Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Marepo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2010 13:30
Locatie: Rotterdam

Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Marepo »

Hallo allemaal,

Het gaat om onze kater Gyzmo. 12 jaar en altijd zo gezond als een vis (!)....(komt nooit buiten (woon in een appartement).
Altijd wel overgeven (niet veel), maar dan was het duidelijk dat er haarballen in het spel waren. Hij is erg schoon.
Twee weken terug kwam alles eruit (zn voer), zelfs onder het eten aan toe :esick: .....wat dan weer resulteerde in het heel verbaasd kijken van onze andere twee katers, Abu & Simba.... :eeh:
Enfin, naar de DA geweest, bloed geprikt, getest op nieren, schildklier en suiker. Allemaal prachtige waardes voor een kat van 12, zei ze. Tja, wat nu? Dieetvoer van RC, Sensitive en kleine beetjes.
Zo gezegd, zo gedaan.... maar dit hielp niet (evenals gekookte kip).
Dus afgelopen woensdag toch maar weer naar de DA. Onder narcose, keel/slokdarm onderzocht, maagfoto gemaakt: niets te vinden (gelukkig!)
Uit voorzorg: injectie (soort van) prednison, blijft ± 4 weken werken. Toen ik vroeg waar ze dit voor gaven werd mij geantwoord: is een soort van alleskunnertje..... :eeh:
Ook 2-3 x per dag primperid, want de diagnose is teveel aan maagzuur.
Afgelopen donderdag is alles 'erin' gebleven, gister(vrijdag)avond kwam alles er weer uit, maar hij heeft dan ook verschrikkelijk honger (komt door primperid en injectie, eetlustopwekkers).
Maar zn gedrag is VRESELIJK veranderd, word er verdrietig van. Hij zit maar te zitten, lijkt in een soort van trance, spint niet meer, heeft wat moeite met liggen, miauwen doet ie nauwelijks meer (terwijl we vroeger hele gesprekken hadden :oops: ), slapen doet ie volgens mij maar heeeeel weinig en wil maar bij mij in de buurt zijn....
Is OOGT niet ziek, plast, poept (klein btje) en wil eigenlijk de hele dag eten....(wat dan weer niet mag van mij :ehand: )
Kan dit komen door bijwerkingen van de injectie e/o primperid?
Ik kan op internet nagenoeg helemaal niets vinden over dit medicijn (primperid).
Moet er wel bij zeggen dat Gyzmo angstig is om naar de DA te gaan. Dan verstijft hij helemaal.
Kan het ook een trauma zijn?!?
DA kon hier geen antwoord op geven.....
Ik maak me met name zorgen om het feit dat slapen/liggen een probleem lijkt/is.
Normaal lag ie altijd heel sierlijk opgerold, heerlijk te knorren, nu ligt ie op een kussen, naast me op de grond, een heel klein btje op zn zij, maar hij slaapt niet....

Iemand ideeën?
Maandagochtend bel ik wel weer de DA, maar toch.... in de tussentijd.....

Alvast heel hartelijk dank voor jullie reactie(s)!

Groetjes,
Renate
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door rieneke »

primperid/primperan verhoogt de snelheid waarmee voedsel door de darmen gaat, en wordt ingezet bij misselijkheid.
prednison is een ontstekingsremmer.
waarom is de prednison gegeven, is er bij het bloedonderzoek een ontsteking vastgesteld?
als de diagnose een teveel aan maagzuur is, waarom dan geen maagzuurremmer geven (heet dacht ik zitac)?
het lijkt me duidelijk dat je kat veel pijn heeft, maar bij maagklachten mag je geen nsaid zoals metacam geven.
overleg eens met je dierenarts over een ander soort pijnstiller, bijvoorbeeld temgesic?
verder zou ik de kat heel de dag door heel kleine beetjes laten eten, dan heb je de beste kans dat het er in blijft.
beterschap voor je ventje!
Gebruikersavatar
Marepo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2010 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Marepo »

Hoi Rieneke,

dank je voor je antwoord!
Er is geen ontsteking vastgesteld. De DA zei wel dat het een ontsteking in de maag zou kunnen zijn, vandaar de prednison-injectie.....
Ik begreep uit de uitleg dat die prednison eigenlijk voor heel veel kwaaltjes gegeven word, dus vandaar dat ik dacht dat het wel goed zat/zit.....
En die primperid is voorgeschreven voor het teveel aan maagzuur, begreep ik van de DA....

Het gekke is dat als ik hem roep voor iets te eten er ineens niets meer aan de hand lijkt te zijn......
Het is geen schootkat dus oppakken kan ik hem niet (heb ik of wie dan ook nooit gemogen, ook niet toen ie klein was). En aaien mag ik hem ook gewoon. Hij voelt ook niet warm aan en zn ogen 'staan' goed....
VInd t zow zielig dta ie niet slaapt of kan slapen.....
Ik maak me zorgen als een gek om hem......zucht.....

Ja eten doe ik om de 3 uurongeveer en inderdaad kleine btjes..... dat heb ik na gister wel geleerd.....
Ik weet t even niet meer.....

Groetjes,
Renate
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door rieneke »

prednison is een goede ontstekingsremmer, maar ook een paardenmiddel met veel bijwerkingen.
gelukkig kan een eenmalige injectie niet veel kwaad.
primperid is geen maagzuurremmer.
ik zou maandag je dierenarts vragen om een maagzuurremmer en een (andere dan nsaid) pijnstiller (of eens naar een andere dierenarts gaan).
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Boomer »

Ik snap de logica ook niet van de dierenarts. Waarom inderdaad geen maagzuurremmer bij vermoeden van teveel maagzuur.
Primperan werkt goed mij misselijkheid maar werkt niet als maagzuurremmer of maagwand beschermer.Van prednison kunnen katten veel gaan eten en drinken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Marepo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2010 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Marepo »

Inmiddels weer een aantal dagen verder: hij heeft vanaf vrijdag niet meer overgegeven, dus dat is een goed teken :edance: .
Maar.... zoalsik al zei: het is zo'n andere kat! Kan dat ook van een trauma zijn?
Ik bedoel, de bijwerking van de medicatie die ie heeft (meer eten/drinken, dus ook meer plassen en poepen) dat is 1 ding wat zeker is, maar lees geen andere (medische) bijwerkingen.
Hij is heel suf en traag, behalve als ie eten wil/krijgt....
Hij miauwt amper (terwijl we hele gesprekken hadden vroeger) en knorren (spinnen) doet ie nog wel, maar zachtjes, als ik hem aai....
Kijk, als t een soort van trauma is vind ik het vreselijk om hem weer in zn mandje te proppen en mee te nemen naar de DA, terwijl daar , mijns inziens, geen medische reden voor is.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Adriana »

zou hij ergens pijn kunnen hebben?
als je al besluit om naar een dierenarts te gaan, dan denk ik dat je met deze niet veel opschiet..
dan zou je met alle gegevens bij de hand toch aan een second opinion moeten denken
persoonlijk heb ik het niet zo op dierenartsen die prednisolon injecties geven onder het motto: wie weet helpt 't..

Emil Visjnaric van Dierenkliniek de Walenburg in Rotterdam is een heel erg goeie http://www.dierenkliniekwalenburg.nl/
als je nog meer goed bekend staande klinieken in Rotterdam wilt, dan wil ik wel even voor je mee-zoeken want ik begrijp best dat je beetje wanhopig wordt van de situatie.. http://www.uwhondenkat.nl/katten/dieren ... p?regio=18
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Boomer »

Ik vraag mij af of de prednison de werking wel doet, wat de da zou willen bereiken. Mijn ervaring met prednison ( zowel bij mensen als bij katten) is dat ze juist levendiger worden. Prednison wordt daarom ook niet voor niets een paardenmiddel genoemd.
Schijnbaar ( zoals ik het lees) doet de prednison niet zijn werk en is er toch iets anders aan de hand. Suffigheid enz zou juist niet mogen.
Ik zou toch terug gaan naar de DA.

