Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Er is een topic over trilstaartjes.
Vele katten hebben dat, is gewoon een teken van opwinding, niets te maken met sproeien.
Zoek dat topic maar eens ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

oh gelukkig. Heb nog niet veel ervaring met katten. laat staan met katertjes, dit is mijn eerste.
Was al bang voor sproeien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
sneeuwwitje_24
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sneeuwwitje_24 »

mijn poes is nu 5 jaar en ze sproeit afwisselend en ze is nu weer begonnen. nu is de reden wel duidelijk. ze doet het alleen als ik nachtdienst heb en ze dus s'nachts alleen thuis is.
nu heb ik van de dierenarts Telizen gehad. heeft iemand ervaring hiermee als het om sproeien gaat?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Lovecat »

Hoi sneeuwwitje, Ik heb er geen ervaring mee, maar Telizen is kalmerend dus ik denk dat jouw da het heeft voorgeschreven omdat hij.zij vermoedt dat het sproeien voortkomt uit stress.

Belangrijk is om te achterhalen of het echt om stress gaat waarom ze sproeit en waar die stress dan door veroorzaakt raakt. Je zegt zelf dat ze het doet als ze alleen is, misschien raakt ze gestresst van het alleen zijn? Is ze alleen opgegroeid, kan ze met andere katten? Heb je haar vanaf kitten?
sneeuwwitje_24
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sneeuwwitje_24 »

ja inderdaad we denken dat ze stress heeft als ik er niet ben, maar het gekke is dat ze het niet overdag doet want ook dan ben ik soms lange dagen weg. ik heb haar gekregen toen ze 10 weken was en omdat de katten van mijn buurman ook veel bij mij rond liepen is ze niet echt heel alleen opgegroeid. ook met buurt katten kan ze over het algemeen redelijk door een deur. wat dat bereft gaat dat goed. het lijkt bijna of ze s nacht verlatingsangt heeft.... :???:
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Lovecat »

Misschien zou je een kattenvriendje erbij kunnen nemen zodat ze niet meer eenzaam is als jij weg bent.
En ik roep maar iets geks; misschien als je 's nachts weg bent een lampje/tv/radio aanlaten?
En misschien contact opnemen met een kattengedragsdeskundige, die kan je misschien verder helpen dan de da.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Zou mijn advies ook zijn, of een kattenvriendje of een nachtlampje en radio of tv aanlaten.
Dat kan echt schelen.
En als ze geen levend vriendje krijgt, misschien een paar leuk pluche beestjes?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
sneeuwwitje_24
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sneeuwwitje_24 »

Nou dat van dat lampje is echt een idee nooit aangedacht. de deskundige is al geweest, maar daar werd ik niets wijzer van behalve dat het mij veel geld koste. dat vriendje heb ik ook zitten bedenken maar dat zou echt de laatste optie zijn. Het is bijna kermis zal is graaien naar een knuffel!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat vriendje is volgens mij wel de beste oplossing.
Ik heb zo'n mijn twijfels bij de rest.

Als mijn kat zoveel alleen zou zitten, zou ik dat zelfs doen zonder dat er problemen opduiken. Ik moet er niet aan denken dat ze zoveel alleen en eenzaam thuis zit...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sneeuwwitje_24
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sneeuwwitje_24 »

nou zoveel alleen en eenzaam is wel erg dramatisch, ze kan gewoon lekker naar buiten en krijgt daar ook volop aandacht van de buren. dus daarom denk ik dat het meer aan mij ligt dan aan iets anders, fixatie-gedrag bijna. en aangezien ze een vrij dure kat is en ik niet rijk ben kan een tweede kat wel maar liever (nog) niet
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Je hoeft geen raskat te kopen.
Een asielkat is helemaal niet zo duur, en ook leuk.

En 's nachts krijgt ze natuurlijk wel geen aandacht van de buren... Heb je trouwens ook geen schrik dat ze na verloop van tijd door 1 van die buren in huis gehaald wordt?
Dat heb ik ook al veel zien gebeuren, en ik kan ze hier moeilijk ongelijk in geven, als ze haar toch al moeten bezig houden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sneeuwwitje_24
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sneeuwwitje_24 »

ze was niet duur in aangschaf wel in "onderhoud" aangezien ze een aangeboren afwijking heeft en dit veel zorg vraagt... s´nachts krijgt ze van mij ook niet veel aandacht, ws ook niet van de burgen..wat een rot opmerkingen maak je zeg. vroeg alleen om tips en niet om aanvallen...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat zijn geen aanvallen.
Ik wil er gewoon op wijzen dat je argumenten niet helemaal kloppen. Het is helemaal goed bedoeld hoor. Je kan dat gewoon niet op een positieve manier neerschrijven, je leest het toch zowiezo negatief.
Maar dat is niet mijn bedoeling.

Er zijn al heel wat tips gegeven, en het is daarin toch vooral belangrijk dat je je situatie goed kan inschatten.
Zoals je het beschrijft en met jouw argumenten zou het voor de kat geen verschil maken of je nu thuis bent of niet, en zou er geen probleem mogen zijn.
Maar toch geef je aan dat er een probleem is en dat het is wanneer je niet thuis bent. Dus probeer ik enkel maar aan te duiden waaraan dat zou kunnen liggen. En dat komt niet van mij, maar van de signalen die je kat geeft.
Ik probeer je gewoon te helpen om even afstand te nemen en het van haar kant te bekijken. En zo de situatie goed inschatten, zodat je ermee verder kan en de beste beslissing nemen.

Ik wil je niet van iets overtuigen, ik probeer gewoon objectief te kijken naar je situatie.
Je kat vind duidelijk dat er een probleem is, en ze is eenzaam als je van huis bent. En dat is een feit dat niet van mij komt.
Nu is het aan jou, om zelf na te denken wat je daar het beste tegen kan doen.
Je moet inderdaad geen dieren in huis nemen waar je niet voor kan zorgen, dat zou heel fout zijn. Sorry dat ik de verkeerde conclusie trok dat het om een raskat ging (maar wel meer mensen vinden dat een asielkat niet bij een raskat past en dat is natuurlijk onzin).
Ik hoop dat je iets kan vinden waarmee je je kat ook gelukkig maakt. Want daar gaat het tenslotte om. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sneeuwwitje_24
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mei 2011 21:48

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door sneeuwwitje_24 »

Oke fijn dat je het uitleg. Zit best met dit in mijn maag dus ik heb het ook verkeerd geinterpeteerd denk ik zo. Ik ben het met je eens dat het door eenzaamheid komt. Alleen weet ik niet of een andere kat de goede uitwerking heeft daar ze wel een pittig beestje is en ik niet weet of ze een andere kat in haar huis pikt. En dat ze de aandacht dan moet "delen". Daar zie ik namelijk ook een probleem. Ik zou het zielig vinden als ik een kat hier heen haal en weer moet weg doen omdat t niet werkt. Maar goed ik heb wat om over na te denken hoe nu verder. Uiteindelijk kies je toch voor een kat en wil ik in ieder geval het beste voor haar natuurlijk.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5465
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door nellebel »

als ze in die 5 jaar steeds alleen is geweest in huis, weet ik eigenlijk ook niet of het wel zo maar kan een kat erbij. In huis is dan toch duidelijk haar territorium, en ze is het dan ook gewend. Heb ik gee nervaring mee. mijn eerste kat was door trauma's een echte solodiva.mijn tweede duidelijk niet. woonde haar hele leventje in het asiel tussen de anderen.
Zij is nu door omstandigheden ook alleen. Ze heetf 2 knuffeltjes die ze zelf kan bedienen (langs de hele mand vol met speelmuisjes ed.) fur real, te koop in de speelgoedwinkel. Die piepen en miauwen als je ze op het ruggetje en neusje duwt (had ze binnen een uur zelf geleerd), en die bewegen ook.
Verder probeer ik flippie zoveel mogelijk uitdagingen te geven als ze alleen is. behoeft veel fanatasie hoor. speeltjes verstoppen, nieuwe speeltjes verzinnen. (al zijn het maar closet rolletjes), propjes papier enz. alles is maar even leuk, maar na een aantal weken komen ze weer intrek. onze flippie kijkt graag tv (maar die staat nooit aan als ze alleen is hoor). en als je thuiskomt flink veel aandacaht geven. Ik kletst continue met flippie. zing voor haar, speel met haar enz enz. Ze had flinke gedragsproblemen topen ze alleen was, maar die zijn nu flink verminderd.
veel succes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie