Veel te jong kitten van Marktplaats

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
MissV
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 apr 2011 23:25

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door MissV »

@ roos en minousch mijn kittens waren 9 weken oud toen ze bij mij kwamen wonen, we hadden van te voren al een afspraak gemaakt om de katten te komen halen, maar hier hing wel aan vast, dat de katten volledig zelfstandig zouden eten en dus klaar waren om van hun moeder te scheiden. Anders zou de datum gewoon verschuiven. Ik had daarvoor wel al op internet gelezen waaronder op dit forum, dat na 8 weken het oke is om te verhuizen voor de kleintjes.

@ Zuri, ik begrijp volledig wat je bedoeld, ik denk inderdaad ook niet dat het de beste manier is om een kitten te kopen ,maar ik denk wel dat er ook een verantwoordelijkheid bij de mensen die de kittens kopen ligt. Want het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld als je een huisdier neemt dat je dan je inleest. Misschien denk ik hier gewoon anders over ne dat neemt niet weg dat het natuurlijk verschrikkelijk is dat sommige katjes niet een geweldig begin van hun leven hebben meegemaakt.
Nog maar 12 dagen totdat mijn 2 kittens mee naar huis mogen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door pearlsofpassion »

8 weken, is het MOGELIJK om de kittens van de moeder te scheiden zonder dat de kittens daar ernstige gevolgen van overhouden en serieus iets tekort komen. Maar GOED is het pas vanaf 12 weken. 16 is nog beter.

Ikzelf heb een poesje dat bij de moeder is blijven wonen en dus helemaal 'uitgezoogd' is. En ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar zij en haar broertje hadden nooit last met de stoelgang, terwijl dat met mijn vroeger van de moeder gescheiden katten nogal eens het geval is als ik niet oplet.
Je hoort heel vaak dat er kittens last hebben met de darmen, en ik denk niet dat er al ooit onderzoek naar gedaan is, maar als je het mij vraagt zou er best wel eens een verband kunnen zijn.
Niet altijd natuurlijk, er zijn zoveel redenen waarom er last kan zijn, en darmen zijn gevoelig.
Maar de natuur bepaald zelf wat de beste periode is om kittens te zogen, en dat is niet voor niets zo. Alleen moet de mens weer altijd zijn eigen zin doen, en de zoogperiode gaan inkorten...
Ik zou dat niet doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Zuri »

MissV schreef:@ roos en minousch mijn kittens waren 9 weken oud toen ze bij mij kwamen wonen.....

@ Zuri, ik begrijp volledig wat je bedoeld, ik denk inderdaad ook niet dat het de beste manier is om een kitten te kopen ,maar ik denk wel dat er ook een verantwoordelijkheid bij de mensen die de kittens kopen ligt. Want het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld als je een huisdier neemt dat je dan je inleest. Misschien denk ik hier gewoon anders over ne dat neemt niet weg dat het natuurlijk verschrikkelijk is dat sommige katjes niet een geweldig begin van hun leven hebben meegemaakt.
Natuurlijk ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de mensen die een dier kopen. Alleen ben ik toch van mening dat de verkoper zeker ook een rol speelt. Anders dan bij een 'gebruiksvoorwerp' komt er bij een dier wel wat meer om de hoek kijken. En ik kan me zomaar voorstellen dat een onervaren kattenbezitter in spe zich onjuist laat informeren door een verkoper op marktplaats.
Zo ben ik ook van mening dat jouw kittens toch nog wel erg jong waren om van huis te wisselen. Mijn katten waren 13 weken toen ze bij mij kwamen. Dat is ongeveer het moment dat de moederpoes ze langzaam zat aan het worden is en het tijd is om een eigen plekje te gaan zoeken. Eerder zogen ze misschien niet meer, maar leunen ze toch nog veel op hun moeder.

Ik wil niet zeggen dat jij het verkeerd hebt gedaan, maar er gaat wel een hoop mis. Zo zag ik gisteren met een snelle blik op Marktplaats een hele lading kittens van 7 weken die per direct weg mogen en vooral ook veel zogenaamde raskatten (veel Maine Coons). Wat mij betreft stort je je in een wirwar van misleidende informatie op Marktplaats. Een ervaren kattenbezitter dan daar misschien doorheen prikken, maar dat geldt niet voor iedereen... Dierenleed en teleurstellingen tot gevolg....
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door pearlsofpassion »

In dat van 'raskatten' vind ik dat asielen ook die fout maken.
Ontzettend veel asielen noemen alles wat ze niet kunnen benoemen Europese korthaar. Terwijl dat eigenlijk een echt ras is.
Sommige mensen denken dan dat ze een 'raskat' hebben. Of nog erger, denken dat alle katten raskat of kruising zijn. Net zoals bij honden. Terwijl de meeste katten gewoon HTK en rasloos zijn... Wat natuurlijk ook maar zoveel wil zeggen als niet raszuiver, want alles is natuurlijk opgebouwd uit kruisingen van rassen en daar in enkele of vele generaties tot terug te brengen. Maar daar gaat het niet om, die rastermen zouden niet gebruikt moeten worden. HTK is HTK.
Ook in de asielen wordt een langharige kat al snel als kruising Maine Coon of kruising Noorse Boskat bestempeld, zelfs al is de kat gevonden en weten ze er dus helemaal niets van...
Zo kweek je wel verkeerde ideeën bij mensen ook natuurlijk...
Onlangs zag ik nog een kat in het asiel beschreven als: "Hij is een kruising brits korthaar, wat zijn grove bouw verklaart". Dat was ook een gevonden kat. En wil dus zoveel zeggen als: we hebben een grof gebouwde kat gevonden en vermoeden dat het wel eens een kruising met een Brits Korthaar kan zijn... Maar zo staat het er wel niet!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Zuri »

Ja Valerie dat is inderdaad waar. Dat hoort ook niet. Als je niets weet over de achtergrond van de kat, kun je niet concluderen dat het dus een kruising is. Hooguit dat je op basis van de bouw een vermoeden hebt.
Datzelfde zie je hier ook nog wel eens op het forum terugkomen met "wat voor ras is mijn kat?". Als je niet weet wat voor ras je kat is (en je dus geen stamboom of verdere informatie hebt), dan is je kat ook geen ras. Het zou zomaar kunnen dat er ergens in de lijn een raskat zat, maar dat wil nog lang niet zeggen dat je dan een (kruising) raskat hebt.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 752
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Lovecat »

8 weken, is het MOGELIJK om de kittens van de moeder te scheiden zonder dat de kittens daar ernstige gevolgen van overhouden en serieus iets tekort komen. Maar GOED is het pas vanaf 12 weken. 16 is nog beter.
Tussen 12 en 16 weken is natuurlijk ideaal, MAAR, in sommige gevallen is het beter om de kitten eerder weg te halen, misschien in sommige gevallen op MP.... Dit stuk heb ik voor mijn cursus gelezen en daarin wordt uitgelegd wanneer het misschien beter is de kitten eerder weg te halen. Ik dacht dat jij het misschien wel interessant vond om te lezen met je wetenschappelijke achtergrond Valerie ;-)
Maar voor anderen natuurlijk ook, de tweede link is een ietwat minder wetenschappelijke en kortere versie van de eerste link.

http://www.huisdieren.nu/pdf/2010-03-27 ... lijden.pdf

http://www.yvonsweere.nl/Artikelen/Sche ... lijden.pdf
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door pearlsofpassion »

Wauw, thanx Natasja.
Dat zal ik eens op mijn gemak lezen als ik tijd heb. Want het is precies wel een hele boterham. ;-)

En natuurlijk zijn sommige kittens beter af als ze snel uit hun situatie worden weggehaald, kijk maar naar Joep van Dinie. Maar als je afspreekt met de eigenaar ze bij te houden tot ze oud genoeg zijn om te verhuizen, is dat in mijn ogen niet op 9 weken....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 752
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Lovecat »

Ja, inderdaad, net als met Joep is zo'n geval. Het ideale blijft natuurlijk langer dan 9 weken, dat ben ik helemaal met je eens!
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door MarjanR »

Heel interessant om te lezen :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door nellebel »

bij ons stond in het dorpsblaadje vorige week een heel stuk hierover. daarin stond dat kittens vaak bij 8 weken worden gescheiden van de moeder, maar dat dat heel slecht is voor de kittens. met als gevolg dat die kittens er gedragsproblemen van kunnen krijgen, en dus uiteindelijk in het asiel komen omdat mensen ze niet meer willen. vanaf 12 weken mag het maar voorkeur is zelfs 16 weken.
Dit wordt echter vaak niet gedaan omdat kittens dan niet meer snoezig genoeg zijn, en er meer kosten zijn voor de eigenaar.
Marktplaats zou beloofd hebben om melding hiervan te maken wanneer je een kitten wilt kopen via marktplaats.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door pearlsofpassion »

Niet meer snoezig!! :shock: Komaan zeg, tussen 8 weken en 4 maand vind ik ze juist op hun mooist en leukst! En vanaf 4 maand is het leuk omdat het echt karaktertjes en zelfstandige katjes worden.
Ik snap al niet waarom ze die kittens altijd zo snel kwijt willen. Ik zou ze niet weg willen doen! En ze zo lang mogelijk willen bijhouden.
En als je ze niet leuk vind, moet je zorgen dat je geen kittens krijgt he. Maar ik weet ook wel dat de meeste mensen daar gewoon niet bij stilstaan of zich er niets van aantrekken.

Niet snoezig genoeg, waar halen ze het? :roll: :evil:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Mirjam86 »

Inderdaad heel interessant om te lezen!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door nellebel »

denk zelf dat het te maken heeft met de kosten. Tegen die tijd moeten ze ontwormd en geent worden. hoop dat het iets opleverd en dat mensen beter nadenken voordat ze te snel de kitten bij de moeder weghalen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
demi2003
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011 19:28
Locatie: middelburg

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door demi2003 »

hier weer een advertentie gezien
me achterbuurvrouw haar 3 katten zijn 5 wk geleden bevallen van elk 8 jonkies
en nu verkoopt ze voor 10 euro
ze stond op prikbord en marktplaats
dikke knuffel van simba en krumel
groetjes van miranda,adrie,demi,rafael
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Veel te jong kitten van Marktplaats

Bericht door Catfish »

Om wanhopig van te worden....... Waarom??? :cry: :evil:
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie