Wat kan ik nog meer doen, angstig op balkon

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Monique en Poeki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2011 15:16

Wat kan ik nog meer doen, angstig op balkon

Bericht door Monique en Poeki »

Hallo Allemaal,

Ik heb haast 2 weken geleden een kater uit het asiel gehaald van 11 jaar zijn naam is Poeki.
We mijn zoons en ik zijn superblij met hem.
De eerste 3 dagen heeft hij onder het bed gewoond,tot mij jongste zoon op zijn buik ging leggen onder het bed en met zacht gepraat en wat lekkers Poeki onder het bed vandaan kreeg....daarna was het ijs gebroken en konden we met hem knuffelen....want wat gaf hij een kopjes...en sinds dien verstopt hij zich ook niet meer.
Poeki is uiteraard nog en beetje angstig al vinden wij zelf dat hij het al heel goed doet,hij kwam bij een oudere vrouw van die helaas afstand moest doen van hem,zij ging naar een verzorgingstehuis.
Toen ik Poeki op de website zag van het asiel,wist ik dat ik hem moest gaan halen,ben al ruim een jaar aan het kijken omdat ik speciaal een oudere kat wilde maar ook eentje die op een flat kon.

Hij komt wanneer hij een knuffel wil bij ons allemaal en als ik eten voor hem neer zet word dat met luid miauwen ontvangen,als ik naar bed gaat dan gaat hij mee...ik zeg dan alleen maar we gaan slapen. en dan loopt hij al vooruit en gaat in de deuropening wachten tot ik klaar ben haha
De rest van de dag verdeeld hij zelf waar hij wil zijn....over het algemeen ligt hij in de slaapkamer overdag en in de avond in de woonkamer,hij kan zelf kiezen buiten de kamers van de kinderen is alles voor hem toegankelijk.
Als er visite komt dan duurt het langer voor hij te voorschijn komt maar ook dat lijkt me normaal....

Nu heb ik een balkon,uiteindelijk is het de bedoeling dat hij daarvan kan genieten.
Maar nu is hij nog te angstig ook als hij daar loopt dan kruipt hij en zijn oren in zijn nek,als ik de was ophang wil hij weleens komen kijken....maar vind dit wel heel zielig en weet ook niet zo goed wat hij gewend was....
Verder mag hij nu nog niet op balkon.
Uit vlucht gedrag zou hij er zo overheen springen volgens mij,dus het word ook met een net zo gemaakt dat dat niet kan,het moet er wel weer afkunnen omdat ik wel me was moet ophangen...of ik kan een stuk voor hem afschermen maar daar moet ik nog even over brainstormen.
Nu vraag ik me af hoe kan ik er met der tijd voor zorgen dat hij inderdaad van het balkon kan gaan genieten?
Het balkon is van steen dus dicht.
Uiteindelijk wil ik dat hij net zoals binnen kan genieten van alles maar ook zijn plekje buiten heeft

Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
En als er nog meer tips zijn die ik kan toepassen bij angstig gedrag dan hoor ik ze graag.
Spelen hebben we geprobeerd maar dat doet hij niet hij lijkt in niks geïnteresseerd,dus als jullie daarin tips hebben graag ook....

Alvast Bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat kan ik nog meer doen angstig op balkon....

Bericht door castratenkoor »

Heel versatandig een net op het balkon te doen. Ik zou hem er nu nog niet oplaten. Als het beveiligd is zal hij met veel geduld vanzelf er van leren genieten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Wat kan ik nog meer doen angstig op balkon....

Bericht door Zuri »

Welkom en gefeliciteerd met je aanwinst :-D

Ik sluit me aan bij Dinie; zorg eerst dat je balkon veilig is, want er staan hier meerdere verhalen van katten die denken dat ze kunnen vliegen. Zodra je balkon veilig is zou ik gewoon de balkondeur openzetten en hem zelf laten verkennen. Forceren heeft geen zin (dat maakt het zelfs nog enger voor hem). Hij merkt vanzelf dat het lekker en leuk is buiten.

Er staan op dit forum genoeg ideeen voor een veilig balkon. Ik heb zelf een ren op mijn balkon zodat ik ze met een gerust hart buiten kan laten. Kijk maar in mijn fotoalbum.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat kan ik nog meer doen angstig op balkon....

Bericht door castratenkoor »

Zo'n ren als Sandra heeft is in jouw geval misschien wel een beter idee dan een net, omdat je ook aangeeft dat je de was er op kunt hangen.
Zulke kennelplaten heb je je leven lang lol van.
Ikzelf heb een ren in de tuin van dat materiaal en ik heb het al vanaf 1980, dus ruim 30 jaar.
Is heel eenvoudig in en uit elkaar te schoeven bij evrhuizingen.
Een net steeds weghalen lijkt me niet erg practisch.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Monique en Poeki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2011 15:16

Re: Wat kan ik nog meer doen angstig op balkon....

Bericht door Monique en Poeki »

Hallo Dinie en Sandra,

Bedankt voor de tips!!
Ik ga me daar inderdaad in verdiepen en dat hier opzoeken,ik heb echt het idee dat hij er zo overheen springt...vind het dus zelf ook eng...want ik wil nog wel jaren van hem genieten!
Maar ik begrijp ook wel dat hij met der tijd een luchtje wil scheppen...
Zo ren kan je dat ook op een gedeelte van je balkon doen dat jullie weten,voor mij zou het handig zijn als ik iets makkelijk in elkaar en uit elkaar zou kunnen halen....

Sandra je poezen zijn prachtig wat een plaatjes!

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat kan ik nog meer doen angstig op balkon....

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je beter iets zoekt dat permanent blijft.
Omdat je het niet steeds op en af wil breken, maar vooral omdat katten echt door hele kleine gaatjes kruipen en ik dat niet zou vertrouwen als je steeds afbreekt. Bovendien moet je het maar eens vergeten, en je spreekt van een zoontje... Even per ongeluk de deur op een kier of niet gekeken en de kat glipt mee...
Na een tijdje ben je het zo gewend om door een tralies of net heen te kijken. Sommige netten zie je zelfs niet erg...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Wat kan ik nog meer doen angstig op balkon....

Bericht door Zuri »

Wat is precies de reden dat je een ren/net zoekt dat je kan plaatsen en regelmatig weer weghalen? Het meest veilige is toch echt een vaste ren, vooral om de redenen die Valerie ook al geeft. Een verplaatsbare ren kan nooit zo stabiel zijn. De ren van mij is wel verwijderbaar (hij zit uiteindelijk maar met vier schroeven vast), maar het is niet een systeem wat je een weekendje neerzet en dan weer weghaalt.

Een ren kan ook voor een gedeelte van het balkon. Maar het lekkere (en veilige) van een ren over je hele balkon is dat je met mooi weer gerust je balkondeur kan openzetten.

Succes met keuzes maken. En nogmaals; hij wordt vanzelf minder angstig. Geef hem de tijd.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Monique en Poeki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2011 15:16

Re: Wat kan ik nog meer doen angstig op balkon....

Bericht door Monique en Poeki »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik begrijp jullie reactie....
Ik mag het balkon niet in zijn geheel afzetten ik zit met de VVE daar zijn helaas regels aan verbonden op balkon mag wel....daarbij moet ik me was buiten het balkon ophangen want binnen in huis kan ik het niet kwijt en niet drogen ben klein behuisd.....dus vandaar dat ik dacht aan iets wat ik in elkaar kan zetten en weer uit elkaar kan....dan kan hij toch veilig naar buiten!
Durf het zo in iedergeval niet....en mijn zoontje...die is 16 jaar en de andere 17 jaar ;-)
Ik ga brainstormen wat de mogelijkheden zijn,en jullie heel erg bedankt voor de reacties neem het zeker mee in de overweging!

Het is voor mij de eerste kat die ik in huis heb,dus wil het hem zo plezierig mogelijk maken :grin:
En geduld zullen we zeker met hem hebben we kunnen ons geen dag meer zonder hem voorstellen hier!!
Plaats reactie