Haaruitval

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
kimberley
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2011 15:56

Haaruitval

Bericht door kimberley »

ik heb 2 europeese maar de ene heeft al wat langer haar dan de andere en ik probeer ze te kammen maar ze moeten daar echt niet van weten kan er mij iemand helpen om de haaruival te stoppen of te minderen :???:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: haaruitval

Bericht door pearlsofpassion »

Houden ze wel van stevig door aaien?
Anders kan je al aaiend beginnen en dan met de borstel verder gaan, of het ze op die manier proberen gewend maken. En goed belonen natuurlijk.
Ik persoonlijk gebruik gewoon mijn vingers ipv een borstel. Ik ga stevig met mijn vingertoppen over de vacht, met de haarrichting mee. En daar komt ook alle losse haren van mee.
Hier vinden ze het heel leuk. De eerste keer proberen ze wel te gaan lopen, gewoon omdat ze met hun gedachten ergens anders zitten, maar de 2e keer blijven ze al zitten omdat het zo leuk is.
Maar er zijn ook borstels met dikke rubberen toppen die hetzelfde doen. Werkt heel goed.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: haaruitval

Bericht door BillyJean »

Ik heb ook gemerkt dat het scheelt, waarmee je kamt. Met een borstel lukte het niet, met een kammetje nog minder. Nu gebruik ik deze borstel en ze vindt het heerlijk
Deze borstel hing bij de hondenverzorging in de winkel

Afbeelding
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: haaruitval

Bericht door ayla »

Ik gebruik de furminator, vinden ze heerlijk en er komt veel haar vanaf.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: haaruitval

Bericht door Kimms »

Onze heilige birmaan pluk ik; hij gaat er helemaal voor liggen. De Furminator is ook geweldig maar ik zou adviseren om daarmee naar buiten te gaan... De tijd van het jaar maakt natuurlijk ook dat ze enorm verharen (en/of de kat binnen of buiten leeft). Voor een borstelbeurt is ie ook wel in maar dat is meer spelen en in alle rangen en standen gaan liggen ;-))
Kattig, wél voor de poes!
kimberley
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 apr 2011 15:56

Re: haaruitval

Bericht door kimberley »

nee het zijn niet echt lange zitters of lange aaiers en als ik iets te lang doe zijn ze aan het blazen of krabben ze
ik heb al gehoord dat er zo pippetjes bestaan voor de haaruitval?!

@Kimms
ja het zijn binnenhuiskatten omdat ik in het stad woon en hun niet durf buiten laten voor de snelle rijders
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: haaruitval

Bericht door nellebel »

flippie had eerst ook geen rust in de kont om te kammen. Maar geoefend met een lekker snoepje achteraf lukt prima. begonnen met 1 haal van de borstel en zo langzaamaan opgebouwd. Nu hoeft ze zelfs geen snoepje meer, ze geniet van het borstelen. Ik gebruik een gewone borstel (dagelijks nu met de rui) en soms de furminator. maar daar zou ik niet mee beginnen als ze het verschrikkelijk vinden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: haaruitval

Bericht door pearlsofpassion »

Ze moeten van hun wintervacht af, dus dat haar moet er zowiezo uit hoor.
Katten hebben een vacht en daar hoort haarverlies nu eenmaal bij. Dat proberen verhinderen lijkt me echt geen goed idee, niet erg gezond, en is zeker tegennatuurlijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Haaruitval

Bericht door BillyJean »

tja, die vacht, die moét eruit, dat kan je niet met middeltjes/ pipetjes tegenhouden. Zo werkt de natuur niet.
Probeer toch je katten te wennen aan het borstelen, als ze slapen, heel zachtjes beginnen en stoppen vóór ze zich verzetten. Het zal geduld kosten, maar misschien lukt het toch om ze eraan te laten wennen.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Haaruitval

Bericht door Anne »

Oeps ik borstel nooit :???: Ik aai liever wat steviger als ik zie dat ze het kwijt moeten.
Maar goed, hier geen langharige katten dus ook niet dat extra vachtverzorging
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Haaruitval

Bericht door Cerna »

Probeer het eens met een natte hand en dan heel stevig over de rug aaien. Vaak komen er dan heel veel haren mee (en zit je hand onder). :lol:

De furminator vind ik wel effectief maar ook onhandig want je hebt drie handen nodig. Eén om de kat mee in bedwang te houden (of in ieder geval tegen te houden), één om de borstel vast te houden en de laatste om na iedere haal het haar te verwijderen want anders zit het haar wat in de borstel is achtergebleven weer op de kat. En ik heb maar twee handen.......... :eeh:
En dus laat ik na iedere haal de kat los die vervolgens een sprint neemt of ik steun op mijn ellebogen en houd met mijn onderarm de kat tegen en probeer met diezelfde hand de haren te verwijderen.
Ook moet je oppassen dat je niet te veel en te vaak borstelt met de furminator want bij onze oudste kat zagen we opeens op zijn onderrug dat de vacht wel heel erg dun was geworden.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Haaruitval

Bericht door MarjanR »

Wat ik heb begrepen is dat je maar een keer in de 2 weken met de furminator mag borstelen.
De tips hierboven vind ik goed. Probeer eerst met aaien de borstel een keer erover te halen, en dan weer aaien.
En zo opbouwen.
Teun vind het ook geen goed idee, dat borstelen.
Maar hij wordt niet agressief, hij bromt en gromt maar haalt nooit uit.
Dus soms (sorry Teun) houd ik hem in bedwang (en dat gaat makkelijk gelukkig, met z'n 8 kilo kat-zijn)
Maar ik begrijp dat jouw beestjes er niet aan willen.
Dan zijn de tips hierboven echt de tips waarmee je het zult moeten doen.
Ze moeten gewoon echt hun wintervachtje kwijt, ook al komen ze nooit buiten.

Anne, ik denk dat jouw katten goed met hun haren overweg kunnen.
Mooi! Puk en Joop hadden er ook geen problemen mee.
Maar Moos echt wel. Die wordt er behalve sacherijnig van, ook behoorlijk (sigaar)kotserig van.
Maar die heeft dan ook zo'n zacht licht krullerig ondervachtje.
Dat zal ook misschien ook niet helpen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Haaruitval

Bericht door helskinky »

Mio vind borstelen leuk tot op zekere hoogte, Hij moet eigenlijk niet in de gaten hebben dat je hem borstelt, heeft ie dat wel of wil je zijn buik en broek doen vind ie het niet leuk meer. Tja soms moet het ff i.v.m klitten enzo, doe je het te hardhandig of hou je hem vast dan heeft ie een stinkstaart!. Door rustig te blijven praten en te aaien, terwijl een ander zijn buik doet gaat het meestal goed
nienke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2011 21:34

Re: Haaruitval

Bericht door nienke »

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van de furminator. Nou lees ik hier op het forum deze niet te vaak te gebruiken? Waarom is dit? En hoe wat is te vaak?

gr Nienke
Cerna

Re: Haaruitval

Bericht door Cerna »

Het hangt een beetje van de soort vacht af. Onze Britten hebben in de winter veel ondervacht, dus die kun je ongestraft borstelen met de furminator (tenminste in het voorjaar wanneer de winterjas uit moet). Maar een Eur. Korthaar heeft een veel dunnere vacht en dan moet je toch oppassen want voordat je het weet kijk je op de huid. Eur. Korthaar zou ik niet vaker dan eens in de twee, drie weken met de furminator borstelen en verder tussendoor met een gewone borstel.
Plaats reactie