Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Nemo schreef:Hier een kat met een crea van 760! Hij krijgt nu dagelijk onderhuidsinfuus van ons en kleine beetjes eten over de hele dag! Het gaat best met hem en huppelt weer vrolijk rond!!
;-) Nemo is hier geloof ik recordhouder cratinine en doet het naar omstandigheden mèt infusen zo goed dat hij vrolijk rondloopt! dat is grote pluim voor jullie. er is denk ik spraakverwarring en soms kun je dingen beter niet zeggen maar geschreven teksten kun je niet verwijderen..
er zijn hier de afgelopen paar jaar meer htk's met problemen gepasseerd dan raskatten, alleen op dit moment is het even spitsuur met de raskatzels.
maar patiaan is geen raskat en zo zijn er veel meer hoor.
Valerie had de indruk dat het met name een raskattenkwaal is maar nierfalen staat in de top 3 (met hart en kanker) van de overlijdensoorzaken bij alle katten en er zijn verhoudingsgewijs vele malen meer htk's dan raskatzels. en ja, het is waar, sommige rassen hebben een extra gevoeligheid voor bv nieren..
en niemand heeft geloof ik gezegd dat baasjes van htk's niet alles voor hun dieren over kunnen hebben.. trouwens, het omgekeerde komt ook voor, wij hebben twee jaar geleden twee ernstig verwaarloosde rusjes overgenomen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Sorry Nemo, maar zo is het echt niet bedoeld.
Het lastige van geschreven tekst op internet is dat het niet altijd zo overkomt als het is bedoeld. Vandaar dat ik er bijschreef dat ik hoopte dat mijn punt goed overkwam. Misschien had ik het beter voor me kunnen houden, maar ik probeerde alleen het feit te nuanceren dat er meer raskatten met nieraandoeningen te lijken komen bij de dierenarts. En ik vraag me dan af of dat komt omdat het raskatten zijn of omdat het bij raskatten eerder wordt ontdekt.

Ik bedoelde te zeggen dat de 'gemiddelde' kattenliefhebber niet alles uit de kast trekt om aan de gezondheid van zijn/haar kat te werken. En de 'gemiddelde' kattenliefhebber heeft meestal geen raskat. Daarmee bedoel ik dus NIET dat alle mensen die rasloze katten niet goed voor hun kat zorgen. Ik heb zelf 2 raskatten en 1 rasloze kat (Roos) en ik hou van mijn Roos net zo veel als van mijn andere katten. En zo ben ik er ook van overtuigd dat de forummers hier erg veel van hun katten houden en er alles aan doen om ze gezond te houden (ongacht of het raskatten zijn of niet).
Heb ik het zo beter verwoord? Nogmaals; het is niet mijn intentie geweest om te suggeren dat jij of wie dan ook hier niet alles voor zijn/haar kat overheeft!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

ik vind het zo beter verwoord! Ik snap ook dat je niet iedereen bedoelt, maar toch schoot het even in het verkeerde keelgat! Sorry dat ik me er even zo over uit liet.. Een tekst is maar net hoe iemand het opvat en niet altijd slecht bedoeld, net als nu.
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef: Dit is dus tevens een aanvulling op de adressenlijst van Adriana :smile:
Ik bestel tegenwoordig bij http://www.dierapotheker.nl
Goedkoper dan MedPets en hebben vaak leuke aanbiedingen.
yess, zeker goedkoper. k zit nu al een week op een bestelling van medpets te wachten, gelukkig hebben ze wel een statusoverzicht, waarin je kunt zien of de spullen al in de doos zitten en bij TNT zijn aangeboden, maar een berichtje dat eea niet leverbaar is, zou wel handig zijn.

nog een paar adressen, k ben nog toch bezig en voor naslag (ook voor mezelf) wel handig:
http://www.nmlhealth.com/ voor cholodin en Mac Samuels en andere plantaardige preparaten en erg veel info
http://www.dierapotheek.com/ - dat is een andere club dan dierapotheker,
http://www.huisdierendokter.nl/ - voor alternatieve vaak plantaardige middelen en heel veel zinnige informatie, hebben ook een alternatief voor ab en destress!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Cerna schreef:Hoi Sandra/Zari
Dit kwam ik tegen op de site van http://www.dieetvoer.nl:

Factoren die zorgen voor een verhoogd risico op nierfalen

Ras
Enkele foklijnen in kattenrassen vertonen een overerfelijk verhoogde kans op vroegtijdige nieraandoeningen. Rassen zijn: Abessijn, Balinees, Heilige Birmaan, Maine Coon, Russisch Blauwe en de Siamees.


Dit ben ik inderdaad tijdens mijn speurtocht ook tegengekomen. Het gekke is alleen dat dit bij literatuur over Heilige Birmanen weer helemaal niet terugkomt???

Bedankt allemaal voor de tips voor het dieetvoer en de adresjes waar het vandaan gehaald kan worden!

Gisteren heb ik bij een andere dierenarts RC renal brokjes en blikvoer kunnen kopen. Het blikvoer trok Zuri helaas zijn neus voorop (althans, nadat hij de saus eraf had gelikt :lol: ). De brokjes lijken echter wel weer smakelijk. Die heb ik nu een beetje gemengd met de Hills KD brokjes en daar heeft hij vanmorgen toch van zitten eten. Nu ik van huis ben staat dit bakje er de hele dag en als ik wel thuis ben wil ik de andere bakjes terugzetten voor de niet-nierkatjes. Eens kijken hoe dat werkt...

Nemo schreef:ik vind het zo beter verwoord! Ik snap ook dat je niet iedereen bedoelt, maar toch schoot het even in het verkeerde keelgat! Sorry dat ik me er even zo over uit liet.. Een tekst is maar net hoe iemand het opvat en niet altijd slecht bedoeld, net als nu.


Ik snap je punt. Hoe ik het opschrijf hoeft nog niet te zijn hoe het bij een ander overkomt.
Ik zal er beter op letten.

Eind goed al goed :eangel:
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

in een artikel van mw's (Bosje/Voorhout) van de univ van Utrecht wordt deze lijst gehanteerd van voor PKD vatbare rassen

Rassen die risico’s lopen
De erfelijke afwijking PKD is waarschijnlijk vele tientallen jaren geleden ontstaan bij de Perzische katten. Vanuit de Pers is deze erfelijke ziekte in de Exotic terechtgekomen. Binnen die beide rassen vinden we de meeste lijders aan PKD.

In het verleden zijn er nogal wat rassen gekruist met Perzen, bijvoorbeeld om de vachtkwaliteit te verbeteren of om nieuwe kleurpatronen in die rassen te brengen. Samen met de gewenste nieuwe eigenschappen is ook PKD in die rassen gebracht. Dat betekent dat er een hele reeks van rassen is waarvoor in de literatuur PKD wordt gemeld:

Britse Korthaar,Burmilla,Tiffany,Birmaan,Bombay,Cornish Rex, Devon Rex, Ragdoll en Snowshoe, Angora katten (met name de Oriental Langhaar,de Javanees en de Mandarin),Maine Coon,Noorse Boskat,Oriental,Siamees,Tonkanees, Turkse Van
Scottish Fold.

vreemd genoeg staan hier geen Blauwe Russen bij, terwijl ik weet dat er in het verleden nogal wat Siamezenbloed is ingekruist...

wat een aandoenlijke pluizebol is Zuri, heb je al een fotoalbum aangevraagd?
Laatst gewijzigd door Adriana op 17 feb 2011 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hier ook alles voor de katten over: zijn geen raskatten maar zijn beide verzekerd bij Petplan, samen met de honden. Kan ik iedereen aanraden, alleen als je huisdier al een aandoening heeft kan t niet meer..
Als je kiest voor een huisdier/kat/hond wat dan ook, verdient het beestje medische zorg, ik denk dat iedereen hier op het forum het daar wel over eens is.
Kan alleen wel erg in de papieren lopen (spreek uit ervaring) dus lang leve de dierenverzekering :-)

@Maij/Nemo: Krijgt Nemo al onderhuidse infusen thuis, en hoe gaat dit?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Zuri »

Adriana schreef:wat een aandoenlijke pluizebol is Zuri, heb je al een fotoalbum aangevraagd?
Dank :pdtbis:

Ik zal eens even een album aanvragen. Kan ik ook mijn lieve en mooie Noah en Roos showen :-)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Ik had trouwens ook gelezen dat Perzische katten ook een risico zijn?! Onze Sam is half Pers (moeder) en hoop niet dat hij dit ook gaat krijgen..

@patiani: Nemo krijgt al onderhuidse infusen! Hij vind het niet zo prettig. Mijn man houd hem vast en ik geef hem het infuus. Wij halen dit eerst uit de zak, dan warm maken in de magnetron, dan geven! Het wordt wel steeds makkelijker :)
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Ik zie t inderdaad staan. Lig met griep op de bank niet helemaal helder ;-) Het warm maken ken ik niet, wat is daar de reden van? Ze wennen vrij snel aan het naaldje in de huid, en katten zijn slim: hij zal snel genoeg de asociatie leggen dat hij zich daarna een stuk beter voelt, want ze krijgen er hoe dan ook een (tijdelijke) oppepper van. duim voor jullie dat de waardes hierdoor zullen dalen. Wanneer doen jullie weer een bloedonderzxoek?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Nemo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 aug 2010 23:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nemo »

Als het koud is, dan kan het pijn doen wanneer we het in zn nekje spuiten. Als het op lichaamstemperatuur is niet. Vandaar dat we het warm maken. We hebben besloten geen bloedonderzoeken meer te laten doen. Treat the cat, not the numbers houden wij nu aan :) we gaan hem zo weer 2x een infuus geven. Hij eet op t moment ook weer wat slechter :( Ook beterschap voor jou!
Trotse eigenaren van: Nemo(6), Lucky(5) en Sam(2)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

We hebben besloten geen bloedonderzoeken meer te laten doen. Treat the cat, not the numbers
Dit zegt mijn DA ook. Ik kan mijzelf wel ziek maken door de hele tijd naar bloeduitslagen te kijken, maar daar schiet je ook niets mee op. Het is zaak er alles aan te doen dat het niet hoger wordt en misschien wel zakt, meer kan je niet doen, en als het niet werkt dan werkt het niet.
Ik ben blij met ieder dingetje van Simba wat ze weer als vanouds doet, zoals met een opgewonden zwiepende staart op de vensterbank naar buiten kijken. Het weer op mijn schouder willen springen, in mijn neus bijten en tal van andere kleine Simbadingetjes (die ik zo erg zal gaan missen :-( ). Daarom doe ik ook liever aan struisvogelpolitiek, ik doe net alsof ze niet in haar laatste maandjes is. Behalve dan dat ik haar alleen nog geef wat niet slecht is.

@Adriana: ik heb de renalzin binnen (supersnelle levering van medpets). Ik heb het door het voer gedaan wat ik haar met een spuitje geef. Maar hoeveel zal ik haar geven? De aanvangsdosis is 2 pompjes per dag.

En dan nog een ideetje, misschien is het handig om een topic te maken waar we alleen maar de waardes inzetten van onze katten, zonder verdere reacties daarop?
Dan is het altijd makkelijk terugzien wie welke kat heeft met de bijbehorende waarden. Het geeft meer duidelijkheid, ook voor vergelijkingen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wat fijn dat renalzin zo snel geleverd werd. twee pompjes vond ik erg veel, dat is een vrij grote plas en hier vond Mo het niet te pruimen en door zijn eten was geen optie.
bij Mo werkte een kleinere hoeveelheid (ongeveer de helft) ook en uitstekend want met 4/5 weken zat zijn fosfor weer rond de referentie, terwijl ie heel veel te hoog was.
ik spoot kloddertjes op een plastic zakje, dan krijg je soort van dubbeltjes als dat anderhalf etmaal indroogt en gaf hem s morgens en s avonds zo'n dubbeltje.
renalzin werkt buiten de nieren dus zou geen extra belasting voor een nierfaalkatzel moeten zijn, maar ik ben altijd een beetje voorzichtig en houd standaard (muv ab) wat lagere doseringen aan. ik weet niet of het met een grotere hoeveelheid ook sneller werkt trouwens..
fosfor is heel schadelijk voor nierweefsel en hoe eerder bij jullie die waarde naar beneden gaat, hoe beter de kwaliteit van leven. ik vermoed dat katzels niet alleen van hoge ureumwaardes misselijk worden maar missch ook wel van te hoge fosforwaardes..

ook Bella merkte op dat een topic met alleen de waardes bloedonderzoek van de diverse nierfaalkatjes wel handig zou zijn. ze vergeleek dat met glucowaardes bij suikerkatten, maar die worden bij voorkeur twee/drie maal per etmaal op vaste tijden gemeten en dan gekoppeld aan de insulinedosis.
de nierwaardes zijn onderling alleen enigszins vergelijkbaar als je er achter zet met welk apparaat ze zijn gemeten en als je per waarde de referentiewaardes van het apparaat vermeldt.
bijvoorbeeld urea 12 van spotchem is een ander getal bij reflotron en VetMed en enz.

en ik weet niet of dit missch toch wel een griezeltopic wordt want jij schrijft in hetzelfde bericht dat je stopt met bloedonderzoek omdat je beroerd wordt van die waardes...
en wie doet er iets met die waardes? het is altijd handig als een nieuwe nierkat binnenkomt om te weten in welke van de vier fases het nierfalen ongeveer zit. en voor de baasjes zijn de opeenvolgende waardes bvk binnen dezelfde periodes handig om te zien hoe het voortschrijdt of bij acuut nierfalen zou kunnen verbeteren. maar het zijn maar twee waardes per 6 weken/2 - 3 maanden.. en een topic zakt snel weg als er niet regelmatig in geschreven wordt.. maar dat zijn van mij maar wat losse gedachtes..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Je kan van zo'n topic een 'sticky' maken, dan blijft het altijd bovenaan staan.
Ik dacht dat het handig zou zijn omdat je dan een beetje vergelijking kan maken met de waarden van je eigen kat en de toestand waarin deze verkeert.
Referentiegetallen en meetapparatuur kan je erbij zetten, maar bij enorme waardes zijn de verschillen onderling daarin toch vrijwel nihil denk ik.
Ook de leeftijd van de kat is daarbij handig.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

k zou zeggen 'doen' als je denkt dat het goeie naslag is en we - nierfaalkatzlpersoneeltjes - er wat aan hebben en het binnen de forumregels past.
en wie geen griezels wil oplopen, die kijkt er niet naar..
het geeft in ieder geval een handzaam overzicht van de situatie bij de verschillende nierkatten èn van de verschillende nierkatten, want ik kan me voorstellen dat het voor nieuwkomers beetje lastig is om ze uit elkaar te houden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie