Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik wil geen kritiek leveren, maar ik zie eigenlijk niet in waarom je je er zo'n zorgen in maakt... :smile:

Het komt vast en zeker zomaar goed, ik zie persoonlijk helemaal geen aanwijzingen om daaraan te twijfelen...
Integendeel zelfs, je ziet maar zelden katten die zelf zo goed aangeven wat ze missen... ;-)

Ik heb er alle vertrouwen in.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Suus777
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:14

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Suus777 »

Ik ben nogal een twijfelaar soms, en heb vroeger verder nooit katten gehad dus vind het erg moeilijk om soms het gedrag te beoordelen.
Merk nu zelf ook meer dat Bailey toch wel een maatje kan gebruiken. En moet zeggen dat de reacties hier ook heel erg helpen. Kan wel aan mensen om me heen vragen, maar die hebben over 't algemeen geen huisdieren, dus vond dat ik beter hier mijn twijfel neer kon leggen.

Tuurlijk zal ik Bailey de tijd geven om aan de kitten te wennen. Bij Diezel was het zo dat ze na 3 a 4 dagen al redelijk goed door één deur konden. Nu is de situatie natuurlijk anders. Maar ik gun haar alle tijd! Allereerst al omdat er een nieuwe kat in huis komt, en hoe ze reageert omdat hij/zij natuurlijk geen Diezel is.

Eigenlijk is 't nu alleen nog wachten op de nieuwe kitten :)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Catfish »

Leuk! En heel goed nieuws voor jou en Bailey. Gaat goed, zul je zien.
Hou je ons op de hoogte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door miele2010 »

Hallo Suus!

Zoals je zelf al aangeeft, zou ik gewoon mijn eigen gevoel volgen...
Ik zou inderdaad zo vlug mogelijk voor een speelkameraadje zorgen voor Bailey, dit kan ze best gebruiken in deze moeilijke periode.
Het is trouwens een misvatting dat katten solitaire dieren zijn! Ze zijn eigenlijk heel sociaal; het komt wel vaker voor dat twee poezels mekaar niet mogen, maar dat is dan een heel ander verhaal...
Ik wens je heel veel sterkte bij het verwerken van een groot verlies maar ook vooral veel succes bij het vinden van een nieuw vriendje voor jullie allemaal!!!
Suus777
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:14

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Suus777 »

Gister wezen kijken bij het nestje kittens waar ik Diezel vorige keer vandaan had.
Erg verschillende karakters nu al. Eentje was heel stil, de ander miauwde af en toe een beetje en de 3e had het hoogste woord! De laatste is waarschijnlijk een mannetje waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Ze waren nu pas net 1.5 week, dus dit gedrag zal vast nog gaan veranderen. Maar vroeg me af of je hier al iets aan kunt merken hoe ze later misschien zullen worden.

Inmiddels ook al aan 't bedenken hoe ik de kitten zal gaan noemen, het is dus eigenlijk al zeker dat ik er toch eentje bij neem :) Het is nog wel even afwachten hoe ze over een weekje of 3 zijn, want dan kun je de karakters van de kittens toch beter zien lijkt mij.

Dacht hou jullie even op de hoogte! :)

En mochten jullie nog ideeen hebben voor een leuke naam... ;) die mag je hier altijd kwijt.
Gebruikersavatar
Haakonline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2011 07:55

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Haakonline »

Leuk dat er een kitten bijkomt!

Is het wel zeker dat Diezel geen erfelijke hartproblemen had?
Want dan zou ikzelf namelijk niet meer een kitten gaan halen die van dezelfde eigenaar afkomt.
Foto's van Makari & Anakin op:Fotoalbum Makari & Anakin
Suus777
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:14

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Suus777 »

Hier heb ik inderdaad ook aan getwijfeld of het wel een goed idee was.
Aan de vrouw waar ik Diezel vandaan had heb ik gevraagd hoe het ging met de vorige nestjes (dit is inmiddels haar 4e nestje) en met die kittens (inmiddels al volwassen katten) gaat het allemaal goed.

Voor de zekerheid wil ik de kitten dan ook goed laten onderzoeken o.a. op hartproblemen als ik hem eenmaal heb. Of zijn er nog andere manieren dat ik er achter kan komen of er iets aan de hand is?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Catfish »

Haar 4e nestje?? Hm, hoe oud is moeders?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Suus777
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:14

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Suus777 »

Correctie: 3e nestje, heb 't nog even nagekeken.

Ik weet niet hoe oud de moederkat is, dat zou ik nog even kunnen navragen. Is dit belangrijk?
Naar mijn idee is de moederkat een jaartje of 3 a 4, maar dat zal ik dus nog even navragen dan.

Diezel (uit het vorige nestje) is 31 juli geboren, en dit nestje is van 24 mei. Of is dat te snel?
Van voorjaarskatten zeggen ze meestal dat deze minder snel ziek e.d. worden, dat deze dus wat sterker zijn. Vandaar dat ik het ook wel weer aandurfde. Maar misschien let ik op de verkeerde dingen?
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Catfish »

Ik krijg er een broodfokker gevoel bij......... Maar dat heb ik nogal snel, misschien omdat er zo veel zijn. Wat betaal je voor een kitten als ik vragen mag?
De asiels en kittenopvangen zitten weer vol. En die zijn geënt, gechipt, ontwormd, en bij een asiel zit de castratie er ook nog bij in. En je redt een leven........
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Suus777
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:14

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Suus777 »

De kitten kan ik gratis ophalen. Morgen is het zo ver :)
Ben er inmiddels al 4 keer geweest en heb er wel een goed gevoel over. De kitten groeit goed, en is inmiddels 11 weken oud.

Nu nog hopen dat het goed gaat samen met Bailey.
Gebruikersavatar
Typmiep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:48
Locatie: Assen

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Typmiep »

Goh ik leef erg met je mee. Ik begrijp precies je twijfels. Ik zit nu in een soort gelijke situatie, maar dan met een bejaarde ;-) poes.
Maar je gaat het toch proberen. Ik ben heel benieuwd hoe het vergaat.
Heel veel succes alvast.
Groetjes Sonja
Pootje van Simba

"Als je de mens hebt leren kennen, dan leer je de dieren waarderen!"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik hoop ook maar dat het goed gaat met Baileys. Weet je al wat je in het andere geval gaat doen? Waar de kitten dan naartoe kan?
Pas op, ik verwacht niet echt problemen, maar een veiligheid inbouwen kan nooit kwaad...

Ik zou het niet gedaan hebben, daar een kitten gaan halen. Ik wil dit soort onverantwoordelijk gedrag van mensen om steeds maar egoïstisch nestjes te nemen terwijl er jaarlijks zoveel katten doodgespoten worden omdat ze te veel zijn, echt niet aanmoedigen.
En nu ben je veel meer geld kwijt dan als je naar het asiel gaat waar alles inbegrepen is (reken het maar eens uit, je komt op minstens het dubbele uit). Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.
Enne, 11 weken, niets betalen, dat wil zeggen, nog geen inentingen gehad? :roll: Ik hoop toch maar dat hij al ontwormd is...
Ik hoop echt dat het goed gaat! Echt waar, maar ik had het niet gedaan...

Enne, dat voorjaarskatjes sterker zouden zijn geldt alleen voor buitengeboren kittens waarbij de moeder voor zichzelf moet instaan. Bij huiskatten of katten die eten krijgen maakt dat helemaal niets uit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Suus777
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mei 2011 22:14

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door Suus777 »

Diego (zo heet de nieuwe kitten :smile:) inmiddels opgehaald. Tis echt een schatje, miauwt alleen wel heel veel (Bailey miauwt daarentegen bijna nooit, tis een rustig beestje.

De introductie ging helaas niet zo goed als vorige keer. Toen heb ik ze beide in een andere kamer gezet en de deur op een kier gezet zodat ze elkaar konden ruiken en zien, na een half uurtje konden ze al samen in één kamer. En is verder prima verlopen.

Deze keer wil Bailey er nog niks van weten. Ze begint direct te blazen en kruipt onder het t.v.meubel.
Dus een echte ontmoeting is er nog niet geweest. Ook heb ik geprobeerd Diego in de reismand in de kamer te zetten, maar ook dan blijft Bailey onder het t.v.meubel liggen. Ik weet dat dit tijd nodig heeft, dus ik houd de moed er in!

Mocht het echt niet samen gaan dan is er een kennis die de kitten wel zou willen hebben. Maar eerst enkele weken kijken of er vooruitgang in zit. Ga er vanuit dat t allemaal wel bij trekt.

Vraag me alleen wel af hoe je de katten uit elkaar haalt, mochten ze echt gaan vechten. Hoop natuurlijk dat t niet zover komt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten bij 1-jarige kat na overlijden maatje?

Bericht door castratenkoor »

""Vraag me alleen wel af hoe je de katten uit elkaar haalt, mochten ze echt gaan vechten. Hoop natuurlijk dat t niet zover komt.""
Niet met je handen ertussen duiken in ieder geval. Heeft een vriendin van me gedaan bij haar twee vechtende katers en ze is zo gebeten dat ze weken in verband heeft gezeten, aan de antibiotica, een tetanusinjectie moest en ze is nu een groot deel van de functie van haar hand kwijt. (is al meer dan jaar geleden)
Mijn advies is duik nooit tussen vechtende katten/honden.
Zet b.v. een bezem klaar om ze mee uit elkaar te jagen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie