Chronisch kotsende kat

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Steve
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 09:44

Chronisch kotsende kat

Bericht door Steve »

Goedemorgen,

Wij hebben inmiddels zes jaar twee katten. En één van de twee katten spuugt bijna chronisch elke dag. We zien in zijn braaksel, niet gekauwde brokjes. Dus waarschijnlijk eet hij te gulzig en krijgt zijn maag een "schrik-reactie" waardoor alles er uit komt.
We zijn hiervoor meerdere malen naar de dierenarts (diverse dierenartsen) geweest en die kan er niets aan doen. Wel tips met gedoseerd eten geven gegeven. Dit hebben we gedaan, maar het werkt allemaal niet.
Uit hygiënisch oogpunt is dit gewoon smerig, want het hij braakt over van alles heen. Gordijnen, de box van ons kind, bankstel, slaapkamers, keuken etc.
En dit gebeurd bijna elke dag en al vanaf het begin!

Heeft iemand hier ervaring mee en tips/trucs om dit te verhelpen?

Zijn voeding is Specific XD (ivm nierproblemen broertje) en nu zijn we inmiddels op een vergelijkbare voeding van Royal Canin overgestapt (op aanraden dierenarts)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch kotsende kat

Bericht door Anne »

Laatst was hier een vergelijkend verhaal, ik weet alleen niet meer door wie. De oplossing was heel simpel, medicatie geloof ik.
Even de reacties van andere forummers afwachten ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chronisch kotsende kat

Bericht door nellebel »

moet inderdaad med voor zijn om rust in de maag te krijgen. Mijn nellie had het ook, maar die makeerde nogal iets heftigs, en ik hoor verder niet dat jouw kat klachten heeft. primperid volgens mij, heeft onze nellie ook even gehad. Op een gegeven moment kan braken ook een reflex/ gewoonte worden die je met die med kunt doorbreken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Chronisch kotsende kat

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe oud is de kat?

Want als hij nog jonger is dan 8 jaar is het wel aan te raden hem gewoon adult voer te geven als zijn nieren ok zijn. Zijn het raskatten met verhoogde kans op nierproblemen? Is hij getest op zijn nierwaardes?

Maar goed. Gedoseerd eten geven doe je al, zeg je. Wat houd dat dan precies in?
Geef je de brokjes in een bakje? Ik heb hier namelijk ook een schrokker en die krijgt zijn brokjes nu op een plat bord zodat hij geen 5 brokken in 1 keer meer kan door zijn keelgat kegelen, en hij kauwt er daardoor ook veel meer op. Hij probeert het nog steeds hoor, maar het lukt gewoon niet meer...
Doordat het eten dan trager gaat, gaat hij ook minder eten (dat is een natuurlijk fenomeen dat bij ons ook werkt).
Als hij dan nog te snel eet (op 1 of andere manier) kan je ook altijd proberen om het eten in een voerbal te geven, dan komt het brokje per brokje tevoorschijn.

Aangezien je al bij verscheidene DA'n bent geweest, veronderstel ik dat zijn maag en darmen goed getest zijn en dat hij dus geen maagontsteking heeft of zo?
Zijn er ook foto's genomen of een echo gedaan? Want soms heeft een kat tumoren die vb de ingang naar de darm blokkeren waardoor de maag er alles terug uit gooit. Dat komt nog vrij veel voor maar wordt vaak pas veel te laat ontdekt, en dat is wel heel spijtig natuurlijk.

Houdt hij nog iets binnen, of valt hij ook ontzettend af? Schrokt hij misschien omdat hij te veel honger heeft? Heeft hij het met natvoer ook?
Als hij heel mager is of moeite heeft om zijn voedingstoffen binnen te krijgen (omdat alles er terug uitkomt) zou je bij de DA om recovery voer kunnen gaan. Dat is heel energierijk en daar moet hij dus niet zo erg veel van hebben om zijn energienood te vervullen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Chronisch kotsende kat

Bericht door Maureen »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 57&t=21493

Hier staat mijn verhaal over spugen
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Chronisch kotsende kat

Bericht door metalmeisje »

Bij ons hielp een voerbal, dus inderdaad een of twee brokjes per keer die eruit komen rollen, echt bizar snel en effectief, dus dat is zeker een aanrader!
Plaats reactie