Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
anderson
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2010 20:05

Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door anderson »

Ik had een aantal vragen

1 Verschillen deze 2 katten soorten kwa gedrag veel van elkaar.
2 Zijn deze katten soorten niet zo doorgefokt dat ze snel ziektes krijgen, reuma, last van hun spieren etc.
2 Hoeveel kost een kitten.
3 Als je 2 kittens neemt van hetzelfde nest krijg je dan korting.

alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: heilige birmaan en noorse boskat

Bericht door Camoth »

1 Verschillen deze 2 katten soorten kwa gedrag veel van elkaar.
Dat is erg afhankelijk van de kat zelf, maar volgens mij zijn beide rassen vrij rustig. Mijn Birmaan is in elk geval geen drukke kat. (op sommige momenten na natuurlijk)

2 Zijn deze katten soorten niet zo doorgefokt dat ze snel ziektes krijgen, reuma, last van hun spieren etc.
Dat is afhankelijk van of je een goeie cattery kiest die alle testen doet (HCM/PKD, FIV/FELV). Als dat gedaan is hoef je je geen bijzondere zorgen te maken. Maar als je een kat van Marktplaats haalt dan weet je het nooit natuurlijk...

2 Hoeveel kost een kitten.
Voor Birmanen rond de 500 euro meestal.

3 Als je 2 kittens neemt van hetzelfde nest krijg je dan korting.
Dat is afhankelijk van de cattery. Sommige doen dit wel, sommige niet.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: heilige birmaan en noorse boskat

Bericht door Leonie89 »

1 Verschillen deze 2 katten soorten kwa gedrag veel van elkaar.
wij hebben een noorse boskat en een birmaan!! onze birmaan is enorm druk (maar is ook nog een kitten) en onze noor is wat rustiger.. ze zijn beiden wel energiek.. ze spelen en rennen heel graag en lang! ook zijn ze beiden erg nieuwsgierig en vindingrijk..
onze katten zijn beiden schootkatten en praters, maar dit heeft volgens mijn niets te maken met raskenmerken.. onze noor was de enige schootkat uit een nestje van 8..

2 Zijn deze katten soorten niet zo doorgefokt dat ze snel ziektes krijgen, reuma, last van hun spieren etc.
als je goed onderzoek doet naar de cattery (geen broodfok).. ik geloof wel dat raskatten hier eerder last van krijgen dan niet-raskatten, maar bij een fatsoenlijke cattery krijg je zowieso geen zieke kitten mee..

2 Hoeveel kost een kitten.
wij hebben 550 betaald voor onze birmaan, maar deze had een 'foutje'.. hij heeft niet de perfecte witte voetjes.. ik geloof dat rond de 600 gevraagd wordt voor perfecte birmanen.. onze noor komt uit het asiel, dus hoeveel die heeft gekost weet ik niet..

3 Als je 2 kittens neemt van hetzelfde nest krijg je dan korting.
Dat ligt aan de cattery.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou gewoon eens een paar cattery's bezoeken(1 per dag) en dan kan je zelf zien hoe of wat.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
anderson
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2010 20:05

Re: Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door anderson »

Bedankt voor jullie antwoorden. Kunnen jullie me ook wat tips geven waar ik op moet letten bij een fokker. Hoeveel moet een pasgeboren Noor wegen ik zie verschillen bij de een zie ik 120 gram bij de ander 98 gram. Betekend zwaarder meestal ook gezonder of is dat lariekoek.

Wat is nou een broodfoker iemand die 4 a 5 nestjes per jaar heeft?.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door Adriana »

;-) even voor je gezocht en veel info gevonden op http://kitten.startpagina.nl/
- t kost wat zelfwerkzaamheid maar zo heb je binnen muisbereik heel erg veel info op een rijtje
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door Roos en Minousch »

anderson schreef:Wat is nou een broodfoker iemand die 4 a 5 nestjes per jaar heeft?.
Een broodfokker is meestal iemand die maar raak fokt zonder om de gezondheid van de kat te denken, en dus alleen maar eiro tekens in zijn ogen heeft. De katten zijn vaak niet getest, en hebben ook vaak geen stamboom.
Zorg altijd dat je de tests van de ouders mag inzien, en let goed op de stamboom.
Als ze dat niet willen doen, zou ik snel weggaan daar.
Broodfokkers hebben ook vaak hun katers in kleine kooitjes zitten.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Jarnoootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2010 15:52
Locatie: Hengelo

Re: Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door Jarnoootje »

Daar wil ik je toch even tegen spreken over een broodfokker. Een broodfokker is zeker niet iemand die maar raakt vokt zonder om de gezondheid van de kat te denken. Dat is de grootste onzin natuurlijk, want als je niet om de gezondheid van je katten denkt krijg je misvormde kittens en/of zelfs dood geboren kittens en heb je niets.
Tevends zijn alle fokkers aangesloten bij veel verschillende organisaties en hebben zin aan regels te houden. Dat zijn regels over de kruissingen, entingen, stamboom en eigenlijk alles.
Als je als broodfokker een slechte naam krijgt, door wat voor reden dan ook, kun je het wel schudden. Internet van tegenwoordig houdt niets meer geheim.

Broodfokkers doen het voor het geld en niet uit liefde voor het ras of de kittens. Dat wil niet zeggen dat ze per definitie slechter zijn voor de katten dan wij als liefhebbers.

Wel ben ik het met jullie eens dat je een kitten het beste bij een cattery kunt kopen die het puur uit liefde voor de beestjes doet, katten die huizelijk opgroeien en die niet in hokjes leven.

Het testen van katten is ook een beetje een wassen neus. Iedereen doet het wel, omdat het nou eenmaal hoort, maar echte garantie geven de tests ook niet. Pas als de katten een jaar of 4 zijn scheiden ze de stoffen af die als een ziekte gezien worden. Dat betekend dus dat alle fokkers, brood of liefhebbers, pas als ze 'uit gefokt' zijn met de beestjes er achter komen of hij of zij ziek was of niet.
Het wil niet zeggen dat de test niet noodzakelijk zijn, maar een 100% veilige methode is het niet.
Overgens lopen er testen die de ziektes uit het DNA kunnen filteren, al is dit nog in een vroeg stadium.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door Camoth »

Jullie hanteren gewoon een andere definitie van broodkfokker. Jarnootje neemt het woord letterlijk: alsin, iemand die katten fokt om van te leven, als werk zeg maar. Roos en Minousch bedoelt fokkers die alleen maar uit zijn op snel geld verdienen en dus vaak niet aangesloten zijn bij een vereniging, niet testen en geen stambomen afgeven maar wel zogenaamde raskatten verkopen.

Fiv/Felv testen zijn zeker geen wassen neus en absoluut betrouwbaar. Jij bedoelt eerder testen als HCM/PKD denk ik Jarnootje?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Jarnoootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2010 15:52
Locatie: Hengelo

Re: Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door Jarnoootje »

Mijn fout :) zit nog niet zo lang in de kattenbende :P

Katten zonder stamboon en die niet getest zijn kopen is ook gewoon niet verstandig. Helaas denken mensen daar vaak niet bij na en gaan van het 'goede' van de mens uit en daar wordt nou eenmaal inderdaad misbruik van gemaakt door een klein groepje mensen.

Het is inderdaad net hoe je uitlegt wat broodfokkers zijn.
manon3

Re: heilige birmaan en noorse boskat

Bericht door manon3 »

Camoth schreef:
2 Zijn deze katten soorten niet zo doorgefokt dat ze snel ziektes krijgen, reuma, last van hun spieren etc.
Dat is afhankelijk van of je een goeie cattery kiest die alle testen doet (HCM/PKD, FIV/FELV). Als dat gedaan is hoef je je geen bijzondere zorgen te maken. Maar als je een kat van Marktplaats haalt dan weet je het nooit natuurlijk...
Ik moet hier effe op reageren want bij veel mensen bestaat het misverstand dat als beide ouders getest zijn op HCM dat de kittens dan geen HCM zouden kunnen krijgen.
Dit is echter niet waar.
Zelfs als beide ouders HCM-negatief zijn dan nog kunnen de kittens later HCM ontwikkelen.
Dus je hebt helaas geen 100% garantie ook al koop je bij een goede fokker.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Heilige Birmaan en Noorse Boskat

Bericht door Roos en Minousch »

Je hebt geen 100% garantie, maar door die testen kan je het wel zoveel mogelijk proberen uit te sluiten, en dat is natuurlijk iets wat de htk "fokkers" nooit zullen doen, en weet je uberhaupt niet of er iets is met de ouders...
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie