Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
neferitis1805
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2011 23:30

Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door neferitis1805 »

Bestaat er een link tussen de kat bij het nekvel beetpakken, en dan bedoel ik zonder agressie, maar gewoon vastpakken, en de kat iets afleren zoals niet meer aan de bank krabben o.i.d.

Mijn voorbeeld is dat mijne nogal vaak op mijn bureau springt op het moment dat ik bezig ben achter de PC. Niet dat het ik erg dat vind dat hij aandacht* wilt, maar het lopen over het toetsenbord en al die knopjes indrukken is nogal irritant. Jullie begrijpen wel dat het vervelend is een brief te typen die vervolgens word weggeklikt door de kat en nog niet gesaved is.

Nu pak ik hem elke keer voorzichtig beet bij het nekvel en zet hem tegen een krabpaal waarbij ik normaal zeg "nee, dat mag niet". Maar heeft dit eigenlijk wel effect? Kat op de gang zetten o.i.d. vind ik ook weer zo triest.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door Zuri »

Waarom pak je hem aan zijn nekvel dan? Je kunt hem toch ook gewoon in zijn middel optillen, wegzetten en nee zeggen? Ik zou je willen vragen /adviseren dat niet meer te doen om de simpele reden dat dit pijn doet. Als ik jou aan je oorlel optil vind je dat ook niet lekker toch? ;-)
Op de gang zetten zou ik ook niet doen. Zorg dat je genoeg met je kat speelt en geef hem bij voorkeur een speelmaatje in de vorm van een andere kat zodat hij lekker zijn energie kwijt kan. Dan zal hij jou waarschijnlijk ook niet meer te vervelen als jij achter je pc wilt zitten. Volgens mij wil hij gewoon aandacht en met je spelen. Dat is toch niet iets om te corrigeren?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
delila en babs
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 jun 2011 17:14
Locatie: leiden

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door delila en babs »

:lol: ik heb er ook 1 die steeds bij mij komt en half op het toetsenbord gaat liggen.
ze wil dan gewoon echt de aandacht even van mij.als ik het zat ben geef ik haar een tikje onder der kont en springt ze van de tafel af.
bij mij helpt het soms wel als ik een kat in het nekvel pak.omdat ik dit alleen doe als ik boos ben of als ze ergens mee moeten stoppen en meestal stopt de kat dan ook met dat gene dat die niet mag.
mijn katten zijn best wel vrij opgevoed,zonder al te veel regels.maar als ik mijn stem iets verhef reageren ze vaak ook.
alleen loopt 1 van mijn katten nu me kop gek te miauwen omdat die naar buiten wil,wat hij nog niet mag tot mijn balkon is afgezet.ik was het van de week echt even zat dat gemiauw.ik liep naar hem toe en dan weet hij het al.dus hij wou tussen me benen door,dat heb ik geblokkeerd,toen liep hij naar de keuken en daar pakte ik hem in zijn nekvel en tilde hem heel iets op en zei nu is het afgelopen en toen heb ik hem niet meer gehoord.dus die link leggen ze denk ik op een gegeven moment wel als je het alleen doet als die iets niet mag.
groetjes babs en kopjes van delila (3),scooby (6),shaggy (6),mickey (9) en freia (10)r.i.p pluisje en ook nog een pootje van tibbie josha.
jumper

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door jumper »

Naar mijn mening werkt het averechts als je je kat bi jhet nekvel pakt en dan bij de krabpaal zet. zo associeert de kat krabpaal en "nekvel" namelijk samen (is mij geleerd)
zelf pak ik mijn kat wel op bij het nekvel als ze me bij oid. Ik weet niet anders dan dat ze daar geen last van hebben omdat moeder dat ook bij ze doet.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door Ilone »

Als kitten hebben ze er geen last van nee.., als volwassen kat wel...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een volwassen kat nooit in het nekvel pakken.

Persoonlijk vind ik het erg gezellig als katten komen nekstola hangen en broekharken.
Gewoon portie aandacht geven en even pauzeren op de computer of met 1 hand verder typen.

Ik ben niet zo van het straffen. Ik bouw liever een goede band met ze op.
Als ik op sta denken katten niet o jee daar komt straf, dan denken ze leuk, spelen.
Dat mijn katten desondanks goed weten wat van mij is en wat van hun getuigt b.v.
deze foto van Bob bij een bord met salade en franse kaas.
Neus 10 cm van het lekkers en pootjes braaf onder de borst.
Afbeelding
Heb ik nooit voor hoeven straffen.
Zo lag hij toen ik terug kwam van toilet, dus geen mens in de kamer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door MarjanR »

Katten zijn heel slim, hebben vaak al genoeg aan een knip met de vingers.
Dat wil zeggen, als je ze een paar keer hebt duidelijk gemaakt dat iets niet kan (aanrecht zitten bijv.).
En dat dus zeker niet bij de nekvel afstraffen. Dat doet inderdaad zeer!
Katten reageren/spelen met je emoties. Voelen feilloos aan wanneer je geirriteerd bent.
De ene blijft uit je buurt, de andere kat zoekt je juist op.
Het is aan jou om een strakke emotie te hebben wanneer iets niet kan, ook al ben je saggie of vrolijk.
Altijd de zelfde emotie oproepen wanneer je kat iets doet wat niet kan, dat herkennen ze.
Ze lezen je houding en weten "oh, OK... dan niet"

Succes
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door Adriana »

katten pak je (om te straffen) niet hun nekvel!
doe je dat wel dan bouw je een negatieve relatie met die katzel op, want de impact in het kattenbrein is groot. en waarom zou je?
ik ken het probleem van het toetsenbord en de daaroverheen sprintende, dan wel neerploffende kittens/kleuters inmiddels vrij goed en heb een tijd lang een houten kistje tussen beeldscherm en toetsenbord gehad.
je katzels willen gewoon bij je zijn en een beetje aandacht, als je zit te computeren. en als je die daarvoor straft door bv in het nekvel en van tafel af, dan veroorzaak je grote kortsluiting in die hersens, want katzel mag dus niet bij je in de buurt zijn en wordt giga gecorrigeerd. ..

je kunt dit vrij simpel oplossen door een bv houten constructie te (laten) maken die in zoverre over je toetsenbord past dat je handen daar nog bij kunnen. twee zijkantjes of pootjes en een plankje daartussen. en als je niet blind tikt, dan kan dat van een dikkere plaat perspex, zijkanten lijmen of schroeven. en perspex kun je verhitten en dan buigen, nog mooier.
in het ergste geval gaat je kat daarop liggen, maar de ervaring hier is dat het niet lekker ligt. en kiest dus voor het kistje met fleece dekentje, dat erachter staat.
en jij kriebelt katzel af en toe even achter de oortjes en prijst hem/haar te pletter.
en ook weer opgelost..

(oeps, net weer een Bolle :pdtiq: hoog uit het kattennet geplukt.. :pdtfly2:
weet iemand hoe ik dit moet oplossen, hihihihi...? en hier worden dit soort strafmethodes dus niet toegepast...
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 jul 2011 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door MarjanR »

Afleiden, Adriana.
Iets wat hij ook SUPER dolletjes vindt.
:lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"en...?

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:Afbeelding Afbeelding
omdat ik langzamerhand een beetje hangoren krijg van katzels op toetsenborden, muismatten, schouders en schoten en poten overal, had ik voor MoMo een lekker doosje tussen mij en scherm gezet.
hij past daar precies in maar het is gekraakt!
ja, afleiden kan maar sommige katzels zijn heel erg vasthoudend en geven echt niet zomaar op!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door Admin »

Niks is zo gezellig als een kat naast je toetsenbord :-D

Een nog gemakkelijker oplossing voor je probleem: stel je tekstverwerker in op 'autosave', en dan om de paar minuten, dan weet je zeker dat je niks kwijtraakt en je ook de kat niks hoeft af te leren ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door Mirjam86 »

Ach ja en soms zorgt het voor enige hilariteit. Vorige week heb ik via Skype het bericht ????????????!!!!3gvn verzonden naar mijn oom. Tsuki wilde kennelijk nieuwe vriendjes maken.

Meestal komen ze hier na enige aandacht lekker op schoot liggen dus ik zet het toetsenbord gewoon even weg. Ze vragen alleen om aandacht en denken dat ze daarvoor gestraft worden.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou wel eens in het nekvel durven grijpen als het echt menes is en hij (Kleintje is nooit echt stout) echt express niet luistert. Dan heb ik het dus al een keer of 4-5 gewoon gezegd. Gewoon weggezet en 'Nee' gezegd of iets anders, dat ze echt wel weten wat de bedoeling is.
Maar meestal is gewoon even stem verheffen echt wel voldoende.
Ik zou een kat nooit of te nimmer aan het nekvel oppakken! Dat mag enkel bij kittens tot zo'n maand of 4, afhankelijk van hun gewicht. Moeder doet het eigenlijk ook al niet meer na 2-3 maanden. Dan gaan de kittens gewoon hun eigen weg en miauwt ze hen naar haar toe.

Wat ik in jouw bericht niet begrijp is dat je hem van je computer op de krabpaal zet. Die link snap ik niet.
Als je hem niet bij de computer wil, zet je hem gewoon naast je op de grond, of zoals ik doe, op de schoot. Dan kan hij daar gezellig blijven liggen, en ligt hij toch niet in je weg. Gewoon rustig pootjes van de tafel halen, en dat een tijdje volhouden. Dat kan je normaal wel zo'n 30 keer doen zonder dat je er zelf kwaad om wordt, want het kost geen moeite, en daarna heeft de kat het wel door en krijgt hij meer aaien als hij flink blijft liggen. ;-)
Op de krabpaal zetten is om te leren dat hij daar moet krabben als hij ergens anders aan het krabben is. En gewoon erop zetten, zonder veel te zeggen, werkt meestal prima.
Een extra trucje kan zijn om zelf eens voorzichtig de pootjes over het krabgedeelte te halen om zo een krabgeur af te zetten en echt te tonen wat je bedoeld. Als hij daar krabt, maar elders ook nog, kan je dat blijven doen en bij het foute ook 'nee' gebruiken. Zo kan je het bijna elke kat leren hoor. Gewoon rustig.

Verder ben ik bij het 'afleren' net als Dinie, voor de band opbouwen. Enkel daarmee bereik je stabiele resultaten en katten die je kan 'vertrouwen'. Als je het met straf doet, doet een kat het achter je rug toch. Altijd! ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door Umimeis »

Ik heb mij katten nog nooit bij de nekvel gepakt. Als ze erg vervelend waren dan ging ik dreigen met de plantenspuit. Dan wisten dat ze fout bezig waren. Maar zelfs de plantenspuit heb ik nauwelijks hoeven te gebruiken, meestal hielp 'NEE' zeggen al genoeg en bovendien zijn mijn katten bijna nooit stout. Ze zijn eigenlijk een beetje te braaf.
Ik vind het wel appart dat Sam nog nooit aan mijn bank en behang heeft gezeten. Flea deed dat wel.
Maar Sam deed andere stoute dingen zoals aan de kabels zitten en planten vde vensterbanken gooien.....en dat deed Flea weer niet hihihi
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nut van "in het nekvel beetpakken"?

Bericht door pearlsofpassion »

Plantenspuit gebruik ik dan weer nooit. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie