Katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
marion45
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2011 11:49

Katten

Bericht door marion45 »

hallo ik heb een vraag ik heb een kater van een jaar oud en een poes van een jaar nou heb ik twee dagen een kitten er bij die twee katten van een jaar oud die blaasen en gromen tegen die kitten hoe lang duurt het voor dat ze aan elkaar gehecht zijn ze zijn wel met z'n drieen in de huiskamer als ze de katten van een jaar oud langt die kitten gaan gaan ze grommen en blaasen
groetjes
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: katten

Bericht door kukibo »

als je pech hebt worden ze nooit vriendjes, dat heb ik bij mijn ouders wel gezien, eerst was mijn kat er, 1,5 jaar laten een nieuwe kitten, dat was heibel, 2 jaar later nog een nieuwe kitten, nog steeds heibel :)

Vooral mijn kat, de eerste thuis, en daarmee dus heer en meester van zijn domein! Blies, gromde, en mepte die andere twee de kamer door als ze ook maar in de weg liepen. Toen ik het huis uitging en m meenam, hebben die twee die achterbleven ook nog jaren ruzie gemaakt :)

Dat was dus niet echt een succes :')

Bij mijn zus hetzelfde, die hadden een kat en hebben daar jaren later een poesje bijgezet, dat was meteen ruzie. Inmiddels, na een paar jaar maken ze geen ruzie meer.. ze negeren en ontlopen elkaar.. soms komen ze elkaar perongeluk om een hoekje tegen en dan springen ze meteen allebei blazend in de lucht om weer met een boog om elkaar heen weg te lopen
Laatst gewijzigd door kukibo op 10 jul 2011 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: katten

Bericht door Mirjam86 »

Hoi Marion, welkom op het forum!

Hoe heb je de introductie aangepakt? Kijk op het forum maar eens rond in het onderdeel acceptatie tussen katten, daar kan je veel verschillende verhalen lezen.
Wanneer je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt kan je bijvoorbeeld intypen 'introductie' en dan komen de topics die hierover gaan naar voren.

Hoe lang de acceptatie duurt hangt van de situatie af en van de introductie.
Tussen volwassen katten en een kitten heb ik geen ervaring mee, maar gelukkig zijn er veel anderen op het forum die dat wel hebben!

Het hoeft niet altijd zo te gaan als hierboven beschreven hoor!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katten

Bericht door pearlsofpassion »

Dat moet wel goedkomen, heeft gewoon een weekje tijd nodig.

De verhalen van kukibo gaan over katten die te lang alleen zijn geweest. Daar kan je inderdaad geen kitten of andere kat meer bij plaatsen, ze zijn gekweekt tot solo-kat.
Maar deze katten zijn wel andere katten gewend en zijn nog jong genoeg. Dat komt vast en zeker goed. 2 dagen is gewoon nog heel erg kort.
Zeker als de twee oudst nog speels zijn, zullen ze vast goede vriendjes worden.
Als de twee oudste liever slapen dan spelen, kan je wel problemen krijgen omdat de kitten nu eenmaal moet spelen en hen dan zal belagen. In dat geval doe je de kleine ontzettend veel plezier met een leeftijdsgenootje. Kittens tussen 9 en 14 weken moeten kunnen spelen met soortgenootjes om zich goed te ontwikkelen en ook erna is het niet iets dat je kan afleren of zo. Het hoort bij kittens....

Maar geef het dus nog een weekje tijd. In die tijd zal het vast goedkomen.
Een kitten bij zo jonge katten die andere katten gewend zijn, mag je gewoon in de kamer plaatsen. Sluit ze wel niet op, geef hen allemaal de ruimte en goed veel aandacht. Positieve ervaringen in de buurt van de nieuwe, zeker niet straffen of aanspreken. Hun gedrag is heel normaal, de kitten is een indringer en het is voor hen de eerste keer. Dat is wat beangstigend en vreemd, maar ze zullen snel wennen.
Zeker als je hen aait terwijl je net de kitten geaaid hebt en hen duidelijk maakt dat de kitten erbij hoort.
Je had hen het beste even in het reismandje kunnen laten ruiken omdat je zo duidelijk maakt dat jij de kitten binnenbracht en hij niet plots voor hun neus stond. Maar ook zonder dat zullen ze wel snel merken dat jij hem aanvaard en hij geen indringer is.

Veel succes, nog even geduld en niet ingrijpen! Ze zoeken het zelf wel uit. ;-)
Ook niet paniekeren als er eentje de kitten mept of vangt, dat is spelen. Als ze echt pijn zouden gaan doen, merk je dat echt wel (krijsen) maar dat komt erg weinig voor, en dan zou je dat nu al gehad moeten hebben.
Je oudere poezen gedragen zich heel goed en normaal. Komt wel goed.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Katten

Bericht door ayla »

sluit me aan bij Valerie, geef het tijd, waarschijnlijk wennen ze vanzelf.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie