Nierkatje, onze liefste Rosa

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door yana »

Hallo allen
Ik móet even m'n verhaal kwijt.
Over m'n liefste Rosa, een Ragdoll van nu 7.5jr.
2jr geleden bleek dat ze íetsje hogere waarden had dan normaal, stelde niks voor, zo weinig. Nog veel te vroeg voor pillen. Wel dieet.
Nu, 2jr later weer geprikt. Niemand vond het nodig, mn man niet, niemand, maar ik had zo'n voorgevoel al een tijdje..Dus tóch laten doen.
En, jahoor, waardes weer wat verhoogd tov 2jr terug.
Ik moet dus leren luisteren naar mn eigen gevoel.
DA raadde aan nu toch wel met een pilletje te beginnen.
Ik ben helemaal vd kaart. Ik huil alleen maar, ben bang, boos, van streek, tegelijk.
Er komt ook niks meer uit m'n handen van huishouden, werk..
Ze is altijd heel gevoelig op blaasontstekingen geweest. Misschien is dat toendertijd de oorzaak geweest. Vanwege haar grotere plassen merk je het niet snel, want écht klein plassen doet ze dus niet. Of aanleg, vanwege raskat? Niemand weet het..
Ik weeg haar al vanaf november. Ze weegt nog steeds hetzelfde. Braakt zelden, ruikt niet uit dr bekje, geen ontstekingen in dr bekje, dr oogjes staan mooi helder, oogwit is goed, nieren voelen normaal. Alleen plast/drinkt ze meer. Al zolang we haar hebben denk ik, zéker vanaf een jaar of 3. DA zegt altijd dat hij haar er niet zou uitpikken als CRF als hij het niet wist vd bloedtesten. Dat maakte de diagnose ook lastig. Je zíet uiterlijk geen zieke kat. Vond wel 2 weken terug dat ze wat rustig was. Ook voor haar doen kleine plasjes. Ik dacht dus weer blaasonsteking. Maar ookal zóu ze dat hebben, had geen invloed op nierwaarden vlg DA. Dus toch laten meten. Plas moet ik nog opvangen.
Ik weet niet wat de nierwaardes zijn. Wíl ik ook niet weten. Ik kan er niks mee, ik raak er alleen maar meer door van streek, en Rosa helpt het óók niet..
Ik kan alleen maar hópen dat ze nog lang meegaat..Maar zeker weet je niks. Jaar geleden zijn we ook onze Sevje al verloren door acuut hartfalen met 6.5jr..
Ik heb nergens zin meer in, er komt niks meer uit m'n handen, ik wil alleen bij Rosa zijn. Ik wéét dat het niks helpt, maarja..Snap niet hoe jullie de dagen doorkomen...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door nellebel »

snap dat je bezorgd bent, maar ik begrijp dat er nog niets zeker is? En als haar waardes zijn verhoogd kan ze geen medicijnen krijgen hiervoor?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Cerna »

Ik begrijp dat je verdrietig en wanhopig bent want het is vreselijk nieuws maar dat wil niet zeggen dat het ook hopeloos is.

Is dat het enige wat je DA geadviseerd heeft: een pilletje? Geen nierdieet, niet spoelen?
Je schrijft dat je de waardes niet wilt weten omdat het Rosa niet helpt maar dat klopt niet. Aan een aantal waardes (kalium, fosfaat) is met medicijnen direct wat te doen en ureum en creatinine kunnen ook dalen dankzij het nierdieet en Fortekor. En wanneer haar waardes erg hoog zijn, dan kan er gespoeld worden.
Vraag je DA wat er mogelijk is en lees je in op het topic "Pluisje, heeft verhoogde nierwaardes". Dat zijn inmiddels een heleboel bladzijden met enorm veel tips van lotgenoten.

Maar op dit moment is het belangrijk dat je haar nierdieet gaat geven en Fortekor (Benakor) en overleggen met de DA. En ons de waardes doorgeven zodat we mee kunnen denken. Het is nog geen verloren strijd. Kop op!

Mijn Noa is 3,5 en heeft sinds vier maanden nierfalen; ze werd opgegeven door de internist maar onze DA heeft haar toch twee dagen opgenomen en toen nierdieet, Fortekor, MacSamuel niertonicum en Noa is er nog en ook bij haar zie je niet dat ze nierpatiënt is.

Dus: aan de slag en niet meer wanhopen! Schouders eronder en samen met Rosa knokken.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Peet »

Had je al 'gesproken' via sms. T'is inderdaad behoorlijk balen. Het is niet de eerste kat waar je relatief jong mee tobt.
Maar er IS nog wat aan te doen, je kan haar nog wel helpen.
Ik zou dus wel willen weten wat de waardes zijn en wat medicatie zou kunnen doen voor haar.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Adriana »

dag baasje van Yana,
Rosa help je alleen door rustig diep adem te halen en je zelf voor te nemen er tegen aan te gaan! van Annet/Cerna heb je al tips en verwijzingen gekregen en het enige dat ik er nog aan toe kan voegen is: vooral niet bij de pakken neer gaan zitten!

geef jezelf nog een dag om erg verdrietig te zijn en daarna in overleg met je da zorgen dat je zo snel mogelijk een goed overzicht over de situatie hebt.
wat zijn de waardes en met name nierwaardes en anorganische fosfor?
eventueel wat is haar bloeddruk?
onmiddellijk beginnen met nierdieet en geen liever koekjes..
zorgen dat ze goed drinkt/plast. en vrolijk tegen haar zijn want zij voelt jouw verdriet en dat kan bij haar (en ook bij jou) veel stress geven en dat helpt de situatie ook niet.
overleg met je dierenarts welke medicatie in jullie situatie raadzaam is: benekor/fortekor, ipakitine en/of renalzin en probeer nierdieten uit.

er komt veel op je af en alle begrip dat je dat nog even niet kunt behappen.
maar je hebt een heleboel lotgenoten bij de topic Pluisje. en als je een overzicht van je waardes hebt, vul die dan in bij het topic 'nierfaalkatten', daar vind je erg veel info over nierfalen in het algemeen en de verzorging en middelen!

hup, schouders eronder en knokken!
beetje uithuilen af en toe màg maar er is ook werk aan de winkel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door yana »

Ze staat al 2.5jr op nierdieet hoor. Hills. Snoepjes lust ze toch niet.
Crea was 349, (mag max 186)ureum iets van 29.8(max 10.7)
Ze krijgt sinds gister 1 pilletje Fortekor.
Ze kreeg ook Solidago trouwens, voorschrift homeopathisch DA
Verdere bloedwaardes waren prima.
Heb net McSamuals en Ipakitine besteld.
Ze eet nog gewoon Hills, dus zolang ze niet afvalt..Ze drinkt wel flink, maar dat is al zolang ik me heug. Al is het wel wat meer geworden. Plasjes idem. Verder roept ze nog aan je, strijkt langs je boven, spint, en speelt af en toe wat. Niet zo megadruk als vroeger, maar toch. Al kan de Fortekor ook invloed hebben geloof ik. Ze heeft geen schrompelnieren, ook geen opgezette nieren. Haar vacht is niet vettig. Je ziet het uiterlijk gewoon niet.Erg tricky.
Wil nog wel plasje opvangen om op blaasontsteking te checken, evt gruis. Ene dag doet ze 2 grote plassen, andere dag meerdere veel kleinere. Ze is nu eenmaal erg gevoelig daarop.

Ben gewoon mega geschrokken. Ik had wel iets hoger verwacht, maar dit niet. We hebben haar elke 6maanden uiterlijk laten checken in die 2jr. Ik ben een neuroot mbt m'n katten, overbezorgd, in staat om bij elke foute scheet al bij de DA te zitten. Dus heb ik meeste besluiten omtrent de kinders aan m'n man en DA overgelaten. Zoals wel/niet prikken. Omdat ik vaak in m'n paniek niet helder meer denk. Zeker niet nadat we jaar geleden Sevje zijn kwijtgeraakt met 6.5jr, heel abrupt..En we zagen jaar terug geen noodzaak voor controle. Hadden we nu maar tóch...denk je dan nu..maar das achteraf..
Tuurlijk wil ik voor haar vechten, maar je weet dat je het niet wint uiteindelijk..:(
Ik zie gewoon mega tegen de toekomst op, ik wil geen lijdensweg voor haar. Ze was, is, altijd zo'n vrolijk speels aanhankelijk beestje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Adriana »

hoi Yana, kan me goed voorstellen dat het schrikken was en de crea/urea is behoorlijk gestegen.
ken je de voorgeschiedenis van deze poes, heb je een stamboom?

heeft je dierenarts iets gezegd over een mogelijke oorzaak van deze aanzienlijke stijging.. ze krijgt al nierdieet, is nog vrij jong met haar 7,5 en zo'n stijging zou toch een oorzaak moeten hebben. missch kunnen jullie dat nog eens vragen..
is er familieverband tussen sevje en rosa?

en nog een tip, zeker in het begin is het beter om de dosis fortekor in twee te splitsen met ongeveer 12 uur ertussen. katzels moeten toch wel wennen aan fortekor en de ervaring leert dat je het beter langzaam kunt opbouwen, dwz zelfde dosis maar beetje verspreid. gelukkig krijgt ze al een paar jaar nierdieet van Hills..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door yana »

Yep, we hebben stamboom. Ik vermoed oorzaak overgeslagen blaasinfectie op de nieren. Ze is keihard, en laat amper iets merken..Anders gewoon nierzwakte wegens raskat. DA zei er niks over.
Sevje was een Angora, geen Ragdoll dus geen familie.
Zal proberen de Fortekor te splitsen. Lastig, want ze is een ramp met pillen.
Pillenschieter durf ik niet. Pasta moet ze niet. Als je het weekt en inspuit speekselt ze vaak.
Beste werkt nog pil erin en gauw water erachteraan.

Waardes 2jr terug:
ureum 54 (mag max 30)
crea 3 (mag max 2.1)
Gemeten met ander systeem in lab.
Eerlijk gezegd ook al hoger dan in had verwacht.
Ik weet de waardes sinds gister pas.

Edit: onze DA verkoopt alleen Hills en Trovet. Trovet moet ze niet. Ik wou graag wat RC achter de hand hebben. Maar alleen besteld per 50k!? Weet iemand waar ik kleinere zakken kan krijgen?
En dan moet ik het droogvoer RF23 hebben en nat renal S/O toch? Of heeft iemand over? Heb ook aan het voer gedacht uit de winkel, maar ik vermoed dat dat minder is dan voer DA.?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Ilone »

Eet Yana ook natvoer, of alleen brokken?
Ze hebben ook voer van het merk Specific.
Het natvoer is een paté. Pluis (van het topic ;) ) haalde voor flink wat dingen haar neus op, maar de Specific natvoer vond ze erg lekker! Brokken moeten er ook zijn van Specific, maar die heb ik niet geprobeerd.
Kan ik hier nergens vinden, en bij MedPets moet je gelijk 3 zakken van een aantal kilo bestellen ;)

Ik zou als ik jou was voorlopig echt het dieetvoer aanhouden, en niet uit de winkel halen.
Uit de winkel is veelal onderhoudend voer, terwijl er nu toch even oplossend gewerkt moet worden.
Als de waardes weer onder controle zijn kan je volgens mij wel dat onderhoudende voer halen.

Van Royal Canin is inderdaad Renal s/o inderdaad. Maar die is er ook in brokken.
Die renal RF23, zijn dat brokjes?
Ik ken zelf alleen de RC Renal en de RC Renal Special.
RF23 is nieuw voor mij.

Hill's k/d werd hier ook goed opgesmikkeld.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door yana »

Onze lieve oes heet Rosa trouwens, Rosalie voluit. Yana, zo heet ik!
Ze eet nu ook nat van Hills. Ze lust veel liever ander blik, maar dat mag ze niet.
Ze eet niet veel hoor, max 1/4e zakje.
Link naar RF23:
http://www.vets4petz.nl/renal-500g-p-580.html
Zie van S/O alleen natvoer staan.
En de Special moesten we niet hebben geloof ik, was combi toch?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Ilone »

Oh haha nu leest die eerste zin wel erg raar :lol:

Ja die link kreeg ik ook van google ;)
Nu heb ik ook weer gezien dat s/o een urinary voeding is, geen nier.
Ik dacht al dat ik s/o ergens anders van kon.
Maar dan zou renal s/o dus een combi zijn van nier en urineweg?
Weer wat geleerd :-P

Heeft je DA geen Specific natvoer staan?
Of missschien evt een andere DA in de buurt?
Misschien dat je een kuipje kan proberen.
Ik heb het hier nu niet meer..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Adriana »

gegevens over een eventuele blaasinfectie komen uit het urine-onderzoek? maar ze had toch geen verhoging en de rest van de bloedwaardes waren goed, schreef je.
kijk in de stamboom even of en hoeveel Amerikaanse voorouders daar inzitten..
'nierzwakte wegens raskat' vind ik een beetje ongelukkige dooddoener en het klopt ook niet. nieren staan in de top 3 overlijdensoorzaken van alle katten, niet alleen va raskatten.. (samen met hart en kanker..)
wil ze geen easypill of beetje gimpetpasta? nee, pillenschieter vind ik ook oncontroleerbare ondingen.

er zijn van Royal Canin twee soorten brokjes, de renal en de extra smakelijke renal special. mij is altijd de renal geadviseerd, ook al omdat het natrium en eiwitgehalte van de special wat hoger ligt. bij medpets in 2 kg zakken verkrijgbaar.
en er is natvoer, drie smaken in foliezakjes. bij medpets zie linksonder kun je veel kleinere hoeveelheden nierdieet bestellen. http://www.medpets.nl/royal+canin+renal+kat/

dit nierdieetvoer kende ik nog niet, dit is de omschrijving:
Royal Canin Renal Feline Dry RF23 is a highly palatable, complete diet for adult cats which has been formulated as an aid in the dietary management of chronic renal failure. This diet has been proven to significantly increase survival time of cats with diagnosed CRF. It can slow the progression of disease and help maintain quality of life.
In cats with chronic renal failure, it is important to provide sufficient energy to minimize catabolism of either dietary or endogenous protein. Protein catabolism contributes to the production of nitrogenous waste products and the clinical symptoms of uraemia.

Royal Canin feline Renal support is formulated with relatively high fat contents and high energy density.
verkrijgbaar bij dierapotheek http://www.dierapotheek.com/contents/nl ... renal.html
en het uitgangspunt is laag gehalte kwalitatief hoogwaardig eiwit en voor de energie een verhoogd vetgehalte van uitstekende kwaliteit (zodat er zo min mogelijk langs de nieren hoeft met zo min mogelijke afvalstoffen)

ze heeft dacht ik geen blaasgruis en er hoeft niks te worden opgelost of vergruizeld..
Laatst gewijzigd door Adriana op 03 mar 2011 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Adriana »

Ilone schreef: Nu heb ik ook weer gezien dat s/o een urinary voeding is, geen nier.
Ik dacht al dat ik s/o ergens anders van kon.
Maar dan zou renal s/o dus een combi zijn van nier en urineweg?
.
RC s/o is voer met stofjes voor katten met urinewegproblemen, het zuurt de urine aan en vergruist eventueel steentjes en blaasgruis.
het is geen niervoer en ook geen combi en mag maar een zeer beperkte tijd worden gegeven (staat op de verpakking) ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door nellebel »

Is er geen andere DA in de buurt waar je eigen DA het kan bestellen? Of door kan geven dat jij het kunt halen? Onze kat heeft ook een tijdje nierdieet gehad, nou die luste ook absoluut geen hills, wel RC
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nierkatje, onze liefste Rosa

Bericht door Ilone »

Ja, RC s/o ken ik, en RC renal ken ik. Maar ze had het over RC renal s/o?
Dus vandaar dat ik dacht aan een combi dieetvoer.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie