Gaskachel

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Madelief
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2011 18:43

Gaskachel

Bericht door Madelief »

Hey allemaal,

Ik krijg over een paar weken een kitten. Nu gaat mijn vraag niet zozeer over de zomer maar over de winter. Ik heb in mijn kleine huisje namelijk een gaskachel. Ik weet dat katten van warmte houden en hier dus op af komen. Alleen word deze kachel veel te heet en staat dus niet altijd aan waardoor die de ene keer te heet kan zijn om op te zitten en de andere keer juist lekker warm. Hoe kan ik mijn kitten hier tegen beschermen? Moet ik hem nu al afleren dat hij niet op/bij de kachel mag komen? Afschermen is helaas geen optie. Ik ben trouwens wel altijd in de buurt als de kachel aan staat.

Alvast bedankt,

Groeten van Madie
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 752
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: gaskachel

Bericht door Lovecat »

Bij mij leerden ze het af door er 1 a 2 keer op te springen en te merken dat dat au doet ;-)
Leg een lekker mandje/deken voor de kachel, kan die daar lekker genieten van de warmte
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: gaskachel

Bericht door nellebel »

tja, lastig,geen idee wat een normale kat doet. hahaha, mijn sjefke is namelijk in de open haard gesprongen terwijl deze aan was en werd er toen meteen door onze flippie uitgemept. ik heb het nooit kunnen afleren maar was zelf altijd erg alert als hij bij de haard in de buurt kwam. flippie doet het nu ook vaker, in de open haard klimmen en dan naar boven kijken, maar nu is hij uit. ik denk dat hij er niet op gaat liggen voor de armte, want dat lijkt me dat hij toch zo in de gaten heeft dat het te warm is, maar misschien uit nieuwsgierigheid. misschien even flink laten schrikken als hij bij de haard in de buurt is?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: gaskachel

Bericht door pearlsofpassion »

Hier hebben ze er nooit aan gezeten...
Ik heb er ook wel eens voor gevreesd, zeker voor de jongste, maar nooit problemen mee gehad.
Hij kwam wel in de buurt snuffelen, maar heeft het warme deel nooit aangeraakt.
Ik zei wel iets, maar dat maakt niet veel indruk, dus dat zal geen invloed hebben gehad.

Onze kachel maakt ook wel geluid en daardoor zijn ze hier voorzichtiger...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Madelief
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2011 18:43

Re: Gaskachel

Bericht door Madelief »

Bedankt voor de reacties, ik ben al een heel stuk gerust gesteld.
Ik denk dat hij er inderdaad maar zelf achter moet komen :)
voel me nu net zo'n overbezorgde moeder haha.
Maarja word natuurlijk ook voor het eerst katten moeder :)

Hier trouwens een foto van mijn mannetje 4 weken oud hier.
Afbeelding
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gaskachel

Bericht door pearlsofpassion »

Je krijgt voor de eerste keer een kat en onmiddelijk een kittentje? Dan hoop ik dat je niet te erg aan je meubels of spullen gehecht bent... :smile:
Hoe oud komt hij bij je? Tot 14 weken hebben kittens eigenlijk sociale contacten met leeftijdgenoten nodig. Niet aan te raden, echt nodig...

Ik zou je echt aanraden een 2e kitten te overwegen. Dat is heel bevordelijk voor zijn onwikkeling (zowel mentaal als fysisch) en dan voelt hij zich nooit alleen. Ook is spelen met een vriendje veel leuker dan met speeltjes, dat eerder als aanvulling zou moeten dienen.
Een kitten mag je eigenlijk niet alleen laten (zeker niet zo'n baby van 8 weken) en als je ze alleen in huis houdt, krijg je al snel verveling en daardoor sloopgedrag.
Ook heeft een kitten nood aan vang- en stoeispelletjes, en als er geen soortgenootje voor handen is dat met de kitten wil spelen, gaan deze nogal vaak met handen, armen en zelfs gezicht spelen.

Twee kittens opvoeden is een heel stuk gemakkelijker dan eentje alleen. Als je echt maar 1 kitten wil houden, wens ik je heel veel succes en geduld. Er zijn er heel veel die er niet in slagen, zelfs mensen die wel ervaring met katten hebben.
Bovendien kan je bij katten die alleen opgroeien, later geen andere kat meer bij nemen. Dus moet je zeker zijn dat je 20 jaar lang enkel deze kat wil houden (en ook niet gaan samenwonen met iemand die al een kat heeft). Je beslist eigenlijk in zijn plaats dat hij nooit soortgenootjes zal kennen, nooit samen in een mandje liggen of lekker knuffelen.
Kijk eens in de albums, dan kan je zien hoe mooi katten samen kunnen zijn, en hoe natuurlijk dat er allemaal aan toe gaat. Katten zijn sociale dieren, en vinden het meestal (er zijn soms uitzonderingen) heel erg leuk om samen te leven met iemand die zoals zichzelf is en die hen volledig begrijpt.

Ik hoop dat je daarvoor open kan staan. Zowel voor jezelf als voor het katje.
Het is echt gewoon als goede raad bedoeld. De meeste mensen weten niet dat je kittens eigenlijk per twee moet houden en dus kan ik maar inlichten. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Madelief
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2011 18:43

Re: Gaskachel

Bericht door Madelief »

Het is niet echt mijn 1e kat maar wel mijn eerste kat sinds ik op mezelf woon :) dus heb wel iets meer ervaring met katten en ook met het opvoeden van kittens. Alleen was ik toen niet de eindverantwoordelijke zeg maar. Ik overweeg inderdaad ook om een tweede kitten te nemen. Maar omdat ik het financieel niet heel erg breed heb heb ik besloten om dit uit te stellen tot deze volledig ingeënt is (mijn vader staat overigens garant voor andere DA kosten).
De eerste paar weken zal de kitten niet alleen thuis zijn (afgezien van de boodschappen en dergelijke). Daarna moet ik 3 dagen van 10 tot 3 werken. Ik vind het trouwens alleen maar leuk dat je me goede raad geeft. Want ook al ben ik opgegroeid met katten ik voel me toch een beetje onzeker :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gaskachel

Bericht door pearlsofpassion »

:-)
Blij dat je er zo over denkt.
:-)
Dan komt het vast helemaal goed met deze kleine schat. ;-)

2 kittens zijn inderdaad niet goedkoop omdat ze meer inentingen, ontwormingen nodig hebben en daar komt dan nog eens een castratie bovenop....
Maar als dat allemaal achter de rug is, valt het allemaal wel mee. Je kan natuurlijk altijd pech hebben, maar dat heb je met 1 katje ook.
Wat fijn dat je vader wil bijspringen als dat nodig zou zijn.

Voordeel is wel dat je alles groter kan aankopen en vele aankopen toch maar eenmalig zijn, 1 of 2 katten... Dus het is zeker niet gewoon dubbele kosten. ;-)

Welkom op het forum trouwens. Je zal vast veel plezier hebben met inlezen (dat had ik alleszins :-)) Als er vragen zijn, kan je die altijd stellen, maar je kan het beste bij een topic over dat onderwerp aansluiten. ;-)
Veel plezier!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Gaskachel

Bericht door BillyJean »

wat een schatje is het....
Wij hadden vroeger een gaskachel en zowel honden als katten kwamen er nooit in de buurt als ie aanstond, maar ik begrijp je zorg.....
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gaskachel

Bericht door nellebel »

wat een scheetje.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie