Kat springt op tafel en drinkt ons drinken op

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Annabel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2011 17:28

Kat springt op tafel en drinkt ons drinken op

Bericht door Annabel »

Hallo, ik heb net een berichtje gevonden over een kat die op tafel springt en dat het lastig is om dit af te leren en het verstandig is geen eten op tafel te laten staan. Nu laten wij al geen eten op tafel staan maarja drinken staat er wel eens ( niet als we weg zijn dan is het ook opgeruimd. ) maar het probleem is als ik in de ochtend aan mijn boterhammetje zit en er bijvoorbeeld appelsap op tafel staat een van onze katten telkens op tafel springt en er van gaat drinken. Het is niet zo dat hij zelf geen drinken heeft want er zit altijd water in zijn bakje. Maar dit is natuurlijk wel heel lastig, buiten het feit dat het niet goed is voor de kat kun je eigenlijk ook geen drinken op tafel hebben staan en ondertussen een boek lezen bijvoorbeeld. Hebben jullie misschien een idee hoe we onze kat dit af kunnen leren? We proberen het al met het noemen van zijn naam en nee te zeggen en hem van tafel te halen maar hij wil gewoon niet luisteren.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kat springt op tafel en drinkt ons drinken op

Bericht door pearlsofpassion »

Gewoon goed in het oog houden, vrees ik...
Afleren zal inderdaad niet lukken. Je moet gewoon zorgen dat het hem nooit meer lukt en dan zal zijn interesse wegzakken.
Maar dus ook nooit alleen laten met drinken, want als hij het te pakken kan krijgen, ben je weer 10 stappen achteruit.
En het zal veeel tijd vragen...

Ik zou hem niet van tafel zetten, ik zou hem gewoon verhinderen van erbij te komen. Zo botsen ze bij ons (als kitten) met hun neus steenvast op een vinger als ze proberen uit mijn bord te eten.
Telkens weer, gecombineerd met 'nee'. Maar heel rustig, niet kwaad.
Je hebt er dan die vrij snel afdruipen, maar je hebt er natuurlijk ook dat zich in alle bochten wringen om langs de barrière te geraken en dan heb je wat meer nodig dan een vinger. :-)
Als er onafhoudelijk blijft geprobeert worden om aan het eten te komen, gaat de kat ook op de grond. Al duurt dat meestal geen 2 tellen voor hij er terug is :lol:
Maar dat gaat vrij snel over, zolang ze er maar nooit aan geraken, en ik weet het, ze zijn soms snel. :-)
Daarna is het dus volhouden zodat je het niet steeds moet blijven zeggen.
Hier kan ik met een gerust hart iets naast me zetten bij mijn poesje. Mijn katers (nog erg jong) proberen wel nog, meestal zonder na te denken. Ze ruiken iets en hebben er zin in :-)
Maar ik kan ze nu meestal wel met enkel 'nee' afhouden. Tenzij het erg lekker is natuurlijk, dan zijn ze enthousiast om te luisteren naar wat ik zeg. :lol:

Dus ja, zoals met alles bij katten: consequent zijn, en ogen op je rug hebben...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat springt op tafel en drinkt ons drinken op

Bericht door Adriana »

sommig katten weten al snel dat ze aandacht krijgen als ze iets doen, waarop het baasje reageert.
zet er maar eens een schoteltje met appelsap naast en dan negeren. dan kan ie zijn gang gaan en dan is het waarsch helemaal zo leuk niet meer..

soms hebben katten behoefte aan iets meer koolhydraten en zoeken dan naar brood of iets zoets, je zou hem - niet op tafel maar op de vloer - een snoepje kunnen geven en kijken wat er gebeurt..
en welkom ;-) op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kat springt op tafel en drinkt ons drinken op

Bericht door nellebel »

onze flippie steekt ook overal zijn neus in. wij leggen dan wel eens een onderzetter op het glas. hoef je niet continue op te letten. je hoort het meteen als de onderzetter erof geduwd wordt en dan ben ik het voor dat ze stiekum drinkt. al is het bij flippie meer proberen te ruiken (ze ruikt superslecht)
Onze sjefke probeerde het altijd met eten. dan blies ik heel zachtjes in zijn gezichtje en dan trok hij izjn snuitje terug. hij bleef altijd heel nieuwsgierig op de rand van het bord, maar ging er niet meer overheen na een tijdje. wel zachtjes blazen. het ging nooit zo hard dat hij wegrende ofzo, maar net genoeg om hem ietsje terug te laten deinzen. en daarbij zei ik dan nee, is van vrouwtje. als flippie nu richting mijn eten of drinken gaat is haar naam noemen voldoende (dan is het trouwens niet flipsie, maar flippie jansen....wat ga jij doen) dan weet ze genoeg
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Annabel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2011 17:28

Re: kat springt op tafel en drinkt ons drinken op

Bericht door Annabel »

Dank jullie wel allemaal voor deze tips! ik ga er zeker mee aan de slag.
Plaats reactie