Later laten steriliseren

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Tetueor
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2011 16:47

Later laten steriliseren

Bericht door Tetueor »

Ons kattinnetje van 8 maanden en is erg jong. Ze is altijd al heel afhankelijk geweest en was mijn lievelingetje en knuffelde me ongelooflijk veel. Maandag heeft ze de pil gekregen en sinds dien is ze helemaal niet speels meer en niet zo lief meer..
We hebben haar de pil gegeven omdat ze erg mager is en als ze wat aangedikt is, laten we haar steriliseren, 10 maanden ongeveer.
Als we haar dan laten steriliseren, zal ze dan haar lieve / wilde manieren terugkrijgen die nu door de pil wegzijn? Of zal ze zoals nu blijven?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Later laten steriliseren

Bericht door MarjanR »

Waarom is ze nu nog niet gesteriliseerd dan?
Is ze te licht misschien?
Heeft de dierenarts ook verteld dat de pil op latere leeftijd kanker kan veroozaken bij je kat?
Dat is dan buiten de persoonlijkheidsverandering dan, maar veel serieuzer.

Ik zou haar de volgende pil niet geven.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Tetueor
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2011 16:47

Re: Later laten steriliseren

Bericht door Tetueor »

Ik denk dat ik mijn ouders laat stoppen met haar de pil te geven. Heeft ze nu ook al kans op kanker als ze de pil nog maar 1x gehad heeft? Ik wil haar echt niet kwijt. En ja, we vonden haar te mager en ze was erg krols en begon te sproeien. Dus we konden niet anders. Gaat die persoonlijkheidsverandering weer weg na het stoppen met de pil te geven? Ik ben echt enorm bang nu
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Later laten steriliseren

Bericht door MarjanR »

Ik heb geen idee of het een blijvende verandering is. Ik heb er nooit iets over gehoord.
Niet angstig worden ;) Ik heb Pukkie ook ooit 2 weken aan de pil gehad, en zij is toch mooi 18 jaar geworden.

Ik denk dat je de poes toch gewoon moet laten steriliseren, Tutueor.
Ook al is ze mager. Mijn Sara nu woog ook geen zak drop, en toch is zij gewoon gesteriliseerd met 6 maanden. Dat is geen probleem. Zolang je arts maar weet waar hij/zij mee bezig is.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Later laten steriliseren

Bericht door pearlsofpassion »

Het kan wel even duren, maar als je geduldig bent (haar niet opdringt, maar zelf laat komen), verdwijnt dat redelijk snel. Als je niet langer wacht en niet de pil blijft geven natuurlijk. Het zijn de hormonen in de pil die ervoor gezorgd hebben (dat zijn er wel erg veel in 1 keer, helemaal niet natuurlijk, en ze is dan al zo'n licht poesje...)
Hoe langer je wacht, hoe meer kans dat ze verandert met sterilisatie's en zo. Maar echt voorspellen lukt niet goed.
Normaal worden jonge poezen aanhankelijker na sterilisatie, maar dat is dan wel als er geen pil aan de pas is gekomen. Nu, valt het moeilijk te zeggen...
Maar als ze van de hormonen af is, heeft ze er alleszins geen last meer van, en moet je gewoon even tijd nemen om het vertrouwen terug op te bouwen en haar rustig te laten worden. Het hangt een beetje van je poes af hoe lang dat gaat duren. Maar als dit eenmalig was, verwacht ik dat het na enkele maanden wel al veel beter zal zijn. ;-)

Heeft de dierenarts aangeraden om nog te wachten met sterilisatie? De beste leeftijd is namelijk al 6 maanden, maar er wordt al eens gewacht tot 8-9 maanden als de poesjes echt te klein en zwak zijn.
Tussen 8 en 10 maanden groeien ze echter niet zoveel meer en die paar maanden groei maken dus niet zoveel meer uit. Natuurlijk kan ze wel enkele keren krols worden in de maanden (meestal valt dat wel mee, maar je kan het natuurlijk niet voorspellen). Dus als ze al 8 maanden is, zou ik niet te lang meer wachten.
Je hebt haar die pil nu toch al gegeven, dus je kan wel nog een 3-tal weken wachten (tot de pil uitgewerkt is), want die tijd gaat ze toch niet meer krols worden. In die tijd kan ze dan wat aansterken (zoveel mogelijk) zodat ze erna geholpen kan worden, voor ze terug krols kan worden.
Ik zie wel niet goed in hoe ze dikker zou gaan worden op 10 maand dan nu op 8 maanden... Als ze echt heeel erg mager is, kan je beter speciaal voer gaan halen bij de DA met extra voedingstoffen zodat ze snel aansterkt.
Nog eens krols worden zou wel een enorme last op haar lichaampje zijn want dat vraagt ontzettend veel energie en ze is al zo mager... Dus probeer dat voor te zijn.

Maak je maar niet te veel zorgen. Gewoon zien dat ze niet nog een keer krols wordt, en geen pil meer. ;-)
De sterilisatie valt ook wel mee hoor. Alle poezen gaan er doorheen en het gaat bijna nooit mis. Meestal spelen ze de volgende dag alweer. En zeker als je haar de eerste nacht goed warm bij je houdt, en haar veel liefde geeft, zal ze snel herstelt zijn.
En dan heeft ze haar hele verdere leven geen last meer van die energieslopende hormonen!

Ps: mijn poes mocht vroeger niet bij me slapen, maar na haar sterilisatie wel, want dan is het belangrijk ze warm te houden. Dus als het niet zo mogen, toch even zagen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Later laten steriliseren

Bericht door Ilone »

Mijn Muka woog maar 2,6 kg toen ik haar liet helpen.
Denk dat je haar het best kan laten helpen ipv aan de pil te doen.
Maar neit te veel zorgen maken ;) is niet goed voor jou en ook niet voor je kat ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie