Bang voor kattenbakluik?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
d4rk-4ngel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2009 17:29

Bang voor kattenbakluik?

Bericht door d4rk-4ngel »

hoi hoi..

Hopelijk kan een van jullie mij helpen met mijn probleempje. Ik heb twee schattige kittens van 5 maanden oud en ze zijn alle twee redelijk zindelijk... (behalve als hij volgne hen te 'vol' is). Nu heb ik echter nog steeds de kattenbak zonder kattenbak luikje staan. Aangezien ons huis niet zo groot is stinkt dit dus behoorlijk. Onze poes lijkt echter bang te zijn voor dit luikje. Wanneer ik het uikje plaats plast ze er zo'mn 10 centimeter voor. Het vreemde is echter dat ze soms wel gewoon op te kattenbak gaat. Poepen doet ze er bijvoorbeeld wel gewoon op. Weet iemand hoe ik haar kan helpen om er aan te wennen??

Tevens heb ik nog een kater welke nu aan de puberteit is begonnen denk ik. Sinds kort heeft hij het aanrecht ontdekt en gister is hij er minstens 30 keer erop gesprongen waarna ik hem elke keer er weer af haalde. Het probleem is dat hij weet dat het niet mag en als ik zie dat hij aanstalte maakt om erop te springen en nee tegen hem zeg, hij echt een miauw terug geeft van maar ik wil het toch. Je ziet hem dan inhouden. Ik kan echter niet elke seconde van de dag op hem letten. Heeft iemand suggesties om dit op te lossen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: bang voor kattenbakluik?

Bericht door rieneke »

enorm veel poezen hebben de schurft aan een luikje, ik zou het onding weggooien.
je hebt twee katten begrijp ik, heb je drie bakken staan, liefst in verschillende ruimtes?

wat betreft het aanrecht, even lapje er over af en toe?
ik ben daar vrij makkelijk in.
als hij er niets te bikken vindt, is de aardigheid er vaak snel van af.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: bang voor kattenbakluik?

Bericht door Umimeis »

Ik heb dat luikje voor de kattenbak zat er uit gehaald, want flea vond dat ook maar niks.
En toen heb ik de rand ingesmeerd met glorix (als lokmiddel) zodat hij nieuwsgierig werd en in de overdekte kattenbak kroop.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
michellexxxx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jun 2009 13:14

Re: Bang voor kattenbakluik?

Bericht door michellexxxx »

Ik heb ook het luikje er niet op hoor, je ruikt toch niets als je het gewoon goed bijhoud toch
we hebben Sammy nu bijna 2 weekjes :) en had de eerste week alleen de bak staan en daarna de kap erop en hij gaat keurig op de bak :D
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Bang voor kattenbakluik?

Bericht door Cari »

De meeste katten hebben een hekel aan het luikje van de kattenbak en kunnen hier goed onzindelijk door worden. Luikje er gewoon uitlaten en vaker schoonmaken. Als er eentje gepoept heeft en je ruikt dat, dan haal je 't toch even weg - wat is je probleem?!

Als je de kat niet op het aanrecht wilt, zou je het kunnen proberen met bv dubbekzijdig plakband op de plek waar hij erop springt. Of met aluminium folie. Als er vervolgens ook nooit iets te eten valt, denk ik dat die combinatie missschien wel werkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee - ik heb 't gewoon geaccepteerd :lol:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Bang voor kattenbakluik?

Bericht door Gita »

Ik heb een kattenbak zonder de deksel er op. Gewoon een kwestie van goed bijhouden dwz ontlasting eruit scheppen en regelmatig het grit verversen. Heb vrij weinig grit in de bak omdat het grit dus bij het betere graaf- en spitwerk van de katten niet tegen gehouden wordt door de deksel. Sowieso houden katten niet van een vieze wc. Jij toch ook niet?

@Aanrecht. Zodra je het ziet, spuiten met de plantenspuit. Zorg verder dat er nooit iets eetbaars/drinkbaars op het aanrecht te vinden is. Echt afleren lukt volgens mij niet, mijn katten zitten wel op het aanrecht als ik niet thuis ben... :lol:
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Bang voor kattenbakluik?

Bericht door Umimeis »

Flea zat eerst ook regelmatig op het aanrecht, maar de laatste tijd lijkt hij het niet meer interessante te vinden.
Wat Gita ook zegt: niks eetbaars of drinkbaars op het aanrecht leggen.
En ja, als je overdag weg bent kan het inderdaad gebeuren dat hij erop springt. Zorg dus dat er niks interessants op ligt en laat het aanrecht zo leeg mogelijk, zo dat het toch minder aantrekkelijk is voor je kat om erop te springen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Bang voor kattenbakluik?

Bericht door Siris »

Met het aanrechtprobleem, je moet gewoon consequent blijven. Simba deed het ook elke keer, ik weet natuurlijk niet wat hij doet als ik er niet ben, maar als ik thuis ben, zit hij niet meer op het aanrecht. Heeel soms vergist hij zich, maar voordat ik kan reageren is hij er al af. Kat van aanrecht afhalen en stop woordje gebruiken, bv op harde toon foei niet doen!!! Bij Simba helpt knippen met de vingers. En anders zit er niets anders op dan het te accepteren.

Succes.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
jumper

Re: Bang voor kattenbakluik?

Bericht door jumper »

Mijn kat is ook als de dood voor het kattebakluikje.
Deze heb ik er dus ook meteend afgehaald in de hoop hem ooit weer te bevestigen. Maar dat is niet nodig. Ik verschoonde (mevrouw wil nu alleen nog maar buiten) de bak 2 keer per week helemaal maar schepte 'smorgens en 'savonds alle klonten en hoopjes er wel uit. Want owee als er nog iets inlag.
Plaats reactie