Simmie en Pumba vechten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Simmie en Pumba vechten

Bericht door Margie »

We hadden een probleem met Simmie, onze poes van bijna 11 jaar. Ze spuugde bijna elke morgen en na een aantal bezoeken aan de DA zijn we er uiteindelijk zelf achtergekomen dat het stress was, zie dit topic.
Ze werd waarschijnlijk erg geplaagd door Pumba (kater van 4 jaar) als we er niet bij zijn en daarom zijn we de dieren 's nachts en als we weg zijn apart gaan zetten. Dit heeft goed geholpen, Simmie spuugt nagenoeg niet meer.
Alleen, we hebben nu een ander probleem. De verstandhouding tussen de katten is niet erg goed. Pumba intimideert Simmie als ze niet met hem wil spelen. Dat is al altijd zo geweest, omdat Simmie gewoonweg niet wil spelen. Maar nu valt het ons op, dat hij haar ook intimideert als ze op de bak wil. Vandaag liep dat zelfs uit op een heftig gevecht, waarbij de haarplukken door de lucht vlogen. We hebben zelf een einde aan het gevecht moeten maken, omdat er misschien anders wel gewonden waren gevallen. Ik ben hier erg van geschrokken en vind het vreselijk.
Het gekke is, dat ze nu weer allebei rustig liggen te slapen. Pumba op de vensterbank en Simmie op het mandje, dat er vlak onder staat.
Heeft iemand tips voor ons. Ik wil zo graag dat beide katten zich gelukkig voelen, ik kan hier erg slecht tegen.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Simmie en Pumba vechten

Bericht door MarjanR »

He wat jammer dat het zo moet verlopen.
Het lijkt erop dat Simmie en Pumba het niet meer met elkaar kunnen vinden.
Of dat er weer een machtstrijd plaats vindt om wie er de baas is nu je vriend uit huis is (klinkt raar, kan wel zo werken)

Ik weet of je er zelf zin in hebt, maar je zou naar een gedragstherapeute kunnen mailen/bellen en de situatie voorleggen. Kun je die niet vinden zou je kunnen zoeken op holistisch dierenarts in de omgeving (denk dat je meer kans hebt in Sittard dan in Geleen eerlijk gezegd, maar ik weet het niet zeker)
Voor nu zou je valeriaan of feliway in huis kunnen nemen (ik zou beginnen met valeriaan, dat is goedkoper. En mocht dat niet werken dan pas de feliway).

Ik hoop dat het dan oplost.
Anders zou het een optie kunnen zijn om Pumba voor een paar weekjes wellicht bij je ex te laten.
En dan opnieuw de introductie te doen bij jou thuis (geen idee of dat een optie is, ik probeer maar mee te denken)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie en Pumba vechten

Bericht door Margie »

Sorry Marjan, maar volgens mij heb je iemand met me verwisseld of zo. Mijn (hele lieve) vriend is nog steeds bij me en dat blijft ook zo. Maar goed, bedankt voor je tips. Op de laatste na natuurlijk, kan ik die wel uitproberen.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Simmie en Pumba vechten

Bericht door MarjanR »

PROEST. Oh, sorry. Nee, laat die laatste dan maar zitten :lol:
*is nu stevig aan het terugdenken welke dame dat nu was*
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Simmie en Pumba vechten

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat de problemen verergen door de katten apart van elkaar op te sluiten als je weg bent.
Biedt ze zoveel moegelijk ruimtes aan met in iedere ruimte eten en drinken, krabpaal en kattenbak. Valeriaan druppelen wil ook nog wel eens helpen.
Soms komt het, wat je ook doet niet goed tussen twee katten.
Als je echt alles hebt geprobeerd zou ik niet te lang doorgaan en overwegen er eentje te herplaatsen.
Kan er niet eentje bij familie of vrienden wonen?

Dit uiteraard alleen als niks meer helpt, gedragsdeskundige weet misschien een oplossing?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Margie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2011 20:40
Locatie: Geleen

Re: Simmie en Pumba vechten

Bericht door Margie »

Ik heb Pumba nu 3 jaar en Simmie 6 jaar. Ik kan echt geen afstand doen van geen van beiden. Het zijn mijn kindjes, die doe je toch ook niet weg als ze ruzie hebben. Ik wil dat echt niet.
Groetjes Margie, Simmie, Pumba en Sandy (de hond).
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Simmie en Pumba vechten

Bericht door MarjanR »

Nou het punt is eigenlijk dat een van de twee echt ziek wordt als deze situatie blijft bestaan.
Je zult er nu iets mee moeten gaan doen.
Simmie wordt al ziek van de stress wanneer ze bij elkaar zijn als jij er niet bij bent.
Maar het scheiden van de twee maakt dat de situatie niet veranderd.
Ze zullen elkaar iedere keer aanvallen.
En als een gedragsdeskundige er niets aan kan veranderen denk ik ook dat de enige optie is dat de een van de twee herplaatst gaat worden.
Maar goed, eerst kijken wat een gedragstherapeute voor jullie kan betekenen
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Simmie en Pumba vechten

Bericht door nellebel »

misschien een extra bak, als een van de twee nu ook de bak zo verdedigd. Ik denk dat je vooral zelf even reeel moet kijken of het zo te doen is voor iedereen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie