Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen controle

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
pipi2010
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2011 22:56

Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen controle

Bericht door pipi2010 »

We hebben in het asiel een katje opgehaald, dat blijkt geheel incontinent te zijn. De staart van het katje is verlamd (wervels verschoven, waardoor zenuw bekneld is). Dit is hoogstwaarschijnlijk ook de oorzaak van het niet controle hebben over plasbuis of sluitspier. We zijn al bij de dierenarts geweest, zitten nu in behandeling van, we zeggen maar, "plaspillen" waardoor de kat ook meteen kan plassen als ze op de bak gaat zitten. Punt is namelijk dit: ze is helemaal zindelijk (voelt soms ook aandrang) maar plassen op de bak is er niet bij: de plas komt op de gekste momenten (tijdens slaap, lopen, zitten... maar niet op de bak!

Iemand iets soortgelijks meegemaakt, en zo ja - wat was toen de oplossing? Alle suggesties zijn welkom. Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: aangereden kat -incontinent- totaal geen controle

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en wat dapper dat jullie dit diertje opgenomen hebben!

het enige dat ik kan bedenken is dat je een bericht stuurt naar univ van Utrecht en/of univ van Gent afdelingen neurologie of urologie/huisdieren met een duidelijke gevalsbeschrijving en je vragen daar dropt.
missch vinden zij het wel zo interessant dat zij er tijd/onderzoek/behandeling in willen steken.

niemand kan denk ik inschatten of die zenuwen zich nog (deels) zullen herstellen. de staart is wel doorbloed dus dat gaat goed en (vraagje) zitten de zenuwen, die de blaas aansturen in de staart of lopen die ergens via het ruggemerg?

er is een middel destress van http://www.huisdierendokter.nl dat ook een werking heeft op het zenuwgestel naast dat het angsten deels kan opheffen. even goegelen en vooral de klantenreacties lezen, kan ook vrij goed werken bij beginnende dementie.

en kan ze (tarwe)gras eten? daar zitten met name heel veel vits b in die heel goed opneembaar zijn en het is bewezen dat wanneer een kat last heeft van diabetische neuropathie (verlamde poten bij aanhoudend erg hoge bloedsuikerwaardes) dit met het soppen/eten van tarwegras vrij snel herstelt, waarschijnlijk niet alleen door de enzymen maar ook door het hoge vits b-gehalte.

k vrees dat je zelf een aantal dingen moet proberen en uitvogelen omdat er waarsch geen kant+klaar-oplossingen voor zijn..
houd je ons op de hoogte?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: aangereden kat -incontinent- totaal geen controle

Bericht door pearlsofpassion »

De zenuwen naar de blaas of sluitspier lopen niet via de staart. Maar die passeren allemaal wel op dezelfde plaats in het ruggenmerg natuurlijk.
Ik vind het vrij vreemd dat ze dan wel haar achterpoten kan gebruiken.
Ook is het opmerkelijk dat ze wel aandrang voelt (wat erop wijst dat de gevoelszenuwen vanuit de blaas wel werken) maar ze blijkbaar niet kan controleren (motorische zenuwen).
Het zou dus best kunnen (heel waarschijnlijk, lijkt me) dat maar een deel van de zenuwen beschadigd zijn, en een ander deel niet. Dat daarom een deel uitvalt (zoals staart en motorische controle) maar een deel weer niet (zoals achterpoten en sensorische controle van de blaas).
Ze heeft wel gevoel in haar achterpoten (als je in een teentje knijpt)?
En met haar stoelgang heeft ze geen probleem?

Zijn haar wervels eigenlijk terug in de goed positie of blijven ze verschoven? Want in het laatste geval moet ze toch pijn hebben en is een herstel natuurlijk niet mogelijk.

Verder zou ik de tips van Adriana even opvolgen en contact opnemen met de univ.
Tarwegras kan je gewoon kweken uit tarwekorrels (eco-winkel). Je kan het best blenden of vermalen en met name vooral de sappen in haar eten doen.

Voor de practische problemen heb ik niet echt tips. Maar misschien kan je in andere topics wel wat vinden....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: aangereden kat -incontinent- totaal geen controle

Bericht door Mirjam86 »

Ik weet hier echt geen oplossing voor, maar wil jullie wel een dikke pluim geven dat jullie zo'n beestje een kans geven!
Het arme diertje zou anders nog jaren in het asiel zitten!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: aangereden kat -incontinent- totaal geen controle

Bericht door castratenkoor »

Is het geven van spierversterker geen idee, om de sluitspier te helpen?
Ik heb een hond gehad die incontinent was na sterilisatie.
Die kreeg elke dag een spierversterker en dan ging het goed als ze vaak genoeg uitgelaten werd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jumper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 jun 2011 22:18

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door jumper »

Heeft het asiel geen tips gegeven?
wel knap dat jullie dit katje hebben uitgekozen.
Wie is nou het baasje?
pipi2010
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2011 22:56

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door pipi2010 »

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Inmiddels hebben we de dosering verhoogd van "plaspillen" ,wil dit niet helpen de komende dagen dan laten we een foto maken van de blaas. dan zien we wel verder wat we kunnen doen. Ze heeft geen pijn en is zeer druk en speels. Heb nogop de site van univ in utrecht gekeken maar kon geen emailadres vinden,dus zal van de week daar heen bellen voor informatie.
Zal met jullie tips overleg plegen met onze dierenarts(zeer goede praktijk trouwens)
Hou jullie op de hoogte hoe t verder gaat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door Adriana »

;-) ----> :pdtmail: http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... fault.aspx

rechtboven staat in kleine lettertjes 'contact', dan krijg je links en e-mailadressen

succes!
wil je die van univ van Gent ook hebben?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
pipi2010
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2011 22:56

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door pipi2010 »

Hoi allemaal,nou...we zijn er inmiddels achter dat de medicijnen niet helpen :(
Ons huis is compleet omgetoverd tot een grote matrasbeschermer,wat n gedoe...
wasmachine draait volle toeren.
Maar als je ziet wat n levendige lieve poes (3jr) het is weet je waar voor je het doet.
Hebben vandaag n echo laten maken,maar alles was oke. Gaan nu met andere pillen aan de slag,die moeten dan t signaal door gaan geven aan de actieve zenuwstelsel,die andere pillen waren voor t passieve zenuwstelsel. Ze heeft in ieder geval geen pijn en geniet volop met onze andere katten,ze heeft inmiddels t kattenluik ontdekt en is overdags veel buiten aan t ravotten.

p.s. ons is verteld in t asiel dat dr staart verlamd is,maar zij wisten niet dat zij dr plas laat lopen. (er lopen daar momenteel ook 170 katten) dus neem het hun niet kwalijk.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door jennli »

Wat geweldig dat jullie je over deze kat ontfermt hebben! Ik heb zelf geen ervaring met dit probleem, maar hoop dat jullie een oplossing gaan vinden voor dit lieve speelse beestje.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door Kattenbella »

Is de staart al geamputeerd? Heeft er misschien niets mee te maken, maar het kan anders het ruggemerg aantasten.
Verder blijf ik duimen voor jullie, het diertje is nog zo jong en levendig. Van mijn kant een diepe buiging voor jullie!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
stephie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:06

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door stephie »

Ook ik zou graag jullie raad willen, wij zitten denk ik in een soortegelijke situatie
Vandaag waren we op een boerderij, waar we kennis maakten met een kitten dat niet goed kan lopen. Het lijkt erop alsof ze niet op haar achterpoten kan staan want ze zakt er continue doorheen alsof ze dronken is lijkt het wel. Het blijkt dat ze als jong poesje is aangevallen, en waarschijnlijk heeft een beet op haar rugje de schade aangericht. Helaas weten we niet al te veel over wat er gebeurd is en wat de situatie nu is. Ze lijkt totaal geen pijn te hebben, en ze is ook niet verlamd want ze kan haar pootjes wel bewegen. Ook is ze mogelijk incontinent, ze laat regelmatig haar boodschapjes in huis achter. Maar het is onduidelijk of ze echt incontinent is, of gewon simpelweg niet op de kattenbak kan klimmen. We mogen het katje zo meenemen, en in mijn hart ben ik al verkocht, maar tegelijkertijd weet ik niet of we er goed aan zouden doen .... Wat voor impact heeft zo''n gehandicapt katje, en kunnen we wel voor haar zorgen ? Een incontinent katje lijkt me, en dan ben ik heel eerlijk, niet heel erg fijn om in huis te hebben. Tegelijkertijd zou ik haar een veilig en liefdevol tehuis willen geven ... Misschien zouden we eerst een een bezoek met haar aan de dierenarts kunnen brengen, zodat hij kan aangeven wat de echte schade is en wat we kunnen verwachten. Wat zijn jullie ervaringen met een gehandicapte / incontinente kat ?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door pearlsofpassion »

Zou het geen trilkitten kunnen zijn? Heb je daar al wat over opgezocht?
Dat is echter wel aangeboren hoor, maar je merkt het pas na enkele weken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door jennli »

Het beste advies geef je zelf al aan in je laatste zin. Laat de dierenarts er eens naar kijken. Deze zou je vraag het best moeten kunnen beantwoorden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
stephie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:06

Re: Aangereden kat is incontinent, heeft totaal geen control

Bericht door stephie »

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben er vrij zeker van dat het geen trilkitten is, de bewegingen die ze maakt zijn ontzettend anders. We gaan er nog even goed over nadenken e dan een beslissing nemen.
Plaats reactie