Ernstig zieke kater met nierproblemen en toevallen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
Gast

Ernstig zieke kater met nierproblemen en toevallen

Bericht door Gast »

Tijger, één van onze 9 katten is ernstig ziek. Hieronder volgt een beschrijving van wat er allemaal gebeurd is sinds vorige week woensdag 8-10. Graag wil ik weten of iemand zoiets ook al eens meegemaakt heeft en wat we moeten doen.

woensdag 8-10
Mijn vriend komt 's ochtends thuis en ziet dat Tijger in zijn eentje in de berging ligt, terwijl normaal gesproken iedereen dan loopt te zeuren om eten. Besloten meteen naar de dierenarts te gaan, maar omdat die nog niet open was even gewacht. Beestje ligt zo te trillen dat het lijkt of ie ter plekke dood gaat. Afijn, uit het bezoek aan de dierenarts blijkt dat ie blaasgruis heeft en hij moet dan ook meteen blijven. Nog een dag gewacht en beestje was dood geweest. Na terugkomst zou hij nog niet meteen de oude zijn, moest ie een paar weken/maanden dieetvoer eten, iedere dag 2x antibiotica en de eerste dagen zal hij nog e.e.a. laten lopen. Dat was ook zo. We dachten eerst dat het redelijk ging, maar toch kwam hij niet zo snel bij als we gehoopt hadden. Hij at nog niet de helft van wat hij normaal eet en dan ook af en toe zijn eigen Iams brokjes, om toch iets naar binnen te krijgen.

dinsdag 14-10
Het blijkt toch niet zo goed te gaan als we gedacht hadden (naar omstandigheden). 's Avonds krijgt hij opeens een toeval (begint te hijgen, laat alles lopen, plas en kwijl, duurt ca. 5 minuten en daarna is hij weer bij) waarna we meteen de dienstdoende arts hebben gebeld en ook kunnen langskomen. Lijkt redelijk, geen koorts, geen gruis meer, maar wellicht dat het tussen zijn oren zit. Pijnstillers meegekregen.

woensdag 15-10
Aanvankelijk niet veel gemerkt. Eet weinig. 's Avonds weer een toeval en 's nachts nog één.

donderdag 16-10 (vandaag dus)
's Ochtends meteen bij eigen dierenarts langsgegaan. Op ons verzoek bloed geprikt, maar omdat hij wat gegeten had is de test niet helemaal betrouwbaar. Is misschien iets met de nieren of misschien wel een tumor, maar dat zullen we na maandag weten want dan wordt er nogmaals bloed geprikt. Vandaag heeft hij in totaal 8 aanvallen gehad. Wel goed gegeten.
Nu krijgt ie valium om de aanvallen te onderdrukken totdat we weten wat het is.

WEET ER IEMAND RAAD??! :!: :!:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou bij mijn kater is van de week ook blaasgruis geconstateerd en het kan dat als de urineleiders verstopt gaan zitten de kat zichzelf als het ware vergiftigd. Dit zou de nieren dan ook heel goed kunnen aantasten. Dat lijkt me bij jouw kat logisch omdat de da ook al aangaf dat het toch wel kritiek was. Ik kan me voorstellen dat als het lichaam al vergiftigd werd op dat moment dat daardoor de klachten ontstaan zijn.
Ik heb zelf een pagina gevonden met do's en dont's, misschien heb je er nog wat aan;
http://home.planet.nl/~boe00645/home.html
dat de koorts na een week over is en er geen gruis gevonden wordt zou toch ook kunnen betekenen dat de kuur aanslaat of niet?

En als je het niet vertrouwt, toch maar eens een andere dierenarts opzoeken voor een second opinion.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo df,

Het lijken wel epileptisch aanvallen.
Inderdaad kan een verstopping je kat vergiftigen en ik vind dat je veel te lang moet wachten met al die aanvallen.
Maandag is veel te ver weg!
Mijn complimenten voor al je inzet voor Tijger, aan jou ligt het zeker niet.
Heb je blaasgruisbrokken? Misschien lust hij liever blik, maar als ik dit zo hoor krijgt hij niets naar binnen.

Weer stevig aan de bel trekken dus en zeker niet tot maandag wachten. Dat is een lijdensweg voor tijger en voor jou!

Sterkte, Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

Maandag is indaad ver weg, maar morgen is het vrijdag en 's ochtends bellen we sowieso de dierenarts weer. Voor de komende dagen hebben we in ieder geval valium meegekregen (net eerste pilletje gehad) en blikvoer tegen blaasgruis en nierproblemen. Dit voer "moest" ie vanmiddag eten als zijnde dwangvoer, maar hij vond het zó lekker dat ie bij de dierenarts op de tafel vanzelf naar het bakje toeliep en het leeg at.

Stel dat het morgen nog niet goed gaat zal de dierenarts ons waarschijnlijk doorverwijzen naar De Tweede Lijn in Wilhelminaoord. Hier hebben ze alle apparatuur om acute behandelingen te verrichten.
Gast

Bericht door Gast »

Tijger heeft een goede nacht gehad, hoera!!

Het is inmiddels 11 uur 's ochtends en hij heeft al weer (op zeer eigen verzoek) de nodige maaltijden achter de kiezen. Tijger vindt z'n 'dwangvoeding' (Specific FSW van Leo, ik vermeng het met water zodat Tijger ook voldoende vocht binnenkrijgt) onweerstaanbaar. Hij lijkt ook wat meer aanspreekbaar en heeft sinds z'n valiumpil gisteravond geen aanval meer gehad. Opmerkelijk aangezien hij gisteren totaal 8 aanvallen heeft gehad.

Hopelijk blijft het goed gaan.

Foto links net gemaakt terwijl hij aan het uitbuiken is.
Gast

Update

Bericht door Gast »

:catbouncy: Het is nu 12 uur 's nachts en Tijger heeft nog steeds geen aanval meer gehad. Hij eet ook -op eigen verzoek- heel goed van zijn "dwangvoer" aangelengd met water. Tijger ligt nu lekker beneden op het kleedje voor de verwarming met Muffin en Poema, onze andere katers. Hopen dat het zo goed blijft gaan! :catbouncy:
Gast

Bericht door Gast »

Zaterdag 18 Oktober 14:30

Het gaat steeds beter met Tijger, gelukkig maar.
Hieronder wat foto's die ik net gemaakt heb buiten. Tijger had hier net gegeten en het zonnetje schijnt vollop.
Hij heeft geen enkele aanval meer gehad, de voeding heeft hem erg goed gedaan. Hij staat weer wat steviger op z'n pootjes, elke dag wat minder wankel.

Go Tijger!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

De bloedtest. Alles was ok, alleen een iets verhoogde nierwaarde.

Wat de aanvallen nu precies heeft veroorzaakt, weet de DA niet. De valium heeft verdere onderdrukt en de voeding zorgde er voor dat ie weer wat energie had om op te knappen. Hij gaat langzaam vooruit en is nog wel erg sloom. maar dat ie vooruit gaat is zeker.

Hoop dat ie binnenkort weer op bed komt slapen.
Gast

Bericht door Gast »

Tijger is officiëel beter verklaard!!!
Tot nieuwjaar op de S/D brokjes, daarna op de blaasgruisvoorkomende brokjes. Als iemand tips heeft over verschillende smaken van brokjes hoor ik dat graag. Tijger heeft liever z'n vertrouwde Iams brokjes, maar hij zal andere C/D-achtige brokjes moeten gaan eten.

Namens Tijger iedereen bedankt voor de knuffels!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb voor Quinto brokken tegen blaasgruis gekregen van Royal Canin Urinary LP34: rund of kip. Hij is daar gek op! We hebben voor overdag gewone brokken en 's avonds krijgt hij dan van hetzelfde merk een beetje blikvoer. Wij moesten voor een zak van anderhalve kilo 11,50 betalen. Quinto at hiervoor ook Iams brokken, dus was hetzelfde gewend als Tijger :wink:
Kijk ook even op deze pagina; http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-13.html
Hier staan van verschillende merken dieetbrokken voor katten met blaasgruis. Misschien dat hij een ander merk wel lekker vind?
Ben in ieder geval erg blij dat hij nu weer beter is!
groetjes Sharon
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Femmel »

Ben blij te horen dat het zo goed gaat met Tijger!! De valium heeft in dit geval een goede tweeledige werking gehad, het heeft de aanvallen goed onderdrukt en de eetlust opgewekt. Geweldig! Moet je nog doorgaan met de Valium of mag je die nu ook stoppen?

Geef Tijger maar een dikke knuffel van ons!!
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gast

Bericht door Gast »

Hey, bedankt Shaz!

Ga zeker alle verschillende brokjes uitproberen. We willen Muffin en Poema ook de brokjes gaan geven als preventief voer.
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Femmel, Tijger heeft 1 keer een valiumtablet gehad. Mocht ik alleen geven als Tijger een aanval had. Gelukkig had ie maar 1 tablet nodig.
Gesloten