Gevoelige darmen en blaasgruis

Voor alle vragen over dieetvoer
gippy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2011 21:29

Gevoelige darmen en blaasgruis

Bericht door gippy »

Hallo allemaal,
Wie heeft een idee of zou mee willen denken aan het volgende probleem.
Drie weken geleden is bij ons een 10/11 maandenoude kat Sven bij ons komen wonen.Hij at bij zijn vorige baasjes purinaOne sensitive vanwege diaree.Na een week kreeg hij pijn bij het plassen en wij zijn zeer snel naar de dierenarts gereden,het bleek blaasgruis(sulviet) te zijn. Hij heeft AB meegeregen en speciaal voer van Hills c/d. Dit is blaasgruis voorkomend en niet oplossend maar het voer oplossend(s/d) is ägressiver en Sven is nog geen jaar.Nu op dit C/D voer van Hills is hij weer erg aan de diaree en het plassen doet ook nog zeer,hij eet dit nu 10 dagen.Wie weet een goed voer wat ook goed voor zijn darmen en blaas is.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken Groetjes Gippy
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: gevoelige darmen en blaasgruit

Bericht door Catfish »

Na 10 dagen zou hij toch wel gewend moeten zijn aan dat voer....
Ik zou het toch even met je dierenarts overleggen, maar ja, het is weer eens weekend. Bel de vervanger desnoods. Zo lang aan de diarree is niet goed. Heb je enig idee wat ermet zijn darmen aan de hand is?
En nu nog pijn bij het plassen vind ik ook wel erg lang...
Ik zou toch de optie van blaasgruisoplossend voer overwegen in overleg met de dierenarts, op tijdelijke basis.

Ik heb katers met blaasgruis gehad, en die heb ik altijd op Struvite van Royal Canin gehad, ging prima. Wel is bij één van de katers in het begin een paar keer zijn blaas en urinebuis gespoeld omdat de blaasgruis te grof was. Dit hielp en daarna heeft hij levenslang op dat voer gestaan.
Sterkte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
gippy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2011 21:29

Re: gevoelige darmen en blaasgruis

Bericht door gippy »

Ja ik zit er wel erg mee .. en Sven natuurlijk ook.Heb Hill`s gebeld en die zeggen dat het voer pas na 6 weken begint te werken.Ik vind dit erg lang.Als je 6 weken lang pijn bij het plassen hebt.Ik probeer het weekend geen natvoer te geven(omdat hij dit bij zijn vorige baasje ook niet kreeg) en hoop dat de diaree minder word.Maar het is een dilemma want bij blaasgruis is veel vocht weer goed.Ben ook gaan overwegen om hem op versvoer te zetten omdat ik verhalen hoor over dat dit goed zou zijn voor blaas en darmproblemen.Maar ga in ieder geval maandag zijn urine laten testen, dan zijn zijn AB ook op dus dan moet er iets gebeuren.Vind dit zo zielig :cry: Hij gaat zo lief om met mijn oudere kat Tom die een paar maanden zijn broer heeft moeten missen en moet er niet aan denken dat hij Sven moet gaan missen.Ze spelen wel heerlijk met elkaar,gelukkig is hij er niet vreeselijk ziek van maar dit klopt niet.

Dank je voor het meedenken catfish.

kom er zeker op terug na de DA
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: gevoelige darmen en blaasgruit

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb er geen ervaring mee, maar Lovecat heeft een katertje van een maand of 4 gehad met blaasgruis. Misschien kan je haar even een pb sturen zodat ze je raad kan geven en vertellen hoe zij dat hebben aangepakt.

Als hij echt geen oplossend voer mag hebben, zou ik hem graanvrij gaan voeren. Dat is blaasgruisvoorkomend én is vaak sensitive. Ik weet dat Lovecat dat nu ook voert, maar nu zijn Dex zijn problemen al opgelost. Dat moet eerst gebeuren natuurlijk.
Je hebt in die graanvrije categorie vb Orijen en Porta 21 grainfree sensitive. Van die laatste is gekent dat sommige katten er ook diarree van krijgen, maar dat zijn er meestal die helemaal geen gevoelige darmen hebben. Anderen doen het er juist erg goed op. Maar als je een kleine zak koopt kan je altijd eens uitproberen.

Kijk eens bij Zooplus, daar kan je vele voeren terugvinden en bestellen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: gevoelige darmen en blaasgruit

Bericht door castratenkoor »

Mijn blaasgruiskatten deden het heel goed op Orijen.
Of dat ook zo is met Porta 21 grainfree sensible kan ik nog niet zeggen.
Ik heb de indruk dat mijn darmpatientje het beter doet op Porta 21, hij heeft in ieder geval een
lagere dosis laxeer nodig per dag.
Zit in de overgangsfase.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: gevoelige darmen en blaasgruit

Bericht door Anne »

Zo te zien zijn er twee problemen waar nu niks mee wordt gedaan

1 blaasgruis, hij krijgt nu blaasgruisvoorkomend voer maar de gruis in zijn blaas blijft omdat hij eerst blaasgruisoplossend voer behoort te krijgen

2 een overgevoeligheidsreactie van zijn darmen

Ik zou inderdaad Lovecat een pm sturen, zij heeft ervaring met gruis en rauw vlees. Dat laatste word vaker gegeven bij blaasgruiskatten en met succes

waar je ook misschien info kan vragen; www.barfplaats.nl

heel veel succes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: gevoelige darmen en blaasgruit

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit me aan bij Anne, ben dan ook iemand die versvoert hier.

Ik vind je kat wel heel jong voor al deze klachten en ik zou hem zeker goed na laten kijken door je dierenarts.

Jerry hier heeft ook pittig last gehad van blaasgruis en is ook gespoeld. nadat hij vereet heeft hij tot nu toe geen laast meer gehad hiervan. Voor de darmen is het ook goed, het geeft steviger ontlasting.
Hou wel in de gaten wat er aan de hand is met je jonge katje.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
gippy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2011 21:29

Re: gevoelige darmen en blaasgruit

Bericht door gippy »

Ik ga Lovecat een pb sturen misschien kan zij me helpen.Onze Sven heeft nu vandaag geen "blikvoer"hills c/d gekregen wat wel aangeraden word met blaasgruis ivm het vocht.En heeft een betere ontlasting maar, dit is nog 1 dag. Maar heeft nog pijn bij het plassen.Het kan misschien ook zijn dat natvoer diaree geeft.Het is dus moeilijk om blaasgruis oplossend te geven ivm zijn leeftijd.Ik vind hem wel goed drinken dus denk wel dat ie genoeg vocht binnen krijgt.Hij krijgt nu 3brokjes natvoer om zijn AB in op te lossen.Hoop zo dat ie van zijn pijn afkomt.
Heel erg bedankt hoor allemaal voor het meedenken.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: gevoelige darmen en blaasgruit

Bericht door pearlsofpassion »

Of je blaasgruisoplossend kan geven, daar kan Lovecat je bij helpen.
Hoe oud is hij juist? Want als hij ouder is dan 10 maanden zou ik dat precies toch proberen. Of half dat en half vers... Dan komt hij vast niets tekort.
Beter dan hem nog 2 maanden pijn te laten lijden tot hij op oplossend voer mag. Dat vind ik wel onzin...
Het probleem is gewoon dat oplossend voer calcium bind en daardoor het gruis (kalk of calciumcarbonaat) oplost. Maar een kitten heeft natuurlijk nog veel calcium nodig om te groeien en voor de botstevigheid. Na 8 maanden groeien ze echter niet zo ontzettend veel meer hoor. Dus half om half zou ik zeker proberen. Dan kan hij toch niet te weinig binnen krijgen maar lost dat gruis toch al iets op...

Maar vraag eerst eens aan Lovecat hoe zij het gedaan heeft. Dex heeft alleszins niet gewoon op gewoon voer blijven staan hoor. Ik weet dat ze nu vers geeft en ook zeker Orijen gegeven heeft, misschien nu oook nog steeds een deel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Garfield1976
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:07
Locatie: Limburg

Re: Gevoelige darmen en blaasgruis

Bericht door Garfield1976 »

Mijn kater Garfield heeft sinds zijn casteratie ook last van blaasgruis gekregen geef hem nu altijd struvite van royal canin en royal canin young male hij heeft sindsdien nergens last meer van gehad.
Groetjes van Garfield,Odie,Nermal en John!!!
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gevoelige darmen en blaasgruis

Bericht door Gerdy »

Mijn htk (Simba*) heeft ook last van blaasgruis en zijn darmen gehad. Ook hij was jonger dan een jaar, maar kreeg gewoon sd voer.
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gevoelige darmen en blaasgruis

Bericht door Adriana »

je hebt urologist (via medpets of huisdierendokter), daar staat geen leeftijdsgrens bij. er is methigel dat urine voldoende aanzuurt, maar mag onder 1 jaar niet.
phytonics bladder comp (ook via medpets) heeft eigenlijk geen contra-indicaties.
en om urine goed aan te zuren kun je dagelijks wat rauw vlees (kip, kalkoen, lam) geven en/of wat ontzuurde vitamine c.
en verder voldoende drinken of desnoods een tijdje spuitjedrinken.

wij hebben heel erg slechte ervaringen met een herplaatskater met giga gezondheidsklachten, die jarenlang RC s/o heeft gegeten. op de verpakking staat dat je het maar tijdelijk mag geven.

goedkoop voer met hoog gehalte tarwe/graan is doorgaans, naast slecht drinken en aanleg de belangrijkste veroorzaker van blaasgruis en we hebben daar tig topics over.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: gevoelige darmen en blaasgruit

Bericht door Adriana »

Anne schreef:Zo te zien zijn er twee problemen waar nu niks mee wordt gedaan

1 blaasgruis, hij krijgt nu blaasgruisvoorkomend voer maar de gruis in zijn blaas blijft omdat hij eerst blaasgruisoplossend voer behoort te krijgen

2 een overgevoeligheidsreactie van zijn darmen

Ik zou inderdaad Lovecat een pm sturen, zij heeft ervaring met gruis en rauw vlees. Dat laatste word vaker gegeven bij blaasgruiskatten en met succes

waar je ook misschien info kan vragen; http://www.barfplaats.nl

heel veel succes
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... er#p440289
en in die tijd waren er een paar kittens met blaasgruis en ook Tommie van rob/dafpoetser en zij hadden allemaal behoorlijk baat bij wat rauwe kip en almo holistic kip of kalkoen en die is er ook in kittenvariant.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
gippy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 apr 2011 21:29

Re: Gevoelige darmen en blaasgruis

Bericht door gippy »

Nu een paar maanden later is Sven van zijn blaasgruis af maar......hij komt nu buiten en ja ? Hij gaat liever niet meer op de bak.Terwijl mijn andere kat(tom) binnenkomt om zijn behoefte op de bak te doen en dan weer naar buiten gaat.Nu vind ik soms wel weer diaree op de bak maar van wie is dat? Tom begraaft alles en Sven niet.Terwijl dit niet begraven is zou je zeggen dat het van Sven is(na tienen moet ie binnen blijven) Dus als dit van Sven is zijn zijn darmen nog overstuur ,nog niet gewent aan dit blaasvergruisend voer.Is er ook kleurstof om te kijken van wie dit is,dat je dat door het voer kan doen ofzo?Misschien toch maar eens apart opsluiten.Maar wat dan? Is er blaasgruisoplossendvoer en goed voor de darmen? Ik wil wel eens die tabletten proberen maar niet voor de vakantie ivm de oppas.
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Gevoelige darmen en blaasgruis

Bericht door KittyG »

en wat als er ineens -tijdens vakantie- medicatie moet worden gegeven, omdat het echt moet? Vakantie mag geen reden zijn om iets niet te doen wat belangrijk is voor de gezondheid van de kat. Kijk eens goed naar de anus van de katten; mijn ervaring is, als een kat aan de diaree is, zijn anus ietwat opgezwollen is. En anders inderdaad elke kat maar even apart met een eigen bak opsluiten. Degene waarvan je het vermoedt bijvoorbeeld op het toilet met eigen, schone kattenbak&vers bakje water. Is niet zielig: een van mijn katten heeft eens in de zoveel tijd enige dagen last van druppelpoep en om te voorkomen dat hij het hele huis bevuilt, gaat ie "in quarentaine" in het toilet.

'tis dan natuurlijk wel handig dat je een tweede toilet hebt :)
Plaats reactie