Wat gebeurt er na het ontwormen?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
mariarichelle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:46

Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door mariarichelle »

Gister mijn poesie ontwormd. wil graag weten of het normaal is dat de worm met de ontlasting mee naar buiten komt. kan nergens iets op internet vinden.

bedankt alvast voor de reacties
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: wat gebeurd er na het ontwormen?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
als het goed is worden de wormen gedood (en dat geldt ook voor de darmflora, die daar een behoorlijke opdonder van krijgt), die verteren en komen met en in de ontlasting mee naar buiten. dat zul je waarsch niet zien, tnzij je uitpluist en dan onder microscoop en dan nog...
veel van het ontwormen, heb ik de indruk, gebeurt preventief omdat je doorgaans niet kunt zien of een kat wormen heeft.
ik bedoel: katten die waarsch helemaal geen wormeninfectie hebben, worden op advies van doorgaans de da, vier keer per jaar 'ontwormd'.
er zijn verschillende wormensoorten en formaten. zoek even op het Forum dan vind je wel een overzicht. en op het Forum verschilen de meningen en inzichten over òf en hoe vaak ontwormen..
als en kat vlooien heeft, dan is de kans dat er ook een wormeninfectie is, vrij groot.
dan zul je beide ongemakken moeten aanpakken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mariarichelle
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011 09:46

Re: wat gebeurd er na het ontwormen?

Bericht door mariarichelle »

badankt. ik heb de worm wel gezien. gebeurde toen het poepje uiteenviel bij het opruimen. vlooien heeft ze niet, alleen de wormen. er kwamen drie dagen geleden witten korrels uit en toen gister medicijn gegeven. maar het heeft dus gewerkt. bedank ook van richelle.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door nellebel »

adriana, als ik dat zo lees over ontwormen begin ik te twijfelen of ik dat flippie wel moet geven. Haar darmen beginnen net wat te herstellen na maandenlang AB gebruik.
Heetf iemand een idee wat ik het beste kan doen, want ik wil haar eigenlijk wel buiten laten (als wij buiten zijn dan, in een afgezette tuin). is het risico op wormen dan niet groot?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door MarjanR »

Wormen kunnen ze krijgen van wel 1000 dingen, vliegjes, spinnetjes, noem maar op.
Dus een kat hoeft niet perse vlooien te hebben om wormen te krijgen.
Als er inderdaad wormen te zien waren, dan is het zaak om GOED te ontwormen (en ja, dan kun je wormen in de ontlasting tegenkomen).
Dat betekent dat je het twee keer doet met een tussen pose van 3 weken.

Ik weet niet hoe ze het doen bij mij thuis, maar ze hadden wormen (nou ja, Moos komt wel eens buiten, dus ja...).
Dus ja, twee keer in drie weken ontwormen.

Je zou kunnen wachten tot je de wormen ziet, maar dan is het wel al "te laat"
Aan de andere kant in het geval van Flippie... ik weet niet wat wijsheid is.
Ik zou ook twijfelen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door Adriana »

MoMo is in zijn hele leven geloof ik één keer ontwormd en daarna volgde een kwakkelperiode van anderhalve maand. daarna nooit meer en die kwam heel veel buiten.
ik begin langzamerhand te vermoeden dat niet alleen die AB-kuren maar ook het frequent ontwormen een grote aanslag op de darmflora is en er dan ellende kan volgen zoals diarree, slechte eetlust, vermageren, uit bek stinken enzo.. en dan is het de vraag of het middel niet erger is dan de kwaal.

we hebben net Sanofor (veendrenkstof) via Zplus binnen, dat helpt de darmflora zich te herstellen voor Mies en Enzo. maar ik heb er dus nog geen ervaring mee, ze stinken allebei nog steeds behoorlijk uit hun bekjes.. en dat is geen tandvlees of andere ellende.
Mies wordt wat regelmatiger ontwormd dan Enzo want ik ben zelf bijzonder terughoudend in het kader van de chemische oorlogsvoering en al zeker niet zo frequent als sommige da's 'voorschrijven'...
je zou ook bij bijv mdpets kunnen kijken wat zij hebben om de darmflora wat te helpen en ik dacht dat huisdierendokter ook wel middelen had om te helpen en ondersteunen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door nellebel »

haar darmflora heeft zich nu vrij goed hersteld, maar ben dus bang wat dat ontwormingsmiddel gaat doen met haar darmen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door Adriana »

tja, dat is een moeilijke afweging en je kunt altijd wachten met ontwormen en kijken hoe het gaat. ik denk (en dat is heel persoonlijk) dat je veel beter als echt onomstotelijk blijkt dat er malaise door wormen is, dan pas kunt ontwormen en intussen gewoon niet.
tenzij je ziet dat er wormeneitjes meekomen met de ontlasting. maar in veel gevallen wordt het ingegeven door de standaard van de dierenartsen en min of meer enge verhalen.
darmflora en allerlei gevolg-ellende wegen voor mij veel zwaarder dan die mogelijke mogelijke wormeninfectie ooit.. maar zoals je weet zijn de meningen daarover erg verdeeld.. en dit is de mijne..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door Cari »

Ik sluit me aan bij Adriana. Mensen hebben een overdreven angst voor wormen ingeprent gekregen (en dat lijkt wel steeds erger te worden), maar op zich is wormen hebben voor een dier normaal. Zolang Flippie geen last lijkt te hebben, zou ik de moeizaam herstelde darmflora niet opnieuw vernietigen met een wormkuur. Hoe slechter de darmen, hoe groter de kans op een ernstige worminfectie. En zo blijft het cirkeltje rond :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door MarjanR »

Oh, begrijp me niet verkeerd. Ik ontworm dan ook niet regelmatig (zoals voorgeschreven).
Maar dit keer zag ik wormen. Dus ja, ik was eigenlijk wel te laat. Aan de andere kant, ik kan niet in de darmen van m'n katten kijken. Dus als ze wormen hebben en ik zie ze niet...
Lijkt me wel lastig bepalen voor Flippie, maar goed. Wat ik al zei, je kunt afwachten tot de wormen uit de poeperd komen dansen.
Rijst bij mij alleen de vraag of de wormen dan wel goed zijn voor de darmflora.
Weet iemand dat?
Want dan zou de overweging wat makkelijker zijn. Denk ik...
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat gebeurt er na het ontwormen?

Bericht door Adriana »

darmflora en wormen hebben denk ik weinig met elkaar te maken.
een slechte darmflora verhindert een goeie opname van voedingsstoffen, zo kan een dier dus toch tekorten opbouwen, terwijl er goed voer in gaat.
bovendien wordt voedsel niet goed verteerd en dat kun je zien aan ontlasting, mogelijk stinkend en te dun.
afhankelijk van het soort worm is het min of meer schadelijk want ze eten mee en kunnen schade aan organen toebrengen, maar de meest voorkomende wormen doen dat niet. en daar beginnen de enge verhalen.

als je constant moet ontwormen dan lijkt me dat er iets mis is, òf vlooienbesmetting niet onder controle of leefomgeving zwaar besmet. het is niet mijn ervaring dat katten die buiten komen dus altijd een wormeninfectie oplopen.
ik ken dierenartsen die standaard een ontwormingsadvies geven en heb wel eens gevraagd: 'op basis waarvan?' en toen was het antwoord: 'voor de zekerheid' en ik: 'ja maar het is gif' en de dierenarts: 'lees de bijsluiter' (die je er vaak niet bijkrijgt..).
het zegt mij genoeg dat er duidelijke contra-indicaties zijn bij lever- en nierproblemen..

het lijkt me veel gemakkelijker en veel sneller een wormeninfectie - als dat onomstotelijk het geval is - te behandelen dan darmflora weer op orde te krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie