Kater eet opeens geen harde brok meer

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
klifman
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2011 19:03

Kater eet opeens geen harde brok meer

Bericht door klifman »

Hallo, ik heb een binnenkat van 8 jaar jong. Nu wil mijn kater geen brokken meer eten. Toen hij kitten was at speciale melken nat voer. Na ongeveer een jaar wilde hij geen blik voer meer en sindsdien eet hij voor 99% harde brok, niks anders.
Altijd One van Purina in de smaak zalm, vindt hij het lekkerst.
Voor een maand terug at hij brokken van Kenner, vondt hij minder. Dus weer teruggegaan naar One. En hij at weer goed. Tot een paar dagen terug, nu wil hij, denk ik, wel eten maar hij laat zijn brok uit zijn bek vallen. Snuffelt nogeens en vind het dan wel best. Water heeft hij ook weleens meer gedronken.Zat mij natuurlijk niet lekker, dus ik weer eens een blik nat voer gehaald. En wat denk je,direkt in de aanval. Maar die brokken laat hij links staan!!!??????????
Als ik hem aanhaal spint hij gewoon, hij wil ook wel spelen, loopt met de staart recht omhoog hmmmm?
Iets met zijn gebit of bekkie?
Ik weet het, naar de dierenarts maar mischien dat iemand hetzelfde heeft meegemaakt.
Ik hoor het graag THX
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9346
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater eet opeens geen harde brok meer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou zijn gebit eens na laten kijken en een beter merk brokken bij Zooplus bestellen b.v. Sanabelle.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kater eet opeens geen harde brok meer

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
soms zit er heel erg groot verschil in de ene of andere batch van dezelfde brokjes, smaakgarantie heb je nooit en katzels ruiken feilloos of iets veranderd is..
eens met Dinie: purina one brokken geeft door het hoge tarwegehalte kans op overwicht en blaasgruisproblemen en is als kattenvoer niet zo geweldig... je zou wat kleine zakjes via Zplus kunnen bestellen in een smaak die hij lekker vindt van bv Sanabelle, Almo holistic, Porta holistic en doe er dan een klein zakje Sanabelle Urinary bij. dat is preventief tegen blaasgruis en kun je als snoepje geven.
en je kunt testen met ander brokje of knapperig snoepje of er echt iets met zijn gebit is of dat het echt aan de (? nieuwe?) zak ligt..
wat eet hij nu dan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: kater eet opeens geen harde brok meer

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou voor de zekerheid de DA even naar het gebit laten kijken, helemaal omdat hij zijn natvoer wel wil.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: kater eet opeens geen harde brok meer

Bericht door Anne_Zwarts »

Het klinkt heel erg als iets dat de kat van mijn ouders ook eens had op zijn oude dag (een jaar of 17 was hij geloof ik). Toen bleek uiteindelijk dat hij een ontsteking in zijn kaak had. Daar heeft hij toen wat voor gekregen en toen dat genezen was, was hij ook weer helemaal happy (is uiteindelijk bijna 21 geworden, altijd met brokjes van Kittekat, ging prima).
Ik raad aan om sowieso als je merkt dat er iets mis is met de eet- en drinkgewoonte van je kat, meteen een DA te raadplegen. Sommige katten laten pas iets merken als het helemaal te laat is, en dat zou zonde zijn.

En wat betreft het voer: als er een winkel van Dobey in de buurt zit, kun je daar ook zakken Techni-Cal halen. Goed voer en net wat minder duur dan de meesten (ook al moet ik zeggen dat mijn katten Royal Canin toch wel erboven verkiezen... wat een stuk duurder is).
Het is namelijk niet alleen voor de gezondheid van de kat, ook voor je eigen gemak. Als je wat duurder voer hebt, over het algemeen doe je een stuk langer met dezelfde hoeveelheid brokken en de bak stinkt een stuk minder, en ze hoeven er minder vaak heen.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: kater eet opeens geen harde brok meer

Bericht door MarjanR »

Ben het eens met m'n voorgangsters, laat het bekkie van de kat even nakijken.
One bevat inderdaad een hogere hoeveelheid granen. En behalve bovenstaande (dik worden en blaasgruis) veroorzaakt dit tandplak en daarmee ook tandsteen.
En daar kan een kat flink last van hebben.

Dus ja, even naar de dierenarts.
En even naar de dieren speciaalzaak.
Zoek een brokje waar minder granen in zitten.
Dat is echt beter ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: kater eet opeens geen harde brok meer

Bericht door BillyJean »

Toen onze vroegere kat geen harde brokjes meer wilde eten, bleek er een tumor in de onderkaak te zitten
Ik denk dat je naar de Da moet gaan om e.e.a. uit te sluiten en de bek goed na moet laten kijken
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: kater eet opeens geen harde brok meer

Bericht door pearlsofpassion »

Je hoeft geen Royal Canin te kopen om graanarme brokken te vinden.
Op Zooplus kan je heel wat merken vinden die een stuk goedkoper en vaak nog graanarmer zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie