Goedkoopste premium voer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
nicky26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 01:52

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door nicky26 »

Ja bedankt! ik had het gelezen, maar in je analysevergelijking hanteerde je voornamelijk de holistic en ik was benieuwd naar de adult. Iemand anders nog ervaring met de adult?

nog even wat verdere details:
het betreft een kater en een vrouwtje
leeftijd: allebei 7 maanden,
neiging tot overwicht: beetje,
binnenkatten
ze krijgen geen rauw vlees erbij,
alleen droogvoer, nu RC Kitten 36, sinds 2 weken gemixed met RC Light, vanwege neiging tot overgewicht
ze drinken goed tot veel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

De analyse van de holistic en adult verschilt bijna niets. Enkel de fosfor ligt bij de holistic iets hoger en de vezels iets lager.

Ik veronderstel dat je katten op 6 maanden geholpen zijn? Dan is het wel normaal dat ze de neiging hebben om wat dikker te worden op kittenvoer.
Laat je de hele dag door brokken staan, of geef je het in porties. Afgewogen of niet?
Geef je nog natvoer ook?

Cuzco werd als kitten ook erg dik als ik het voer niet afwoog en in 3 keer gaf, maar dat was toen geen premiumvoer. Sinds ik Porta geef, kan hij 3 keer per dag zoveel eten als hij wil, en wordt zeker niet te dik. Je ziet wel dat hij ooit een buikje heeft gehad, maar nu is hij heel mooi op gewicht. Zonder afwegen.
Ik ga waarschijnlijk binnenkort terug proberen om de hele dag brokken te laten staan, maar ik weet niet of dat gaat lukken. Ik heb er wel goede hoop op (iets wat voor de Porta ondenkbaar was).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 757
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Lovecat »

Ik ben helemaal gestopt met brokken op dit moment.
Helemaal over op de kvv voor beiden katten; ze vinden het lekker, ze doen het er goed op en ik ben goedkoop uit. (Mosa krijgt van alle brokken (behalve Orijen/Acana) standaard platte poep)

Dus voor mij is nu kvv het goedkoopste premiumvoer!
nicky26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 01:52

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door nicky26 »

Dan klinkt die Porto 21 Adult me eigenlijk nog beter in de oren dan de holistic wat betreft fosfor en vezels. (los van het bio gedeelte)

De katten zijn met 4 maanden gesteriliseerd, omdat ze broertje en zusje zijn en al grote interesse voor elkaar kregen :-)

Ik weeg het eten af (ze krijgen alleen droogvoer) en geeft ze 1 keer per dag die hoeveelheid, ze verdelen dat zelf over de dag door. Ze krijgen al de minimumhoeveelheid van wat RC aangeeft.
Ze zijn verder kerngezond hoor, glimmen lekker en hebben reukloze ontlasting. De kosten voor RC worden nu alleen iets te prijzig en als er beter voer voor minder is dan ga ik daar graag op over.

Zat ook even te kijken naar die Almo, die lijkt me ook heel goede, alleen zit daar als 2e bestanddeel rijst in en dat lijkt me tegenstrijdig met wat hier wordt gezegd van wat goed is.

Almo:
Kip (waarvan > 18% vers), bruine rijst (> 26%), kippenolie, hele lijnzaad, pulp, luzerne, druivenpittenextract, extract van groene thee, vitaminen en mineralen.

Dan leek me deze nog een hele goede:

Applaws:
gedroogde kip, gedroogde aardappel, verse kip, olie van gevogelte, saus van gevogelte, bietenpuree, gedroogd ei, gedroogde gist, olie van zalm, veenbes extract, yucca extract, citrus extract, rozemarijn olie extract

Vrij van granen dus, maar hoe zit het eigenlijk met aardappel als 2e bestanddeel?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

Applaws is koploper eiwitgehalte met 47% en dat is een erg zware belasting voor kattennieren en volgens mij volstrekt onnodig en op den duur schadelijk! k weet nu weer waarom ik daar niet zo enthousiast over ben.. terwijl de rest van de samenstelling breed is en er goed uitziet..
rond 30% en bij voorkeur gevogelte-eiwit komt dichter bij het voer waarop katten gebouwd zijn..
er is veel spraakverwarring bij de begrippen graan (doorgaans tarwe) en mais, rijst, gerst, haver en ook wel speciaal soort aardappel als zetmeel/kh-ingrediënt.
granen/tarwe nooit op de eerste/tweede plaats in de ingredientenlijst en de zetmelen/kh's van al die soorten verschillen en de ene wordt veel beter verteerd dan de ander.
katten hebben zetmeel/kh's nodig maar van de juiste soort en in de juiste verhouding.
en of katten ergens dik van worden hangt met name ook af van het vetgehalte.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nicky26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 01:52

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door nicky26 »

Ik snap niet alles van dit zinnetje: "er is veel spraakverwarring bij de begrippen graan (doorgaans tarwe) en mais, rijst, gerst, haver en ook wel speciaal soort aardappel als zetmeel/kh-ingrediënt."

kun je dat verder toelichten?

wat vind je van de Porto 21 adult (gele zak?):

Samenstelling:
Gemalen gevogeltevlees, gemalen vis, zilvervliesrijst, kippenvet, gemalen gierst, gemalen haver, suikerbietensnippers (suiker onttrokken), ansjovis- en sardinenvlees, zongedroogde alfalfa (Luzerne), gedroogd biergist, rozemarijnextract, lijnzaad, tarwezemelen, gedroogd ei, zout, kaliumchloride, tomatenpuree, gedroogde vossebessen(Organic), Yucca, Schidigera poeder, kruidenmengsel 2% bestaat uit: tijm, pepermunt, brandnetel, ruwe iep, kwassie

En de almo? is het niet raar dat ie zoveel rijst bevat (26 procent?)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

fabrikanten vermelden niet altijd welke soort graan en vaak worden alle 'granen' op een hoop gegooid, wordt vooral tarwe bedoeld en niet gespecificeerd.
dat is vooral bij de goedkopere soorten brokjes het geval. of je ziet in de vertaling dat er 'verschillen' zijn en ik kijk dan altijd maar naar de engelse vermelding.

katten hebben zetmeel/kh's nodig maar vorm en soort is belangrijk, want ze hebben een wat anders ingestelde stofwisseling omdat het geen koeien maar voornamelijk vleeseters (gevogelte/muis ea) zijn.
op de wat duurdere merken staat vaak grainfree en daar kom je rijst, mais en ook (zoete) aardappel tegen. je kunt geen harde brokjes maken zonder een soort van zetmeel want je moet ze aan elkaar te plakken.
naast soort is er ook nog bewerking en sommige fabrikanten bewerken/fermenteren graansoorten, zoals dat in de muizenmaag ook gebeurt. dat is een soort van voorvertering en vervolgens voor een kat makkelijker te verteren en op te nemen.

veel katzels krijgen problemen met hoge tarwegehaltes: allergie, diarree, blaasgruis en urinewegproblemen en overwicht en kans op bijv diabetes.

tot een paar jaar geleden stonden de zetmeel/kh-gehaltes gewoon bij de analyse vermeld maar dat is niet meer zo. vaak zie je bij de goedkopere voeders, dat het zetmeel/kh-gehalte hoger is dan het eiwitgehalte en dat kan dus op den duur gezondheidsproblemen opleveren: blaasgruis, urinewegproblemen en in combi met vetgehalte overwicht en mogelijk diabetes.

dan is een wat duurder merk op den duur veel goedkoper, want gezondheidsproblemen nav goedkoper voer leveren dure dierenartsenrekeningen op en veel malaise voor de betreffende katzels.
bovendien eten ze van wat duurder voer veel minder, de ontlasting stinkt minder (mooie drollies van Rob), ze vallen er langzaam van af en zitten wat beter in hun vel. er zijn hier op het Forum al veel gezondheidsproblemen opgelost met Almo holistic maar Sanabelle en Porta en Happy cat hebben ook een prima samenstelling; kwestie van uitproberen..

we zouden nog eens een overzichtje moeten maken van brokjes van rond euro 5 -7 per kg (grotere verpakking) en uit mijn hoofd zitten daar bijvoorbeeld bij soorten van porta 21, sanabelle, happy cat en aan de bovenkant Almo holistic.
en dan op basis van met name gevogelte-eiwit van eiwitgehalte van rond 30% of wat minder en matig vetgehalte.
het is bovendien zo dat dit compleetvoer is. er ontbreken maar een paar dingen: enzymen, vitamines in hun natuurlijke vorm en vocht.
ik bedoel als je hierbij af en toe wat rauw gevogeltevlees geeft, zorgt dat ze wat gras kunnen eten en er op let dat ze voldoende plassen, dùs goed drinken, dan hoeft daar in principe geen natvoer bij.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9345
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door castratenkoor »

Orijen wordt vaak gezien als goed maar te duur. Is groot ingeslagen 50 euro per 7 kg.
Dus 7 euro per kg. Is helemaal niet zo'n groot verschil dus met de prijs 5-7 euro per kg.
Ik zweer erbij. Ik heb diverse probleem-eters en ze doen het er allemaal goed op.
Ik geef om de dag een stukje vlees naast het blikvoer. Sinds ik dat doe, geen probleem meer met Sjaak
zijn gebit. Zeg maar een blokje van 1,5 cm. Sjaak en Bram mogen geen rauw vlees, maar dit gaat erg goed zo. Sjaak is vrolijk en loopt met muisjes te gooien en met kerstmutsen te sjouwen.
Sjaak blij = Dinie blij. Dan weet ik hij voelt zich goed.

Ook Bram is mooi stabiel en poept weer sigaren ipv Amersfoortse keien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

Orijen heeft een hardstikke goeie samenstelling, breed en ingrediënten van goeie kom-af.
alleen vind ik de 42% eiwit, zeker voor senioren nog al aan de hoge kant. hier gaf het stinkende ontlasting, dat wil zeggen eiwit niet goed verteerd maar dat ligt voor iedere kat anders.
nu krijgt Enzo nog wat als snoepje tot het op is. de bengels mogen het absoluut niet hebben.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nicky26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 aug 2010 01:52

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door nicky26 »

Bedankt voor de uitleg Adriana!

Welke van de Porta 21 bedoel jij in je antwoord? De Porta 21 Feline Finest Adult Cat (gele zak) of de Holistic versie?

De gele komt al op 3,30 per kilo en de holistic op 4,90 per kilo (in 10 kilo verpakking). Das toch best goedkoop.

En welke geven jullie van happy cat en sanabelle? want daar zit niet echt een gevogelte versie bij.

Adriana schreef: we zouden nog eens een overzichtje moeten maken van brokjes van rond euro 5 -7 per kg (grotere verpakking) en uit mijn hoofd zitten daar bijvoorbeeld bij soorten van porta 21, sanabelle, happy cat en aan de bovenkant Almo holistic.
en dan op basis van met name gevogelte-eiwit van eiwitgehalte van rond 30% of wat minder en matig vetgehalte.
.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

Beide Porta soorten zijn prima, je kiest gewoon zelf wat je wil geven, of je wisselt eens af. Ik vind de holistic iets beter ivm bredere samenstelling, maar inderdaad iets duurder. Nog steeds erg betaalbaar.
Sanabelle en Happy cat hebben wel een gevogelte uitvoering. De meeste gewone adult versies zijn gevogelte.

Kijk gewoon eens naar de samenstelling en kies zelf wat je het leukste vind, en koop eerst een kleine zak dan kan je testen welke je katten het liefste eten. Voorkeuren zijn er altijd, en je hebt ook altijd een kleine kans dat 1 van je katten allergisch blijkt aan een bepaald soort voer. Dus eerst met een kleine zak proberen is altijd een goed idee.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb onlangs eens een zakje Animonda forel gekocht, om eens te proberen of Cuzco ertegen kon en omdat het erg grote brokken zijn en ik hoopte dat hij dan meer zou gaan kauwen (wel zou moeten).
Dat laatste is dus niet gelukt, meer nog, hij kauwde nog minder. Hoe hij het doet, weet ik niet, maar die grote brokken gleden zo naar binnen...
Zoals ik ervoor al vertelde is Cuzco een kat die nogal veel bleef eten als je hem de kans gaf en vroeger alles opschrokte en altijd honger had. Toen ik dan Porta gaan geven ben, was dit niet meer zo en redelijk snel kreeg hij gewoon zoveel als hij wou 3 keer per dag en at hij enkel wat hij nodig had. Hij kwam mooi op gewicht, terwijl hij ervoor altijd net ietsje te dik was.
Nochtans is Porta 21 een voer met een vetgehalte van 20%, maar blijkbaar stilt dat beter de honger dan de koolhydraten (ook wel logisch aangezien een kat niet gemaakt is om op KH te leven). Hij heeft dus geen honger en een slanke (min of meer toch :eshifty: ) lijn... En ze eten er maar erg weinig van, waardoor het nog eens extra voordelig is!
Ze verkiezen het voer trouwens ook boven sommige andere voeren (al vonden ze die Animonda ook wel erg lekker), dus het is niet dat ze het niet lekker vinden...
Bij de Animonda begonnen ze weer zoveel te eten als ze maar konden, en moest ik dus opletten dat ze niet te veel aten. Er werd ook weer veel sneller om eten geklaagd dan voorheen.
In de kattenbak werd ook al snel duidelijk dat niet alles goed verteerd werd, want het stonk weer serieus.

We zijn dus terug bij de Porta 21, en zijn niet van plan die Animonda nog te kopen (dit gaat over de brokken he, blikken koop ik daar wel van).

Het gaat zelfs zo goed dat ik overweeg om binnenkort eens te proberen of ik niet de hele dag door eten kan laten staan. Misschien dat dat te veel gevraagd is, maar ik zou het nu wel aandurven. Toen ze nog Friskies kregen, was daar geen sprake van, want Cuzco die vrat zich gewoonweg de hele dag door dik...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

nicky26 schreef: En welke geven jullie van happy cat en sanabelle? want daar zit niet echt een gevogelte versie bij.
oink :uunk: , bij Sanabelle niet echt gevogelte versie te vinden?
sanabelle senior heeft hoofdzakelijk gevogelte-eiwit, kijk even in het ingredientenoverzicht
en verder heeft sanabelle 'sanabelle sensitive met gevogelte' en sanabelle adult met gevogelte..
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... /sanabelle

van Happy Cat voer ik HC best age 10+ in combi met een kwart HC Niere. dan moeten ze beter kauwen want Niere brokjes zijn vrij groot en t is niet verkeerd, heeft iets andere samenstelling, om de nieren wat te ontzien. 10+ heeft een brede samenstelling, 26% eiwit, 15% vet en dat vind ik netjes.
van Porta 21 kun je de holistic voeren maar dat is vrij stevig + hoog calorie met 32% eiwit en 20% vet, binnenkatten kunnen hier mollig van worden.. wel brede samenstelling.
en wij zijn hier ook fan van Almo holistic kip, brede samenstelling en om af te slanken iets beter geschikt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

Hier is nog een handige site waar duidelijk staat waar je in kattenvoeding op moet letten. Wat er in moet en wat er best niet in zit, en nog zo'n zaken.
Als je op de home-pagina gaat kijken kan je merken vergelijken, vooral voor de natvoermerken is dit interessant. Droogvoer is nogal weinig besproken...
Heel informatief, vind ik. ;-)

http://deproefkonijnen.blogspot.com/p/faq.html
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie