Indringer

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Indringer

Bericht door ankenellie »

Sinds een maandje komt er geregeld een rode kattin mijn appartement naar binnen. Wat op zich redelijk knap is want ik heb een speciale houten trap gemaakt van mijn tuin naar mijn bovenraampje zodat mijn kat naar binnen en buiten kan wanneer ze wil. En het heeft me heel wat voer gekost voordat ze uberhaupt durfde dat ding te gebruiken.

Ik heb al twee keer een expres slecht gemikte emmer water gegooid naar het wegvluchtende duiveltje maar ze blijft terugkomen. Nu net lag Beer in de badkamer en toen ik thuiskwam vluchtte het beestje weg en Beer had niet eens iets in de gaten... (wat een waakkat..) Zelfs als ik in de kamer ben probeert ze nog binnen te sneaken. Hoe schrik ik dat beestje zo af dat ze niet meer terugkomt?

Voornaamste reden dat ze naar binnen komt is eten ;) Maar ze ziet er niet ondervoed of verwaarloosd uit. Ooggetuigen hebben haar ook weleens met een partner in crime mijn appartement zien verlaten, een zwart witte kat.

Kattenluikje is eigenlijk geen optie omdat ik het hier huur en de tuin afzetten mag helaas niet van de woningstichting.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Indringer!!

Bericht door Adriana »

het enige wat ik zo 1/2/3 kan bedenken is eten in een bench met chipgestuurd kattenluik dat alleen maar reageert op gechipte Beer. (zie Zooplus).
dat klinkt ingewikkeld maar lijkt me de enige oplossing, zolang Beer ook naar buiten moet kunnen. (en missch heeft hij intussen stiekem ook een ander kosthuis...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Indringer!!

Bericht door BillyJean »

toen wij nog op een flat woonde, hadden de buren loopplanken gemaakt voor hun kat om zo op 1 hoog te komen, maar alle buurtkatten vonden dat al snel erg leuk en gingen graag "buurten" . Het is moeilijk om een kat weg te houden, als ze eenmaal ontdekken dat eten staat...
Het lijkt mij heel moeilijk om dat te voorkomen....kattenblijvenkattenblijvenkatten....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Indringer!!

Bericht door MarjanR »

Je zou kunnen invoeren dat je kat 3x per dag eten krijgt en het dan weg haalt.
Klinkt zielig (want je kat heeft nu de hele dag door eten staan), maar over het algemeen werkt dat goed hoor.
Wellicht vinden jouw buurkatten jouw huis dan ook minder aantrekkelijk.
Je zou ook kunnen kijken of de tip van Adriana werkt.
Dat is een duurdere, en vergt wat meer energie om jouw katje dat te leren (want dat moest je toch ook met de loopplankjes?) maar kan ook werken.
Hoeft overigens geen bench te zijn.
Zet een plank of hekwerkje voor je kozijn met zo'n kattenluik erin voor je open raam.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Indringer

Bericht door ankenellie »

Ik zou inderdaad kunnen kijken naar zo'n bench maar daar zal ik even voor moeten sparen, is op zich niet erg! Maar misschien kan ik dan inderdaad als tijdelijke oplossing Beer op vaste tijden eten geven, wordt dan wel een probleempje als ik een keer een dagje weg ben ;) Hoe zou zo'n plank of hekwerkje er ongeveer uitzien? Want ik heb nu dus dat raampje + hor met scharnier aan de bovenkant en zo'n inbrekersbalk dat in de lengte in het raampje zit. Is dat een te grote uitdaging? Ik heb gelukkig een erg creatieve vriend ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Indringer

Bericht door Adriana »

waar ik ook nog aan gedacht heb is een timerbak (zooplus = voerautomaten). ik ken een paar katten die om een heel andere reden exact op hetzelfde tijdstip gevoerd moeten worden en die horen, zelfs als ze op zolder liggen snurken, de tik waarmee de klep van de timerbak opengaat en komen onmiddellijk naar beneden. ze zijn daar ook op ingesteld en ontregeld als de timer een beetje achterloopt.. dan gaan ze ernaast zitten..
als je een tweevaks timerbak hebt, dan kun je daar de porties eten in doen en ik denk dat Beer altijd sneller is en het opgepeuzeld heeft voordat de buitenbrigade is komen buurten.. en de buitenbrigade zal wat minder snel in de gaten hebben dat het eten op die exacte tijdstippen wordt geserveerd en vist dus als het goed is, achter het net..
en dat is in ieder geval goedkoper dat het chippen van Beer plus kattenluik, alhoewel voerautomaten ook niet al te goedkoop zijn...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Indringer

Bericht door ankenellie »

Dat is ook een slim idee! Maar wat nu als Beer die portie niet in een keer opeet? Gaat dan het luikje weer dicht en kan ze pas weer eten bij de volgende timer of blijft het dan openstaan? Het is zeker betaalbaar voor mij dus een goede optie! Het zou ook ideaal zijn voor als ik een dagje weg ben, want dan hoef ik mijn flatbewoners niet te vragen Beer eten te geven.
Ze is al gechipt dus dan zou ik alleen de kosten voor zo'n luikje hebben, zeg een kleine 100 euro. En dat zou natuurlijk ook een investering zijn voor mijn volgende woning waar ik hopelijk wel aan de deur mag sleutelen ;)
Maar ik ben nog altijd niet gerust op die binnendringer, het is echt een gewiekste en brutale kat! Bedenk me nu net dat Beer ook brutaal genoeg zou kunnen zijn om vreemde huizen binnen te lopen... Dat zou erg zijn!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Indringer

Bericht door Adriana »

van die vijfvaks automaat weet ik dat het voorgaande bakje weer dicht gaat, maar er moet dus niet constant eten staan. de twee flaps blijft openstaan.

en Beer is dus al gechipt en dat is heel verstandig als hij de hort op kan..
je zou eens kunnen kijken of je de sure flap en ook de voerautomaat op Marktplaats kunt vinden, missch tref je daar wel een goed exempl voor veel minder aan..
en Zooplus heeft af en toe een 20% korting actie maar het blijft veel geld...

http://www.zooplus.nl/-zap61366/katten/ ... uik/topten

http://www.zooplus.nl/-zap61366/katten/ ... rautomaten
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ankenellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 apr 2010 12:32
Locatie: Maastricht

Re: Indringer

Bericht door ankenellie »

Oef, ja die vijfbaks is een stuk duurder! Ik zal er maar wat geld voor opzij zetten en marktplaats ondertussen een beetje in de gaten houden.

Vannacht was de rode kat weer binnen.. Mijn appartement heeft de slaapkamer, woonkamer en keuken in één ruimte dus ik word er vaak wakker van als die rode kat binnen is. Ze kreeg het voor elkaar om via de gordijnen weer naar buiten te gaan ;) En Beer lag gewoon rustig naast me te slapen.. Het lijkt Beer niks te interesseren terwijl ze normaal erg territoriaal is! Zo territoriaal dat ze als een echte kater haar vaste route buiten altijd ondersproeit.

Ach ik heb me er ook een beetje bij neergelegd dat het bij mij zoete inval is. Zolang Beer maar lekker buiten kan rondhangen en schijnbaar toch geen agressie toont naar de rode kat vind ik het allang goed! Als maar niet alle katten uit de buurt hier hun maaltje komen halen ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Indringer

Bericht door Adriana »

je loopt de kans dat die rode poes jouw huis wèl als territorium ziet en dat gaat verdedigen als er nog andere poezen/katers komen buurten, hihi! en Beer snurkt intussen rustig door...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie