Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door nellebel »

ik las trouwens ook nog even terug dat je een vraag had mbt verzekeren. dat zal wel niet lukken. toen onze flippie alleen nog maar chronische niesziekte had kon ik haar wel verzekeren maar niet tegen de klachten die te maken hebben met de niesziekte, nu ze FELV heeft kan ik haar helemaal niet meer laten verzekeren.

Wat bedoel je trouwens met gelukkige FIV katten?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door Zuri »

Oh ik weet je naam eigenlijk niet, vraagsteller, (het zal geen XeNeRgY26 zijn neem ik aan ;-) ) maar ik was benieuwd of je al contact heb gehad met het dierenasiel. Hebben ze al gereageerd op je probleem?

Over meer informatie over de diagnose en prognose kan ik je niet helpen (ik heb er gelukkig geen ervaring mee), maar je hebt inmiddels al wat nuttig advies gekregen. En hoe het nu verder gaat. Tja dat is maar afwachten.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
XeNeRgY26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:52

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door XeNeRgY26 »

Heb gisteren contact gehad met het asiel ja. Ze waren op de eerste plaats geschrokken en gaven aan dat ze inderdaad niet op FIV getest hadden omdat dit met hun huidige middelen niet haalbaar is voor iedere kat. Op mijn wedervraag of het bij een kat die reeds een aantal malen ziek is geweest niet verstandig zou zijn hier toch op door te testen vertelden ze dat dit achteraf een goed idee was geweest, zeker gezien de symptomen van Bink.

Daar hebben we nu natuurlijk niets meer aan en het asiel vindt het ook heel jammer dat het zo gelopen is. In het contract staat dat het asiel de eerste 14 dagen na adoptie de medische kosten zal betalen bij ziekte, gisteren hoorde ik dat we Bink binnen de 14 dagen hadden mogen laten onderzoeken door onze eigen dierenarts en de kosten hiervoor voor het asiel zouden zijn. Dit was destijds niet expliciet vermeld, enkel indien Bink ziek zou worden zou het asiel de kosten dragen. Wel jammer dat ze daar nu mee aankomen, ik ging er nog steeds van uit dat een geplaatste kat dusdanig onderzocht was (los van standaard FIV test) dat een additioneel onderzoek bij de eigen dierenarts niet nodig zou zijn.

Ze willen ons in de toekomst een nieuwe kitten aanbieden wanneer we daar aan toe zijn.

Met 'gelukkige' FIV katten bedoel ik katten die ondanks hun ziekte toch nog een lang en gelukkig leven leiden voordat ze echt ziek worden.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door nellebel »

op zich netjes dat ze je een ander kitten aanbieden voor de toekomst, maar ik snap ook dat je vertrouwen ernstig is beschaad.
toen ik belde voor sjefke binnen die 2 weken vonden ze het iei ook niet nodig. ik heb er toch op aangedrongen en gezegd dat ik sowieso zou gaan. heb uiteindelijk alleen de AB betaald gekregen en niet het consult omdat ik hem meteen ook zo heb laten checken. Ik vond dat toen niet netjes, maar kreeg ook te horen in het asiel dat de administratie daar anders op reageert als de medewerkers in het asiel zelf.
misschien kun je erbij uithouden dat het volgende katje gratis FIV wordt getest. vooal omdat je nu weet dat er FIV in het asiel hangt. hte is dan misschien mider besmettelijk als FELV maar ik neem aan dat er in het asiel ook wat meer wordt gevochten en gebeten door katten, dus besmetting is altijd mogelijk.
Nou hopen dat er wat meer duidelijk komt over je kat. moeijlik hoor zo'n beslissing, weet er alles van. je wilt je kat graag bij je houden, maar het is zo moeilijk in te schatten of hij pijn heeft en hoe de kwaliteit van zijn leven is. sterkte ermee.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
XeNeRgY26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:52

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door XeNeRgY26 »

Gisteren de uitslag van de lab test gekregen. Volgens de DA is het bloed en DNA onderzocht en is er geen FIV gevonden! De eerste test was dus positief, terwijl de lab test negatief is. Omdat hij wel de symptomen vertoon(de) willen ze over 3 maanden nogmaals testen. Wij dachten echter dat de lab test 100 % betrouwbaar zou zijn, maar dat blijkt dus niet zo?

Bink is ondertussen weer thuis en helemaal opgeknapt van het ziek zijn.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door Zuri »

Wat goed! Oh wat een fijn nieuws! En wat fijn dat het inmiddels weer helemaal goed gaat met Bink! Had de DA nog een verklaring voor de symptomen die hij eerder had?

Een labtest is helaas niet altijd 100% betrouwbaar. Er kan ook nog een verschil zitten tussen de ene en de andere methode. Hoe het precies zit met de betrouwbaarheid van FIP testen weet ik overigens niet. Ik heb gelukkig nog geen ervaring met FIP.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door Gootje87 »

Wat een verhaal weer, maar Valerie had ook al gezegd dat het niet 100% betrouwbaar was toch?
Gelukkig maar, en duimen dat de test over 3 maanden nog negatief is!!!
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door nellebel »

Wat een goed nieuws. Bij onze FELV test (bijna zelfde test als FIV) werd ook gezegd dat als hij positief is, moet er opnieuw getest worden na 3 maanden, zou hij negatief zijn dan is er zeker geen FELV (of FIV). Dat heeft te maken met bepaalde antistoffen in het bloed. zitten ze er niet in, dan is er niets aan de hand. zitten ze er wel in, is het niet zeker dat de kat echt ziek is. dus op zich zou dat betekenen dat hij dus niets mankeerd. ik snap wel dat de DA opnieuw test over 3 maanden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door Anne »

O dat is mooi zeg!! Hopelijk valt de uitslag over drie maanden ook mee!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
XeNeRgY26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:52

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door XeNeRgY26 »

Dat de sneltest niet altijd betrouwbaar is weten we. Omdat Bink echter ernstig ziek was en bij de sneltest positief testte leek de uitslag logisch. Omdat de labtest nu anders uitwijst en Bink weer helemaal opgeknapt is, hopen we dat de labtest betrouwbaar is en hij dus geen FIV heeft. Er is op internet veel te vinden over de 'onbetrouwbaarheid' van de sneltest, maar niet over de betrouwbaarheid van de labtest (bloed en DNA). Ook staat er dat bij een positieve eerste test, altijd een tweede test moet worden gedaan en dat een negatieve test bijna altijd betrouwbaar is (99%). Maar nergens wordt gemeld of die betrouwbaarheid ook geldt als de 1e test positief en 2e test negatief is.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat hij geen FIV heeft. En daar zijn we natuurlijk super blij om :edance:
Ik denk dat de labtesten vrij betrouwbaar zijn, ongeacht de voorgaande sneltest.

Kittens kunnen erg ziek worden van vele zaken, en FIV heeft toch allemaal symptomen van algemene zwakte? Het lijkt me dus wel aannemelijk dat het iets anders was.
Zijn er geen andere zaken waar hij op getest is? (ik zou zeggen Coronavirus, maar dan zou hij hoogst waarschijnlijk FIP gekregen hebben, en daar lijkt het ook niet op nu hij het beter doet. Er is ook zo'n virus dat daar al eens meer verward wordt, maar waar ze wel van genezen. Ik weet echter niet meer welk dat is, het staat in het topic over FIP).

Ik zou het toch ook wel willen weten voor je hem laat castreren. Als het iets is dat in zijn lichaam achterblijft zou het dan zijn kans kunnen grijpen als de weerstand ietsje omlaag gaat. Maar voor hetzelfde geld is het iets dat hij gewoon overwonnen heeft en is er geen gevaar meer als hij gezond blijkt...
Misschien is het wel gewoon een aangeboren afwijking waar hij nu mee om kan, of gevoeligheid voor iets waar hij nu niet meer mee in contact komt? Het kan zoveel zijn, ik denk maar even in het rond...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
XeNeRgY26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:52

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door XeNeRgY26 »

Eerste test was trouwens een SNAP test en tweede PCR
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bink heeft kattenaids, maar was volgens asiel gezond

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, je kan het vast wel opzoeken wat de percentages zijn.

PCR kàn in principe natuurlijk ook mislopen, al zullen ze daar ook wel goed op letten...
Het werkt volgens het principe van een deel van het DNA van het virus te vermeerderen. En enkel dat ene stukje dat karakteristiek is voor dat virus werkt en zal reageren. Dus als er geen virus aanwezig is, krijg je niets, anders krijg je een heleboel van de ene stukje.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie