Rare geluiden/onrustig/aanhalig/minder eten?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
kellie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2010 23:20

Re: Rare geluiden/onrustig/aanhalig/minder eten?

Bericht door kellie »

vanmiddag hoorde ik van mijn dierenarts dat ze mijn kater met acht maanden kastreren.ze zijn terug gekomen van 6 maanden omdat het voor de botgroei bij katers niet goed is.maar als hij gaat sproeien moet het gelijk.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rare geluiden/onrustig/aanhalig/minder eten?

Bericht door pearlsofpassion »

Wat is er dan precies het probleem?
Misschien kan je wat meer gestructureerde info in een topic over steriliseren plaatsen? Het is altijd interessant om alle pistes te horen natuurlijk, maar hier kunnen we niet erg veel mee ;-)

Thanx!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Rare geluiden/onrustig/aanhalig/minder eten?

Bericht door MarjanR »

Hmm, niets van gehoord. Maar nu heb ik ook geen ongecastreerde kater thuis :D
Maar (en dit is puur op eigen inzicht, dus niet wetenschappelijk onderbouwd oid) kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Je hebt hormonen nodig om te (vol)groeien.

Ik ben benieuwd naar je antwoord Valerie d'r vraag :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rare geluiden/onrustig/aanhalig/minder eten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, je hebt hormonen nodig om te groeien, maar niet noodzakelijk sexhormonen.
Ik weet daar ook niet het fijne van, zou het moeten opzoeken. Maar ik veronderstel dat daar wel onderzoek naar gedaan is.
Dat een kat wel groot uitgroeid als hij op 6 maanden wordt geholpen, lijkt me wel duidelijk ondertussen, na al die immense kater hier op het forum die op die leeftijd hun juwelen al kwijt waren.

De hormonen in de teelballen zijn bijna alleen testosteron. En dat zorgt wel voor extra spiervorming (daarom nemen wielrenners dat ook) en uitgroei van de geslachtsorganen. Ook bij mensen voor extra haargroei op bepaalde plaatsen, en brede schouders, ale secundaire geslachtskenmerken. En het libido natuurlijk... Maar dat is allemaal in functie van de voortplanting, en dat hebben die katers dan toch niet meer nodig... ;-)

Ale goed, ik weet dus niet of er nog andere zaken invloed hebben. Dat is ook bij elk dier anders.
Bij honden zijn er allerlei gekende nadelen van castratie en gelukkig is het daar niet zo noodzakelijk als bij katten.
Maar het is het eerste wat ik ervan hoor, dus ben ik benieuwd naar wat meer uitleg :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie