Kat op een appartement?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
kukibo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 20:05

Re: Kat op een appartement?

Bericht door kukibo »

ik ken verschillende mensen met katten in appartementen, en dat gaan allemaal goed, ik heb met fijn kat ook ongeveer 10 jaar op een flat gewoond (en hij was voorheen zelfs gewend aan een grote tuin) maar heeft zich prima aangepast. Vermaakte zich uitstekend met op balkon zitten en dingen bekijken :)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:20

Re: Kat op een appartement?

Bericht door lientebollemeis »

Tja ieder zijn ding zeker. Het is niet dat ik mij niet heb laten informeren bij mensen die ik ken en met ervaring. Als iemand mij had afgeraden op mijn appartement één kat te nemen, dan had ik het ook niet gedaan.
@Kukibo: ik denk ook dat dat van de situatie afhangt en dat dat perfect gaat. Zeker als ze van kleins af niets anders gewoon zijn.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat op een appartement?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zeg niet dat je op een appartement geen kat kan nemen. Ik zeg dat het geen reden is om er geen twee te nemen.
Twee gaat even goed als 1, waarschijnlijk zelfs beter. Dat is alles...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:20

Re: Kat op een appartement?

Bericht door lientebollemeis »

Dan had ik dat toch even anders verstaan uit je vorig bericht. Mijn excuses.
Het is inderdaad geen reden voor te zeggen dat je geen 2 katten zou nemen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik heb wel genoeg andere redenen om het bij 1 katje te houden en ik vind dat zeker niet erg. Later kan ik er dan nog steeds een kat bijnemen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat op een appartement?

Bericht door pearlsofpassion »

Dàt is nu net wat vele mensen denken en dat dus niet klopt!

Als je maar 1 kat wil, is dat jouw keuze, maar dat je er later nog eentje bij kan nemen, is niet juist.
Als je je katje zonder soortgenoten laat opgroeien, weet hij niet hoe hij met andere katten kan communiceren, heeft hij geen sociale vaardigheden en kan hij in zijn hele verdere leven niet met katten om.
Er zijn heel veel mensen die daar niet bij stilstaan en dan later verbaasd en verdrietig zijn dat hun kat echt niet met andere katten om kan, maar dat is nu eenmaal zo.
Nu (in zijn eerste levensjaren) beslis je voor de rest van zijn leven of hij sociaal met andere katten zal zijn of niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat op een appartement?

Bericht door Adriana »

hebben we het over een volgroeide solokat of over een solo-kitten?
een kitten heeft tot zijn eerste verjaardag zeker een leeftijdsmaatje nodig om lichamelijk en geestelijk volwaardig op te groeien.
in het asiel zitten zat katzels, die gewend zijn om alleen te zijn en hun verzorgers weten welke katten dat zijn. die willen het rijk graag voor zich alleen hebben en zullen zich helemaal op het baasje richten.
in zijn eentje opgroeien moet je een kitten niet aan doen, vind ik/denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat op een appartement?

Bericht door castratenkoor »

Het gaat om een kitten van 11,5 weken.
In ander topic heb ik al gereageerd op het nadeel van 1 kitten.
Met Pearlsofpassion eens dat de kans groot is dat als je na 2 jaar b.v. er een kat bijneemt dat dan niet goed meer gaat.
De kat is vaak dan uitgegroeid tot aso-solo-kat.
Niet negatief bedoeld naar solokatten, maar even om aan te geven dat zo'n die volledig afgeleerd is met andere katten om te gaan.

In topic kittes van 7 weken is te lezen hoe "stout" het desbetreffende kitten is (bv over toesenbord computer lopen.....). En hoe de plantenspuit driftig gehanteerd wordt om het dier in bedwang te houden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat op een appartement?

Bericht door Adriana »

k had het topic al wel gezien maar soms is het beter zoiets niet te openen.
ofwel onze goedbedoelde adviezen gebaseerd op de nodige ervaring met eigen en forumkatten vallen volledig in verkeerde aarde;
ofwel er valt een scheef woord of iets wordt scheef begrepen en dan hebben we het ook gedaan, en vervolgens 'ik verlaat het forum want enzovoorts' en dan hebben we (weer) iemand weggejaagd.. oh, driemaal foei/foei/foei..

en helemaal eens: een kitten heeft geen aansluiting bij een kat > 1 jaar omdat kitten nog volop in de groei/stoeifase zit en > 1 jaar gesettled en grotendeels uitgegroeid/gevormd is en een heel andere agenda heeft..
plantenspuit en ongetwijfeld stemverheffing levert een schuw dier op, bang voor baasjes en allerlei bewegingen en de rest kunnen we zo ongeveer ook wel in de diverse varianten invullen.. duss zal ik dat topic niet openen..
zucht en triest en :pdtweb: (dwangbuisjes met M en B op de rug ingebreid)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:20

al

Bericht door lientebollemeis »

castratenkoor schreef:Het gaat om een kitten van 11,5 weken.
In ander topic heb ik al gereageerd op het nadeel van 1 kitten.
Met Pearlsofpassion eens dat de kans groot is dat als je na 2 jaar b.v. er een kat bijneemt dat dan niet goed meer gaat.
De kat is vaak dan uitgegroeid tot aso-solo-kat.
Niet negatief bedoeld naar solokatten, maar even om aan te geven dat zo'n die volledig afgeleerd is met andere katten om te gaan.

In topic kittes van 7 weken is te lezen hoe "stout" het desbetreffende kitten is (bv over toesenbord computer lopen.....). En hoe de plantenspuit driftig gehanteerd wordt om het dier in bedwang te houden.
Echt niet geloven mensen wat Dinie hier zegt. Lees in het andere topic mijn eerste bericht eens goed (maar echt goed en niet zoals Dinie het gelezen heeft) en je zal zien dat hij niet stout is. Hij mag gewoon mijn computer niet doen crashen (heb al bluescreen of death gehad aangezien hij niet weet welke toetsen hij indrukt) en dat hij van choco eet of in een oven van 200° kruipt als die net openstaat om af te koelen.
Blijkbaar vindt Dinie dat ik dit wel mag toelaten (laat een kat een kat zijn) en mijn kat dus maar moet vergiftigen (met choco) of levend verbranden (als die weer eens in de hete oven kruipt). Ik wil mijn kat gewoon beschermen en ben bezorgd en dus mag hij sommige dingen niet.
En Dinie, mijn woorden in het andere topic niet verdraaien! Ik heb gezegd dat hij die dingen doet, maar nooit dat ik dat 'stout' vind. Als je er al onze berichten in het andere topic op naleest zie je dat jij als eerste met het woord stout op de proppen kwam.
En ik heb niet gezegd dat ik de waterspuit driftig gebruik. Ik zei dat ik die eerst wel gebruikte, maar nu al lang niet meer (heb hem 1,5 week).
Ik begin te merken dat jij veel woorden van nieuwe leden hier verdraait (heb nog vele andere topics gelezen met jouw reacties). En dàt vind ik echt niet kunnen, hoor!


En dat advies beste mensen, ja dat volg ik liever niet op! Vind ik dat daarom een verkeerd woord, neen, maar aub lees eens mijn berichten goed vooraleer je reageert! Als je niet weet waarover het gaat, kan je moeilijk reageren.
En advies moet trouwens niet noodzakelijk opgevolgd worden. Als iemand zegt je advies niet te volgen so be it. Iedereen mag toch doen wat die het beste vindt zeker ook al deel je niet dezelfde mening.
(Voila dat was mijn mening)

En kwaad worden op mijn katje zou ik nooit doen. Pearlsofpassion heeft trouwens aangegeven dat wel te doen! En vrij snel haar geduld te verliezen. (Maar haar kat is niet bang, hoor)

Trouwens gelieve ook niet te veronderstellen wat ik doe om hem te corrigeren (stemverheffing). Nogmaals je kent de situatie niet, je kent mij of mijn mening niet. Ik vind dat verschrikkelijk erg dat er zomaar veronderstelt en woorden bijgevoegd en verdraait worden.

Hiervoor zal ik het forum niet verlaten (ben niet kinderachtig), maar ik hoop wel dat de mensen hier eerst het bericht waarop ze willen reageren grondig lezen. Anders ja, ga je woorden verdraaien en krijg je zulke discussies. En dat maak je niet graag mee op de eerste dag dat je lid bent.

En nu ben ik weg. Ga nog wat verder spelen met Simba.
En wat gaan jullie doen? Nog wat meer veronderstellen dat ik hem in een oven van 200° steek en choco doe eten? Misschien kan je nog zeggen dat ik ongetwijfel hem een tik op zijn kop of poten geef of met een shampoofles naar hem gooi (heeft effect naar Dinie's ervaring).
Laatst gewijzigd door lientebollemeis op 10 jul 2011 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat op een appartement?

Bericht door pearlsofpassion »

Je verdraait zelf woorden.
Ik zeg niet dat ik vrij snel mijn geduld verlies. Ik zeg gewoon dat hij niet met mijn voeten moet lopen spelen. Dat heeft niets met opvoeden te maken, want hij weet dan perfect wat ik bedoel (kijkt me er recht mee aan), maar hangt gewoon de pestkop uit. Anders heeft kwaad worden toch geen zin (als hij niet weet wat hij fout doet).
En dan nog is dat mijn mening, niet iets waar Dinie het mee eens is. Tis niet omdat jij dat niet toevallig tegenkomt dat dat niet al in andere topics aan bod is gekomen.

Als je zelf niet zo fel reageert op een rustig bericht naar je gericht, krijg je ook niet zo'n felle antwoorden. En dat kan iedereen ook nalezen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:20

Re: Kat op een appartement?

Bericht door lientebollemeis »

Sorry pearlsofpassion. Je hebt wel gezegd dat je je geduld verliest:
pearlsofpassion schreef:Ik pas hetzelfde toe als jij hoor, gewoon wegzetten en 'nee' zeggen. Heel rustig en consequent.
Het gaat erom dat als ik hem al 5 keer erop gewezen heb en hij toch blijft doen (Luis heeft zo buien). Dan is mijn geduld op en verhef ik mijn stem.
Niet als kitten, maar nu wel.
Soms speelt hij echt met mijn voeten en daar moet ik niet van weten.
Is hij even van onder de indruk (voor de rest van niets), maar dat duurt nog geen minuutje (als kitten kon hij wel erg schrikken als ik nog maar de kamer binnenkwam als hij iets verkeerds aan het doen was, dan deed ik nog niet eens iets). Hij mag ook wel leren met anderen rekening te houden.
Als hij Kleintje pest krijgt hij van haar ook een mep en een beet hoor. Reageert hij net hetzelfde op: afdruipen...
Je hebt gezegd dat je kwaad wordt nadat hij 5 keer heeft gedaan wat niet mocht. Letterlijk: Dan is mijn geduld op en verhef ik mijn stem.
Mensen oordeel zelf: Is dat iemand woorden verdraaien? Nee, ik verdraai je woorden niet. Dat heb je net zelf gelezen. 5 keer is echt wel snel!
Kwaad worden is gewoon uit den boze en heeft nooit zin (zoals hier al is gezegd).
Dat zal ik nooit niet doen! Maar hey, verdraai gerust nog wat verder mijn woorden en veronderstel maar dat ik hier met een kat zit die bang is van een shampoofles en mijn verhoffen stem.
Ik zal dan wel rustig reageren op een bericht waarin veronderstelt wordt dat ik mijn kat mishandel en hem ni graag zie.
Laatst gewijzigd door lientebollemeis op 10 jul 2011 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat op een appartement?

Bericht door pearlsofpassion »

Pfff, als hij het vijf keer doet terwijl hij dondersgoed weet dat het niet mag, vind ik dat voldoende ja. Ik vind dat niet te snel.
Ik heb het hier wel over een kater van over het jaar he! Geen kitten!
En hij weet dat het niet mag, het is niet tijdens het 'opvoeden'. Tis te zeggen, hij weet dat ik het niet graag heb, ook nog een verschil.
Als ik al 5 keer gevraagd heb: Luis nee, kom daar af of doe dat niet. Dat ik dan erna eens roep: Luis alstublieft he, nu is het genoeg he!
Is dat nu zo overdreven?
Tis niet dat ik een hele tirade afsteek of hem loop uit te maken!
Ikzelf vind mijn stem eens verheffen minder aggressief dan in het gezicht blazen, maar goed...

Trouwens, dat kies ik inderdaad zelf, en ik maak zelf wel uit of het werkt of niet.
Elke kat is anders en reageert anders. Mijn katten zijn heus niet bang of schuchter of gedepresseerd, en dat weet iedereen die me kent hier op het forum echt wel.
Ik wil jou trouwens over een paar maanden nog wel eens horen als je kitten in zijn puberteit komt. Nu heb je nog gemakkelijk praten. Zeker als je hem alleen gaat blijven houden wil ik je dan nog wel eens spreken!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:20

Re: Kat op een appartement?

Bericht door lientebollemeis »

Dat is jouw mening, maar nog steeds geen reden om te zeggen dat ik ook jouw woorden verdraai en vanalle veronderstellingen doen over iets waarvan je de situatie niet eens kent. En dan moet hier zeker niet tegen andere mensen gezegd worden over mij en mijn kat wat helemaal niet waar is! Zoals dat stout zijn, mijn stem verheffen en het dier in "bedwang" houden met een waterspuit. Citeer maar eens waar ik die dingen heb gezegd!
Trouwens je spreekt ook je eigen tegen he. In het andere topic zeg je dat in het gezicht blazen wel moet kunnen. En ok, dat je het zelf niet doet, maar hier zeg je precies dat ik agressief ben tegen mijn kat.
En dan ben je verbaasd dat je zo'n reactie krijgt van mensen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat op een appartement?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je dat een goede methode vind, mag je dat van mij doen ja. Maar ik pas het zelf niet toe.
Ik veroordeel je er niet op, of had je dan liever gehad van wel?
Ik vind wel dat stem verheffen minder aggressief overkomt dan blazen en dat je met blazen sneller bange of aggressieve kittens zal hebben. Ik ga ervanuit dat je je kat zijn reactie bekijkt op het blazen en niet doorgaat als hij negatief reageert en daarom vind ik het kunnen. Of had ik dan van het tegendeel moeten uitgaan?
Je kan positieve zaken ook als negatief bekijken, maar dan stop ik ermee hoor.

Het is niet omdat jij stem verheffen erger vind dan blazen ik dat blazen zou moeten veroordelen als ik zelf mijn stem soms verhef. Ik vind dat namelijk niet.
Ik denk ook niet dat ik bij mijn Luis zou moeten aankomen met in het gezicht blazen. Bij kittens kan dat werken, maar niet bij een volwassen kater hoor.
Trouwens, elke kat is anders en heeft een andere aanpak nodig (heb 4 kittens gehad). Op Kleintje ben ik nooit of te nooit kwaad moeten worden omdat ze niet luisterde. Die heeft maar 1 opmerking nodig. Cuzco luistert ook als ik het 2 of 3 keer zeg. Maar Luis is gewoon anders. Wees dan blij dat jouw katje zo voorbeeldig luistert. Bij Luis kan je soms op je kop gaan staan, als hij geen zin heeft... Ik krijg hem bijna niets geleerd, maar dat moet ook niet. Ik hou van zijn eigenwijs karakter.

Verder zeg je in je eerste berichten heel andere zaken dan erna. Precies of je plots wel alles goed wil doen en het beste wil. Terwijl ik dat eerst nog wel specifiek vroeg en het toen niet nodig was. Voldoende was goed genoeg. Friskies was goed genoeg, zolang hij maar gezond was.

Om het in kattentermen uit te drukken: je bent als nieuwe in een groep gekomen en bent in het rond gaan blazen en meppen en dan moet je niet verbaast zijn eens een mep terug te krijgen van een dominante kat uit de groep.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 10 jul 2011 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:20

Re: Kat op een appartement?

Bericht door lientebollemeis »

Nu iets anders zeggen als ervoor is normaal als je door (jouw) advies van mening verandert. In het ene topic een andere mening schrijven dan in het andere, dat is jezelf tegenspreken.
Blij dat dat even is uitgeklaard.

Friskies is op aanraden van mijn DA! Ik heb hem nog maar net. Je moet toch niet beginnen overstappen naar ander voer van de eerste dag dat je een kitten hebt, als je niets erover weet!
inderdaad eerst zeg ik Friskies, maar door jullie reacties zeg ik nu dat ik het nog eens goed ga bekijken allemaal wat het beste is.
Dat ik dan nu andere dingen zeg dan in het begin is misschien logisch aangezien jullie mij advies geven en ik dat wil opvolgen.
En ik had steeds al het beste met mijn katje voor. Dat ik hem Friskies gaf, was in mijn ogen het beste. Nu ik jullie advies heb gekregen, zie ik dat anders.
Maar spreek ik dan mijn eigen tegen? Nee, ik heb gewoon goeie argumenten gehoord en ben van mening veranderd.
Maar blijkbaar is dat voor jullie ook weer niet goed.

Nee, jij hebt misschien niet gezegd dat ik dat ik het slecht voor heb met mijn kat (dat ik driftig ben met de waterspuit en dat ik met een shampoofles en een lat gooi) en ik vind ook niet dat jij mij veroordeelt. Ik heb jou daarover ook niet genoemd. Ik zei dat algemeen, dus voel je zeker niet persoonlijk aangesproken. Ik denk wel dat je weet wie ik bedoel dat die dingen zei en dat die veronderstellingen maakt.

Hier in dit topic wou ik gewoon duidelijk maken dat ik altijd al het beste heb voorgehad met mijn kat en dat ik niet wil dat sommigen zomaar dingen gaan zeggen en veronderstellingen doen om mij precies zwart te maken. Met die berichten hier, is het precies dat ik hier ronduit wordt zwartgemaakt bij heel het forum. Dat vind ik gewoon zeer beledigend. Kan echt niet vatten dat sommigen zulke dingen doen! Dat geeft mij echt een verkeerde indruk over de mensen op dit forum en over dit forum zelf.

Ik hoop dat we die discussie hierbij kunnen afsluiten.
Plaats reactie