Overigens spinnen katten niet altijd van zaligheid, maar doen ze het ook om zichzelf gerust/ op hun gemak te stellen als ze zich niet lekker voelen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Marepo
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2010 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Marepo »

Hallo allemaal,

Even een update: ben sinds maandag gestopt met de primperid en tot nu toe blijft alles erin :esick: .
Zn gedrag wisselt per dag, maar hij oogt nog steeds niet ziek: eet als een dijker, poept/plast zoals t hoort, en drinkt zn watertje.....
Maar toch: vaak hele grote pupillen, ligt wel (zoals hij altijd deed, al dan niet ietwat ongemakkelijk), maar slaapt bijna niet......en dat verontrust me....
Je kent je kat toch het beste hè....?! :???:
Ik begreep wel dat onze kat ontzettend gevoelig is voor stress.....
Maar of dit het nou is?! :icon_shifty:
Dus em weer in het mandje stoppen wat een enorm trauma bij t beestje achterlaat zie ik niet zitten, aangezien ik geen medische oorzaak zie naar een DA te gaan....
Dus ik kijk het allemaal nog even aan.....

Hou jullie op de hoogte!
Dank voor jullie reacties in ieder geval.

groetjes,
Renate
zwoerdkop
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2010 17:16

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door zwoerdkop »

Hoi Renate

Ik ben erg benieuwd of jouw kat weer de oude is wat zijn gedrag betreft. Kun je dat nog een keer melden?

Thanks
Axel
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Ik sluit even aan bij dit topic met een vraagje.

Cerná is sinds vorige week zaterdag erg lusteloos, veel slapen, slecht eten en veel gras eten maar niet spugen.
Ik heb haar met heel veel moeite zowel zaterdag als zondag een kwart zitac gegeven omdat ze duidelijk de maag van streek had en dit hielp wel en ze ging weer eten.
Woensdagavond weer hetzelfde verhaal en toen ben ik donderdag toch maar eens naar de DA gegaan. Diagnose: flinke keelontsteking. Ze kreeg een Conveniaspuit en ik kreeg pijnstillers mee: Tolfedine, tweemaal daags twee tabletjes.
Ik kreeg de 'garantie' dat ze wel weer zou gaan eten, maar dat bleef moeizaam en gisterenmiddag heb ik haar weer een kwart zitac gegeven. Dit was zo stressen, dat doe ik nooit meer! Ze schreeuwde het uit en kroop onmiddellijk onder het bed. Iedere keer wanneer ze me daarna zag, kroop ze weer weg en keek me met grote angstogen aan. 's Avonds ging ze wel weer wat eten.
Vannacht kwam ze gelukkig weer bij me liggen onder de dekens en was alles weer koek en ei, maar ze was vreselijk aan het smakken (misselijk?)

Vanmorgen heeft ze wel een beetje AD gegeten met daarin de 2 pilletjes, maar daarna wilde ze niets meer; leek er zelfs bang voor en dus weer naar de DA.
Zij constateerde niets om je ongerust over te maken en zag dat de keel alweer wat rustiger was. Ik heb voor 8 dagen Primperid meegekregen en een flesje Ulcogant suspensie.

En nu dan eindelijk mijn vraag: op het doosje staat dat ik de Primperid een kwartier voor het eten moet geven maar ik wil die stress voor Cerná niet meer. Heeft iemand ervaring met het geven van Primperid door een lik AD (of ander voer?). De AD vindt ze heerlijk, dus dat is geen probleem of werkt het medicijn dan helemaal niet meer?

Ook lees ik nu hier dat je bij maagklachten geen NSAID mag geven en Tolfedine is toch ook NSAID?
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Kan niemand mij antwoord geven????

Vanmorgen lukte het me met heel veel moeite om op de nuchtere maag een kwart Primperid te geven maar wat een gevecht! Dat lukt me morgen niet nog een keer........

Dus nogmaals: mag Primperid ook door een lik AD?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door castratenkoor »

Geen idee - advies : bel de da met die vraag.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door MarjanR »

Oh, sorry. Ik heb geen ervaring met prednison.
Maar ik ga even voor je googlen.
Mbt de tolfedine; Ja, dat is ook een NSAID.
Het is even de overweging maken; wil je de pijn verlichten of wil je de maag ontzien.

Lezend over Primperid; het is een medicijn die de maag/darm aanpakt en zorgt dat Cerna minder misselijk is. Omdat het niet direct werkt wordt er aanbevolen haar de medicijnen een half uur voor het eten te geven om haar maag te kalmeren.
Je hebt het waarschijnlijk gekregen omdat andere medicijnen zoals de tolfedine op haar maagwand inwerken.

Nu las ik ook dat Cerna de Trovet niet meer eet.
Ik wil je eigenlijk het volgende vragen; eet Cerna wel andere zaken. Eet ze uberhaupt?
Want ik zit maar et denken en te denken, zeker nu ik lees over de medicatie dat zij wellicht nu toch de gevolgen van de medicijnen aan het bemerken is. Of althans haar maag en darmen wellicht ook.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Dinie: die vraag heb ik natuurlijk als eerste aan de DA gesteld, maar zij was heel stellig: nuchter en een kwartier voor het eten. Of de kat er helemaal van in de stress schiet was niet van belang, dat zou maar tijdelijk zijn. Maar Cerná is een vreselijk stresskat (de staart zwiept de hele dag; ik heb haar nu 11 jaar en ik ken haar niet anders) en dat wordt alleen maar verergerd door het geven van dat pilletje. Ik had gehoopt dat iemand in dezelfde situatie van haar DA te horen had gekregen dat het wel door het eten mocht. Maar misschien komt die iemand nog???

Marjan: Cerná eet wel, maar heel matig en dat ben ik van haar niet gewend. De hoeveelheid pijnstilling is ook eigenlijk te veel want je moet 1 pilletje geven bij 4 kg lichaamsgewicht en Cerná weegt 6,35. De DA vond het echter verstandig om haar twee pilletjes per keer te geven (dus voor 8 kg kat) omdat de keelonsteking behoorlijk hevig was en anderhalf pilletje zou te weinig zijn. Vanmorgen heb ik toch maar anderhalf gegeven.

Gisterenavond leek ze weer behoorlijk opgeknapt. Ze at haar bakje voor driekwart leeg en speelde later heel fanatiek met de hengel met veer, dus ik dacht dat de crisis overwonnen was, maar nu is het dus weer hetzelfde liedje. Lusteloos, niet willen eten, zelfs bang zijn voor het eten en veel smakken.
Ik weet ook niet zeker of ze de Primperid gehad heeft want dat ging zo vreemd: ik was met haar in de badkamer, heb haar in een handdoek gewikkeld, nam het pilletje op mijn vinger, deed haar bekje open, Cerná begint te worstelen (met de bek open) en toen viel het pilletje van mijn vinger. Ik heb de hele badkamer op de kop gezet (en zo groot is 'ie niet), maar nergens een pilletje te bekennen. Heb Cerná nagekeken of de pil in haar vacht was gevallen, maar ook niks. Dus ik kan maar een conclusie trekken en dat is dat de pil per ongeluk in haar bekje is gevallen.
Later nog een keer gezocht of ze hem misschien alsnog had uitgespuugd maar ook niks.
Ze smakt echter weer heel veel en ik weet niet of ik haar een tweede pil mag (kan!) geven.
Plaats reactie