zou me ook niet al; te veel zorgen maken. als er verder niets merkbaar is aan haar. ik heb bij flippie voorheen ook gestooomd, maar dat vond ze zelf vervelend (moest ze in de bench met een doek erover). ze gaat sowieso altijd mee naar de badkamer en dan komt er ook genoeg stoom vrij. heb eignelijk nooit echt het idee gehad dat dat iets hielp.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door ayla »

garfield snuift een boel, maakt ook bij alles wat hij doet geluid: zuchten, miauwen, piepen, zwaar ademend. hij is helemaal gezond, hoort gewoon een beetje bij hem.
Als ik jou was zou ik het maandag bij de DA navragen. voor je eigen zekerheid.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door pearlsofpassion »

Cuzco ademt ook heel erg zwaar. Hij heeft het altijd gedaan, vanaf ik hem in huis haalde.
Het lijkt inderdaad alsof hij moeilijk adem krijgt en alsof er iets verstopt zit, maar ik denk niet dat dat echt zo is (na zoveel maanden heb ik die conclusie getrokken).
Hij heeft het als hij rustig ligt, maar niet als hij spint. Hij snurkt bij het slapen en ademt dus vrij benauwd voordat hij in slaap valt. Als je hem aait, gaat hij spinnen en is het weg.
Heel vreemd... Soms lijkt zijn adem echt te stokken alsof hij even geen kreeg (zoals ikzelf klink als mijn keel vol slijm zit), maar hij kijkt er zelf niet eens van op en zit ook niet verwoed te slikken of zo. Na veel observeren, denk ik niet dat het iets is. Het hoort gewoon bij hem...

Als hij helemaal opgerold ligt met zijn kin op zijn borst, vaak nog met zijn pootje over zijn neus, is het vaak erger. Dan haal ik wel even zijn kopje wat meer omhoog zodat zijn strottenhoofd wat meer vrij komt en het ademen wat vlotter gaat (met hoofd omhoog heeft de keel het meeste ruimte). Hij begrijpt nooit wat de bedoeling is ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door Mirjam86 »

Het lijkt heel erg op wat jij beschrijft bij Cuzco ja. Met spinnen doet ze het niet en snurken daar kan mevroi ook wat van! En natuurlijk gaat ze dan met haar neus naar beneden slapen, maar dan maak ik ook maar even haar hoofdje vrij.

Ik denk zelf ook dat het vrij onschuldig is, maar omdat ze zo klein is ben je dan toch eerder ongerust hè?
Ik zal het maandag eens vragen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door nellebel »

en dan gaan die vreemde katten met hun gepiep en zware ademhaling ook nog eens het liefste onder het dekbed liggen zodat het vrouwtje continue moet checken of ze nog wel ademt. hahahaha. hier ook het geval.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door Adriana »

Mirjam86 schreef:Misschien kan ik haar ook laten ruiken aan een kopje gekookt water? Dat het daar los van gaat zitten?
......nee, niet doen!
veel te eng zoveel heet water zo dicht bij haar gezicht en het kan zijn dat ze er giga van schrikt. en een verkeerde pootbeweging, k moet er niet aan denken..
uit alle tussenliggende berichtjes weet je intussen dat heel veel katzels heel hoorbaar ademen, snurken, ronken. dat is ook een kwestie van bouw en dat is bij mensen ook zo.. en vraag de da of ie even in haar bekje kijkt naar keel en amandelen en neusholte, maar zal heus wel niks aan de hand zijn hoor..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door Mirjam86 »

Oké, ze komt ook altijd aan mijn thee snuffelen die ik dan weg haal, vandaar dat ik het vroeg.
Bedankt voor de tip om de DA ook even in de keel te laten kijken!
Waarschijnlijk is het niks, maar ja je maakt je toch ongerust om je beessies hè?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door Mirjam86 »

Vergeten om nog even te reageren: DA had alles nagekeken, alles was in orde.
Ze piept ook alleen als ze in rust is, de DA zei dat ik me zorgen moest maken wanneer ze het ook zo doen als ze alert is of druk aan het spelen. Dan hoor ik niks.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door nellebel »

een piepende kat, niet hardop zeggen tegen taiyo. dan denkt ze dat er een muisje in tsuki zit.
gelukkig is er niks aan de hand
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Verstopt neusje of zwaar ademen?

Bericht door Mirjam86 »

Haha! Daarom zit ze haar iedere keer achterna!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Plaats reactie