Vogelgriep, katten en barfen

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Cerna

Vogelgriep, katten en barfen

Bericht door Cerna »

Gisteren las ik een artikel in het blad van Neocat rasvereniging over vogelgriep en katten. In het verleden (2006) is hier al het een en ander over geschreven, maar dat ging voornamelijk over de risico's die katten lopen wanneer ze buiten lopen in een gebied waar de vogelgriep geconstateerd is.

In dit artikel wordt ook gewaarschuwd voor het geven van rauwe pluimveeproducten. En aangezien hier een aantal barfers op het forum zijn, vind ik het toch belangrijk om hier aandacht aan te geven omdat, wanneer de kat vogelgriep zou oplopen (die kans is maar klein, maar waarom zou je het risico nemen?), dit dodelijk kan zijn.
Inmiddels is op een aantal bedrijven helaas weer vogelgriep geconstateerd en dus is het zaak om hier alert op te reageren, zonder onmiddellijk in de stress te schieten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vogelgriep, katten en barfen

Bericht door castratenkoor »

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik vries het eerst in in porties. Lijkt me dat er dan echt geen vogelgriep meer in kan zitten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Vogelgriep, katten en barfen

Bericht door Lovecat »

Rauwe pluimveeproducten? Dus ook de 'gewone' kipfilet die je in de winkel koop? Ik ben geen barf-er, maar gaf tot gister kvv-voer en daarnaast wat rauwe kip/kalkoen en eendagskuikens. Dat laatste wilde ik eigenlijk wel voortzetten, nu ik weer brokken ga geven, maar nu ik dit zo lees :???:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vogelgriep, katten en barfen

Bericht door castratenkoor »

Nou Natasja - dat van jou zit toch ook in de diepvries?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
manon3

Re: Vogelgriep, katten en barfen

Bericht door manon3 »

Ik ben ook net pas begonnen , na adviezen van mensen hier, met het geven van rauwe kipfilet aan mijn kat.Voor haar tandjes en voor de enzymen.
Ze heeft pas nog kipfilet gehad wat niet ingevroren is geweest.Maar voorlopig geef ik maar geen rauwe kip en kalkoen meer.Dan maar wat bieflapje, ondanks het fosforgehalte.
Misschien is kalfsvlees ook een optie, weliswaar rund maar geen rood vlees.

En is dat vogelgriepvirus echt kapot als het vlees eerst in de vriezer is geweest?
Is dat 100% zeker ?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Vogelgriep, katten en barfen

Bericht door sandy »

Ach jee...we kunnen dus binnenkort weer verwachten dat er flink paniek gezaaid gaat worden
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vogelgriep, katten en barfen

Bericht door castratenkoor »

Ik koop gewoon kipfilet hoor, een kg en dan in 10 porties invriezen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie