Allergie of verkouden?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Allergie of verkouden?

Bericht door Linda2207 »

Hallo,

Mijn kater Kees is bijna constant verkouden; dat varieert van een paar keer per dag niesen met of zonder rondvliegend snot, tot echt snotverkouden zijn (hoofd vol snot, rondvliegende snotklodders, verstopte neus, tranende ogen en ademhalingsproblemen). 's Zomers zijn de verschijnselen het minst, dan komt hij vrij "snotvrij" de dagen door.

Wij zijn door de jaren heen al diverse keren bij de dierenarts geweest voor een antibiotica-kuur. Dat helpt tijdelijk. Het raam houden wij nu zoveel mogelijk dicht, maar ook al is het raam dicht, dan nog niest Kees vaak, al is het niet elke dag. Het valt mij trouwens op dat Kees tamelijk koel aanvoelt in vergelijking met mijn andere 2 katten.

De verkoudheid is het ergst als wij het raam open zetten en dan komt het ook heel snel opzetten. Binnen een uur reageert Kees met ernstige verkoudheidsverschijnselen. Als wij het raam weer dicht doen is hij binnen een paar uur volledig opgeknapt. Wij proberen zoveel mogelijk te voorkomen dat Kees op de tocht zit. Dat lukt 's winters altijd, 's zomers wat minder, maar in de zomer is Kees sowieso bijna niet verkouden, tocht of geen tocht.

Wij kunnen er geen touw aan vastknopen; is het nu een allergische reactie op het een of ander van buitenaf of is het gewoon een soort van al dan niet chronische ernstige verkoudheid? En wat zouden wij hieraan kunnen doen? Kees helemaal volpompen met antibiotica lijkt mij ook geen goede oplossing, vooral omdat dat maar tijdelijk helpt. En altijd maar met het raam dicht blijven zitten is ook geen optie, vooral nu de lente weer in zicht is.

Kees is een +/- 10 jaar oude Noorse boskat (waarschijnlijk niet "rasecht"). Een beetje kou zou hij dus wel tegen moeten kunnen ;-) Hij wordt jaarlijks ingeënt tegen niesziekte. Het probleem is dat ik Kees een jaar of 6 geleden uit het asiel heb geadopteerd; uit zijn beginjaren weet ik dus niet of hij alle inentingen heeft gehad en of het probleem misschien daaruit voortkomt.
Laatst gewijzigd door Linda2207 op 14 feb 2011 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Nyncke »

Lastig te zeggen wat het is, ik zou met hem naar een klassieke homeopaat gaan.
Je hebt kans dat je met al die anti-biotica de werkelijke oorzaak hebt onderdrukt. Mijn ervaringen met homeopaten zijn erg goed.

Weet niet waar je woont maar in Uden weet ik een goede.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou eens met weerstandsverhogers kunnen proberen zoals Echinaceacomplex. Er zijn nog een paar zaken die kunnen helpen, maar ik weet er verder niet zomaar.
Misschien kan je DA je helpen? Er zijn ook wel wat op dit forum terug te vinden, maar ik weet niet waar.

Het is vreemd dat het op een paar uur kan omslaan. Chronische niesziekte komt normaal op en gaat, maar dan wel in een tijdspanne van dagen, geen uren. Dat vind ik ook vreemd...

Ik weet niet of het iets zou helpen...
Heb je het er met je DA al over gehad? Over allergie bedoel ik dan. Kunnen ze dat niet met een bloedonderzoek nagaan, of hij allergisch is? Als dat het geval is bestaat daar ook medicatie voor.

AB zou ik me inderdaad niet meer aan laten smeren, zeker niet omdat het zo snel terug verdwijnt als het raam dicht gaat.
Waarschijnlijk heeft hij ook wel chronische niesziekte, maar dat kan je beter onder controle houden met weerstandsverhogers. Een kat met chronische steeds AB laten slikken, helpt haar ook niet vooruit. Enkel als het erg ernstig wordt (mond open om te ademen, oogonsteking, sinusontsteking...) moet natuurlijk wel AB gebruikt worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Linda2207 »

Beste Nyncke,

Wij zijn al bij een hele goede homeopaat geweest, Kees is uitgebreid bekeken en besproken en wij hebben een aantal dingen geprobeerd. Ook dat heeft helaas niet mogen baten. De laatste keer dat Kees een antibiotica-injectie heeft gehad is een jaar geleden. Omdat maar zeer tijdelijk hielp heb ik besloten dat niet meer te doen (tenzij het natuurlijk veel te erg wordt).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met Kees!
wat eet Kees precies?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Linda2207 »

Beste Valerie,

Het is echt bizar zo snel als het komt opzetten. Mijn man dacht afgelopen week, goh de zon schijnt zo lekker, ik zal de kattenkamer (ja ja ze hebben hun eigen kamer ;-)) eens even lekker luchten. Nou, ik kwam thuis (zo'n 1,5 uur later) en ik trof daar een heerlijk frisse kamer aan met een echt strontverkouden Kees. Ik had bijna een echtelijke ruzie en heb meteen het raam dicht gedaan. Heb Kees toen goed in de gaten gehouden voor het geval het te erg werd en wij naar de dierenarts zouden moeten, maar in de loop van de avond werd het steeds minder, en uiteindelijk was het zelfs volledig over, op een niesje af en toe. Wat je zegt, het is heel vreemd. Inmiddels hebben 3 dierenartsen en een homeopaat zich over dit geval gebogen maar veel wijzer zijn wij nog niet geworden.

Hoe werkt dat precies met Echinaceacomplex? Hoe dien ik dat toe en hoeveel heeft hij nodig?

@Adriana,

Ik ben begonnen met Hills Feline Adult, maar 4 jaar geleden ben ik overgestapt op Hills KD omdat ik een (beginnend) nierpatiënt heb. Omdat ik 3 katten heb en het niet mogelijk was ze apart te voederen ben ik in overleg met de dierenarts volledig overgegaan op Hills KD. Het probleem van Kees speelt overigens al zolang als ik hem heb, al lijkt het zo langzaam aan toch iets te verergeren. Vroeger kon ik nog wel eens een raam open zetten bijvoorbeeld, zonder dat dat meteen consequenties had.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Nyncke »

Linda2207 schreef:Beste Nyncke,

Wij zijn al bij een hele goede homeopaat geweest, Kees is uitgebreid bekeken en besproken en wij hebben een aantal dingen geprobeerd. Ook dat heeft helaas niet mogen baten. De laatste keer dat Kees een antibiotica-injectie heeft gehad is een jaar geleden. Omdat maar zeer tijdelijk hielp heb ik besloten dat niet meer te doen (tenzij het natuurlijk veel te erg wordt).
Jammer dat het niet heeft mogen baten.
Waar je ook eens aan zou kunnen denken is bv Reiki behandelingen of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Adriana »

Linda2207 schreef:.. volledig overgegaan op Hills KD. Het probleem van Kees speelt overigens al zolang als ik hem heb, al lijkt het zo langzaam aan toch iets te verergeren. Vroeger kon ik nog wel eens een raam open zetten bijvoorbeeld, zonder dat dat meteen consequenties had.
ik voer hier ook k/d en daar kan het niet door komen.
krijgt Kees ook nog wel eens iets rauws? katten kunnen slecht tegen 100% doodgekookt voer en hebben naast natuurlijke vitamines, mineralen ook enzymen nodig. wat hier goed helpt is tarwegras, daar zit een berg aan vits, mins en enzymen in en ook voor katten goed opneembaar. Amerikaanse dierenartsen zweren erbij en ook hier op het Forum zijn een paar katzels behoorlijk opgeknapt van wat tarwegras. zit ook veel vit c. in.
recept: langs een eko-winkel of eko-markt, 500 grs hele tarwekorrels, potje met aarde, zaaien zodat de korrels elkaar net niet raken in vochtige aarde, ongeveer 1 cm aarde erover heen en even aandrukken, dicht plastic zakje om potje, niet al te warm in de vensterbank en binnen een week groene sprieten.
ik verknip één spriet per dier per etmaal en maak daar met beetje easypill (dierenspeciaalzaak) een klein gehaktballetje van. en dan van hap/slik/weg! missch proberen om op die manier zijn weerstand wat op te krikken..
zoek voor de link over de analyse van tarwegras met de info even alle berichten via 'zoeken' rechtsboven..

kijk ook even bij http://www.huisdierendokter.nl/ en dan in het linkermenu bij immuunsysteem, daar vind je veel info, ook over middelen die zouden kunnen helpen bij hardnekkig genies en gesnotter.. :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Linda2207 »

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga het denk ik eerst eens proberen met Echinaceacomplex. Eind deze maand moeten we naar de dierenarts voor de jaarlijkse "APK" en dan zal ik dat meteen bespreken. Er moet toch iets zijn wat we kunnen doen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Anne »

Hier krijgt Hummel ( chronische niesziekte) 1 kwart tablet enchinaforce van dr Vogel...

Ik weet niet of je iemand in de buurt hebt die reiki kan geven, vind het wel een goede tip van Nyncke, ga er zelf ook mee beginnen met Hummel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Allergie of verkouden?

Bericht door Adriana »

Linda2207 schreef:Er moet toch iets zijn wat we kunnen doen!
ja, ik denk dat de mogelijkheden nog lang niet zijn uitgeput,
maar weet ook dat van alles proberen een moeizaam en kostbaar traject is..
http://www.medpets.nl/groene+os+llysine+b6+hond+kat/
missch ook even hier kijken, zou dat wat kunnen zijn?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie