Onze kitten de lastpak

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Dimmie73

Onze kitten de lastpak

Bericht door Dimmie73 »

Hallo,

We hebben sinds een maand een kitten (Tommy) van 10 weken. Daarnaast hebben we ook een gecastreerde kater (Florus) van bijna 4 jaar. Florus is een rustige, vriendelijke kat en zoekt me altijd op om geaaid te worden. Florus weet ook precies wat wel en niet mag.

Tommy moet nog e.e.a. aangeleerd worden. Als ik met mijn vingers knip, weet ie al dat iets niet mag, maar toch lukt het me niet om een aantal zaken afgeleerd te krijgen.

Kan iemand me tips geven om hem de volgende zaken af te leren:

- Broekklimmen,
- Florus aanvallen (vooral in zijn staart bijten),
- Boomklimmen,
- Aan draadjes knauwen (bv. laptopkabels en gordijnen),
- Niet op tafel te komen tijdens het eten.

Vooral het broekklimmen is een grote ergernis, want hij heeft enorm scherpe klauwen. Die zorgen ervoor dat er allemaal halen in mijn broeken zit, en ook de nodige wonden aan been en andere ledematen.

Een aantal zaken zal ie uit pure baldadigheid doen denk ik dan maar en na verloop van tijd wel overgaan. Maar af en toe worden we er gestoord van. Om zijn gedrag af te leren pak ik hem af en toe in zijn nekvel en zet m dan op de grond, gebruik de plantenspuit of een latje.

Hebben jullie nog andere tips?

Groeten,
Dimitri & Nelly
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door BillyJean »

Hoi hoi
voor de scherpe klauwen is een simpele oplossing: een schaartje kopen en de nagels knippen. Ik doe dat ook, want auw, wat kan dat zeer doen
Als de katten hier iets doen wat niet mag, pak ik het blikje met knikkers en rammel er mee, Door de schrik stoppen ze...
Verder zijn de laptopdraadjes ook hier favoriet, erg lastig.....
succes
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door Ilone »

Hij is 10 weken, denk je zelf dat je nu al dingen afgeleerd krijgt? ;)
Zowiezo kun je een kat praktisch niets afleren, ze zullen alleen leren dat ze iets niet mogen doen wanneer jullie er zijn ;)

Maar zal eens kijken in hoeverre ik tips kan geven:
- Broekklimmen > beestje rustig van je broek halen op de grond zetten en duidelijk zeggen "nee".
(niet schreeuwen, het is niet de bedoeling dat het katje bang wordt lijkt me ;) )
- Florus aanvallen > aaach, dat wil je toch niet afleren?? Dat is spelen! Een kittentje heeft een enorme behoeft aan spelen, dat helpt hem leren kat zijn. En Florus die geeft vanzelf wel aan wanneer hij het zat is ;)
- Boomklimmen > boomklimmen?? Komt ie al buiten dan?
- Aan draadjes knauwen > wederom hem er weg halen, en duidelijk "nee" zeggen. Waarschijnlijk moet je dat héél vaak doen, maar je moet dan ook héél veel geduld hebben met een kitten ;)
- Niet op tafel komen tijden s eten > ook hier, eraf zetten en duidelijk "nee".


Plantenspuit zou ik niet meer gebruiken.
En een latje?!? Wat mag ik me daar bij voorstellen?

Je komt een stuk verder met consequent zijn. Niet straffen, zoals schreeuwen, plantenspuit of slaan etc, daar wordt de kat alleen bang van.
Een kat is een eigenzinnig dier, met een eigen wil en karakter. Afleren zou ik mee stoppen, heeft toch geen zin. Kat luistert niet en geeft jullie alleen maar frustratie.

Nogmaals het is een kitten, kittens zijn nou eenmaal druk en energiek ;) En kittens spelen met andere katten :-) Dat is juist goed voor zijn ontwikkeling. Dus laat hem maar lekker Florus "aanvallen", Florus komt wel voor zich zelf op hoor ;) En wie weet vindt Florus het juist leuk!

Enne, geniet ook van je kitten he ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door Dafpoetser »

Sluit me geheel aan bij Ilone.
En lijfstraffen als plantenspuit, en het latje *??* zijn uit den boze, hiermee kweek je vooral frustraties en angst bij het kitten.

Bovendien is een kitten geen "lastpak", maar een ondernemend ondeugend klein hummel waar de term "kattekwaad" van afgeleid is. Had je je moeten bedenken voordat je er eentje in huis nam.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door lieke81 »

Onze kitten klom ook in mijn broek maar na drie dagen volhouden, is ie daar mee gestopt. Ik tilde hem eruit en zetten hem met een strenge nee op de grond. Na hem een aantal keer te snel af geweest te zijn is hij er mee gestopt. Had voor de momenten dat hij volhardend was een kong kickeroo kitten in mijn zak zodat ik em kon afleiden als ie gelijk weer een poging wilde wagen. Het zelfde gaat op voor het draadjes knauwen en het op de tafel komen als we eten. De aanhouder wint.
Bij boom klimmen kan ik me niet echt wat voor stellen, mag hij al in de tuin?

(op het latje ga ik niet in, de anderen hebben dat al genoeg gedaan)

Succes Lieke
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Dimmie73

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door Dimmie73 »

Dafpoetser schreef:Bovendien is een kitten geen "lastpak", maar een ondernemend ondeugend klein hummel waar de term "kattekwaad" van afgeleid is. Had je je moeten bedenken voordat je er eentje in huis nam.
Ik snap ook wel dat het geen lastpak is. We hebben al eerder kittens opgevoed, waaronder Florus. Maar vergeleken met die kittens lijkt het wel of Tommy ADHD heeft.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door Dafpoetser »

Tommy heeft gewoon energie voor 10.
Ik zou, als ik jou was maar genieten van deze fase, want voor je het weet zijn ze groot, en wordt het net zo'n "lobbes" als Florus.

Opvoeden hoort gewoon bij de kitten-fase.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door lieke81 »

Dat heeft die van ons ook Dimmie, en ik zucht ook wel eens diep als Venco weer wat uit haalt, of tel tot tien als hij weer ergens in klimt waar we hem al 10x in een uur uitgehaald hebben. En om eerlijk te zijn met de anderen hadden we ook twee kleine adhd-ers in huis. Dus misschien heb je met Florus gewoon geluk gehad dat ie zo rustig was.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door MarjanR »

Wat ik al wilde voorstellen is al gedaan, en is het meest effectieve gebleken en dat is wat Lieke je vertelt.
Je kunt kittens niet opvoeden, dat gaat tot een half jaar niet.
OK, met de tijd leren ze heus wel wat wel niet mag. Voor de rest is het afleiden met dingen die juist wel mogen.
Straffen (vooral lijfstraffen) werkt alleen verwarrend wat angst meebrengt.
Ik denk niet dat je wilt dat je katje angstig van je wordt.

PS elke kitten lijkt een ADHD'er in de dop... geloof me
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door lieke81 »

Het opvoeden gebeurt, valt me op hier in huis, door de andere twee katten en niet door ons :lol: . Die wijzen de kleine zijn plaats als hij iets doet wat niet mag.Bij hun dan, dus dat laat ik gewoon gaan, als er haren door de kamer gaan vliegen grijp ik pas in en daarna negeer ik ze. Gelukkig is dat alleen nog maar een keer bij de volwassen katten gebeurd en nog niet bij de kitten.Verder aapt Venco na wat de anderen doen dus ik heb de hoop dat ie zo ook leert wat wel en niet mag.

Jammer genoeg luistert Venco nog niet eens naar zijn naam, laat staan dat ie al snapt wat wel en niet mag. Dus gewoon volhouden.Ik denk dat dat het enige is wat je kan doen.
(men zegt het al Honden hebben baasjes, en katten hebben bedienden)
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door Mirjam86 »

Tja, dat hoort bij kittens... Hier doen ze ook graag alles wat niet mag (en er zijn maar weinig dingen die niet mogen hoor!)
Gewoon geduld hebben en erom kunnen lachen zijn de codewoorden.
Natuurlijk wordt je er af en toe moe van om de kittens steeds uit de stoelen en van de tafel te tillen.
Maar je moet kittens vergelijken met een baby. Die zou je toch ook niet de plantenspuit op zijn gezicht zetten?
Dat ADHD lossen we hier op door veel te spelen met balletjes en een speelhengel. De dames zijn daarna moe en komen lekker op de bank relaxen.
Ze klommen hier ook in de broek omdat ze graag op de bank wilden, maar er nog niet op kunnen springen. Nu ligt er een kleed op waaraan ze zich omhoog kunnen trekken en klimmen ze niet meer in de broek.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door Umimeis »

Probeer hem af te leiden wanneer hij iets doet dat niet mag. Pak bijvoorbeeld een speeltje.
Of iedere keer 'Nee'zeggen (niet schreeuwen!) en dat iedere keer herhalen als hij iets fouts doet.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door ayla »

en wellicht helpt een stuk acceptatie ook, katten zijn nou eenmaal slopertjes ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door lieke81 »

Dat heb je mooi gezegd Ayla!
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze kitten de lastpak

Bericht door Adriana »

Dimmie73 schreef:pak ik hem af en toe in zijn nekvel en zet m dan op de grond, gebruik de plantenspuit of een latje.

Hebben jullie nog andere tips?
neem een hond!
van je strafmethodes word ik absoluut beroerd en het enige advies op dit punt dat ik je kan geven is morgen naar De Slegte en een paar boeken van Vicky Halls kopen - en lezen! het helpt als je je verdiept in het normale, gezonde gedrag van een kat en er gaat een hele wereld voor je open..

jouw kleuter heeft geen aansluiting bij zijn 4-jarige broer, verveelt zich te pletter en verder gedraagt hij zich gewoon als een kitten, of jij dat nou leuk vindt of niet.

mensen kunnen geen katten opvoeden en op deze leeftijd hebben die kleintjes nog helemaal geen besef. schrikken zich te pletter, kunnen het niet duiden en kunnen daarvan schichtig worden en gedragsproblemen ontwikkelen.
tussen 6 maanden en 12 maanden kun je een paar huisregels instellen, maar als ze aandacht willen, dan blijven ze juist die dingen doen waar jij door getriggerd wordt.

die aandacht en afleiding krijgen ze van een leeftijdgenootje, ze stoeien en slopen elkaar, zijn op elkaar gericht en leren van elkaar sociaal gedrag.
ik heb het met twee bengels net een heel klein beetje achter de rug en we hebben zat forumleden met twee kleintjes, die vele malen minder last hebben van alles wat jij opnoemt.

iets om te overwegen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie