Therapie voor katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Giorgo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2011 16:00

Therapie voor katten

Bericht door Giorgo »

Hallo

Ik ben onlangs uit elkaar gegaan met mijn vrouw. Vorige week is ze verhuisd. Een van mijn twee katten lijkt er wel onder te lijden. Meer gespannen en zo een beetje verloren rondlopen; en ook af en toe afreageren op de andere kat. Heeft er iemand tips om mijn kat te helpen? (geen anti-depressiva aub) Eventueel een soort van kattentherapie of natuurlijke middeltjes? Ik woon in Belgie.

Alvast bedankt,

Giorgo
Gebruikersavatar
Edana
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:11
Locatie: Deventer

Re: Therapie voor katten

Bericht door Edana »

Hoi Giorgo,

Wat ontzettend vervelend. Toen mijn moeder en haar vriend uit elkaar gingen, was een van hun katten ook helemaal van slag. Mijn moeder heeft toen contact gezocht en een telefonisch consult gehad met een kattengedragstherapeut. Die heeft ze gevonden via deze site: http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html . Wat ze verder als actie heeft ondernomen weet ik eigenlijk zo niet (en dat zal voor elke situatie en kat ook wel anders zijn).
Er is ook een forum: http://kattengedrag.forumup.nl/index.ph ... ttengedrag

Veel sterkte gewenst!
Groetjes, Eva
Katers Pepijn en Baldr
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Therapie voor katten

Bericht door jennli »

Hallo Giorgo,

Welkom op dit forum!

Katten kunnen rouwen om mensen en om soortgenoten die ze niet meer om zich heen hebben. Behalve dat het tijd nodig zal hebben, is het misschien een idee om Valeriaandruppels te halen bij de apotheek. Deze sprenkel je op enkele plaatsen en hebben een rustgevende werking op de meeste katten.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Therapie voor katten

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
factor tijd is denk ik de belangrijkste. hier is tijdje geleden de oudste kater weggevallen en de op één na oudste, die het langst met hem te maken heeft gehad heeft ongeveer 6 weken nodig gehad om zijn oude routines weer op te pakken. veel slapen, wegkruipen, stil. leuke speeltjes, jouw aandacht en zijn maatje zijn missch goeie afleiding en verder denk ik dat je dit soort gewenningsprocessen/-rouwprocessen niet kun verhaasten.
tegen de tijd dat ze niet meer eten en dat komt ook voor, moet je alert zijn en via de da ingrijpen. en ik weet niet of ze naar buiten kunnen, maar daar zou ik voorlopig erg voorzichtig mee zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Giorgo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2011 16:00

Re: Therapie voor katten

Bericht door Giorgo »

Ze kunnen wel buiten in de tuin, maar die is volledig met netten afgespannen. Ze kunnen dus niet verder dan mijn tuin.
Bedankt allemaal voor de reacties!
x
Giorgo
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Therapie voor katten

Bericht door pearlsofpassion »

Valeriaan is aan te raden!
Gewoon op kussentjes of knuffels sprenkelen eens om de 3 dagen als hij er positief op reageert. Dat kan wel een paar dagen duren voor je effect gaat zien.
Ze kunnen er wel aan gaan likken of mee stoeien, dus niet op dure spullen ;-)

En natuurlijk extra verwennen met lekkers en knuffels, en aanmoedigen om te spelen (brengt positieve hormonen vrij waardoor de depressie sneller voorbij gaat). Zowiezo is activiteit goed, en dan leert hij ook dat het leven niet stopt maar nog steeds leuk is.


Was de kat ervoor al enorm aan je vrouw gehecht of zo? Dat hij zo reageert...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie