Bijten en krabben

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Kim1
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2011 00:35

Bijten en krabben

Bericht door Kim1 »

hallo,

mijn poes van 7maanden is heel levendig en wil vaak spelen maar vaak slaat het speelse gedrag over in hard bijten en slaan met de poten tegen me hand.
Ik haal me hand snel weg maar dan springt ze er gewoon heen.
Is dit agressief gedrag of speels en wat kan ik er aan doen.

Als er bezoek komt wil ze er niks van weten als iemand haar wil aaien slaat ze ook met haar poten en wil ook bijten.
Vind dit vervelend maar zou toch graag de oorzaak willen ontdekken of wat ik er aan zou kunnen doen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: bijten en krabbelen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is heel normaal kittengedrag en kan je dus niet afleren zonder de kat ongelukkig te maken.
Ze heeft dat spelen eenvoudigweg nodig om zich gezond te ontwikkelen en zich goed in haar vel te voelen.

Ik raad aan er een leeftijdsgenootje bij te nemen. Dan kan ze daar mee spelen, en zullen jouw handen dan dat van je bezoek enkel nog voor knuffels en lekkers zijn. ;-)
Bovendien is ze dan nooit meer alleen, heeft ze iemand die haar begrijpt, waar ze echt kat kan bij zijn en bij kan slapen en knuffelen. Dat is wat kittens nodig hebben, en mensen zijn toch steeds dat tikkeltje anders.
Kittens leren elkaar echte kattenmanieren en tijdens het spelen leren ze hoe ver ze mogen gaan en leren ze rekening houden met een ander. Allemaal aspecten die haar tot een evenwichtige kat en lieve huisgenoot maken. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Bijten en krabbelen

Bericht door loek »

Hier zijn ook wel al wat topics over te vinden.

Nooit met je handen (of voeten of wat dan ook wat aan je lichaam zit, laten spelen) is regel nr 1. ook niet als het lief eraan toe gaat. Want grens tussen 'lief' en wat minder 'lies'(in onze ogen) is voor katten naar mijn mening niet te begrijpen.

Kattenvriendje is goede optie en/of in ieder geval genoeg met haar spelen met dingen waar ze wel mee mag spelen (touwtjes, balletjes etc)

Als ze het dan toch doet, hand niet wegtrekken maar stil houden en dan vervolgens langzaam weg halen. (is minder interessant en voorkomt verwondingen) vervolgens op je handen gaan zitten ofzo of evt. weglopen zodat de hand in ieder geval niet meer in het zicht is en dus niet meer op 'te jagen valt'. als het effe kan even gaan spelen met haar met iets anders.

Als het bijten echt tot bloedens toe is dan is het agressie dan heb je een ander probleem. Maar waarschijnlijk is het (nog!!) spelen.

gb\\\\\\\\ (kat op toetsenbord)

Die van mij deden dit alleen helemaal in het begin trouwens. Is al heel snel nooit meer voor gekomen. Door bovenstaande toe te passen: genoeg afleiding, beweging en andere boeiende dingen bieden door genoeg met haar te spelen, nooit met handen spelen, en rustig reageren en 'doel' weg nemen door op handen te gaan zitten.

succes!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie