Ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ontwormen

Bericht door Lovecat »

'Fout bezig zijn', nee dat geloof ik niet. Ik denk niet dat er 100% goede of 100% slechte manieren zijn. Je moet doen waar jij een goed gevoel bij hebt, nadat je je hebt ingelezen en de verschillende theorieën en meningen naast elkaar hebt gelegd.

Jij zei dat het 'zo'n gedoe' was om een pilletje te geven en dat een pipet dan makkelijker is, maar dat is dus echt per kat, situatie, personeel verschillend. Ik vind dat iedereen moet doen wat in hun situatie het beste past. Hier is een pilletje erin mikken heel simpel, maar je hebt katten waar dat ongetwijfeld meer moeite is; nu ja, dan kan zo'n pipetje weer een uitkomst zijn.

Ik ken heel veel mensen hier in de buurt die 4 x per jaar naar de da gaan en dan kiezen voor zo'n cocktail antivlooi/worm. Erg prettig als je je er zelf niet aan wil wagen.
Ik geef het liever zelf thuis omdat ik dan niet hoef te reizen (=stress voor Mosa want ik ga met ov).
En wat ik al zei; Mosa was een ramp, een pilletje bij hem er in mikken is echt een uitdaging, maar hij zal toch moeten leren dat ik hem pas loslaat als hij het pilletje neemt (negatieve correctie).

Ik verslap mijn greep pas als hij rustig doet, dus de negatieve prikkel (hem vasthouden) verdwijnt pas als hij doet wat ik wil. Dit klinkt misschien barbaars, maar het is voor eigen bestwil. Als hij niet rustig in mijn armen blijft, kan hij ineens uit mijn armen springen wanneer dat echt geen goed plan is. Ik leer hem rustig te blijven, waardoor het proces sneller gaat en hij dus sneller van het 'vervelende' af is.
Elke keer dat hij weg wil komen, versterk ik mijn greep, elke keer als hij rustiger wordt, laat ik wat los. Dit werkt natuurlijk niet voor alle katten, ik heb het nu over 'normaal functionerende' katten. Als je een getraumatiseerde kat hebt, zou ik het echt niet op die manier aanpakken, maar het heel erg op de situatie aanpassen.
Laatst gewijzigd door Lovecat op 14 mar 2011 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Ontwormen

Bericht door MarjanR »

Och, nee. Arme Teun zou erin blijven als ik hem zo pakte. Hihi.
Bij Teun doe ik in principe alles hatseflats in een seconde.
Lukt het niet, dan laat ik hem even met rust voor een uur of wat en probeer ik opnieuw.
Maar het ging tot nu toe ging het die twee keer in 1x goed.
Moos en Saar doen zowiezo niet moeilijk. Die zijn nu wel gewend dat ik aan ze frummel en af en toe dat bekkie opentrek.
Puk was een ander verhaal.
En ze wist het, want ik moest dat pipetje wel eerst een halve dag op tafel leggen want haalde ik het uit de verpakking nam ze mooi de poten :lol:
Oh, en dan liep ik ook nog eerst naar het halletje om het pipetje open te draaien, want dat had ze ook direct door.
Dan gaf ik eten, en ging dan achter haar op m'n hurken zitten.
Wat aaaaai aaaaai, haar opzij en in godesnaam fletsflats dat pipetje in d'r nek.
Och, en dan was ze me toch boos!!!! :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontwormen

Bericht door Anne »

Hihi Marjan, echt een kat met een gebruiksaanwijzing :grin: Grappig he, op het laatst word je zo creatief dat je jezelf verbaasd.

Ik gebruik elke maand een vlooienmiddel en ontwormen doe ik twee keer per jaar, mits ik eerder wormen zie in de ontlasting.
de honden komen regelmatig buiten, en ik ook, durf het niet aan om de boel niet te ontvlooien want elke dag met een vlooienkammetje de boel bij langs is niks voor mij, heb er het geduld niet voor.
Verder ben ik iemand, als ik ook maar 1 vlo zie zie ik ze gelijk overal en heb dan ook gelijk jeuk e.d.
dus probeer ik dat zoveel mogelijk te voorkomen ;-)

Bij Bella is een pipetje echt traumatisch!!! het verschilt inderdaad per kat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ontwormen

Bericht door Aziraphale »

Wij krijgen Bo echt niet ontwormd :( Word er moedeloos van! Vandaag weer een pilletje van ruim €5 verspild...uiteindelijk geprobeerd te verpulveren door tonijn uit blik maar zelfs daar eet hij om de pilrestjes heen. We hebben 'm zelfs in een theedoek gewikkeld omdat hij zo enorm tegenstribbelt en ons open krabt.
Morgen nog een keer een pil Milbemax kopen en zelf proberen, en anders maar weer door de DA laten doen, katsjinggg. Daar is hij nl. zo mak als een lammetje door alle indrukken en nieuwigheid, en zij hebben natuurlijk veel meer ervaring ermee.
Hij is flink aan de diarree sinds gisteren en het is ontwormingstijd, dus het moet nu echt. Kan ook zijn dat hij wat 'stress' heeft doordat hij het buitenspelen in de tuin wel erg spannend vindt (maar inmiddels vindt hij het ook echt leuk buiten).
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Ontwormen

Bericht door ]-marjolein-[ »

Kun je je da niet bellen of je langs mag komen dat ze het daar doen? Kunnen de assistentes ook als het goed is. Wij hebben ook wel eens mensen die daar speciaal voor komen omdat het thuis niet lukt, wordt niks voor gerekend behalve het tabletje dan.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Ontwormen

Bericht door MarjanR »

Zat ik ook te denken, Corine.
Vraag het de assistentes te doen, die zijn net zo indrukwekkend als een echte witjas ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ontwormen

Bericht door Aziraphale »

Haha! Die zijn zeker net zo indrukwekkend met veel ervaring. Tnx voor de tip!

We hebben nu spul voor in de nek gekregen. Straks gaan we het erop smeren en moeten ze even 30 min apart ivm likken.
Maar het gaat niet goed met Bo, twijfel of het aan wormen ligt! Hij had net ontzettend waterige diarree en warme oren (koorts?). Net gekookte kip gegeven en als het morgen niet over is gaan we naar de DA. :(
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Ontwormen

Bericht door Lovecat »

He Corine,
Dat is niet zo mooi met Bo :-( Weet je zeker dat ie wormen heeft? Of is het gewoon ontwormtijd volgens schema? Hoop dat ie morgen weer een stevig drolletje draait!

(kun je zijn temp. opnemen, of is ie dan ook 'onhandelbaar'? weet je in ieder geval of hij koorts heeft..)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Ontwormen

Bericht door Aziraphale »

Tis tijd om te ontwormen en bij diarree wordt dat ook wel als tip gegeven door mijn DA. Ben nl al even langs geweest om te vragen en om pillen (en nu dus pipetjes) te halen.
Ik vertel in mijn album wel verder, dit gaat beetje offtopic ;)
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Ontwormen

Bericht door Mirjam86 »

Welk merk ontwormingsmiddel gebruiken jullie eigenlijk?
Ik heb voor volgende week nog granulaat speciaal voor kittens, maar de vorige keer was het een heel gedoe om ze zo gek te krijgen om het op te eten.
Ik lees hier dat de meeste mensen gewoon pilletjes gebruiken (een enkeling pipetjes, maar ik heb al pipetjes voor ontvlooien in huis), maar van welk merk?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb Milbemax, gehaald bij de DA.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Pixie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2011 21:30
Locatie: Belgie

Re: Ontwormen

Bericht door Pixie »

Ik had een vraagje over Milbemax.. Ik heb gelezen op het forum en op internet dat na toediening hiervan er toch een worm in de ontlasting gevonden zou moeten worden?

Ik heb vorige week (donderdag) 2 keer een lintwormpje uit Pixie haar poepje zien kruipen, de dag nadien lag er eentje op de grond als ik haar vastnam (en ieuw, het kroop nog!).. Na wat opzoekwerk bleek het een lintworm te zijn...
Ik had maandag toch een afspraak bij de DA voor haar 2de inenting (ze is nu ongeveer 3 maanden oud) en heb het vermeld, ze kreeg een pilletje Milbemax.. De DA zei dat ik die dag zelf, dinsdag of woensdag toch een worm zou vinden in de ontlasting, en dat het wel duidelijk zou zijn.
Het is nu donderdagavond en heb tot nu toe elke dag de strontjes uit haar kattenbak gehaald. Ik steek die in een klein doorschijnend plastiek zakje, en dan knijpe ik de drolletjes om te zien of er een worm in zat.. Nog altijd niets! Is het normaal dat het zo lang duurt? (al zou ik mij vergist hebben en het een andere soort worm zou zijn, zou deze er toch ook uit moeten komen?)

Ik denk dat ik morgen de DA ga bellen, maar voor de zekerheid wou ik weten wat jullie er van vinden?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe zag de lintworm die je eruit gehaald hebt eruit? Waren het losse stukjes, of was het toch met de kop er nog aan? Was hij volledig uitgegroeid en overal even dun, of had hij een blaasvorm?

Het kan ook zijn dat ze er geen meer had, en die ene worm die je vond de gehele worm was.
Dan komt er dus niets meer uit.
Lintwormen blijven normaal vastgehecht in de darm en geven dan steeds kleine eikapsels af. Dat vind je dan normaal terug in de ontlasting.
Ik weet ook niet waarom die ene dan al los naar buiten kwam...
Misschien zijn er gewoon geen meer aanwezig....

Vind je ook geen kleine rechthoekjes in de ontlasting? Anders even laten controleren door de DA. De ontlasting dan. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Pixie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2011 21:30
Locatie: Belgie

Re: Ontwormen

Bericht door Pixie »

Het waren wit/gelige stukjes, de grootte van een gekookte rijstkorrel.. De eerste keer snapte ik het niet en ik dacht dat het een soort slijm was.. Maar de 2de (een paar uur later) en de 3de (de dag erna) bewogen ze! Heb het dan opgezocht en het bleken de proglottigen van een lintworm te zijn...
Heb sinds die dag de ontlasting altijd gecontroleerd (zakje helemaal doorknijpen om te zien of er iets inzat), maar geen wormen, ook geen proglottiden... En ik knijp ze helemaal open, dus de kans dat ik ze gemist heb is klein (en nihil voor gans de worm)..

Ik merk wel dat er sinds maandag bij de DA geen poep meer op de grond ligt.. Meestal merk ik dat ze met haar kont op de vloer heeft liggen schuren, vlak voor haar kattenbak.. De wormpjes jeuken.. Maar dat is dus nu niet meer..

Ik heb op het internet gelezen dat er ontwormingsmiddelen zijn die de worm helemaal 'oplossen': worm wordt gedood en verteerd, waarbij dus niets te zien is in de ontlasting.. Maar de DA zei dat ik er zowiezo een moest zien?

De DA heeft het pilletje gegeven, dus te weinig of niet correct gegeven kan het ook al niet zijn..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, dan zal hij er nog in zitten. Het is dan niet de gehele worm die naar buiten gekomen is, maar inderdaad zijn eikapsels (splitsen aan het uiteinde van de worm af, daarom bewegen ze).
Maar je vind dus ook geen proglottiden (eikapsels) meer?
Dat is natuurlijk vreemder, al weet je inderdaad niet wat zo'n ontwormingsmiddel doet. Misschien is hij wel dood, maar blijft hij toch ergens vaststeken?

Hij moet er alleszins uit komt, opgelost of in volledige vorm. En dit middel werkt afdoende tegen lintwormen? Want die zijn natuurlijk wel hardnekkiger dan gewoon spoel- of platwormen...
Toch nog eens naar de DA bellen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie